Hej allesammans!!

Jag var ute i vinden igår och körde m treblads 5040r och upplevde en del oscillationer på fältet i ratemode och attitude,
oscillationerna kan vara orsaken till en krash igår som blev en snäll landning (utan videolänk)
Fick störningar 3s i ett rätt taskigt läge och slog över till attitude och punchade till , fick tillbaka videon av en quad rättvänd och gick fram - helt oskadd , hade lyckats med att landa den säkert på fältet med ljudet som enda referens

Ni som följt mig känner till hela min historia med min 320-racer - bytt till mig den, krashade den, lödde om 24lödningar, flashade om cc3d (evo står det, såg det igår, alltså cc3d-evo. Finns det skillnader mellan "evo" och ej "evo"?) Och fick lära mig pidsettings, saknar vred på dx6:an dsm2 jag kör quaden med så TXPID-tune gick ej utan fick snällt pendla mellan laptop och utomhus för att testa mig fram (det går ej att säkert testa Fpv utanför huset utan endast LoS så när allt fungerar väl här utanför har det varit attitude-läge jag gjort mina tester LoS, märkte igår efter kraschen när jag ställde ner P och I en del att jag nu inte har något problem att flyga rate LoS!
Mycket bra så jag kunde ställa in en för mig 99% tunad kopter i rate, vinden var kraftig så jag kunde simulera FFF och att falla genom min egen proppwash för att söka efter indikationer på oscillationer eller andra konstigheter, 4 vändor och 5 accar senare var jag nöjd, fick sänka P (i rate)i pitch med 0.0060 och Integral med 0.0120 - också pitch.

-kann oscillationer och häftiga manövrar göra att antennen rör sig så illa att signalen försämras (klöverantenner) ? Antennen sitter fast rätt ordentligt men jag är lite osäker!

Jag har precis fått förtroende för min rclänk (flyttat upp satelliten högst upp och satt antennerna som"bunnyears" i sugrör samt höjt TX t 200mw) nu är det videons tur, jag har en billig skitantenn i aktern och jag märker när jag skall vända riktning från mig till mot mig att video försvinner/försämras kraftigt - oftast en halvsekund och i en viss position mellan antennerna (i princip när FC och acc är " i vägen"
Jag undrar vad det bästa jag kan göra för att lösa detta problem, en faktor i störningen verkar vara vibrationer(?) T e x i krashen igår kom det en rätt kraftig vindpust som naturligtvis fick quadden att oscillera lite grann precis i en kraftig vändning som orsakade signalförlust i videon länge nog för att gå i backen.

Nu är oscillationerna helt borta i vind och motorerna "låter" mkt bättre tunade, så en faktor i videolänk-bortfallen är borta men jag vill också flytta upp VTX på översta våningen s as men det skulle innebära ett PAR cm närmare RX,
En bättre antenn kan åka på om jag ompositionerar vtx -dock är det rätt jobbigt och jag undrar om 2.4- dsm2 -RX:EN och 5.8 200mw vtx:en kan vara inom 7cm av varandra eller om det är just 2.4:an som stör?
2.4an är spektrum dsm2
5.8minivtx är readyMadeRc -raceband på 200mw.
Ibland (och nästan alltid när jag kraschat) är en denver actioncam 1080p monterad i front ovanför ccd-kameran - egen acc och spelar på sd-kort - kan den störa ut videolänken kanske?

Jag skulle behöva hjälp med detta - jag vill inte ha fler markkänningar pga dålig video, jag har nu börjat flyga så fort (haha att bara 1/3-dels sekund kan vara förööödande!

Det verkar annars som perfekt länk förutom när den försvinner(duh), det är liksom 100%ig bild eller INGEN bild i nån sekund - väldigt sällan märker jag en försämring i kvaliteten på bilden.

Ska ut på en tur nu med nya pidsen och se hur de fungerar fpv, att flytta accen till mellan landställem och skapa "naturlig" balans gör tydligen att P behövdes mindre, jag tänker inte sätta på actioncamen nu och se hur videolänken känns!

Om ni hade två klöverantenner, - dock är den ena bättre än andra, hade ni satt den bättre antennen på Tx eller Rx i väntan på en ny?


Mvh Gustaf




8

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk