Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Få bort lite störningar! 320-quad Fpv

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Få bort lite störningar! 320-quad Fpv

    Hej allesammans!!

    Jag var ute i vinden igår och körde m treblads 5040r och upplevde en del oscillationer på fältet i ratemode och attitude,
    oscillationerna kan vara orsaken till en krash igår som blev en snäll landning (utan videolänk)
    Fick störningar 3s i ett rätt taskigt läge och slog över till attitude och punchade till , fick tillbaka videon av en quad rättvänd och gick fram - helt oskadd , hade lyckats med att landa den säkert på fältet med ljudet som enda referens

    Ni som följt mig känner till hela min historia med min 320-racer - bytt till mig den, krashade den, lödde om 24lödningar, flashade om cc3d (evo står det, såg det igår, alltså cc3d-evo. Finns det skillnader mellan "evo" och ej "evo"?) Och fick lära mig pidsettings, saknar vred på dx6:an dsm2 jag kör quaden med så TXPID-tune gick ej utan fick snällt pendla mellan laptop och utomhus för att testa mig fram (det går ej att säkert testa Fpv utanför huset utan endast LoS så när allt fungerar väl här utanför har det varit attitude-läge jag gjort mina tester LoS, märkte igår efter kraschen när jag ställde ner P och I en del att jag nu inte har något problem att flyga rate LoS!
    Mycket bra så jag kunde ställa in en för mig 99% tunad kopter i rate, vinden var kraftig så jag kunde simulera FFF och att falla genom min egen proppwash för att söka efter indikationer på oscillationer eller andra konstigheter, 4 vändor och 5 accar senare var jag nöjd, fick sänka P (i rate)i pitch med 0.0060 och Integral med 0.0120 - också pitch.

    -kann oscillationer och häftiga manövrar göra att antennen rör sig så illa att signalen försämras (klöverantenner) ? Antennen sitter fast rätt ordentligt men jag är lite osäker!

    Jag har precis fått förtroende för min rclänk (flyttat upp satelliten högst upp och satt antennerna som"bunnyears" i sugrör samt höjt TX t 200mw) nu är det videons tur, jag har en billig skitantenn i aktern och jag märker när jag skall vända riktning från mig till mot mig att video försvinner/försämras kraftigt - oftast en halvsekund och i en viss position mellan antennerna (i princip när FC och acc är " i vägen"
    Jag undrar vad det bästa jag kan göra för att lösa detta problem, en faktor i störningen verkar vara vibrationer(?) T e x i krashen igår kom det en rätt kraftig vindpust som naturligtvis fick quadden att oscillera lite grann precis i en kraftig vändning som orsakade signalförlust i videon länge nog för att gå i backen.

    Nu är oscillationerna helt borta i vind och motorerna "låter" mkt bättre tunade, så en faktor i videolänk-bortfallen är borta men jag vill också flytta upp VTX på översta våningen s as men det skulle innebära ett PAR cm närmare RX,
    En bättre antenn kan åka på om jag ompositionerar vtx -dock är det rätt jobbigt och jag undrar om 2.4- dsm2 -RX:EN och 5.8 200mw vtx:en kan vara inom 7cm av varandra eller om det är just 2.4:an som stör?
    2.4an är spektrum dsm2
    5.8minivtx är readyMadeRc -raceband på 200mw.
    Ibland (och nästan alltid när jag kraschat) är en denver actioncam 1080p monterad i front ovanför ccd-kameran - egen acc och spelar på sd-kort - kan den störa ut videolänken kanske?

    Jag skulle behöva hjälp med detta - jag vill inte ha fler markkänningar pga dålig video, jag har nu börjat flyga så fort (haha att bara 1/3-dels sekund kan vara förööödande!

    Det verkar annars som perfekt länk förutom när den försvinner(duh), det är liksom 100%ig bild eller INGEN bild i nån sekund - väldigt sällan märker jag en försämring i kvaliteten på bilden.

    Ska ut på en tur nu med nya pidsen och se hur de fungerar fpv, att flytta accen till mellan landställem och skapa "naturlig" balans gör tydligen att P behövdes mindre, jag tänker inte sätta på actioncamen nu och se hur videolänken känns!

    Om ni hade två klöverantenner, - dock är den ena bättre än andra, hade ni satt den bättre antennen på Tx eller Rx i väntan på en ny?


    Mvh Gustaf




    8

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #2

    Standard

    Jag kan ge lite erfarenheter av mitt testade, men som du vet är jag nybörjare
    Jag hade lite konstiga oscilleringar som inte gick så bra att få bort. Då insåg jag att min tyngdpunkt inte var precis i mitten i längdled. Efter att jag flyttat accen så att jag hade perfekt balans så försvann oscilleringarna.
    När det gäller videostörningar så har jag mina antenner(vtx och rc-rx) ca 1 cm ifrån varandra, alltså jättenära och jag ser ingen video-störning pga det. Det är bara om det är skog eller kullar "i vägen" som det "brusar till" ibland. Min erfarenhet är att videostörningar oftast beror på annat, fukt, dålig jordning och dåliga antenner är det enda som har gett mig dålig video.

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Jag kan ge lite erfarenheter av mitt testade, men som du vet är jag nybörjare
    Jag hade lite konstiga oscilleringar som inte gick så bra att få bort. Då insåg jag att min tyngdpunkt inte var precis i mitten i längdled. Efter att jag flyttat accen så att jag hade perfekt balans så försvann oscilleringarna.
    När det gäller videostörningar så har jag mina antenner(vtx och rc-rx) ca 1 cm ifrån varandra, alltså jättenära och jag ser ingen video-störning pga det. Det är bara om det är skog eller kullar "i vägen" som det "brusar till" ibland. Min erfarenhet är att videostörningar oftast beror på annat, fukt, dålig jordning och dåliga antenner är det enda som har gett mig dålig video.
    Hej och tack!

    Oscilleringarna har jag fått bukt med, TP är korrekt placerad (50/50) och placerat accen underst mellan landställen, skrev det med oscilleringarna mest för de tycktes öka störningarna, nu ska jag iväg till klubbfältet med ny vtx-antenn och ny placering på rckontrollantenn och vtx-antenn, fick väl en 12-13cm mellan iallafall, nu är satelilitmottagaren placerad ovanpå ca 5cm framför fc:n (som är en våning ner) och klöverantennen sticker upp i ungefär samma höjd, fast 12,5cm akterut.

    Återkommer med resultat av detta, hade problem tidigare med spektrumlänken när den satt i aktern(ar6200 satellit dsm2) fick flera brown-outs men topp-placerad har jag inte ännu fått en.

    Hoppas det är samma med vtx:en plus antennen som satt där innan var extremt billig och har fått en del stryk, vi får hoppas att allt går väl.


    Ni som vet; vad på en racequad är det som stör 5.8ghz-bandet mest respektive minst? I fallande ordning?
    Är det motorerna som stör 5.8 mest?

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Jag skulle säga att det är ramen som stör mest om den är av kolfiber, men sen vet jag inte

  5. #5

    Standard

    Vad gäller antenner... så här har jag lärt mig:
    - clover leaf (den med tre slingor) ska du ha på sändaren
    - skew planar (den med fyra slingor) ska du ha på mottagaren
    Bild för att se skillnaden: http://cdn1.bigcommerce.com/server36...0.1280.jpg?c=2

    Vad som stör mest? Saker kan störa olika mycket. En motor kan störa mer än en ESC, en ESC kan störa mer än en motor. Switchade BECs och switchade UBECs stör mer än linjära. En kolfiberram fortplantar störningar effektivt (dålig egenskap). Antenner ska inte vara riktade mot varann, eller korsa varandra. Eller vara nära varann. Även matningskablarna från acken till ESCar stör. Gör oss alla en tjänst och bygg en rigg med allt efter varann i serie. Ack -> PDB -> ESC -> motor och sen testar du hålla en videomottagarantenn nära dem, en i taget... risken är ju att alla är för nära så du ändå inte vet vilken som stör mest.

    Kanke kondensatorer på matningen skulle vara bra för att få bort den där stående strömspiken som vill slå ut ESCen när kablarna blir för långa, vad vet jag. Jag brukar använda Castle Creations CapPac på matningen och vanligt 3300uF/16V på mottagaren + ferritkärnor o sånt för att vara på säkra sidan. Tycker jag har bättre bild nu på grejerna än 2010 när jag började med FPV. Vet jag vad jag håller på med? Nja.. tar det säkra före det osäkra. ;-)

    Vad gäller CG och en quad så blir det olika effekter av var den är.
    För framtung -> quaden boggar, dvs oscillerar upp och ner när du flyger framåt, ju hårdare desto kraftigare boggningar.
    För baktung -> quaden flyger oroligare ju snabbare du flyger, dvs den drar åt nåt håll lättare när du tex FPV-flyger, känns som att det är svårt hålla rak bana.
    För hög CG -> har ej testat eller tänkt på detta
    För låg CG -> se ovan
    Tänk på att CG och thrust-punkten ska vara på rätt ställen när du flyger, dvs när quaden lutar framåt. Har inte tänkt desto mer på detta.

    Det där med att bilden försvinner helt... nån slinga lös eller dålig i ena antennen?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vad gäller antenner... så här har jag lärt mig:
    - clover leaf (den med tre slingor) ska du ha på sändaren
    - skew planar (den med fyra slingor) ska du ha på mottagaren
    Bild för att se skillnaden: http://cdn1.bigcommerce.com/server36...0.1280.jpg?c=2

    Vad som stör mest? Saker kan störa olika mycket. En motor kan störa mer än en ESC, en ESC kan störa mer än en motor. Switchade BECs och switchade UBECs stör mer än linjära. En kolfiberram fortplantar störningar effektivt (dålig egenskap). Antenner ska inte vara riktade mot varann, eller korsa varandra. Eller vara nära varann. Även matningskablarna från acken till ESCar stör. Gör oss alla en tjänst och bygg en rigg med allt efter varann i serie. Ack -> PDB -> ESC -> motor och sen testar du hålla en videomottagarantenn nära dem, en i taget... risken är ju att alla är för nära så du ändå inte vet vilken som stör mest.

    Kanke kondensatorer på matningen skulle vara bra för att få bort den där stående strömspiken som vill slå ut ESCen när kablarna blir för långa, vad vet jag. Jag brukar använda Castle Creations CapPac på matningen och vanligt 3300uF/16V på mottagaren + ferritkärnor o sånt för att vara på säkra sidan. Tycker jag har bättre bild nu på grejerna än 2010 när jag började med FPV. Vet jag vad jag håller på med? Nja.. tar det säkra före det osäkra. ;-)

    Vad gäller CG och en quad så blir det olika effekter av var den är.
    För framtung -> quaden boggar, dvs oscillerar upp och ner när du flyger framåt, ju hårdare desto kraftigare boggningar.
    För baktung -> quaden flyger oroligare ju snabbare du flyger, dvs den drar åt nåt håll lättare när du tex FPV-flyger, känns som att det är svårt hålla rak bana.
    För hög CG -> har ej testat eller tänkt på detta
    För låg CG -> se ovan
    Tänk på att CG och thrust-punkten ska vara på rätt ställen när du flyger, dvs när quaden lutar framåt. Har inte tänkt desto mer på detta.

    Det där med att bilden försvinner helt... nån slinga lös eller dålig i ena antennen?
    Hej! Problem löst!! Dålig antenn på vtx!!!
    Det verkade bli ett delikat problem då störningarna var märkliga och regelbundna och det var fullständigt avsaknad av video, har hittills aldrig i riggen upplevt försämrad bild, bara perfekt bild eller ingen bild och så skall det ej vara bilden skall förvärras rätt rejält innan den försvinner.
    Detta kom också vid strömspikar (ex punch-out och vindinducerade oscillationer) och jag trodde Voltförändringarna skapade störningar och var inne på separat acc för fpvriggen eller total genomgång av pdb:en då jag ej byggt och lött den, jordslingor, switchande ubec:s och allt....pdb:en tar jag nog isär och löder om senare - det tänkte jag iaf göra nån gång men why fix it if it aint broken etc..
    Så på väg till fältet med nya pidloopen så var jag hoppfull att antennbytet kunde fixa till lite bättre video samt att detta är låångt från allt wifi och routers i luften. Min huvuduppgift var att testa nya rate pidsettings FPV, såg lovande ut LOS men känslan infinner sig bara FPV.
    aldrig kunde jag drömma om så säker videolänk!!!

    Bytte antenn till en bättre klöverantenn (de jag hade var märkta rx och tx dock hade båda 3 lober, har för mig att vrx oftast har 4 lober till dig som kommenterade detta, är inte mer bättre? Ex ibcrazys crazy mushroom har 5lober och sitter på både rx/tx - en sån vill jag ha! )
    Videolänken gjorde att jag direkt kunde kasta runt den fort och fulltrottla HELT utan den minsta störning!! Vad jag än gjorde med quaden så var länken 100%:ig ,
    att jag ej bytt till den antennen tidigare är för jag var då tvungen att bygga om och skapa en vägg av ply för att rikta om vtx, hade ingen passande adapter med vinkel och ville inte ha antennen pekande rakt bakåt (även om jag sett det mer och mer på 210-180mm-quads)

    nya pidloopen i rate var perfekt! Inga oscillationer och en "inlåst" känsla -precis som jag vill ha det - hörde på motorerna att denna tune är den långt bästa för mig hittills! Gjorde lite tester och åkte iväg utom min spotters synhåll typ (den har positionsljus) för att kolla videolänken men den verkar riktigt riktigt bra nu! Landade och var nöjd!

    Gissa vem som skall ut tidigt imorgon bitti med trebladarna på?! Nu när jag kan puncha- out utan videostörning blir det nog intensiv flygning imorgom
    Tack för er hjälp, !!


    Ps.

    förstår dock inte riktigt kommentaren; nån skrev"gör oss alla en tjänst och bygg en ny" eller nåt dylikt - javisst gärna, om du betalar den så skulle det vara skitkul! Jag har en familj att försörja också. ).om du stör dig på FRÅGOR från mig så titta bort för de kommer fortsätta komma: de genererar svar som är ibland ovärderliga, lite grann ett forums funktion, nej?
    Om mängden frågor stör så Tough shit, är här för att stanna.
    Ds.


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Uppdatering!!

    Jag testade nya rate-pidloopen och den var bra åt 6040 DAL-propparna men inte 100% för treblads 5040rna som verkar löjligt effektiva f ö. Skall de inte typiskt ge kortare flygtid? Spec om man går ner i diam från effektiva 6040r som jag gjorde?
    Ändrade PiD IGEN och skapade en som verkar vara bra åt alla dessa proppar, återstår att fpvtesta om nån timme men LOS-testen igår verkade lovande!

    En störningskälla upptäcktes, min actioncam. En billig 1080p denver ac1300 som endast väger ~30g, egen acc och spelar in på sdkort - den stör videon en del märkte jag när jag plockade av den och jsg gillar att spela in mina flygturer, vill inte spela in DVR från fpvlänken då bilden är så mycket sämre +inget ljud, om man köper en "keychain" eller ex en mobius? Är mobiusen på något sätt skärmad eller annat sätt bättre lämpad som inspelningskamera? Om inte annat än formen sådan att den skulle förmodligen skymma mindre av antennen, ev att jag kan klämma mobiusen under CCD-camen, mellan accen och ramen typ , hur spelar ni in era quadflygningar?

    Skulle kunna montera walkera ilooken som har egen vtx och fantastisk bild då den spelar in men den måste toppmonteras vilket betyder att om jag kraschar så går den dyra saken förmodligen helt sönder..kanske man kan klämma in den i ramen? Samma mått som gopro.

    Är verkligen latencyn i en sådan fpvlösning så illa?
    Jag är inte charpu men flyger med en hälsosam dos adrenalin och latency som MÄRKS är imte acceptabelt!


    (Ot, tänkte göra lite flips och rolls, bör vara lätt med de rates jag kör , kan ni ge mig tips för roll under FFF utan att tappa mkt höjd? Menar mest trottelläget under manövern?

    Mvh Gustaf



    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Aha, ja vissa kameror kan ju faktiskt störa, det har jag hört förr faktiskt.
    Jag kör med GoPro Session och är väldigt nöjd hittills, dock försvinner all bildkvalitet när jag laddar upp på youtube, det ser helt uselt ut men jag tror snarare att det är jag som gör något fel.
    Här är en bra Mobius test men kanske inte helt uppdaterad:


    Flips och rolls gör jag med lägsta möjliga trottel eftersom jag annars får en "tunnel-effekt", dock bör det ju finnas en viss rate där man kan hålla gas under manövern, jag har inte testat det än

  9. #9

    Standard

    Kör separat FPV kamera o HD video - tom de bästa HD kamerorna har rätt mycket latency. Jag har Mobius, Xiaomi Yi (bästa budgetval enl mig) o Gopro Session och ingen av dessa stör ut min video länk.

    För testning av nya moves rekomenderar jag en simulator som liftoff eller Fpv freerider recharged om du har en någolunda vettig dator o ett sätt att koppla in sändaren in i den - jag flyger mycket simulator nu eftersom det envisas med att regna, snöa eller hagla - eller en kombination av dessa.

    Vill testa rolls o flipps så är det inga problem - flyg högt o bara dra i spaken. Vid låga höjder måste du jobba med gasen annars slår du i backen. Det vanliga är att man flyger fort fram - drar full gas en halv sekund så maskinen hoppar till lite o sen dödar gasen helt o gör sin manöver - då ser det ut som man inte tappar någon höjd.

    Nu flyger jag med annan mjukvara än du där det finns något som heter airmode o tillåter full kontroll av kärran även när gasen är i bottenläget (maskinen är inställd så att propparna alltid snurrar när den är armad). Risken med antagligen din setup är att du stänger av motorena när gasen är lågt nog o då slutar det illa så dra inte ner den den för långt eller konfigurera om den. Innan är det klokt att testa hur den fallen med gasen i bottenläge - med dåliga pids eller cg kan den tumla iaf fast propparna snurrar.

    Men som sagt simulator är trevligt att testa nya saker på utan att plånboken får lida...

  10. #10

    Standard

    Ja, jag kör såklart också air-mode, glömde säga det

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack för tipsen! Så racequad via walkera ilook är ej bra mao, får investera i en mobius, tror höjden på min nuv kamera jag spelar in med är ett av problemen, att den fysiskt skymmer mer än vad en mobius gör....

    Rolls var ju inga problem, bara dra åt vänster en ca halvsekund med ca 65%trottel i FFF, körde 5040 x trebladare med något skarpare P och D och nu infann sig en mycket kontrollerad känsla!

    Tack för tipset om ev tappad stabilitet vid hastigt sjunkande genom sin proppwash, det är ett av testen jag gör när jag testar pidsettings LoS , ser nog ut som en flygande lysande jojo från håll... som det är nu är det stabilt i alla flyglägen, motorerna låter "bra" i vind och turbulens, när jag slår om till attitude från rate vid landning kan jag få en el två milda vaggningar vilket inte direkt hämmar något men ska nog få bort det också!

    Blev förvånad att flygtiden med 5040×3var så nära 6040x2 propparna och då körde jag inte så ekonomiskt heller då jag gjorde tester, kanske nya propparna och motorerna var bättre lämpade för varandra än 6040rna?

    Har också bullnose 5040r i ABS jag ska testa, och lika fast ej i ABS, är ABS -propparna styvare än de vanliga? Geman.

    Ska mycket till nu för att gå tillbaka till 2 blad, om inte
    bullnosepropparna är riktigt bra!

    Tack för tipset om simulator, körde fpvrider m fpv-visiret och det gav otroligt mycket i början, och såå kul att köra RIKTIGT fort!, blivit hyfsad racequadfpvpilot väldigt fort mkt pga freerider-fpvrider(fulla freerider)

    Airmode? Är det i cleanflight?
    Jag har upptäckt att jag har cc3d "evo" - står på kortet, är det någon skillnad på möjligheterna på mitt kort och ett äldre cc3d?

    Om jag ville skulle jag väl kunna uppnå samma genom att sätta minoutput högre? Antingen och förmodligen säkrast via FC m thr.hold tillagd men i praktiken bör jag ju faktiskt på fältet efter all ström är på och kortet armerat kunna trimma upp trottelkanalen tills alla 4 snurrar?

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  12. #12

    Standard

    Att proppar spinner kan du ställa in på op. Välj ett lämpligt varvtal så att de ej stannar när av fartvinden. Din arm bör då vara en switch så att du inte grillar motorer o esc när du krashar. Tror att ditt förslag gör så du inte kan disarma o det e nog oklokt.

    Airmode är i clean o betaflight ja. Man måste inte ha det men det underlättar. Istället kan man ha en idle up switch som höjer varvtalet på motorerna för manöverförmågan försvinner när gasen e på 0 fast proppar spinner.

    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Att proppar spinner kan du ställa in på op. Välj ett lämpligt varvtal så att de ej stannar när av fartvinden. Din arm bör då vara en switch så att du inte grillar motorer o esc när du krashar. Tror att ditt förslag gör så du inte kan disarma o det e nog oklokt.

    Airmode är i clean o betaflight ja. Man måste inte ha det men det underlättar. Istället kan man ha en idle up switch som höjer varvtalet på motorerna för manöverförmågan försvinner när gasen e på 0 fast proppar spinner.

    Sent from my SM-G920F using Tapatalk
    Hmm.. ja det skall jag göra, har en "killswitch" som disarmar och arm är omöjligt med denna switch på, ställer upp minimiouput i LP(LIBREPILOT) ! Fick avsedd effekt, tack för tipset! Gillar lp o vill ej byta!!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •