Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: fms cub någon

  1. #1

    Standard fms cub någon

    är det någon som har det planet . tänkte på 1400 mm planet . hur är det i luften .är det bra för nybörjare

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Det är troligtvis inte bra som första modell för en ren nybörjare; jag tänker då på vikt/spännvidd => vingbelastningen gör att den går ganska fort. Alla skaladetaljer gör den ömtålig och bromsar så du får kort flygtid.

    Hur mycket nybörjare är du, har du kommit igång med inomhusflyget?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Planet fungerar nog bra som andraplan, eller möjligen som förstaplan om man är väldigt duktig i simulatorn och kan landa många gånger i rad. Det känns som väldigt snabbt för en nybörjare och rätar inte upp sig själv som vanliga nybörjarplan brukar göra. Här finns en video

    fredrik

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Cubbar är sällan bra för nybörjare även om dom kanske har ett utseende som kan verka "snällt". Den Cub som jag upplevt trevligast/lättast att flyga i den storleksklassen är Parkzone Sport Cub. En mycket trevlig liten maskin (1300 mm spv) men om den ändå är lämplig för en nybörjare - njaa... Begreppet "nybörjare" är ju också väldigt flexibelt så det beror nog på hur mycket "nybörjare" man är.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2016-05-06 klockan 11:00.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Annars kan man bygga en FT Storch. (1500mm)
    Extremt lättflugen, så länge som det blåser mindre är 4m/s

  6. #6

    Standard

    kör inomhus och har kört skolflyg + simulator med . har trainstar som jag ska köra med nu dagarna. men jag bestäldet cubben endå .. billigt just nu bara 1000 kr istället för 2000 som normalt

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Hej denna Piper cub är bland den bästa Cubar jag har haft.Otrolig snäll att flyga lätt att att land utan att den viker sig över vingspetsarna så du har gjort ett bra köp
    Tobbe

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har en Hobbyking Cub på 1400 mm i spv (är nog en Starmax Cub i grunden) och den är definitivt inte lämplig för nybörjare - främst för att den har relativt hög vingbelastning även med en 3S2200-ack (totalvikt runt 1850--1900 g). I vart fall inte mitt exemplar... Den påminner en hel del om FMS Cubben men förhoppningsvis är det inte samma maskin även om de påminner. Jämförelsevis så är Parkzone Sport Cub en mycket lämpligare nybörjar-maskin om vi skall jämföra dessa eftersom den är mycket lättare, säkert har den också en mycket bättre grundkonstruktion rent aerodynamiskt och den har inte heller några som helst hyss för sig medan Hobbyking/Starmax-cubben (min i alla fall) är tämligen lätt att få att klippa - vilket aldrig är nån lyckad egenskap för en nybörjar-maskin. Så mina erfarenheter av Starmax-Cubben överensstämmer rätt bra med det som bl a Kristoffer och Fredrik skrivit i inlägg ovan.
    F ö är ju Cubbar maskiner som närmast kräver att man flyger med alla roder vilket i sig kan vara ett problem när man är nybörjare.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ingo Finnbogason Visa inlägg
    kör inomhus och har kört skolflyg + simulator med . har trainstar som jag ska köra med nu dagarna. men jag bestäldet cubben endå .. billigt just nu bara 1000 kr istället för 2000 som normalt
    Har du inomhuserfarenhet är det ovärderligt, flyg på små utrymmen är ju bra träning.

    Återkom med hur det gick och vad du tyckte!

    Cubar är "fina" men onekligen är det en konstruktion som ser snällare ut än vad den är. De flesta välflygande modellcubar har "förlängd" bakkropp och/eller med sidoarea samt andra trix.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har en Hobbyking Cub på 1400 mm i spv (är nog en Starmax Cub i grunden) och den är definitivt inte lämplig för nybörjare - främst för att den har relativt hög vingbelastning även med en 3S2200-ack (totalvikt runt 1850--1900 g). I vart fall inte mitt exemplar... Den påminner en hel del om FMS Cubben men förhoppningsvis är det inte samma maskin även om de påminner. Jämförelsevis så är Parkzone Sport Cub en mycket lämpligare nybörjar-maskin om vi skall jämföra dessa eftersom den är mycket lättare, säkert har den också en mycket bättre grundkonstruktion rent aerodynamiskt och den har inte heller några som helst hyss för sig medan Hobbyking/Starmax-cubben (min i alla fall) är tämligen lätt att få att klippa - vilket aldrig är nån lyckad egenskap för en nybörjar-maskin. Så mina erfarenheter av Starmax-Cubben överensstämmer rätt bra med det som bl a Kristoffer och Fredrik skrivit i inlägg ovan.
    F ö är ju Cubbar maskiner som närmast kräver att man flyger med alla roder vilket i sig kan vara ett problem när man är nybörjare.
    FMS cuben väger bara 1,3kg så nog är det skillnad mot Hobbyking Cuben
    Det är som jag skrev väldigt snäll att flyga och landa
    Tobbe

  11. #11
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Instämmer med Tobbe, FMS cubben på 1400mm flyger riktigt fint! lugn att flyga och har aldrig upplevt några elaka klipp tendenser etc som många Cubbar brukar ha. och som Tobbe säger så är den lätt för storleken och glider på fint i luften.

    //Nicke

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •