Som ny i hobbyn, så ser man efter olika vägar att lära sig. Hitta plan som flyger bra och långsamt. Började med en Hubsan FPV SpyHawk, som skall flyga bra. Tyvärr är jag inne på min fjärde helrenovering av flygplanskroppen , blir allt för ofta vikning över vingen rak ner i backen.

Så jag investerade i en CrackWing sats, men vägen för att hämta ut den gick förbi lokala Teknikmagasinet. De hade en Sky Cub parkflyer till nedsatt pris, 600 kr (std. 700). Hade sett likande på inomhusmötet i Växjö i vintras, så köpdjävulen fick fullt spelrum . Första två flygningarna var på ca 10 m , med omfattande propellerreparationer (byte). Men så 5 maj var vädergudarna nådiga, väldigt lite vind (onormalt på Öland) och klart väder. Så ut till mitt lokala "flygfält". Och planet kunde flyga :



Dan efter, ej filmat då kameran gick ner i sleep, så körde jag i lite högre blåst. Som ses i kommentarerna, det gick inte så bra.

CrackWingen?

Pga att jag fick två Hubsan icke-FPV-kroppar billigt i stället för fullkropp-sats, fick jag två extra-mottagare. Så jag satte den ena ihop med en elevon-konverter i CrackWing:en . Till min förvåning, "skiten" flög. Inte stabilt, men än då. Hubsan har ingen riktig expo, bara minskat roderutslag, så kombon är rätt nervig, trots att jag minskat kontrollytorna med 30%. Planet är numer mer tejp och CA än foam. Den är också känslig för vind. Men som läroplan, extremt tåligt och lättlagat. Tyvärr har jag inte lyckats filma mina bra flygningar, men här är ett hopklipp från de tre sista flygningarna den 5.5 :