Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kan en 700 kr kinesisk Cub-knockoff från Teknikmagasinet verkligen flyga?

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Kan en 700 kr kinesisk Cub-knockoff från Teknikmagasinet verkligen flyga?

    Som ny i hobbyn, så ser man efter olika vägar att lära sig. Hitta plan som flyger bra och långsamt. Började med en Hubsan FPV SpyHawk, som skall flyga bra. Tyvärr är jag inne på min fjärde helrenovering av flygplanskroppen , blir allt för ofta vikning över vingen rak ner i backen.

    Så jag investerade i en CrackWing sats, men vägen för att hämta ut den gick förbi lokala Teknikmagasinet. De hade en Sky Cub parkflyer till nedsatt pris, 600 kr (std. 700). Hade sett likande på inomhusmötet i Växjö i vintras, så köpdjävulen fick fullt spelrum . Första två flygningarna var på ca 10 m , med omfattande propellerreparationer (byte). Men så 5 maj var vädergudarna nådiga, väldigt lite vind (onormalt på Öland) och klart väder. Så ut till mitt lokala "flygfält". Och planet kunde flyga :



    Dan efter, ej filmat då kameran gick ner i sleep, så körde jag i lite högre blåst. Som ses i kommentarerna, det gick inte så bra.

    CrackWingen?

    Pga att jag fick två Hubsan icke-FPV-kroppar billigt i stället för fullkropp-sats, fick jag två extra-mottagare. Så jag satte den ena ihop med en elevon-konverter i CrackWing:en . Till min förvåning, "skiten" flög. Inte stabilt, men än då. Hubsan har ingen riktig expo, bara minskat roderutslag, så kombon är rätt nervig, trots att jag minskat kontrollytorna med 30%. Planet är numer mer tejp och CA än foam. Den är också känslig för vind. Men som läroplan, extremt tåligt och lättlagat. Tyvärr har jag inte lyckats filma mina bra flygningar, men här är ett hopklipp från de tre sista flygningarna den 5.5 :


  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Då du har mekat och limmat en hel del kanske det blir både billigare, bättre och roligare att börja bygga eget?

    Kika på FliteTest (både hemsida och youtube kanal) Finns många fina konstruktioner, gratis PDF, byggvideos hur man mekar ihop sakerna

    Bara en idé.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Som ny i hobbyn, så ser man efter olika vägar att lära sig. Hitta plan som flyger bra och långsamt. Började med en Hubsan FPV SpyHawk, som skall flyga bra. Tyvärr är jag inne på min fjärde helrenovering av flygplanskroppen , blir allt för ofta vikning över vingen rak ner i backen.

    Så jag investerade i en CrackWing sats, men vägen för att hämta ut den gick förbi lokala Teknikmagasinet. De hade en Sky Cub parkflyer till nedsatt pris, 600 kr (std. 700). Hade sett likande på inomhusmötet i Växjö i vintras, så köpdjävulen fick fullt spelrum . Första två flygningarna var på ca 10 m , med omfattande propellerreparationer (byte). Men så 5 maj var vädergudarna nådiga, väldigt lite vind (onormalt på Öland) och klart väder. Så ut till mitt lokala "flygfält". Och planet kunde flyga :



    Dan efter, ej filmat då kameran gick ner i sleep, så körde jag i lite högre blåst. Som ses i kommentarerna, det gick inte så bra.

    CrackWingen?

    Pga att jag fick två Hubsan icke-FPV-kroppar billigt i stället för fullkropp-sats, fick jag två extra-mottagare. Så jag satte den ena ihop med en elevon-konverter i CrackWing:en . Till min förvåning, "skiten" flög. Inte stabilt, men än då. Hubsan har ingen riktig expo, bara minskat roderutslag, så kombon är rätt nervig, trots att jag minskat kontrollytorna med 30%. Planet är numer mer tejp och CA än foam. Den är också känslig för vind. Men som läroplan, extremt tåligt och lättlagat. Tyvärr har jag inte lyckats filma mina bra flygningar, men här är ett hopklipp från de tre sista flygningarna den 5.5 :


    Hej! Kör du crackwingen alltså uteslutande med hubsan spyhawk-grejerna? motor och esc också?

    Kan radion vara anledningen till en del av ditt kraschande? spyhawk är väl dessutom "stabiliserad" och detta lär sitta på styrkortet fortfarande, jag spekulerar att du inte skulle krascha alls om du hade ett radiosystem som var bättre!!
    Jag har för övrigt inte hört något positivt om hubsan spyhawk alls, tvärtom hur man knappt har någon kontroll över kärran och det kan man säkert ändra lite i en annan applikation såsom din crackwing m kontrollhorn och ytornas storlek etc.

    Jag tror du skulle bli förvånad över hur mycket bättre du förmodligen skulle tycka en "riktig" radio känns, dessutom så kan du påverka kontrollutslag osv mycket bättre och kan växa mer i hobbyn.

    Jag har en spekrum dx6i DSM2, en lemonRX DSM2 6ch till den och om jag hitttar den. en spektrum DSM2 ar6200 med en satellitmottagare till, det tillsammans skulle vara ett bra radiokit åt dig för 2-3 kärror. jag kan tänka mig att sälja detta hyfsat billigt om du vill?
    Kolla dock först HK och banggood då de ofta kan ha billiga sändar/mottagarpaket som du kan använda läängre fram också, du kanske hittar något nytt och som har fler kanaler även om min 6kanalers dx6i nog skulle passa dig rätt bra.
    (den är gammal men känns OK, kul trick att man kan sätta den i lagvidriga 200mw-uteffekt istället för EU:s 100mw-gräns)
    +1 på att kolla på FliteTest. även hemsidan.
    Jag har också 2 satser tx/rx från FMS, dvs RTF-radion som följer med paketköp, dessa har aldrig svikit och sitter bra i handen, de är 4ch sändare och mottagare+batteriport(så 5 servoanslutningar på rx) en av dessa combos kan du nästan få, skicka mig porto och en femtilapp så skickar jag ett sånt, det är ingen datorradio men definitivt ett stort och billigt steg upp.


    Jag ska ex nog ge mig på att bygga deras f22 Raptor, enkelt bygge (8delar), prop-in-slot och elevons, har allting hemma till detta förutom foam, vet ej om jag ev ska köra 5mm depron eller om tunnare räcker...tänker tejpa all yta.


    mvh Gustaf

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan inte annat än hålla med Gustaf när det gäller hans åsikter om aktuell radio. Alltså - skaffa nåt bättre så tror även jag att en hel del av problemen försvinner. Och en DX6i är ju vida överlägsen Hubsan-alternativet även om det givetvis även finns bättre alternativ än den.
    Roger

  5. #5

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    :-) Många frågor,

    men låt oss börja med att jag även bygger eget, har faktiskt byggt en hel del av Flitetests byggen, Mini-Guinea, Mini Arrow, Mini Sportster och Mini Sparrow. Har även en "hackad" cell-Bushwacker och en egen "kartong"-design (helt oavsiktligt baserad på turkiska flyvapnets drone "TAI Anka", 1.4 m vinge), vilka är på g.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	220px-TAI-ANKA-UAV-FAR14-3659.JPG 
Visningar:	87 
Storlek:	6,6 KB 
Id:	58402

    Har dock lite problem med att jag främst använt wellpapp som blivit tyngre än foamboard (Guinean väger 600 gr mot 250 i foam) samt att deras modeller ofta är baktunga. FT Mini Arrow:en är i 5 mm foamboard och är alldeles för (bak-)tung (200 gr motvikt i nosen !!) för/med deras rekommenderade motor. Så jag letar efter lämpliga motorer, billiga nog. Tiger AT2202 funkar bra på Crackwingen, medan en Tiger AT2204 och Emax GT1806 (1430Kv) visat sig för svaga, även med 3S. Funderar på Emax 1806 (2230 Kv) men är lite osäker på dragkraften För Guinean och "TAI Anka":n tänkte jag köra Emax GT2215/10, men det kanske är att ta i. Bör nämnas, jag har även minskat elevon-ytan på CrackWing:en med 40%. Resten är fixerad som fast vinge (yttre delarna av elevonerna).

    Och, jo, radion är ett problem. Har numer även en Spektrum DXe, men letar bra, billiga mottagare, för att byta ut Hubsan-mottagarna. Har ett par OrangeRX-mottagarna (har RX3SM och R615X) som vägrar fungera (case hos HobbyKing), verkar som HK eller Spektrum ändrat något. Har en LemonRx som funkar, som sitter på en CrackYak.

    Samtidigt, känsligheten med Hubsan-systemet (mottagaren är en H301C, dvs. utan stabiliseringen som kom med H301F) gör att jag måste träna hårdare, vilket bör ge mig bättre kontroll med mer stabila system (som med SkyCubben).

    Nu när jag kan flyga CrackWingen vid lugnt väder i ett par minuter, så är crasherna egentligen inget problem. Har även en backup i foamboard, utifall. Att jag bor på ett blåshål (Öland) är ett större problem, dessa plan är inte gjorda för ö-miljön, var lugnt innan (första Crack-passet) och under Cub-filmen, sedan blåste det upp när jag filmade andra Crack-passet. 50% av krasherna kommer vid vindilar, resten vid för branta "ladugårds"-svängar (vikning över vinge) - nybörjarfel :-) .

    På frågan om jag använder hela Hubsans drivlina till Crackwingen, svaret är nej. Har bara en komplett ESC-baserad drivlina, i min FPV-SpyHawk. De andra två kom från flygkroppar utan kamera och med borstmotorer. Köpte en combo från RCFlight med Tiger AT2202 och ESC, kompletterade med en V-tail mixer och kör den från Hubsanmottagaren.

    Tyvärr envisas Hubsan med att mata mottagare och ESC/motor var för sig och med 2S / 7.4 V. Mottagaren har en ESC koppling, men den används inte för att driva mottagaren, görs direkt från batteriet. Försökte dra ut 5V från ESC-kabeln för att mata mottagaren (syns här http://www.hubsanfpv.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=365 ), men fick gå tillbaka till Hubsans egen lösning, två kablar. Därmed låst till 2S.

    Som sagt, hittills har det fungerat, även med Hubsan-radion, CrackWingen flyger bättre än vad SpyHawken någonsin gjort för mig.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg

    Har dock lite problem med att jag främst använt wellpapp som blivit tyngre än foamboard

    Och, jo, radion är ett problem. Har numer även en Spektrum DXe, men letar bra, billiga mottagare, för att byta ut Hubsan-mottagarna. Har ett par OrangeRX-mottagarna (har RX3SM och R615X) som vägrar fungera (case hos HobbyKing), verkar som HK eller Spektrum ändrat något. Har en LemonRx som funkar, som sitter på en CrackYak.
    Spektrum har (minst) två standarder för radio DSMX och DSM2. De är inte kompatibla med varandra. Många mottagare och moduler går att byta mellan de bägge standarderna. Man måste läsa manualen för att förstå hur.

    Wellpapp är inget bra material till flygplan, du beskriver själv varför, tungt och baktungt. På byggvaruhus och golvfirmor och modellflygbutiker finns bättre material t.ex: depron, kapron, epp.
    fredrik

  7. #7

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Både sändare som mottagarna är DSMX-enheter enligt manualerna, därför att det är ett case hos HK.

    :-) Hade två bokhyllekartonger från IKEA utan extra kostnad och visste inte då var man fick tag i foam. Utmärkt vingmaterial, väger ungerfär lika som mina foam-vingar, men som sagt, sämre för flygkroppar.

    Med konstnärsfixativ är pappen dessutom mer eller mindre vattentät. Hade en vingspets som låg i vatten i ca 2 min, helt uppblött men efter 24 tim inte ens en vattenmissfärgning. Men för mindre FT-foamies, helt riktigt, absolut inte bra, men man tar var man har, speciellt om utan kostnad.

    PS. Använd inte fixativ på Mattons foamplattor, löser tyvärr upp cellplasten.

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Vet ej om du använde dsm2 eller dsmx men som sagt, en ar6200 6ch m satellit och en lemon rx 6ch dsm2 till salu

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Oj det stod visst, dsmx, då fungerar ej mina rx med din radio

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känns som att Gustafs DX6i skulle vara ett bättre alternativ till sändare än din befintliga DXe - såvida Gustavs radio är den version som även klarar DSMX (kanske inte är så om man läser ovan). Visst fungerar även DSM2 i de flesta fall även om DSMX, trots sina tekniska brister, är att föredra. Du får trots allt en sändare med modellminnen och med avsevärt många flera inställningsmöjligheter. Men allt är ju en prisfråga.
    Roger

  11. #11

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    DXe har även den modellminnen, men i en telefon-app med olika inställningar. Man kopplar ihop dem så kan man byta modell och inställning, har 4-5 st i appen. Kör den just nu med en LemonRx, med vilken den fungerar bra. OrangeRx-mottagare hade varit bättre pga deras gyro och extra inställningar på mottagaren, men hoppas HK får ordning på produkterna.

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag menade ju förstås att jag skulle sälja mina spektrumgrejer billigt. vet ej vad tusan en DXe är för nåt men jag tror du behöver en riktig radio och är beredd att släppa den billigt för att vara lite snäll och för jag vill att du ska kunna flyga så bra som möjligt!
    (men som sagt kolla om du hittar nån billig turnigy9, frSky el nåt som du kan växa mer i, TX-system som klarar de modernare protokollen och funktioner såsom (C)PPM, sbus, sbus2, Xbus, Diversity, ger mer framtida möjligheter, hittar du en radio som har sådana möjligheter billigt är det ett bättre val än min, dock är min en riktigt bra nybörjardataradio som har de flesta möjligheter man behöver och dsm2mottagare är billiga som tusan nu då folk lämnar den standarden, jag har gnällt mycket på spektrumradion i trådar på min quad, men det var en minisatellitmottagare som kolfibern sköldade hårt, LemonRXen i min eztrainer har jag aldrig haft något trubbel med med dX6I:an !

    Jag körde med mina stock-rtf-fmsgrejer Tx/RX rätt länge, en till varje plan, hade två st och jag fick råd härifrån att skaffa ett bättre radiosystem men jag förstod inte till fullo varför, grejerna fungerade ju och mycket mer behövde jag ej, inte förrän jag skaffat en härlig futaba hajade jag hur viktigt det var, min flygning blev avsevärt bättre från den dagen för att inte tala om roligare med alla möjligheter den erbjöd!


    mvh Gustaf
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-05-15 klockan 19:42.

  13. #13

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Spektrum DXe är en relativt ny full 6-kanalers DSMX sändare med olika vingkonfig, expo mm, där man programmerar sändaren med en phone-app i stället för i sändare. 10 modeller i appen. Tyvärr, vilket jag missade, krävs en kabel. Trodde de varit så smarta att de hade blåtand, men icke så. Måste också erkänna att jag trodde DSMX var ett modernt protokoll.

    Förstår inte varför alla RC-folk inte går samman och kräver samma protokoll av tillverkarna. Finns ingen anledning till ~10 olika protokoll, en totalt idiotisk splittring som framförallt ger högre tillverkningskostnader, inte högre vinster. Kundinstängning hörde till 1990-talet till, fungerar inte idag. De flesta har ju "pirat"-mottagare. Ericsson, Apple, Nokia, Sony, Samsung o Huawei etc har inte tjänat mindre på att de kör samma protokoll.

    Faktum är, skulle jag bygga ett RC-system, så skulle jag baserat det på 4G's datatransport. en Arduino phone breakout med en tinyduino som bas för mottagare samt en styrapp på telefon med en handkontroll att placera telefon i (som en del iPhone musikanläggningar) och skippa alla instängande tillverkare. Och sända både styrning och bild över datalänken. Så länge man inte sätter det i en "speedster" som kör över 150 km/t, bör det fungera från Smygehuk till Riksgränsen.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    När vi använde 35 MHz-anläggningar så var det i praktiken ett standardprotokoll så att man kunde blanda olika fabrikat men i o m 2,4 GHz så har vi tillverkarspecifika protokoll och det får vi nog leva med, tyvärr. Trots allt så kan ju detta med tillverkarspecifika protokoll också innebära att det sker en utveckling mot säkrare protokoll vilket antagligen skulle vara en mera omfattande process om vi talar om rena standardprotokoll med många intressenter inblandade - och på en såpass smal produkt som RC-anläggningar skulle det nog i praktiken knappast vara genomförbart. Visst hade det varit bra såtillvida att man skulle kunna välja den sändare man trivs med och mottagare av andra fabrikat men som sagt - detta är nog nåt vi får leva med inom överskådlig framtid.
    Roger

  15. #15

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Ett gemensamt protokoll behöver inte bli komplext, se bara på Internet som styrs via IAB och IETF-processen. Ett protokoll är acceptabelt om två oberoende tillverkare kan kommunicera med varandra. De gamla "politruk"-skapade ISO-protokollen finns knappt längre. Bara att planka IETF:s processer.

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Ett gemensamt protokoll behöver inte bli komplext, se bara på Internet som styrs via IAB och IETF-processen. Ett protokoll är acceptabelt om två oberoende tillverkare kan kommunicera med varandra. De gamla "politruk"-skapade ISO-protokollen finns knappt längre. Bara att planka IETF:s processer.
    Tror tyvärr det är för sent. Varje tillverkare har gjort 1-5 olika protokoll, sinsemellan inte kompatibla. Det första försöket att standardisera (på zigbee) föll på inkompetens (Graupner/IFS/XPS) och lögner till köparna http://www.xtremepowersystems.net/xdp.php.

    Standarden som man måste följa för att få sälja i Europa är gjord av IETF och heter EN 300 328 version 1.8.1. Den är dock begränsad till hur man stör/inte stör omgivningen. Den talar inte om hur man skickar spak-signalen till servo, och telemetri-signalen till sändaren.

    Exempel på protokoll
    Spektrum: DSM, DSM2, DSMX
    JR: DSM2, DSMX
    Futaba FASST, FASSTest, FHSS, T-FHSS, S-FHSS.
    Hitec: A-FHSS

    Närmsta du kommer till standard är att köpa FrSky Delta. Det är en mottagare med 4 olika protokoll.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1874908
    Den saknar dock telemetri
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •