Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Tips på motor

  1. #1

    Standard Tips på motor

    Min motor började ryka betänkligt efter en flygning idag. Kom hem och möttes av denna syn:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	70,8 KB 
Id:	58353En kabel har brunnit av eller skavts av. Motorn har inga märkningar men verkar vara en borstlös iaf. Kan någon vänlig själ hjälpa mig med att hitta en ersättningsmotor? Jag är ganska novis på elsidan fortfarande. Motor ser ut att ha gått varm sedan tidigare också...accen var inte ljummen ens, fartreglaget lite ljummet.

    Min setup ser ut enligt följande:

    en Kawasaki hien på ca 70cm, 410g flygklar
    fartreglage dual sky 18a, 6-12 NC/2-4 lipo w/bec
    acc 3s lipo 1300mah 40c
    propeller aero naut CAM carbon 6x6

    motorn har måtten L: 32mmAxeltapp längd: 14mm, 3mm dia
    Diameter på motorn: ca 26mm

    Motorn har suttit monterad på insidan kroppen.
    prestanda på modellen är helt ok, men jag är öppen för förslag. Tycker dock mycket om modellen och vill helst inte ändra för mycket.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	91,9 KB 
Id:	58354
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	58355
    Senast redigerat av Phastey den 2016-05-08 klockan 21:11.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8503
    Den motorn ligger väldigt nära din original i måtten.
    Egentligen ska du nog ha större KV på motorn eller större propeller för att det ska passa.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Tack! Är det antingen eller, dvs kan jag köpa den motorn och komplettera med en större propeller och få ihop det? 10x5 känns ju ganska rejält mycket större? Vad sätter kv värdet för gränser, är det bara maxvarv?

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    KV ger effekt. Ordet betyder antal var/volt olastad. kV bestämmer hur snabbt din propeller varvar. Till ditt plan behöver du kV nånstans mellan 1800-2200.

    Väg motorn. Vikten på motorn är rätt så linjärt med effekten. Här ett annat förslag som jag inte vet om den får plats.
    http://rctimer.com/product-116.html
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Motorn väger ca 45g.

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Här ett annat förslag som jag inte vet om den får plats.
    http://rctimer.com/product-116.html
    Bra motor, har flera, bl.a i min Polaris. Men den gillar nog inte en 6x6 på 3S, går bäst med 6x4.
    Då drar den uppåt 25A, så då får Phastey nog köpa ett större reglage oxå..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Standard

    Fattades bara det...

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Låter som den var ordentligt överproppad från början och "kör tills det ryker" blev som det blev ja. Svårt att få samma effekt med liknande vikt om det skall inom specifikationer för elektroniken utan att ryka.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9

    Standard

    Ok, köpte modellen begagnad så jag kollade inte så noga men det låter som en rimlig förklaring. Har ändå haft den i ett par år utan bekymmer. Kan man gå ner i kv och upp i propdiameter med minskad stigning för en "snällare" setup? Jag är beredd att minska lite på toppfart så länge jag får behålla lite stigprestanda. Om jag måste kan jag kapa i nosen för att få in en annan motor.

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Ok, köpte modellen begagnad så jag kollade inte så noga men det låter som en rimlig förklaring. Har ändå haft den i ett par år utan bekymmer. Kan man gå ner i kv och upp i propdiameter med minskad stigning för en "snällare" setup? Jag är beredd att minska lite på toppfart så länge jag får behålla lite stigprestanda. Om jag måste kan jag kapa i nosen för att få in en annan motor.
    Det beror på lite på planet. En del små snabba kärror får problem av vridkraften från propellern. En 10x5 på full skaft från handkast får hela planet att rolla innan det har byggt upp fart. Men prova vet jag. Det är väl inte värre än att du får halvgasa i början för att bygga fart.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Tack för era svar! Har jag fattat det rätt om samtliga av alternativen hittills bör medföra ett byte av fartreglage?

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Samtliga motorer som förekommit här fungerar upp till 25A. Då är det lämpligt med något större fartreglage. Vissa fartreglage fungerar om man sätter på ordentlig kylning. Det är mellangas som är värst för ett fartreglage.
    fredrik

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har svårt att tro att din lilla kärra inte borde fungera med ett 18A-reglage - för det har den ju trots allt gjort tidigare. T ex så sitter det inte mera i min Parkzone Sport Cub (1300 mm spv) vilken drar just 18--19A med nyladdad ack och och full gas så om du kan mäta strömförbrukningen vid full gas så kan du ju i alla fall verifiera att den ligger i rätt härad. Och är den lite för hög så finns ju alltid möjligheten att minska proppstorleken. En tångamperemeter (för likström - finns på bl a Biltema) är ett enkelt och utmärkt hjälpmedel för att kolla strömförbrukningen i våra elkärror och inte minst om man skall testa med olika proppar.
    Sen är det ju aldrig fel att överdimensionera fartreglaget men trots allt har ju din lilla kärra fungerat tidigare. Vet du inte tillverkaren på kärran så du kan söka på nätet vilken motor som satt i - eller rekommendationer från andra som kör samma kärra ?
    F ö bör du nog hålla dig till en propp på runt 6" om nu spännvidden bara är runt 700 mm - som Fredrik redan förklarat. Men du kanske kan gå ner lite i stigning för 6*6" känns för mig relativt extremt för en sån kärra. Och därmed lär också strömförbrukningen sjunka något.
    Roger

  14. #14

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Det är en bra motor men den monteras med skruvar på ett fäste bakom kannan. Det beror på planet ifall det går. Jag har en sån och den drar cirka 14A med 8x3.8 SF. Planet är en långsam dubbeldäckare (Ultrafly Furious).
    Och fartreglaget känns onödigt, om du redan har 18A.

    Denna är nog bättre och du bör klara dig med ditt reglage och 6x4
    http://www.hab.se/borstlosmotor-maxb...850-c-293.aspx
    fredrik

  16. #16

    Standard

    Jag kan ju kapa kroppen och limma in ett nytt spant och bygga någon form av kyld kåpa.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det är en bra motor men den monteras med skruvar på ett fäste bakom kannan. Det beror på planet ifall det går. Jag har en sån och den drar cirka 14A med 8x3.8 SF. Planet är en långsam dubbeldäckare (Ultrafly Furious).
    Och fartreglaget känns onödigt, om du redan har 18A.

    Denna är nog bättre och du bör klara dig med ditt reglage och 6x4
    http://www.hab.se/borstlosmotor-maxb...850-c-293.aspx

    En sådan får det bli ihop med ny propp, tack för hjälpen!

  18. #18

    Standard

    Köpte nu en 2212/6 kv 2200 samt en Apc 6x4. Hur gör jag nu för att bäst skona fartreglaget? Vad menas med att halvgas är värst för ett reglage? Är det bättre med fullt spett?

    Har en icharger som har program för motorkörning, här bör man väl kunna se strömmen under olika driftlägen?

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Föra att svara på din sista fråga - iChargerns "motor-läge" avser borstade likströmsmotorer och inte borstlösa motorer så det har du ingen glädje av i detta fall.
    Som jag redan nämnt tidigare så är en s k strömtång/tångamperemeter ett enkelt och bra mätverktyg - t ex denna - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...DC-2000023355/
    Observera dock att den måste klara likström (DC) eftersom det finns en del billiga strömtänger som inte klarar detta. Det finns givetvis flera lösningar på strömmätnings-problematiken men fördelen med strömtången är dess enkelhet samt att man bara "greppar" över ena sladden mellan ack och reglage.
    Roger

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Köpte nu en 2212/6 kv 2200 samt en Apc 6x4. Hur gör jag nu för att bäst skona fartreglaget? Vad menas med att halvgas är värst för ett reglage? Är det bättre med fullt spett?

    Har en icharger som har program för motorkörning, här bör man väl kunna se strömmen under olika driftlägen?
    För att svara på första frågan. För fartreglaget är det bättre att köra på fullt spett. Men som du märkte på din gamla motor så är det inte alltid bäst för motorn, speciellt om man går över max ström och börjar få värmeförluster. Max effekt bestäms av varvtal (kv) och propellerns storlek och stigning.

    Fartreglaget använder pulsbreddsmodulering för att skapa en långsam växelström. Denna pulsbreddsmodulering går normalt med 7KHz. Det är fler övergångar mellan framåtström och bakåtström på halvfart än på fullfart.

    http://attie.co.uk/quad_copter/progress

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	esc_v0.3_pwmtop_unloaded.png 
Visningar:	73 
Storlek:	29,8 KB 
Id:	58389
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •