Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Tips på motor

  1. #21

    Standard

    Tack, man lär sig!

  2. #22
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej förlåt om jag kapar tråden här, detta med esc:s på halvfart?

    Jag har ett svävarbygge (2st, ett eget sedan ett högkrafts- projekt med en vän är på paus av nån anledning) och jag tänkte använda ett 20A esc till en fmsmotor från en fms let13, har för mig att den har 900kv, så tänker sätta på en 5x4 BN och använda som kjolmotor, tänkte sätta den motorn på ett vred och på halvfart, bör inte ett 20A reglage klara det utmärkt utan extra kylning? Eller är denna bättre som driftmotor?

    Jag använder toppen av en stor kylväska typ, superlätt hårt stabilt foam, 69cm lång och 57cm bred.
    Satte en grafikkortsfläkt i mitten, gjode en EDF-tunnel genom att smälta foamet med en gammal lödpenna, motorn driver sig själv genom matad 12V likström. Det finns en 3s2200 5c sändaracc ombord.

    jag har en hubsanX4 som faktiskt skulle klara att vara kjolmotor, har "tillverkat" några 1s-batterier till den på bl a 800mah som fungerar bra och ger bra lyftkraft till de små motorerna, har också en monterad svag 11bladsEDF grafikkortsfläkt som extra kjolmotor i foamet också ifall jag kör hubsanlösningen, den har separat elmatning och skulle ev rädda farkosten på vatten ifall hubsanX4an ger upp. Jag kan också förlänga hubsanens drifttid genom att ladda den samtidigt genom den 3s-acc som skall vara ombord.

    Målet är en svävare man kan leka med och använda som plattform för mi n walkera ilook! Fpvsvävare...

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Rent praktiskt (> 15 års elflygande) så har jag aldrig upplevt några överhettningsproblem på fartreglaget trots att jag är en elflygare som använder trottelspaken mycket och sällan kör på "fullgas" så min personliga uppfattning är att man i de flesta fall nog kan glömma det eventuella problemet med att flyga på delgas. Det är nog vanligare att förstöra motor och/eller reglage genom att överbelasta på fullgas trots allt.
    Roger

  4. #24
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Rätt så Roger men det finns (fanns?) speciella fullgasreglage gjorda för elseglare som är väldigt små och utan kylning. Det är också orsaken till varför man aldrig ska underdimensionera fartreglaget

    http://www.castlecreations.com/suppo...eral.html#gen6
    "A speed controller controls power to the motor by turning full throttle current on and off really fast, 11 to 13 thousand times per second (Pulse Width Modulation or PWM). The percentage of each on/off pulse that is off compared to the part that is on determines how much power the motor sees. I.E. With a pulse that is 50% off and 50% on the motor will see 50% power*. Because each on pulse is 100% of full throttle current, a system set to pull 20 amps at full throttle through a Phoenix 10 will not last if you are throttled back to the point where you only see 10 amps on a wattmeter. The ESC in this case is still switching 20 amps, which it can’t do for long. "

    http://www.rcuniverse.com/magazine/a...rticle_id=1344 "Partial throttle operation generates more heat as does high PWM rates."
    fredrik

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - man skall ju absolut dimensionera för minst den maximala belastningen men gör man det så tror jag att få kommer att ha problem med delgas. Men åter - "att mäta är att veta" vilket vi predikat otaliga gånger i dessa spalter...
    Roger

  6. #26

    Standard

    Hmm...Jag gör nog som sist, kör tills nästa komponent ryker. I värsta fall, fartreglaget. Den nya motorn kostade ungefär lika mycket som hela planet.

  7. #27

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	81,7 KB 
Id:	58419Update: motorn installerad, fick kapa kroppen och limma in ett spant och göra den gamla nosen till en motorkåpa. Planet flyger kanon på 1/3 gas med en Apc 6x4. Setupen var sval efter flygning utom möjligtvis fartreglaget som var lite varmt. Tack för alla tips!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •