Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: Lantmteriet vertar uppgiften frn Frsvarsmakten from 1 Maj 2016

webmaster RCFF - Administratr DanneGs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

Angry Lantmteriet vertar uppgiften frn Frsvarsmakten from 1 Maj 2016

Jaha, d ska det krnglas till igen...
    https://www.lantmateriet.se/sv/Nyhet...nsvarsomraden/

Nu verkar det som sjlvgranskningsrtten har frsvunnit och allt material ska passera Lantmteriet.
    Har ringt och skeppats runt men lika skert som AMEN i kyrkan vet alla om att de har ansvaret frn
    1 maj och att man kan skicka in sitt material fr granskning men INGEN vet om och hur man kan anska
    om sjlvgranskningsrtt.

Ngon hr som vet mer i frgan?
    /Daniel Gustafsson

Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Bt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

Standard

Kanske man ska bomba dom med all FPV-flygning, ca 20 min om dagen. Nr dom trttnar fr man kanske sjlvgranskningsrtt
    Skmt sido, om alla skickade in allt FPV-material som man mnar ladda upp p youtube s skulle dom ju f problem. Kolla igenom timme efter timme av flygande fram och tillbaka p samma plats.

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

Standard

Ja kanske ska gra det, allt material som ska godknnas kommer sparas hos dem och diariefras.
    Om alla vi skickar in allt s kommer det nog hnda saker
    /Daniel Gustafsson

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Ett stt att provocera en reaktion. Kan kanske sluta med att det frbjuds fr privatpersoner att publicera ver huvudet taget eller plggs en avgift per insnd bild/minut material.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Om dom infr regler s kan dom ju inte ta det som provokation om folk bestmmer sig fr att flja reglerna.
    Ska man se p det logiskt s ser man ju inte problemet frrn det R ett problem. S lnge som det inte skickas in massor med film att g igenom och diariefra s kanske man inte ens vet att det finns en FPV-hobby som vxer s det knakar. Nr dom har sett nog mycket skog och krar s kanske dom sger "Okej, kanske man inte ska behva spridningsrtt om man filmar p lgre hjd n 20 meter." eller ntt..

Standard

Det fanns inget problem, nu har dom skapat ett.
    Gller det kommersiellt bruk endast?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Gller alla, s ven privata filmer mste ha spridningstillstnd fr att lggas p tex youtube. Jag har skt p ett par filmer som jag lagt upp och det r egentligen inte s mycket att brka om. D r datainspektionens syn p det ett mycket strre problem.

Standard

Vem ska betala fr detta extraarbete?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Blir det ntt extraarbete mot innan d egentligen? Jo om alla helt pltslig brjar skicka in allt material s blir det mer arbete, men ngot extra blir det ju inte

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

Standard

Fick detta svar:
    Hej
    Grunden fr sjlvgranskningsrtterna var en paragraf i gamla lagstiftningen som tillt ansvarig myndighet att medge undantag frn tillstndsplikten. I den nya lagen som trdde i kraft 1 maj r detta borttaget s det finns inte lngre ngon juridisk mjlighet att ge sjlvgranskningsrtt. Dremot kommer Lantmteriet att ge ut freskrifter om undantag som kommer att undanta en hel del olika typer av information samt omrden frn tillstndsplikten.
    Dessa freskrifter vntas trda i kraft i mitten av juni och mer info om dessa kommer ut i slutet av maj.
    /Daniel Gustafsson

Standard

Det lter ju som att det skulle kunna bli bra. Dom skulle ju t.ex. kunna undanta tillstndsplikten frn en viss hjd och ner inom vissa omrden. r man hgt upp och fotar/filmar s finns det ju inte s mnga argument fr att inte ska spridningstillstnd fr materialet om man mnar anvnda det publikt, man fr ju fortfarande filma/fota s lnge man bara visar det fr familj och vnner och inte publicerar i tidningar, fritt p internet(tex public youtube) eller liknande.

Jag tnkte sammanfatta lite om flygfoto/film, dock kan jag ha fattat ngonting fel s om ngon har ngon invndning s sg grna till:

Fotandet/filmningen
    Filma/fota med drnare p en plats som allmnheten inte har tilltrde till - Ja, om man har tilltelse av fastighetsgaren
    Filma/fota med drnare p en plats som allmnheten har tilltrde till - Ja, om man har tillstnd fr vervakning(vilket inte verkar g att f fr andra ndaml n just vervakning) eller om upplsningen p materialet r av sdan karaktr att det inte gr att urskilja personlighetsdrag

Materialet
    Titta p materialet sjlv eller visa fr familj och vnner - Ja
    Publicera materialet publikt(t.ex. tidningar, bloggar, youtube etc) - Ja, om man sker spridningstillstnd hos Lantmteriet
    Slja materialet - Ja, om man har UAS-tillstnd frn Transportstyrelsen(vilket krver en flygfrskring frn t.ex. InterHannover)

Som sagt s r detta vad jag har lst mig till och inte kopierat frn ngon sker klla.

Standard

Hej!
    Kan ett mediefretag​ ska ett stende spridningstillstnd fr till exempel ett ln, eller mste man skicka in material fr granskning och anska fr varje publiceringstillflle?

Skickat frn min Nexus 6P via Tapatalk

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •