Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Lantmäteriet övertar uppgiften från Försvarsmakten from 1 Maj 2016

  1. #1
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Angry Lantmäteriet övertar uppgiften från Försvarsmakten from 1 Maj 2016

    Jaha, då ska det krånglas till igen...
    https://www.lantmateriet.se/sv/Nyhet...nsvarsomraden/

    Nu verkar det som självgranskningsrätten har försvunnit och allt material ska passera Lantmäteriet.
    Har ringt och skeppats runt men lika säkert som AMEN i kyrkan vet alla om att de har ansvaret från
    1 maj och att man kan skicka in sitt material för granskning men INGEN vet om och hur man kan ansöka
    om självgranskningsrätt.

    Någon här som vet mer i frågan?
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  2. #2

    Standard

    Kanske man ska bomba dom med all FPV-flygning, ca 20 min om dagen. När dom tröttnar får man kanske självgranskningsrätt
    Skämt å sido, om alla skickade in allt FPV-material som man ämnar ladda upp på youtube så skulle dom ju få problem. Kolla igenom timme efter timme av flygande fram och tillbaka på samma plats.

  3. #3
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Ja kanske ska göra det, allt material som ska godkännas kommer sparas hos dem och diarieföras.
    Om alla vi skickar in allt så kommer det nog hända saker
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Ett sätt att provocera en reaktion. Kan kanske sluta med att det förbjuds för privatpersoner att publicera över huvudet taget eller påläggs en avgift per insänd bild/minut material.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Standard

    Om dom inför regler så kan dom ju inte ta det som provokation om folk bestämmer sig för att följa reglerna.
    Ska man se på det logiskt så ser man ju inte problemet förrän det ÄR ett problem. Så länge som det inte skickas in massor med film att gå igenom och diarieföra så kanske man inte ens vet att det finns en FPV-hobby som växer så det knakar. När dom har sett nog mycket skog och åkrar så kanske dom säger "Okej, kanske man inte ska behöva spridningsrätt om man filmar på lägre höjd än 20 meter." eller nått..

  6. #6

    Standard

    Det fanns inget problem, nu har dom skapat ett.
    Gäller det kommersiellt bruk endast?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Gäller alla, så även privata filmer måste ha spridningstillstånd för att läggas på tex youtube. Jag har sökt på ett par filmer som jag lagt upp och det är egentligen inte så mycket att bråka om. Då är datainspektionens syn på det ett mycket större problem.

  8. #8

    Standard

    Vem ska betala för detta extraarbete?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Blir det nått extraarbete mot innan då egentligen? Jo om alla helt plötslig börjar skicka in allt material så blir det mer arbete, men något extra blir det ju inte

  10. #10
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Fick detta svar:
    Hej
    Grunden för självgranskningsrätterna var en paragraf i gamla lagstiftningen som tillät ansvarig myndighet att medge undantag från tillståndsplikten. I den nya lagen som trädde i kraft 1 maj är detta borttaget så det finns inte längre någon juridisk möjlighet att ge självgranskningsrätt. Däremot kommer Lantmäteriet att ge ut föreskrifter om undantag som kommer att undanta en hel del olika typer av information samt områden från tillståndsplikten.
    Dessa föreskrifter väntas träda i kraft i mitten av juni och mer info om dessa kommer ut i slutet av maj.
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  11. #11

    Standard

    Det låter ju som att det skulle kunna bli bra. Dom skulle ju t.ex. kunna undanta tillståndsplikten från en viss höjd och ner inom vissa områden. Är man högt upp och fotar/filmar så finns det ju inte så många argument för att inte söka spridningstillstånd för materialet om man ämnar använda det publikt, man får ju fortfarande filma/fota så länge man bara visar det för familj och vänner och inte publicerar i tidningar, fritt på internet(tex public youtube) eller liknande.

    Jag tänkte sammanfatta lite om flygfoto/film, dock kan jag ha fattat någonting fel så om någon har någon invändning så säg gärna till:

    Fotandet/filmningen
    Filma/fota med drönare på en plats som allmänheten inte har tillträde till - Ja, om man har tillåtelse av fastighetsägaren
    Filma/fota med drönare på en plats som allmänheten har tillträde till - Ja, om man har tillstånd för övervakning(vilket inte verkar gå att få för andra ändamål än just övervakning) eller om upplösningen på materialet är av sådan karaktär att det inte går att urskilja personlighetsdrag

    Materialet
    Titta på materialet själv eller visa för familj och vänner - Ja
    Publicera materialet publikt(t.ex. tidningar, bloggar, youtube etc) - Ja, om man söker spridningstillstånd hos Lantmäteriet
    Sälja materialet - Ja, om man har UAS-tillstånd från Transportstyrelsen(vilket kräver en flygförsäkring från t.ex. InterHannover)

    Som sagt så är detta vad jag har läst mig till och inte kopierat från någon säker källa.

  12. #12

    Standard

    Hej!
    Kan ett medieföretag​ söka ett stående spridningstillstånd för till exempel ett län, eller måste man skicka in material för granskning och ansöka för varje publiceringstillfälle?

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •