Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Servokontakt/er hjälp?

  1. #1
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    402
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard Servokontakt/er hjälp?

    Sitter med en FMS F6F Hellcat. FMS har i denna kärra inte någon vidare ordning på kablage, och jag vill förenkla det hela.
    Varje gång man är på fältet så skall vingar monteras ihop, samt att totalt åtta kablar från vingarna skall kopplas in. Alltså fyra i varje vinghalva. Resultatet är en halvtimmes kopplande och ett råttbo av kablar som ligger i vägen för andra saker...
    Varför fyra kablar? jo: Skev, infällbara ställ, flaps och ljus!.
    På nyare kärror verkar dem har fattat det här med att använda en enda kontakt per vinge.

    Finns färdiga lösningar från FMS, men ej löst i Sverige? . Så jag får hitta på något hemma.
    Vad skulle vara för lämplig kontakt?, Jag kan tänka mig upp till två kontakter per vinghalva, ex med mpx kontakt.

    Vad har ni för lösningar som går att fixa hemma?

    Löda, limma klipp och klistra är inga problem för min del.
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    http://www.hab.se/multiplex--typ-8po...087-c-166.aspx

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	71283_10105.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	62,5 KB 
Id:	58364

    Alla plus på en pinne, alla minus på en pinne och 6st signaler.

    eller +/- samt två signaler, ett landställ +/- och en LED +/-


    Hepp!
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    http://www.hab.se/multiplex--typ-8po...087-c-166.aspx

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	71283_10105.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	62,5 KB 
Id:	58364

    Alla plus på en pinne, alla minus på en pinne och 6st signaler.

    eller +/- samt två signaler, ett landställ +/- och en LED +/-


    Hepp!
    Jupp jupp, smidig lösning och har på flera kärror.

    En annan lösning som jag körde på en EPP-FPV där man sätter ihop vingen innan man sätter den på kroppen så kör jag ihop först vingarna och sedan en Displayport hane/hona. DP har 20 ganska tunna kablar så buntade 5st till - och 5st till + vilket lämnade 10st att köra signal på. Har fungerat klockrent.

    Men enklast där vingarna går i kroppen är helt klart de MPX-kopplingarna ja.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Denna funkar kanske bättre att sätta fast permanent:
    http://iabrc.com/index.php?route=pro...product_id=293
    Köpte bl.a några såna av honom i förra veckan, han var på Påldalens flygdag.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mpx_8_par_01-600x500.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	165,6 KB 
Id:	58365
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    402
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    Se där ja!. Det var ju lite smidigt ja. Tackar!
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

  6. #6
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    402
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    Att fästa permanent är väl lite vajsing.. Friggon är ganska mjuk och tunn på det stället där vingarna går in. Möjligt att det går göra någon form utav förstärkning. Oavsett, kontakter finns det uppenbarligen. Var lite mer oroad över att lägga alla plus och minus på varsin pinne, utifall att mottagaren får leverera all ström via en "kanal" istället för samtliga och bara då köra signal till varje servo. Men det kanske spelar mindre roll?. Men..då borde det princip bara vara att bunta ihop alla plus och minus sladdar i varsin tåt och löda ihop mot varsin pinne?
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Men..då borde det princip bara vara att bunta ihop alla plus och minus sladdar i varsin tåt och löda ihop mot varsin pinne?
    Ja precis.


    Jag brukar limma in en kontakt i vingen med smältlim, andra änden är lös så att säga. Dragavlastar med smältlim i lösa änden
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  8. #8

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    415
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Jag kör med DB9 i ett par kärror. Och Mpx i en, funkar fint båda.
    Har man många funktioner kan man ju använda DB15 eller DB25 också.

    Kolla Kjells priser, vansinnigt dyrt i enstyck. Snårbilligt med 10+ par. Hur tänkte dom då?
    http://www.kjell.com/se/sortiment/da...b9-hane-p39326
    http://www.kjell.com/se/sortiment/da...15-hane-p39315
    http://www.kjell.com/se/sortiment/da...25-hane-p39320

    /A

  9. #9
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    402
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    ibland är man lat. och ibland snål? Hittade ett par vanliga mpx kontakter hemma, och insåg att det räcker faktiskt. Kör lamporna separat (även om jag kunde lött dem också på kontakten, men så kan man ju välja att flyga utan att tända lamporna också). Alla plus på en pinne och alla minus på den andra. Tre signaler bara att hålla reda på I morgon löder jag dem kablar som kommer från flygplanet. Skulle det mot förmodan gå käpprätt åt.. så har jag två vingar till liggande.
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vad sägs om att byta till SBUS? Det blir en kontakt för vänstra vingen oavsett antal servo och en kontakt för högra vingen oavsett antal servo. Dina lysdioder kan ha egen kontakt (bäst) eller vara adresserade av och strömförsöjda av mottagaren.
    fredrik

  11. #11
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    402
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    Det blev det jag hade hemma, mpx kontakter. Patienten överlevde operationen , nå..inte helt utan missöde. Efter att ha kopplat ihop allt, så slutade skeven att fungera.. Men var inte värre än att vända på en kontakt. Efter det så gick allt som det skulle.

    SBUS? Kör Spektrum och radiobyte är inte aktuellt för tillfället, sen trots allt är det en kinafoamkärra och att lägga ner mer pengar i den eller så är inte prio. Däremot till Elikoptrarna kanske Men klart. SBUS verkar väldans smidigt annars.
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •