Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hjälp med modifiering av .stl

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard Hjälp med modifiering av .stl

    Är det någon här som kan tänkas hjälpa mig med en enkel modifiering av en pryl jag hittat på thingiverse? Det är ett modifierat bakstycke till en orangerx sändarmodul som behöver justeras lite för att passa till en Turnigy 9XR. Tar säkert inte mer än nån minut om man vet hur man gör men jag får inte till det...

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    STL är en printfil, inte en projektfil. Ungefär som Word editerar man i medan PDF är för print/uppvisning. Det går att mecka med STL men det är inte tanken.

    Fil, sandpapper, borrmaskin och varma saker kan lösa småsaker ^^

    Har ett bakstycke till min Taranis, har även en 9XR, ser egentligen inte varför det skall modifieras, vad är det som behöver göras?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jo, jag vet att stl egentligen inte ska editeras, men det går ju.
    9XR har en välvning i bakstycket ovanför modulfacket som gör att modulen jag printat inte passar riktigt. Eftersom jag ändå ska printa en ny, på andra punkter förbättrad, version tänkte jag passa på att åtgärda mitt problem innan så jag slipper att fila.


    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Jo, jag vet att stl egentligen inte ska editeras, men det går ju.
    9XR har en välvning i bakstycket ovanför modulfacket som gör att modulen jag printat inte passar riktigt. Eftersom jag ändå ska printa en ny, på andra punkter förbättrad, version tänkte jag passa på att åtgärda mitt problem innan så jag slipper att fila.


    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

    Rita en ny. Om du inte känner dig säker nog att konstruera en själv så rita av den du har.

    Att editera en STL går med tex space claim, men det blir aldrig speciellt bra. Du har inte en yta att ta sikte på itan du får markera tre punkter och få ett estimerat plan. Det blir kanske bra nog, men det är så jädrans tråkigt att fuska så jag har ingen lust att ge mig på det.

    en minut i ett CAD program blir lätt timmar när du skall editera en STL.

    don't do it..... rita en ny.
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag fixar nog inte att rita en ny. I vart fall kommer det ta tid.
    Designen jag vill ändra på är denna: http://www.thingiverse.com/thing:779668
    Det enda jag vill göra är att lyfta upp den delen som antennen monteras i 2mm...

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Varför inte göra det enkelt för sig istället?

    Jag använder denna på min Taranis och testade just på 9XR, fungerar utmärkt.
    http://www.thingiverse.com/thing:284823

    Enda jag behövde göra innan jag fick in coax kabeln var fila lite i genomförningen av antennen. Nemas problemas.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Jag fixar nog inte att rita en ny. I vart fall kommer det ta tid.
    Designen jag vill ändra på är denna: http://www.thingiverse.com/thing:779668
    Det enda jag vill göra är att lyfta upp den delen som antennen monteras i 2mm...
    Det är i mina ögon itne görbart i en STL.

    Jag personligen tycker thingivserse är tokigt som delar ett format som är så pass värdelöst. Hade varit bättre att dela filerna i originalformat likt grabcad. Ofta har någon en god idé som grund, men man vill bygga vidare. Eller ändra delen så den apssar min printer bättre. Detta går inte på thingiverse.

    Bara en sådan enkel sak som att väggtjocklek skall vara en multipel på nozzlens diameter för bra resultat. Ritar någon 1.2mm och min spets är 0.5mm så blir det sämre än om man kullat ändra till 1.0mm eller 1.5mm.
    Superhero

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag ger väl upp tanken på att modifiera stl...
    Jag håller med dig ang thingiverse.
    Senast redigerat av flunk den 2016-05-10 klockan 12:33.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Felet med den designen är att antennen inte kommer lika långt upp. Däremot kan jag använda den designen jag hittat och montera den utanpå det befintliga locket på modulen för att få upp den en bit, precis som designen du tipsar om, så tipset var bra ändå.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20160510_112149.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	65,7 KB 
Id:	58367

  10. #10

    Standard

    Det finns flera gratis verktyg att redigera STL-filer i...

    Här har du en liten sammanställning
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Det finns flera gratis verktyg att redigera STL-filer i...

    Här har du en liten sammanställning
    Absolut, men man brukar alltid efter ganska många timmar konstatera att man kört fast.

    Jag kan tex i netfabb skära ut biten han vill flytta, flytta den men inte mergea ihop dem och inte lägga på fillets/material runt om. Importerar jag en stl i ett program som skall kunna ta in stl så behöver filen ofta vara väldigt enkel. fyrkanter och cirklar. space claim är bättre, men kostar pengar och det blir ändå inget vidare.

    Du får gärna knäppa mig på näsan och visa i exemplet ovan att det går. Jag bedömer det ta timmar snarare än minuter i vart fall.
    Superhero

  12. #12

    Standard

    Varför skulle jag vilja knäppa dig på näsan? - blir du tillfredsställd då?

    Frågan var om man kan redigera filen eller ej. Jag visar att det går... Att STL inte är det bästa formatet att redigera är tyvärr bara ett faktum i detta fallet - flera användare på Thingiverse levererar cad-filer för att ge möjligheten att redigera efter eget tycke och smak.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    OK, alla non believers där ute... Envis som jag är kunde jag inte släppa tanken.
    Jag importerade stl-filen i Sketchup, raderade de trianglar som låg ivägen och klippte los delen jag ville flytta upp. Sen skapade jag en ny yta, gjorde en push på den och stoppade tillbaka delen jag klippt loss. Jag fixade även väggtjockleken på en yta som såg alldeles för tunn ut.
    Printar delen nu och det ser väldigt bra ut. Tidsåtgång ca 15 min, klara en total noob som jag det så kan det inte vara så jäkla svårt...

  14. #14
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    OK, alla non believers där ute... Envis som jag är kunde jag inte släppa tanken.
    Jag importerade stl-filen i Sketchup, raderade de trianglar som låg ivägen och klippte los delen jag ville flytta upp. Sen skapade jag en ny yta, gjorde en push på den och stoppade tillbaka delen jag klippt loss. Jag fixade även väggtjockleken på en yta som såg alldeles för tunn ut.
    Printar delen nu och det ser väldigt bra ut. Tidsåtgång ca 15 min, klara en total noob som jag det så kan det inte vara så jäkla svårt...
    Kör den genom NetFab och/eller MeshLab för att få stängda ytor och reparera trianglarna Sketchup jobbar inte med solider, bara plan.

    Snyggt jobbat.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Varför skulle jag vilja knäppa dig på näsan? - blir du tillfredsställd då?
    Då hade du lärt mig hur man gör. Då hade jag blivit tillfredsställd. Du länkade program som jag är rätt säker på inte löser uppgiften även om man lägger ned ansenlig tid på dem.
    Superhero

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Det tog 15min i Sketchup för en nybörjarklåpare som jag att fixa det... Tror faktiskt jag ska lägga fem minuter till på att göra en till ändring som jag kom på nu.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

  17. #17

    Standard

    Själv använder jag sketchup och netfabb, de har hittills klarat av mitt behov och tydligen också flunk's... Dags att droppa attityden och inse att det faktiskt går...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Själv använder jag sketchup och netfabb, de har hittills klarat av mitt behov och tydligen också flunk's... Dags att droppa attityden och inse att det faktiskt går...
    Men det ursprungliga inläggets attityd att be någon annan göra ett jobb åt en själv som man i slutändan ändå kunde göra själv på 15 minuter är bra attityd? Visst, jag kommer inte hindra någon från att fråga men intresset för att hjälpa till praktiskt var ju uppenbarligen obefintligt med den "attityden". Jag har i många år varit en som gärna hjälpt till åt alla som velat men nuförtiden är det så många som vill ha saker gjorda åt dom utan att försöka själva först att det är lätt att bli uppgiven eller på annat sätt frustrerad.

    Hur som helst så tackar jag ändå flunk för lärdomen att det går att göra mindre ändringar i stl-filer. Bra jobbat och tack för beskrivningen.

    Angående Thingiverse, det går ju faktiskt att kontakta den som lagt upp filen och fråga om man kan få orginal-filen. Men det finns väl så många olika 3D-filformat så det kanske inte heller är värt jobbet. Oddsen att personen använder samma program som jag är ju ganska liten.

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlägg
    Men det ursprungliga inläggets attityd att be någon annan göra ett jobb åt en själv som man i slutändan ändå kunde göra själv på 15 minuter är bra attityd?
    Fast jag bad ju om hjälp, right? Inte nödvändigtvis att någon skulle göra det åt mig... Men, jo, I get your point. Ibland är folk jävligt lata och orkar inte ta reda på saker själv. Nu fick jag lite inspiration av UndCon att försöka en gång till med ny infallsvinkel och då kom jag på hur jag kunde få gjort det jag ville.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlägg
    Men det ursprungliga inläggets attityd att be någon annan göra ett jobb åt en själv som man i slutändan ändå kunde göra själv på 15 minuter är bra attityd?
    Jag kan inte se någonstans där flunk bad någon annan göra det. Rubriken ber om hjälp, men det är inte samma sak som att be någon annan göra jobbet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •