Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ny på youtube (Quad 250, Göteborg)

  1. #1

    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    Ingenjör/Konstruktör (produktutvecklare)

    Standard Ny på youtube (Quad 250, Göteborg)

    Tjo,

    Nu när jag ändå lagt upp ett par filmer på tuben ( från förra veckan - testade min nybyggda qav250), så tänkte jag iaf göra ETT inlägg och berätta för världen att de finns PFFfff..

    https://youtu.be/FEuZWhMaeKI
    https://youtu.be/70zn2kEAThs

    Rätt random, ta det för vad det är !


    TJO !

    //
    Albin

  2. #2
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tja! Tror du behöver sänka P värdet liiite grann - det låter som FC:n är lite övertunad på motorerna, du kan också prova att öka värde D en smula för att få samma P-värde men utan oscillationer.
    Prova sänka nån procent P först skulle jag gjort och framförallt lyssna efter oscillationsljuden som är rätt tydliga i videon när du sjunker främst!
    Coola flippar!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  3. #3

    Standard

    Haha rolig film
    Verkar inte I lite lågt också? Har du provat den med stock-PIDs?

  4. #4

    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    Ingenjör/Konstruktör (produktutvecklare)

    Standard

    ait !
    jag har inte hunnit experimentera med PIDsen över huvud taget än så länge

  5. #5

    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    Ingenjör/Konstruktör (produktutvecklare)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Haha rolig film
    Verkar inte I lite lågt också? Har du provat den med stock-PIDs?
    nix, kanske är värt att göra också !"?

  6. #6

    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    Ingenjör/Konstruktör (produktutvecklare)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Tja! Tror du behöver sänka P värdet liiite grann - det låter som FC:n är lite övertunad på motorerna, du kan också prova att öka värde D en smula för att få samma P-värde men utan oscillationer.
    Prova sänka nån procent P först skulle jag gjort och framförallt lyssna efter oscillationsljuden som är rätt tydliga i videon när du sjunker främst!
    Coola flippar!



    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    ait !
    jag har inte hunnit experimentera med PIDsen över huvud taget än så länge

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av all_b_in Visa inlägg
    ait !
    jag har inte hunnit experimentera med PIDsen över huvud taget än så länge
    Okej! Det lättaste sättet att lära sig förstå PID-ALGORITMEN är när man kommit så långt som du och är i luften med lite övertunad kopter, mina motorer lät som dina för en månad sedan och jag kollade ibcrazy:s (youtube-sök ibcrazy pid) video om PIDs, där han talar genom P, I och D som utgör pidloopen samtidigt som han visar fpv-dvr-klipp där han flyger felltunat och då kan man lära sig se vad som är lite off, den videon kommer garanterat lära dig tuna din kopter perfekt.

    När min var lite feltune:ad som din(för mycket P och I i ratemode och ev även i autolevel, du flög förmodligen ej i autolevel nånting i klippet?) så är motorerna och framförallt flightcontrollern under mer press att jobba med stabilisering då den ft "överskjuter" och omedelbart korrigerar och överskjuter igen etc vilket kostar mer ström men framförallt är flygupplevelsen lidande, speciellt om det blåser mycket!

    När jag sist tune:ade om min quad bättre flög jag på flygklubben som är öppna stora fält och det blåste på, mina pidsettings var då så bra att jag ej märkte någon effekt av vinden mao jag flög precis som om det skulle varit vindstilla - och motorerna sjöng vackert (som arga bin)
    Ett bra test om det är vindstilla är punch-out och sedan falla genom proppwashen på 10-20% trottel, det brukar locka fram dåliga tendenser, även övergång till hovrande från snabb fart framåt - också där genom sin proppwash - om du kan ha någon som tittar på farkosten medan du gör detta så kan de också se vibrationer som du kanske inte ser, oftast är det dock lättast att uppfatta saker via videolänken.

    Vet ej om du kör cleanflight eller vad för Fc du hade men det spelar egentligen ingen roll, du kan sätta P-ändring på en slider eller vred om du har det på TX och ändra alla värden i fpv realtid, ett i taget dock finns även autotune och easytune på olika programvaror och det är säkert ett bra sätt att utgå ifrån för att sedan ändra till sin personliga flygstil.

    Jag vill ge ett tips också som kanske är kontroversiellt, osäker på det men hursom så tycker jag ej att man ska länka roll-pitch PIDs bara för att koptern är fyrkantig och symmetrisk, dvs inte "linka" och ha exakt samma PIDvärden för pitchaxeln och för rollaxeln i ratemode.
    Om jag förstår rätt att det där var din 4:e flight med denna kopter har du bra koll på den, för detta var väl inte din 4:e fpvrunda någonsin miniquad? Isåfall bugar jag djupt.

    OT. Idag kom paket jag ska hämta, jag behäver kablage till cc3dkortet efter radiobyte t futaba2.4 fullrange diversitysystem, spektrums dsm2-protokoll har jag inte mycket till övers för, har en lemonRX i min eztrainer(fixedwing)som fungerar jättefint men spektrums RX har svikit mig mååånga gånger, , dock verkar ej sbusporten fungera på cc3dkortet ordentligt så jag behöver koppla pwm-multi/mainport- 8pinsconnector som inte finns att köpa i sverige löst tydligen, köpte ett nytt cc3d MED sladd för 200..bra om jag kraschar kortet, hämtar ut detta senare och hoppas på lite flygtid mot kvällen, ny vTX är på väg också, mini-600mw40ch Foxeer- istället för 200mw40ch, tror den matchningen av system blir optimal, lite overkill m 8chFutaban men jag vill verkligen lita på min rclänk om jag ska våga flyga riktigt vågat.

    Försök minska P mycket litet och se om du då istället får lite wobblingar, typ en, två st, då behöver du även sänka I lite grann och testa igen, men som jag skrev : IBCrazy på tubens klipp om pids behöver du se ett par ggr, jättebra att du har lite inspelat material som du kan köra samtidigt och jämföra med!

    Lycka till! Du verkar ha bra tryck, vad kör du för setup?




    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    Ingenjör/Konstruktör (produktutvecklare)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Okej! Det lättaste sättet att lära sig förstå PID-ALGORITMEN är när man kommit så långt som du och är i luften med lite övertunad kopter, mina motorer lät som dina för en månad sedan och jag kollade ibcrazy:s (youtube-sök ibcrazy pid) video om PIDs, där han talar genom P, I och D som utgör pidloopen samtidigt som han visar fpv-dvr-klipp där han flyger felltunat och då kan man lära sig se vad som är lite off, den videon kommer garanterat lära dig tuna din kopter perfekt.

    När min var lite feltune:ad som din(för mycket P och I i ratemode och ev även i autolevel, du flög förmodligen ej i autolevel nånting i klippet?) så är motorerna och framförallt flightcontrollern under mer press att jobba med stabilisering då den ft "överskjuter" och omedelbart korrigerar och överskjuter igen etc vilket kostar mer ström men framförallt är flygupplevelsen lidande, speciellt om det blåser mycket!

    När jag sist tune:ade om min quad bättre flög jag på flygklubben som är öppna stora fält och det blåste på, mina pidsettings var då så bra att jag ej märkte någon effekt av vinden mao jag flög precis som om det skulle varit vindstilla - och motorerna sjöng vackert (som arga bin)
    Ett bra test om det är vindstilla är punch-out och sedan falla genom proppwashen på 10-20% trottel, det brukar locka fram dåliga tendenser, även övergång till hovrande från snabb fart framåt - också där genom sin proppwash - om du kan ha någon som tittar på farkosten medan du gör detta så kan de också se vibrationer som du kanske inte ser, oftast är det dock lättast att uppfatta saker via videolänken.

    Vet ej om du kör cleanflight eller vad för Fc du hade men det spelar egentligen ingen roll, du kan sätta P-ändring på en slider eller vred om du har det på TX och ändra alla värden i fpv realtid, ett i taget dock ) finns även autotune och easytune på olika programvaror och det är säkert ett bra sätt att utgå ifrån för att sedan ändra till sin personliga flygstil.

    Jag vill ge ett tips också som kanske är kontroversiellt, osäker på det men hursom så tycker jag ej att man ska länka roll-pitch PIDs bara för att koptern är fyrkantig och symmetrisk, dvs inte "linka" och ha exakt samma PIDvärden för pitchaxeln och för rollaxeln i ratemode.
    Om jag förstår rätt att det där var din 4:e flight med denna kopter har du bra koll på den, för detta var väl inte din 4:e fpvrunda någonsin miniquad? Isåfall bugar jag djupt.

    OT. Idag kom paket jag ska hämta, jag behäver kablage till cc3dkortet efter radiobyte t futaba2.4 fullrange diversitysystem, spektrums dsm2-protokoll har jag inte mycket till övers för, har en lemonRX i min eztrainer(fixedwing)som fungerar jättefint men spektrums RX har svikit mig mååånga gånger, , dock verkar ej sbusporten fungera på cc3dkortet ordentligt så jag behöver koppla pwm-multi/mainport- 8pinsconnector som inte finns att köpa i sverige löst tydligen, köpte ett nytt cc3d MED sladd för 200..bra om jag kraschar kortet, hämtar ut detta senare och hoppas på lite flygtid mot kvällen, ny vTX är på väg också, mini-600mw40ch Foxeer- istället för 200mw40ch, tror den matchningen av system blir optimal, lite overkill m 8chFutaban men jag vill verkligen lita på min rclänk om jag ska våga flyga riktigt vågat.

    Försök minska P mycket litet och se om du då istället får lite wobblingar, typ en, två st, då behöver du även sänka I lite grann och testa igen, men som jag skrev : IBCrazy på tubens klipp om pids behöver du se ett par ggr, jättebra att du har lite inspelat material som du kan köra samtidigt och jämföra med!

    Lycka till! Du verkar ha bra tryck, vad kör du för setup?




    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

    Ah, tack för bra svar, kul ! ska kolla in ibcrazy, har sett nån av hans videos förut när jag googlat runt. Jag har precis installerat en ny bluetoothenhet till naze'n, så nu kan jag ställa pids på telefonen. har ingen laptop nämligen, och kan inte flyga här ute på gatan direkt

    Ang punch out-testet som du föreslog, HAHAHAHA! ta en titt på min video vid tiden:

    https://youtu.be/70zn2kEAThs?t=1695

    ... jag hittade faktiskt fliken med stabilize-inställningarna i cleanflight idag också, så ska se om jag kan ställa in dem mha telefon-appen. Men tack för tipset även ang PID-ändring via sliders, har gjort precis det, precis nu, och ska testa det med. tyvärr verkar cleanflight (för yes, jag har en naze32 acro) bara stödja max 4st olika "värden" som man kan binda till att vara justerbara mha radion? så jag satte iaf P,I & D för pitch och roll, och sedan pitch and roll RATE. Vilka variabler rekommenderar du att koppla till div sliders ? Jag har ju 16 kanaler tillgängligt annars,,, använder 12 nu med 4st PID-sliders. Testade en sväng nu här hemma i lägenheten men den flippade direkt och slog av en propeller mot golver så väntar tills jag kommer till gräsmattan..

    Som svar på ditt OT så kan jag bara säga att det låter spännande, men jag ahr dålig koll på sakerna du kör med.. har endast kört med min taranis.. och jovisst, det är all time 4e resp 5e fpv-turen. första och andra flygningen filmade jag också, men hade inte fattat att mobius-kameran spelade in AVI-filer (omfg så adobe premiere tar dem inte. Hade också ett flygplan för många år sen, men av nån jevvla anledning körde jag inte fpv då ! det planet blev obrukbart när jag vid ett tillfälle testade hur högt jag kunde flyga som max. när det var så litet att jag knappt kunde se det längre så störtdök jag mor marken, nått gick fel - tror det gick för fort typ - och det gick inte att räta upp störtdykningen. tillråge på det så träffade jag den enda asfaltsbiten där uppe på gräsplätten (där jag håller till, också i videon) Kan säga att det i stort sett pulvriserades. Ja, never mind, tack för bugningen min setup är:

    edit: ska även tillägga att jag har haft lediga dagar, 6 lipo-ackar, obegränsat med propellrar, strålande sol, gräsunderlag (vilket jag älskar för inget går sönder) , sällskap, och i övrigt rätt bra förutsättningar. har även tränat just fpv i en rätt schysst simulator innan, som jag hittade på nätet..

    CURRENT SETUP:


    Brain: Naze32 (Some Charpu PIDs)
    Motors: Cobra CM-2204 2300kv
    Props: HQProp 5x40
    ESC: DYS BLHeli XM 20A V2
    Lipos: 4s 1300mah Turnigy nano tech (25-50C)
    Radio/receiver: Taranis X9D/X8R


    Goggles: Quanum DIY FPV Goggle V2
    Video transmitter/receiver: RC832/TS832
    FPV camera: Sony Super HAD CCD 600TVL Board Camera (IR Sensentive)
    Recording camera: Mobius Wide Angle C2 1080p
    Antennas: Boscam 5.8GHz Cloud Spirit Circular Polarized



    ok, lycka till med flygningen. ska ut nu en sväng innan solen går ner och testa PIDs !! tydligen blir det 8 grader och lågtryck till helgen (iaf i gbg) så får passa på.

    tack och hej
    Senast redigerat av all_b_in den 2016-05-12 klockan 19:47.

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av all_b_in Visa inlägg
    Ah, tack för bra svar, kul ! ska kolla in ibcrazy, har sett nån av hans videos förut när jag googlat runt. Jag har precis installerat en ny bluetoothenhet till naze'n, så nu kan jag ställa pids på telefonen. har ingen laptop nämligen, och kan inte flyga här ute på gatan direkt

    Ang punch out-testet som du föreslog, HAHAHAHA! ta en titt på min video vid tiden:

    https://youtu.be/70zn2kEAThs?t=1695

    ... jag hittade faktiskt fliken med stabilize-inställningarna i cleanflight idag också, så ska se om jag kan ställa in dem mha telefon-appen. Men tack för tipset även ang PID-ändring via sliders, har gjort precis det, precis nu, och ska testa det med. tyvärr verkar cleanflight (för yes, jag har en naze32 acro) bara stödja max 4st olika "värden" som man kan binda till att vara justerbara mha radion? så jag satte iaf P,I & D för pitch och roll, och sedan pitch and roll RATE. Vilka variabler rekommenderar du att koppla till div sliders ? Jag har ju 16 kanaler tillgängligt annars,,, använder 12 nu med 4st PID-sliders. Testade en sväng nu här hemma i lägenheten men den flippade direkt och slog av en propeller mot golver så väntar tills jag kommer till gräsmattan..

    Som svar på ditt OT så kan jag bara säga att det låter spännande, men jag ahr dålig koll på sakerna du kör med.. har endast kört med min taranis.. och jovisst, det är all time 4e resp 5e fpv-turen. första och andra flygningen filmade jag också, men hade inte fattat att mobius-kameran spelade in AVI-filer (omfg så adobe premiere tar dem inte. Hade också ett flygplan för många år sen, men av nån jevvla anledning körde jag inte fpv då ! det planet blev obrukbart när jag vid ett tillfälle testade hur högt jag kunde flyga som max. när det var så litet att jag knappt kunde se det längre så störtdök jag mor marken, nått gick fel - tror det gick för fort typ - och det gick inte att räta upp störtdykningen. tillråge på det så träffade jag den enda asfaltsbiten där uppe på gräsplätten (där jag håller till, också i videon) Kan säga att det i stort sett pulvriserades. Ja, never mind, tack för bugningen min setup är:

    edit: ska även tillägga att jag har haft lediga dagar, 6 lipo-ackar, obegränsat med propellrar, strålande sol, gräsunderlag (vilket jag älskar för inget går sönder) , sällskap, och i övrigt rätt bra förutsättningar. har även tränat just fpv i en rätt schysst simulator innan, som jag hittade på nätet..

    CURRENT SETUP:


    Brain: Naze32 (Some Charpu PIDs)
    Motors: Cobra CM-2204 2300kv
    Props: HQProp 5x40
    ESC: DYS BLHeli XM 20A V2
    Lipos: 4s 1300mah Turnigy nano tech (25-50C)
    Radio/receiver: Taranis X9D/X8R


    Goggles: Quanum DIY FPV Goggle V2
    Video transmitter/receiver: RC832/TS832
    FPV camera: Sony Super HAD CCD 600TVL Board Camera (IR Sensentive)
    Recording camera: Mobius Wide Angle C2 1080p
    Antennas: Boscam 5.8GHz Cloud Spirit Circular Polarized



    ok, lycka till med flygningen. ska ut nu en sväng innan solen går ner och testa PIDs !! tydligen blir det 8 grader och lågtryck till helgen (iaf i gbg) så får passa på.

    tack och hej
    Hej! Du kanske kan hjälpa mig?
    Håller på och sätter upp ett Naze32kort, kan du printscreena dina pids här? Jag behöver nåt att gå utifrån , för mig är värdena 4 decimaler fel och sitter med en låång playlist på utube ang cleanflight..,.
    Så det är att ställa in pids igen, denna gång har jag iaf vred och aux-kanaler över på radion, rätt jobbigt att ställa in PIds utan vred kan jag säga, en tur till laptopen för minsta ändring.....
    Mvh Gustaf

    Fråga!
    Ang kalibreringen i CF, batteri ur, välj starta och markera full output på masterslidern, koppla i batteriet, efter toner så dra ner slidern till noll och vänta på toner, visst är det bara så?!? Hur vill CF att Rx skall vara här? Extern 4.8V el låta den gå igång från batteriet?

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Haha bra komponenter! Du har bättre escs annars kör vi samma setup f n på den jag ställer in just nu!

    Ska undvika emax escs i framtiden och allt som heter SIMONK...

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    Ingenjör/Konstruktör (produktutvecklare)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej! Du kanske kan hjälpa mig?
    Håller på och sätter upp ett Naze32kort, kan du printscreena dina pids här? Jag behöver nåt att gå utifrån , för mig är värdena 4 decimaler fel och sitter med en låång playlist på utube ang cleanflight..,.
    Så det är att ställa in pids igen, denna gång har jag iaf vred och aux-kanaler över på radion, rätt jobbigt att ställa in PIds utan vred kan jag säga, en tur till laptopen för minsta ändring.....
    Mvh Gustaf

    Fråga!
    Ang kalibreringen i CF, batteri ur, välj starta och markera full output på masterslidern, koppla i batteriet, efter toner så dra ner slidern till noll och vänta på toner, visst är det bara så?!? Hur vill CF att Rx skall vara här? Extern 4.8V el låta den gå igång från batteriet?

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk



    jag utgick från några charpu-pids (kolla nån av hans youtubevideos, han brukar skriva alla inställningar).
    har inte haft nån riktig framgång med pid'sen så jag är nog inte rätt person att fråga.

    Kalibreringen: precis så!
    Kör med fördel Rx på batteriet som vanligt. Extern ström skulle väl iofs också funka skulle jag tro, hela grejen är ju att esc'n skall slås på med max utslag på gasreglaget. Esc'n får ju inte ström innan batteriet kopplas in..

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Allt ordnat tack, behövde stanna längre på full resp max och ändra endpoints i sändaren (duh) ..

    Flög slött på stockpidsen och jag ville dessutom ha accen centralt underst så moddade om lite och lade till landställ (från 450-heli) för att jag fick såå bra inlåst känsla sist jag gjorde den ändringen på en quad, pidsen blev helt fel av det givetvis, eftersom Pid-looparnas siffror är heelt annorlunda på cc3d-librepilot och dessutom i annorlunda relation till varandra (dubbla Integral för P-värde var bra utgångspunkt där ,tex 0.00245 P och 0.00486 Integral på ex 'roll" och samma ekvation i cleanflight ser ut 4 P och 0.3 Integral t ex dock verkar Derivative vara samma siffror..)
    Denna parentes gör att jag har spenderat hela dagen med PIDs och snubblade över GTUNE!!

    på några minuter tune:ade koptern sig själv (LOS) och för varje sekund flög den bättre och bättre, tokeffektivt i min mening och alla ljud som signalerar bra tune började uppstå! Innan jag landade var det helt perfekt, några decimaler mindre P bara så skulle det vara perfekt!!

    Tyvärr sparades ej denna tuning och jag googlade processen och försökte 3-4ggr (varav en resulterade i att pdb-plastskruvarna gick av i botten, måste ha nya skruvar alt limma fast piggarna som är kvar, ÄR CA, EPOXY ELLER SMÄLTLIM BÄST FÖR DETTA?

    nu är jag lite trött på quad imorgon fixar jag fast pdb-plattan i ramen (H sida lös, V sitter som berget) och försöker lära mig av er, har någon här lyckats spara sin Gtune? Hur gjorde ni, vilken version av cleanflight?



    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    Ingenjör/Konstruktör (produktutvecklare)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Allt ordnat tack, behövde stanna längre på full resp max och ändra endpoints i sändaren (duh) ..

    Flög slött på stockpidsen och jag ville dessutom ha accen centralt underst så moddade om lite och lade till landställ (från 450-heli) för att jag fick såå bra inlåst känsla sist jag gjorde den ändringen på en quad, pidsen blev helt fel av det givetvis, eftersom Pid-looparnas siffror är heelt annorlunda på cc3d-librepilot och dessutom i annorlunda relation till varandra (dubbla Integral för P-värde var bra utgångspunkt där ,tex 0.00245 P och 0.00486 Integral på ex 'roll" och samma ekvation i cleanflight ser ut 4 P och 0.3 Integral t ex dock verkar Derivative vara samma siffror..)
    Denna parentes gör att jag har spenderat hela dagen med PIDs och snubblade över GTUNE!!

    på några minuter tune:ade koptern sig själv (LOS) och för varje sekund flög den bättre och bättre, tokeffektivt i min mening och alla ljud som signalerar bra tune började uppstå! Innan jag landade var det helt perfekt, några decimaler mindre P bara så skulle det vara perfekt!!

    Tyvärr sparades ej denna tuning och jag googlade processen och försökte 3-4ggr (varav en resulterade i att pdb-plastskruvarna gick av i botten, måste ha nya skruvar alt limma fast piggarna som är kvar, ÄR CA, EPOXY ELLER SMÄLTLIM BÄST FÖR DETTA?

    nu är jag lite trött på quad imorgon fixar jag fast pdb-plattan i ramen (H sida lös, V sitter som berget) och försöker lära mig av er, har någon här lyckats spara sin Gtune? Hur gjorde ni, vilken version av cleanflight?



    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

    ah jag måste testa betaflight som alla snackar om nu för tiden! har haft ett litet break pga att alla propellrar är förbrukade. ventar på 40 nya från kina

    lim: skulle testa epoxy eller ca.

    tips är att kolla youtube, det finns många videos hur man sparar Gtune, tex https://youtu.be/_16hyAnJJTY?t=275
    alternativt kopplar du upp quaden till betaflight igen och klickar save

    lycka till

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack, ska försöka få till det i betaflight istället tror jag, kört Gtune och just nu är de gtunade pidsen aktiva på kortet kändes det som igår på klubbfältet, dock gjorde jag ett litet fpv-videotest och den nya antennen hamnade för lågt så i vissa attityder redan på 60-120M var det stora (visserligen snabbt övergående) störningar i vissa exakta vinklar (flög LOS) hade en kompis kolla genom videolänken (ville kontrollera FPV-länken ordentligt innan jag skulle flyga, nu vill jag ej krascha på en vecka typ, då blir jag nog så less att quaden frikastas i sjön!

    Dock om jag kopplar in usb-porten nu så är jag rädd att cleanflight""skriver över" dessa PIDs vid koppling då den har gjort så hela tiden?!
    , jag har också tappat en aux-kanal(lödning släppt tror kag på min DIY-connector så jag ska ändå ändra kopplingarna (pwm) mellan RX och FC.
    Och då kan jag lika gärna kika på betaF eftersom alla talar om det och kanske Gtunebuggen försvinner där. ?

    Vad är det mer för fördelar med betaf?

    Behöver man flasha FW för betaf eller går samma som t cleanflight?
    Samma ang drivers t usbporten!
    Ex, när librepilot bara fanns på min dator kunde ändå cleanflight koppla upp kortet trots nyinstallation men usbdrivrutinerna hade lite konflikt och bråkade, var tvungen avinstallera LibrePilot och då vart USBport com8 pålitlig och snabb.


    Har ju sbus också på FUTABA R2008sb-RX vet att frskys sbus behöver inverterare till naze32rev5full men det står ej om futabas sbus behöver detta, vad är en inverterare? Sorterar den kanalerna annorlunda än den vanliga sbus-signalen
    Och eftersom min vän rapporterade lite störningar redan så nära förstod jag att omniantennen för videon behöver upp 5-6cm till - minst, så det blev ej fpvquad utan 2.5m segelkärra istället, det var så mycket energi i luften att hade jag ej haft bromsar på den kärran hade jag haft stora svårigheter att sätta ned kärran, t o m quaden kändes termiken i !!!

    Min gamla 200mw VTX(5.8ghz RMRC) presterade nästan dubbelt så bra när jag monterade den på en 1mmplywoodplatta
    Som monterades vertikalt längst bak som en vägg och där satte jag VTX:en så högsta punkt var videoantennen, detta gav en väldigt störningsfri länk och nu kör jag 600mw så bör få mkt bättre räckvidd iaf hälften till?


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •