Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hobbex modell

  1. #1

    Standard Hobbex modell

    Hej köpte en modell från hobbex i min ungdom (drykt 20 års sedan) tror den hette eagel 15 horse trainer eller något liknande .Hade bara byggt segelplan förut så detta med motor var spännande.Men det blev bara en flygning som ni kanske förstår.fick se denna maskin här om dagen och blev sugen att få den i luften har lite bättre förutsättningar denna gången.nu till mina frågor den är ju bara 3 kanals går det att sätta skevroder på den är ganska tunn i bakkant så det blir nog ganska mycket jobb är jag rädd för eller kan man sätta någon form av roder bakom vingen?.Fr 2 om jag ska köra 3 kanaler ska jag lägga rodret på skev spaken då ?.känns mest naturligt eller?.Andreas

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Har du säg 2mm i bakkant är det bara att sätta dlt skevroder av klädda balsaflak. Jag gjorde så på min trainer. Jag använde bara ett servo som satt mitt på vingen.

    Gamla glödstiftstrainers är ju inga under av aerodynamisk effektivitet heller.

    En gammal tråd: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...gle-15-Trainer

    Jag skulle råda dig att köra mode 2 med sidroder på vänster och skev på höger men det är verkligen en smaksak. Fördelen med Mode 2 är att de allra flesta har det så skall du ha hjälp eller provflyga finns större chans till hjälp.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3

    Standard

    Tack för svar KristofferR har mode 2 på alla mina övriga plan så det är en självklarhet min tanke var mer om jag ska köra utan skevroder om det är bättre att ha rodret på skevspaken då för då blir det ju lite som att köra med höjd ,skev .Eller har jag fel har aldrig flygit 3 kanalare .

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    12
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det är väl så "man alltid gjort" med modeller med enbart sidroder, dvs att lägga sidrodret på högerspaken där man normalt har skeven. Sen blir allt lite bakvänt, styra med höger på marken osv. Fast det brukar bli värst när man ska vänja tillbaka till sida på vänster.

    /Martin

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag missförstod nog frågan.

    Jo jag "flyttar över" mitt sidroder från vä till höger när jag kör RE(T). Men det är som Martin skriver; lurigt med markkörning och en del annat tex inverterat. Jag har verkligen försökt i simulator att köra utan skev men det funkar inte.

    Omvänt: Jag drar ibland i den icke-funktionella sidospaken också!

    En fundering jag haft är att mixa så jag har sida på båda spakarna, tex för starter och vissa manövrer som tex hammerhead men jag misstänker att det kan föra med sig mer problem än fördelar.

    Dock har det sin charm att flyga utan skev, tycker nästan det är en utmaning med rollar mm.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #6

    Standard

    Känns som om det får bli skevroder annars kanske det går som det gick för 25 års en .Blev väldigt nostalgisk när jag hittade det kommer ihåg allt jobb som jag la ner på den .Vore en skam om den inte fick flyga riktigt en gång.Någon som har flugit en sådan här maskin ?

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    jag mixar alltid så att båda spakarna gör samma sak om jag flyger en modell med enbart sidoroder.
    Det är som sagt väldigt frustrerande att dra i sidospaken och inget händer.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •