Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Seriös hjälp m quad, cc3d, pdb och emax esc simonK

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Seriös hjälp m quad, cc3d, pdb och emax esc simonK

    Hej!

    Jag vänder mig ofta till Er för hjälp, blir naturligt så när jag ej har annat än 2 "flygvänner" dock kan de ej hjälpa mig med detta, de kör varken farkosten eller korten jag kör.

    Min 320-quad, nu på marken i över 10dgr, bekostad 400kr extra för nytt cc3dkort och allt kablage till det samt frakt, detta löste ej problemet.

    1. Tröttnade på dsm2 satellit - beställde futaba r2008sb (dyr rx645kr)

    2. KOpplade i futaba via sbus, "hemmagjord" kontakt - "Fungerade" förutom esc-problemet.

    3, Problemet, motorerna vill ej kalibreras som vanligt som brukligt i librepilot, de vägrar i kalibreringen svara på maxvärdet 1900, de hackar som de kan göra om man ger strax under neutraloutput m trotteln, de "hackar" och spoolar inte upp.

    4.jag tror problemet kan kringgås genom att köra pwm-multiport då det verkar "renast" för systemet, hittar ej kablage, måste beställa ett cc3dkort till(200kr) för att få kablaget(325kr m frakt), said and done.

    5. Hämtade ut och installerade pwmkablaget, gick in i LIBRE och körde wizard m pwmprotokoll, 490hz esc valt och kalibreringen var knepig och misslyckades egentligen inte men problemet kvarstod.

    (Här tog jag v bak esc och kopplade mot en mottagares thr-kanal men problemet kvarstod, elmatning kom då från quaden)

    6.re-routade om kablaget tillfälligt och använde det nya identiska kortet och gjorde om allt - samma fel givetvis...

    7. Satte tillbaka gamla kortet då jag vet att min sensorkalibrering i det var mkt bra (och jobbig att utföra m allt på ramen) och satte tillbaka pwm-kablaget, det nya kortet testade jag både sbus och pwm-multiport men inget hjälpte, det är således inget fel/felinstallation på kort eller RX eller TX.

    8. Testade efter gamla kortet var tillbaka att arma och disarma och ge full trottel (gissa om jag är glad att jag tar av propparna när jag gör dessa saker..)DÅ spoolade främre motorerna upp några sekunder efter varandra av nån anledning.

    9. Skruvar isär och kollar på pdb-plattan efter dåliga lödningar då detta har varit vanligt på denna quad men har svårt att vända den ordentligt och se bra, lyckas konstatera att det ser "ok" ut, problemet är att jag inte visste eller förstår till fullo hur denna kabeldragning är gjord , från output-pinsen på ovansidan av kortet är det bara en servokontakt som är fullständig, de andra tre är bara signal och minus som går till esc:erna, det var en dsm2 sat installerad initialt, vet ej om detta påverkat hur pdbn är lödd på och jag behöver ändra nånting ev?

    Nu har jag kommit till en stand-still, jag har öppnat esc:erna och kollat lödningarna där, fixat till de som såg dåliga ut och tejpat igen escn igen(det är öppna kretskort) emax12a SIMONK verkar det vara.

    Jag har nu ägnat över totalt 15h pilltid utan resultat och vill kasta den i sjön, jag behöver hjälp, min gamla tråd om detta verkar dött ut därför startar jag ny, desutom är topic ändrat, sbus är och var aldrig problemet.

    Hur kan escs reagera på detta viset vid ett radiobyte? Spektrum.sat:en gick på 3.3V som kom från ovansidan av kortet fyi, har lött bort den.

    Jag vill lösa detta problemet jag är SÅ nära nu, två motorer "fungerar" (måste gasa i 30s ca innan de spoolar igång men när de gjort det så verkar de pålitliga)- allt är kopplat som det var när det fungerade vad gäller från FCn så setupen har fungerat.. sista flygningen var lyckad och inget trauma har hänt quaden sen dess.

    Jag behöver hjälp, jag bor i Uppsala om nån känner sig hjälpsam, man kan också ringa och hjälpa mig på 0762742242, jag kanske har missat nåt, känns inte längre som nåt i mjukvara eftersom jag k7ckat igång två av de 4 motorerna iaf. Man får nog en present med sig om man hjälper mig!

    Plz! Jag har spenderat många timmar med detta och vet inte längre vad jag ska göra, hittar inte mer information, painless360 på tuben gör en bra ideo på ccrd jag plöjt många gånger, han har lite annorlunda kopplingar än mig men ramen, motorer och escs är identiska.

    Mvh Gustaf


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #2
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Problem löst: köpt ny quad muntligt, ska föra över pengar bara kanske ev hinner få den på mån, beg, större escs och kan köra 4s, haha där fick du din sura omöjliga quad!

    Jag ska givetvis fortsätta lösa MIN "gamla" quad, men det blir kul att ha något att flyga, fått seriös abstinens delvis pga vädret!!

    600mwVTX också på den nya! ! Och den är van vid en futaba...

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    betalad och skickad, kommer nog på måndag, så kan man också lösa problem med ESCs. köp nytt...=(

  4. #4

    Standard

    Jag har kört med EMAX 12A med Simonk och jag har pajat två, tror det antingen var fukt eller när jag lödde att jag värmde för mycket. Då hackade mina motorer och gick konstigt, men det var nog för att en FET var trasig i dom. Jag vet inte om det är det felet på din men ändå
    Sen om det ligger någon kabel eller så klämd/emot chassiet kan man få konstiga fel då det kan induceras spännings-spikar i ESC-ernas signalkabel, jag var med om det när min vtx-antenn låg emot chassiet. Motorerna funkade när quaden var isärskruvad men varje gång jag skruvade ihop den så började motorerna att hacka, spotta och fräsa. Det var för att topp-plattan låg emot antennen när quaden var ihopskruvad men inte när den var isärskruvad.

    Edit: Nyfiken...vad är det för quad och setup du har köpt nu då?

  5. #5


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Gillar Emax motorer och servon men har haft stora problem med deras escar.

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Jag har kört med EMAX 12A med Simonk och jag har pajat två, tror det antingen var fukt eller när jag lödde att jag värmde för mycket. Då hackade mina motorer och gick konstigt, men det var nog för att en FET var trasig i dom. Jag vet inte om det är det felet på din men ändå
    Sen om det ligger någon kabel eller så klämd/emot chassiet kan man få konstiga fel då det kan induceras spännings-spikar i ESC-ernas signalkabel, jag var med om det när min vtx-antenn låg emot chassiet. Motorerna funkade när quaden var isärskruvad men varje gång jag skruvade ihop den så började motorerna att hacka, spotta och fräsa. Det var för att topp-plattan låg emot antennen när quaden var ihopskruvad men inte när den var isärskruvad.

    Edit: Nyfiken...vad är det för quad och setup du har köpt nu då?
    Hej! Jag har ju hela tiden haft problem med den här jäkla gamla quaden, jag bytte till mig den som ni alla vet vid detta laget och har fått gissa mig till vad för komponenter jag har och deras specs (spänning och maxAmpere osv), och visst finns det emax simonk 10a escs? Det är de jag tror jag har och har fel med (de är små små kretskort som får plats på armarna under propparna).

    Nya quaden är en ZMR 250 (samma ram som jag redan har misstänker jag, samma motorer 2204 2300kv och 12A ESCs denna körs på 4s dock
    , dock tror jag min gamla har längre armar än original, mäter 320mm, dessa överför jag nog om jag ej annars får plats med 6" propparna på)

    Sitter en 600mw vtx på nya med en härlig ImmersionRC -clover, Hs1117-kameran vilka båda är uppgraderingar (tvline600 m 200mw vtx tidigare på gamla)

    Nya quaden har också naze32-fc - det är det enda som känns lite osäkert, att jag behöver använda cleanflight precis när jag greppat hela open/librepilot terminologin, är det något jag behöver tänka på extra här när jag förhoppningsvis får den på måndag?jag bör till exempel avinstallera LibrePilot och installera gogglechrome m cleanflight så det är klart?

    Är radiosetupen lika enkel i CLFL som LibrePilot?

    Kärran är van vid en futaba R2006 6ch och jag sätter på min r2008sb vilket är i princip samma fast 2kanaler+ samt sbusstöd, ska bli riktigt fräscht att köra futaba t8j:n med denna quad.

    Naze32 är ett bättre kort än coptercontrol-cc3d som jag förstår det?:variometer och snabbare processor, är det så också att med en gps så klarar naze32 att köra Rth?jag behöver varken rth eller alt.hold-lägen -bara rate (som heter vadå i cleanflight?)

    Naturligtvis skulle det vara kul med ett tredje flygläge, gps.hold eller alt.hold så kanske man vågar passa kontrollen till folk som inte är superheta piloter!

    Jag hoppas verkligen att denna är bättre byggd (läs lödförmåga) än min gamla, i vilket fall känns det mycket bättre att börja om, med lite bättre och starkare komponenter.

    Jag tror jag lägger en beställning på 5st nya escs också, för framtiden, motorerna (som jag redan har)emax 2204 2300kv är egentligen byggda för 2-3s enligt specs, dock verkar det vanligt att köra dessa m 4s (det sitter 5040r på som enligt säljare på 4s ej skapar värme i motorer eller escs, antar att jag kan sätta på bullnose 5040r i ABS och ev även treblads 5040r? Tror ni jag bränner motorerna med trebladarna på 4s?

    Har också glasfibernylon 6040r och plast- 6045r som gått riktigt bra på den gamla quaden på 3s, lite rädd att överproppa på 4s, vet att jag kan räkna på detta men har glömt formeln och var jag kan hitta den så skulle uppskatta lite tips på propparna, jag gillar att ösa på en del och 5-7min flygtid är ungefär hur länge jag orkar koncentrera mig på den nivån just nu, så byter gärna flygtid mot punch,

    vad skulle ni satt på denna zmr 250 om ni skulle köra både 3 och 4s-accar på fältet och vill ha på proppar som är bra för både 3 och 4s, jag har ft att tillgå;

    (Det sitter 5040r på, men det ut som slowflyer-proppar APC-typ sett att han har bra tryck på 4s med dessa, tror han skickar med nån 5030 också men det känns som de kommer desintegrera )
    5040-DAL-ABS-BN
    5040- GEMFAN-PLAST-BN
    5040-treblads gemfan -stenhårda proppar - de bästa jag någonsin provat, så låst känsla och dessutom har de lika lång flygtid som de mest ekonomiska 6040rna jag har på 3s men mer punch, de verkar mest instämda med motorer+escerna jag hade
    6040-glasfibernylon (bränsleekonomiska)
    6045- hårda plastproppar (standardproppar - hårdare än glasfibernylonpropparna)

    Kul med lite proppar att välja mellan, skönt också med en plug and play lösning på mitt strul och de ökade marginalerna vad gäller radio och bildsändar,5.8ghz- 600mw på en bra antenn till en bra antenn lär ge mig säkerheten jag sökt länge, och 2.4ghz futabalänkar är aldrig ett problem, tvärtom!

    Långt inlägg, har äntligen lite glada fjärilar istället för den sura känsla man får vid sådana här problem som jag haft, ser fram mot måndag, den skickades på fre vid 12-tiden så den bör komma på mån!

    Tack alla ni som hjälpt mig och fortsätter hjälpa mig, jag gör likadant och försöker alltid hjälpa till om det är ett område där jag kan vara till hjälp, har fått nödlära mig från total nybörjare till en lovande rookie iaf!



    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Jag har kört med EMAX 12A med Simonk och jag har pajat två, tror det antingen var fukt eller när jag lödde att jag värmde för mycket. Då hackade mina motorer och gick konstigt, men det var nog för att en FET var trasig i dom. Jag vet inte om det är det felet på din men ändå
    Sen om det ligger någon kabel eller så klämd/emot chassiet kan man få konstiga fel då det kan induceras spännings-spikar i ESC-ernas signalkabel, jag var med om det när min vtx-antenn låg emot chassiet. Motorerna funkade när quaden var isärskruvad men varje gång jag skruvade ihop den så började motorerna att hacka, spotta och fräsa. Det var för att topp-plattan låg emot antennen när quaden var ihopskruvad men inte när den var isärskruvad.

    Edit: Nyfiken...vad är det för quad och setup du har köpt nu då?
    Hej! Vad är en "FET"? DETTA du skriver låter som det mest troliga faktiskt! Att ingen skrivit det tidigare??

    Kolfiber leder ju ström så om nån kabel nånstans blivit lite skavd och sitter och matar hela ramen med ström, eller om ex pdbns dittlödda kablar är slarvlödda kan det skapa dessa problem, när jag fått nya quaden och lite "Airmode-tid" så skruvar jag isär den gamla fullständigt och bygger om den från början tror jag, det kommer ge mig större förståelse för kretsen och hur allt är draget.

    Nästan varning för att köpa en färdig lösning såhär då man ej har byggt den själv är det mycket svårare att laga den om nåt strulat, speciellt felsökningen blir jobbbigare!

    Nya har lite bättre specs, 2A större escs och 600mwVTX., kommer köra dessa men ändå köpa 4-5 20A oneshot-kapabla escs och när det dyker upp 4 beg motorer här så köper jag dessa också, detta lär gå hand i hand med min utveckling!

    Beroende på vad naze32 klarar av kanske det åker på lull-lull som OSD och GPS, eventuellt, det är inget som behövs som jag flyger, en osd skulle nästan störa, dessutom ökar risken för riktigt farliga haverier när man introducerar gps-styrning - detta har jag sett med egna ögon i en Naza2 på en enorm octo på 6s24A som gjorde en stor krater där den "landade"!


    Äntligen kommer jag komma upp igen fpv!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Coolt, det blir nog en roligare quad än din gamla, om den inte krånglar förstås men det tror jag inte att den kommer göra
    Spontant så tror jag att du kommer få rätt bra räckvidd och penetration på din video-signal, jag kör med 600mW och ImmersionRC antenner och min quad har trillat ner ett par gånger pga att min rc-länk gått in i failsafe. Det är då i väldigt krånglig terräng med tät skog som detta hänt men på förvånansvärt korta avstånd ändå. Jag är ganska säker på att jag har bättre penetration på rc-länken om vtx:en är avstängd. Känns ganska naturligt, på quaden sitter min rc-mottagare bara några centimeter ifrån en pustande och frustande 600mW-sändare, men ska lyssna på signalerna från en 100mW-sändare som befinner sig 100 meter bort. Även om dom är på olika frekvens så har jag svårt att tro att skörningar skulle vara obefintliga.
    Kort sagt, du kan eventuellt ha något kortare rc-räckvidd än du haft tidigare. Det är så jag upplevt det iaf

    Jag har aldrig testat LibrePilot men Cleanflight är inte svårt. Om du har en Naze Rev.5 måste du spännings-sätta mottagaren separat eftersom den inte spänningssätter mottagaren från USB-kabeln. Nase Rev.6 gör dock det. På Rev.6 sitter det också en s-bus inverter monterad så där kan du köra S.BUS-kabeln direkt från mottagaren till Naze:en, på Rev.5 måste man ha en inverter i mellan.
    CC3D och Naze32 har samma processor men lite olika accelerometrar, dock är skillnaden marginell. Har dock för mig att CC3D kan köra snabbare uppdaterinsfrekvens via SPI. Vet ej om det utnyttjas eller om märkbar skillnad finns.
    Jag skulle tro att det är ESC:era som är den svagaste länken om du pressar setupen men jag vet inte riktigt

    Jag är snart nöjd med min setup efter att ha testat en massa olika prylar, ser ut såhär:
    KISS FC
    LittleBee 20A
    Cobra 2204 2300kv
    ImmersionRC 600mW
    SpiroNET V.2
    HS1177 cam
    BirdsEye PDB
    3-blads 5045
    Den går att köra perfekt på både 3s och 4s

  9. #9

    Standard

    FET är en FältEffektTransistor och det är dom som switchar strömmen till motorerna. Det är FET:arna som skapar 3-fas växelström och det sitter 6 st i en ESC. Om en av dom går sönder så kommer en fas inte att fungera som den ska vilket gör att motorn inte snurrar som den ska.

    Ja att kolfiber leder ström är viktigt att komma ihåg eftersom det kan skapa konstiga el-fel. Man ska använda dubbelhäftande tejp(icke ledande) och nylonskruvar för att separera kritiska komponenter. Jag läste om nån som använt stålskruvar till sin PDB, med kortslutning som följd då skruven/muttern kom i kontakt med PDB:ns kopparlager.

    OSD har jag kört med men har tagit bort den för tillfället och kör med timer på radion och low volt-varning på radion som backup. OSD:n störde faktiskt mycket mer än jag trodde, inte för att den är i vägen utan för att det finns siffror att titta på när man borde titta på bilden istället. Dock väldigt smidigt sätt att få information som man vill ha om man gör annat än kör racing.

    Edit: Om du tänker köpa LittleBee ESC:er så se till att få original då det helt galet många fake i omlopp, jag har 8 st
    Köp här är min rekommendation om du tänker köpa LittleBee: http://www.birdseye.nu/index.php?id_...duct&id_lang=1

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    FET är en FältEffektTransistor och det är dom som switchar strömmen till motorerna. Det är FET:arna som skapar 3-fas växelström och det sitter 6 st i en ESC. Om en av dom går sönder så kommer en fas inte att fungera som den ska vilket gör att motorn inte snurrar som den ska.

    Ja att kolfiber leder ström är viktigt att komma ihåg eftersom det kan skapa konstiga el-fel. Man ska använda dubbelhäftande tejp(icke ledande) och nylonskruvar för att separera kritiska komponenter. Jag läste om nån som använt stålskruvar till sin PDB, med kortslutning som följd då skruven/muttern kom i kontakt med PDB:ns kopparlager.

    OSD har jag kört med men har tagit bort den för tillfället och kör med timer på radion och low volt-varning på radion som backup. OSD:n störde faktiskt mycket mer än jag trodde, inte för att den är i vägen utan för att det finns siffror att titta på när man borde titta på bilden istället. Dock väldigt smidigt sätt att få information som man vill ha om man gör annat än kör racing.

    Edit: Om du tänker köpa LittleBee ESC:er så se till att få original då det helt galet många fake i omlopp, jag har 8 st
    Köp här är min rekommendation om du tänker köpa LittleBee: http://www.birdseye.nu/index.php?id_...duct&id_lang=1
    Tack för hjälpen, jag ska kolla genom allt, jag har bara nylonskruvar i princip jag trodde det var för viktens skull primärt

    Ja Osd är i vägen när man flyger fort bra för LRS-fpv-flyg men för proximityflygning fpv är det mest onödigt, visste du om Naze32 stödde Rth förutsatt att man kopplar en GPS?

    Undrar också om blåtand-kopplingen man kan köra, är den snabb nog att ta mot telemetrin utan latency eller utesluter räckvidden det? Det kanske är för att ställa in saker på fältet mer än något annat?

    Ang littlebee kopiorna, är det något fel på dem? Hur många ampere? Du kanske vill sälja 4-6st?

    Är det för övrigt någon som testat bygga/köra en mini- octokopter ? Typ co-axial stil fast två separata motorer med en propp pushande ner och en dragande upp på samma arm gånger 4 armar! Jag kommer ha 8st likadana motorer...och två zmr ramar....

    Kam ni tänka er draget i 8st 2204 2300kv med treblads5040bn på en så lätt ram med 4s!!!
    Då skulle man kunna kasta på 4s2000 typ....
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #11

    Standard

    Hmmm, jag vet inte mycket om Naze med GPS då jag aldrig testat det, men i Cleanflight så kan jag se att man kan konfigurera flight-mode GPS home och GPS-hold så det borde ju vara RTH

    Blåtandkoppling har jag en som jag aldrig testat men jag tror att det är mest för att slippa ha en kabel och att man ev. koppla mot enheter som saknar USB

    Kopiorna av LittleBee som jag har ger inte motorn lika mjuk gång som med en original. Det är konstigt då komponenterna ser ut att vara samma fast man vet ju inte om precis allt är samma. Troligtvis är vissa komponenter billigare. En kopia började ryka första gången jag kopplade in den. Jag har 8 st original och 8 st kopior varav en trasig. Jag har helt tappat förtroendet för kopiorna då vissa verkar gå mjukare än andra. Med original går motorerna alltid helt mjukt. 4 st av kopiorna försöker jag skicka tillbaka till butiken så egentligen vill jag inte sälja några.

    Bygg Octocopter! Jag vill se en mini-octo, vilket monster det skulle bli

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Hmmm, jag vet inte mycket om Naze med GPS då jag aldrig testat det, men i Cleanflight så kan jag se att man kan konfigurera flight-mode GPS home och GPS-hold så det borde ju vara RTH

    Blåtandkoppling har jag en som jag aldrig testat men jag tror att det är mest för att slippa ha en kabel och att man ev. koppla mot enheter som saknar USB

    Kopiorna av LittleBee som jag har ger inte motorn lika mjuk gång som med en original. Det är konstigt då komponenterna ser ut att vara samma fast man vet ju inte om precis allt är samma. Troligtvis är vissa komponenter billigare. En kopia började ryka första gången jag kopplade in den. Jag har 8 st original och 8 st kopior varav en trasig. Jag har helt tappat förtroendet för kopiorna då vissa verkar gå mjukare än andra. Med original går motorerna alltid helt mjukt. 4 st av kopiorna försöker jag skicka tillbaka till butiken så egentligen vill jag inte sälja några.

    Bygg Octocopter! Jag vill se en mini-octo, vilket monster det skulle bli
    Ok, trodde det bara var för det var kopior eller nåt du ej ville ha dem men är de tveksamma så får du gärna behålla dem!

    Mini-super-octo låter helt fantastiskt, jag ska få lite flygtid med ZMR:en och träna mer snabba manövrar på 4s på setupen den kommer med, dock kommer escs och motorer bytas ut så småningom ändå och DÅ!

    DÅ ser jag om jag inte kan få ihop ett octomonster, allt finns hemma då, kan du t ä n k a dig vilken härlig punch-out??? Och ljudet när luftströmmen från de övre motorerna går genom de undre....då gäller det att ha bra proppar!



    Tips på landställ till quad: (om man behöver det, det är bra skydd ifall man tumlar runt på marken)
    Teknikmasgasinets "v913 landställ" slå i det i google så kommer de upp, 40kr är inget att bråka om och de passar 250-450-ramar och de väger nästan ingenting, en acc får lätt plats mellan dem, också ett bra sätt att få accen under quaden utan att landa på den.
    Kommer från en borstad rtf-fp-heli de säljer där .

    Läängtar t måndag..........

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •