Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Mitt första bygge

  1. #41
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jostihel Visa inlägg
    Tjohoo..
    Mina första ackar flugna (sent omsider) och mina första propellrar också för den delen.

    Höll på att strula mycket fram och tillbaka med inställningar och både Baseflight som Cleanflight.
    Det som slutligen gav resultat - efter flera veckors väntan då projektet bara låg på hyllan - var att börja om helt från start.
    Flashade om firmware och vips så funkar allt toppen nu.
    Ja nästan iallafall.

    Lite småpul krävs fortfarande med inställningarna och jag har inte fått till telemetry för vbat än - men det bråkar jag mer med sedan.
    Nu vill jag bara flyga mer. Men oj så svårt det är jämfört med min lilla Hubsan.
    Den här är ju som en hormonstinn och turboladdad liten racer-raket i jämförelse.

    Tack alla än en gång för alla er support, era tips och kommentarer.
    Laddar upp min första flygfilm inom kort- måste bara få fast kameran igen som lossnade snällt vid första stora kraschen =)
    Vad kul att det löste sig för dig! Välkommen till quadvärlden, du har precis lyckats klara av ditt första hinder, det kommer fler

    Jag vill inte låta mossig men kommer väl ihåg känslan du har nu! Regelbunden spaktid även om det bara är 1-2accar utvecklar dig väldigt fort, är du 80-talist el senare har du redan spak-känsla inbyggt så blås på nu!!
    Några saker som underlättar din utveckling:

    -FPVfreerider el likn sim, skitbra att öva in ny kameratilt eller nya trick!! Använder din TX!
    -KAMERA uppåt! Laborera om möjligt med kameravinkeln, 15° är rätt lite och bra att börja med, ev lite mer.

    -Redundans!!!! Se till att du kan hitta din quad när du kraschar den!!!!!!! Och använd ett system som är säkert till detta!!! En "lost model alarm" ger ingenting om strömmen har brutits t ex,.

    -försök få bort autolevelflygningen! Om du kört hubsan tidigare fick du nog en smärre chock i ratemode, flyg RATE med mycket expo så kontrollerna är lite nerdummade i början, det är mycket tillfredställande att sedan vrida upp rates när man känner att man helt plötsligt blivit så duktig att man behöver det.

    -vet att någon tog upp det, men skriver ändå; se till att ha nån form av tomgång på motorerna där du fortfarande har stabilisering vid 0 trottel, airmode fungerar bra, vissa sätter airmode på arm-switchen, om du har kanal över så tycker jag det är bäst att ha airmode på separat switch intill arm-switchen!

    -Blackboxtelemetri! Googla blackbox, det är en loggad självanalys av alla sensorer och motorer, kanske något för senare men om du redan nu håller på med din tuning så är Blackboxtelemetri ett mkt bra verktyg!! Kryssa för "blackbox" i "setup" save och reboot!
    Nu har aktiverat blackbox och nästa gång du armar börjar blackbox spela in, du kan exportera loggen i cleanflight/blackbox till blackbox Explorer (den heter nåt sånt, chromeapp) du kan även lägga en inspelad flygvideo bakom blackboxtelemetrin så du kan se vad t ex motor 3 och accelerometern och PIDLoopens arbete gör i den där högersvängen du gjorde vid 1:15 i det fiktiva klippet du stoppat in. Prova.


    Ut nu och flyg, kom ihåg att spela in och visa oss din framgång, rekommenderar tubkanalen "Rotor riot", quadracers för hela slanten!
    Lycka till mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #42

    Standard

    Hej och tack för ditt inlägg.

    Jo Blackbox har jag spanat på redan sedan planeringsstadiet.
    Kommer fixa det i framtiden då jag uppgraderar med FPV gear. Kör nu bara med Naze32 acro och jag har förstått det som att denna FC inte har minneschippet för att spara data för BlackBox.
    Nästa bygge blir med ett dyrare Naze och OSDoge och eventuellt då också med en data logger för SD minneskort.

    Nu kör jag LoS för att få till spak-känslan och har insett att mina fyra första accar inte var mycket att förlita sig på.
    Kommer skaffa in fler och även forska i möjligheten/säkerheten med att ladda parallellt för att få mer flygtid snabbare.

    Expo vill jag lägga in så snart som möjligt, främst på throttle.
    Kan man förresten på något vis skapa olika profiler med olika PIDs eller olika expo-lägen och assigna dessa profiler så man kan testa olika settings via en switch?


    Rotor Riot är jag mycket väl bekant med och stolt prenumerant på kanalen.
    Det var faktiskt klipp med och av Carlos som fick mig att vilja börja med detta. =)


    Har du något vettigt tips eller idéer på detta med Lost Model Alarm?
    Låter som man borde koppla in en rejäl summer som aktiveras både via switch OCH vid strömbortfall.
    Än så länge känns det ganska lättvättat i och med att jag bara flyger LoS.
    Senast redigerat av Jostihel den 2016-08-17 klockan 15:44.

  3. #43


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Finns tre olika profiler som man kan byta i mellan men inte under flight.
    Man byter med stick commands medans qoptern inte är armad.

  4. #44
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag tänker testa en blåtandsbricka från teknikmagasinet för typ 200 spänn, går på blåtand, batteri räcker ett år och brickan väger 7g, skall han räckvidd upptill 50m och söks via app med en el flera telefoner (tejpad på quad givetvis) , tror t o m den piper...


    Angående de 3 profilerna är det främst för att ha för olila PIDs för olika proppar eller med större vikt typ gopro el större acc men du kan givetvis prova olika pids på detta viset även om det kräver landning mellan profilerna då du ställer profil med spakkombo (i disarmat läge tror jag)
    Lycka till

    Du kan istället ställa steglösa aux-kanaler om du har och sätta P, I eller D på dessa och ställa om i luften och snabbt få en bra tune? Börja m P..


    Varför vill du ha expo på trotteln? Om du vill ha en lugn quad som ändå kan rolla ett par varv per sekund vid full spak kan du ställa upp RCRate till 0.9 -1.0 och expo 0.7 så har du 70% expo på högerspaken (i mode2) yaw-expo är separat om du vill ha det.
    Lycka till! Skaffa fpv!


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #45

    Standard

    Expo på throttle var min tanke för att 'dumma' ner spaken lite och få mindre känslighet.
    För en nybörjare som mig så tycker jag att gasen reagerar väldigt explosivt medan de andra spak-reglagen går ganska trögt och liksom reagerar nästan lite för dåligt.
    jag trodde att det var den vägen man gick för att 'balansera' ut lägena på spakarna utifrån sitt eget tycke, men jag ska testa att sätta RC-rate.

    Givetvis ska jag skaffa fpv - det var ju hela den grejen jag föll för förutom bygget och sökande efter delar.
    Jag tänker först bli riktigt bra på LoS-flygning innan jag skaffar fpv bara så man inte står rådlös den dagen då videolänken bryts eller något havererar.

    Den där blåtandsbrickan lät ju perfekt.
    Måste kolla in en sådan jag också. Perfekt att ha den dag man ordnar skallgångskedja efter sin kraschade quad.

  6. #46

    Standard

    Här är vad jag hittade som verkade lovande vad gäller BT-trackers:

    TrackR Bravo Silver - teknikmagasinet 289:-

    Luxsure Smart Tag Nut 2 - amazon $15.99(21.99)

    Tile - thetileapp.com $25
    Smart investerade slantar den dagen man flyger vilse med sitt bygge.
    Tack för tipset Killenheladagen!

  7. #47
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jostihel Visa inlägg
    Här är vad jag hittade som verkade lovande vad gäller BT-trackers:

    TrackR Bravo Silver - teknikmagasinet 289:-

    Luxsure Smart Tag Nut 2 - amazon $15.99(21.99)

    Tile - thetileapp.com $25
    Smart investerade slantar den dagen man flyger vilse med sitt bygge.
    Tack för tipset Killenheladagen!
    Cool, jag tappade ju bort en quad för 2mån sen på rfk fyris, därav efterforskningarNa, det enda som återstår är att se om dessa blåtänder (2.4ghz) på nåt sätt stör radiolänken vilket jag inte tror men vill vara säker, flyger ej över högt gräs igen förrän en sådan lösning är på ramen nu

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  8. #48
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jostihel Visa inlägg
    Expo på throttle var min tanke för att 'dumma' ner spaken lite och få mindre känslighet.
    För en nybörjare som mig så tycker jag att gasen reagerar väldigt explosivt medan de andra spak-reglagen går ganska trögt och liksom reagerar nästan lite för dåligt.
    jag trodde att det var den vägen man gick för att 'balansera' ut lägena på spakarna utifrån sitt eget tycke, men jag ska testa att sätta RC-rate.

    Givetvis ska jag skaffa fpv - det var ju hela den grejen jag föll för förutom bygget och sökande efter delar.
    Jag tänker först bli riktigt bra på LoS-flygning innan jag skaffar fpv bara så man inte står rådlös den dagen då videolänken bryts eller något havererar.

    Den där blåtandsbrickan lät ju perfekt.
    Måste kolla in en sådan jag också. Perfekt att ha den dag man ordnar skallgångskedja efter sin kraschade quad.
    Aha OK, se till att du ej flyger LOS i autolevel, då får du 0 positiv transfer till FPVandet, i min värld är det ca 20ggr lättare att flyga en multirotor (el plan faktiskt) FPV, du får ju spakkänsla och vana m LOS men sätt på FPV såfort du bara kan, vad behöver du för utrustning?
    Notera att en bra installerad 200mw 5.8ghz VTX ger god räckvidd, tror J0nT säljer 2st 600mw vtxer just nu, kolla m honom, han är bra att göra affärer med, minst sagt..
    Ett quanumvisir är minst lika bra som ett par tidiga goggles!!

    Gasresponsen är det nästan bättre tt du vänjer dig vid, det är ju den som gäller och vid FPV kommer du vRa glad över en rapp trottel!
    Lycka till! Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •