Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Mitt första bygge

  1. #1

    Standard Mitt första bygge

    Har tack vare en hel del hjälp och tips från er artiga och trevliga users här på forumet fått ihop alla delar för mitt bygge.
    Så vad passar då bättre än att visa upp mitt bygge här, i en egen tråd?

    Bygget baseras på:

    RCX 250 3K Pro frame
    Emax RS2205
    LittleBee 20A
    Naze 32
    Matek PDB
    DalProps 5040 (för tillfället)
    Ingen FPV-setup än så länge då jag vill lära mig flyga LoS ganska skapligt först

    Kommer att köra 3S 1000-1300mAh
    Men nog om sådana tråkiga fakta.
    Här kommer lite bilder:


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	33,9 KB 
Id:	58422
    Ramens delar målade

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	34,1 KB 
Id:	58423
    Armar på plats

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	28,1 KB 
Id:	58424
    Bottenplatta monterad

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	38,7 KB 
Id:	58425


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	37,0 KB 
Id:	58426
    Till och med ben monterade!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	38,4 KB 
Id:	58427
    130 g monterad, målad och klar

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	58428
    Jämförelse med min ZMR250 kopia i kolfiber som väger in på 172 gram.
    Dock samma prisklass som min RCX

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	31,5 KB 
Id:	58429
    Smått pinsam färg på motorerna, men jag är faktiskt sugen på att testa dessa.
    (om jag inte ramlar över några andra inom kort)

  2. #2

    Standard

    Insåg just något tråkigt.
    Avståndet mellan hålen stämmer inte överens när det gäller min Naze32 och mitt Matek PDB.
    Måste leta nytt PDB med samma cc som FC för enkelhetens skull - får behålla Matek-kortet till min kommande, mindre quad.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	58430

  3. #3

    Standard

    Du kanske kan sätta fast PDB:n med dubbelhäftande tejp mot chassiet och sen FC:n med standoffs mot ramen som "gränslar" PDB:n.
    På min quad har jag inga standoffs utan har PDB fäst mot ramen med dubbelhäftande tejp och sedan FC:n fäst mot PDB:n med dubbelhäftande tejp. Väldigt platt och mycket kraftigare än standoffs, dock har jag en hemmagjord PDB som är lite längre än FC:n.

  4. #4

    Standard

    Tack för tipset.
    Jag får nog kanske göra det för jag gillade verkligen denna PDB med placeringen av matning och ESCs.
    Var inne ett tag på att borra nya hål för PDBn men jag kanske testar dubbelhäftande tejp först eller något liknande.

  5. #5

    Standard

    Bygget har fått ett avbrott!
    Min Weller lödstation verkar ha gett upp. Det är knappt så den kommer upp i smältpunkt för mitt 0,6mm lödtenn.
    Det blir bara som en halvt varm pasta av alltihop.
    Hann få dit lite tenn på PDB men att löda XT60 och resten av alltihop är bara till att glömma.

  6. #6

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	68,9 KB 
Id:	58456 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	70,0 KB 
Id:	58457 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	93,2 KB 
Id:	58458

    Provade löda med min butan-drivna lilla gaspenna. Men det gav mig inte en enda lödning som jag kunde känna mig stolt över.
    Känner ett akut behov av en lödstation nu då alla bitar börja trilla på plats.
    Får kolla lokala järnhandeln i morgon efter en lödkolv i lämplig storlek.

  7. #7

    Standard

    Det ser bra ut Synd på lödstationen, har du kollat så kontakten till lödpennan sitter intryckt ordentligt om det finns en sådan? Annars får du köpa en vanlig lödkolv, dom är inte så dyra och det kan vara bra att ha en även om du får igång lödstationen.

    Jag tror att den där kommer gå som ett skott

  8. #8

    Standard

    Jodå.
    Lödstationen är nedplockad i molekyler för att se om det var något glapp, dålig kontakt eller liknande.
    Jag testade tom att slipa av kontaktytorna där spetsen ligger an mot värmeelementet (inte bra alls säkert) men det blev inte så mycket bättre.
    Faktum var att gaspennan funkar bättre just nu än min Weller.

  9. #9

    Standard

    Var till den lokala järnhandeln idag, till Mekonomen, Fresks och den lokala allt-i-allo-butiken men lyckades inte ens få tag i en lödkolv?!
    Fortsatte bråka med min Weller-station lite mer innan jag gjorde nya försök med min gasdrivna lödpenna.
    Var så nära att åka ner till Sundsvall bara för att kunna köpa den där billiga lödstationen på Kjell&co (eller var det på Clas Ohlson?)
    Hade dock barnen och sambon i bilen så jag kunde inte rättfärdiga en tripp på 10 mil enkel resa bara för en lödstation.

    Väl hemma senare under aftonen då jag skulle försöka löda om allting med pennan så insåg jag två tråkiga saker:
    Jag har missat att köpa en servokabel för anslutningen mellan Naze32 och D4R-II
    funakr sådana här för en sådan koppling: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    Jag är ju helt novis på vad alla kontakter heter inom detta nyfunna intresse.

    Den andra dåliga nyheten var att jag i god tid upptäckte att mitt lilla Matek-PDB inte ens verkar ha 5V ut?

    Får ta och beställa lite nya saker nu ikväll såsom lödstation, servokablar, bättre PDB och mera props med mera.

  10. #10


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Fan vad trist.
    Kontakterna passar iaf.

  11. #11

    Standard

    Kanon.
    Tack så mycket :-)

  12. #12

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2624.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	56,9 KB 
Id:	58583

    Har fått hem en billig lödstation, köpt på Hobbyking.
    Jag gick och köpte en Yihua 936 - och trots att den var så pass billig att frakten var dyrare, så funkar den riktigt bra.

    Har dock återupptäckt vikten av kvalitet på grejerna, främst då vad gäller lödtenn och lödfläta.
    Vad och vad köper ni när det kommer till lödtenn?

  13. #13

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2623.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	125,2 KB 
Id:	58585
    Bygget fortlöper..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2625.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	105,4 KB 
Id:	58584
    Ordning och reda på arbetsbänken (köksbordet)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2626.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	59,6 KB 
Id:	58586
    Nästan färdig.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2627.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	74,1 KB 
Id:	58587

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2628.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	58588

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2629.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	61,0 KB 
Id:	58589

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2630.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	58590


    Nu ska saker bara slutmonteras, loctitas, tejpas och buntas fast.
    Sedan blir det mer teknisk lek framför datorn med allt vad det innebär.

  14. #14

    Standard

    Kul att man kommit så här långt.

    Man lär sig mycket på vägen. Bland annat så stöp mina planer på att montera min D4R-II under både PCB och FC.
    Jag tyckte antennerna var så korta och ville dessutom försöka hålla dem borta från de grövre strömkablarna.

    Märkte också i mitt bygge att distanser kan man inte ha för många av.

    Jag hade planer på en riktigt diskret build, men oj - det blir mer kablar än vad man tänker sig.
    Och då har jag inte ens kopplat allt än. Saknar telemetry och buzzer (satt dock en inbyggd på mitt nya Matek PDB)

    Skulle gärna också hellre ha använt buntband istället för eltejp runt ESCs, men då armarna var avsmalnande utåt mot motorerna så satt det inte så bra som jag ville.

  15. #15

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	62,9 KB 
Id:	58591
    Vikt utan LiPo och propellermuttrar: 317 gram
    Mobius monteras i morgon, kamera och sändare kommer senare i sommar när jag lärt mig flyga.

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jostihel Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	62,9 KB 
Id:	58591
    Vikt utan LiPo och propellermuttrar: 317 gram
    Mobius monteras i morgon, kamera och sändare kommer senare i sommar när jag lärt mig flyga.
    Hej!
    Vad kul att du fixat PDB:n och FCn, det är så smått att pilla med och så dretjobbigt när det inte passar, har mitt Naze32 monterat ihop med pdbN med plastskruvar och distanser, dock gick alla skruvar av i botten på den dubbelmackan vid en mild kraschlandning, jag gjorde som glattnos och satte dubbelhäftande kuddar samt epoxylimmade in skruvarna igen, de hade ca 1cm kvar som kom ur botten på pdbn och satte två spännband över för att låta epoxyn torka under tryck (med foam över fc för skydd, dessutom som ett försök att få bra alt.hold i vind med baro/vario) lät banden och foamet vara kvar då det gör att kortet sitter ordentligt där det skall.

    Jag föreslår dock att du skaffar fpvutrustning fort, det finns inget egentligt behov (beroende på tidigare erfarenheter och spakkänsla, har du spelat mycket flygspel ex? om man har öga-finger-koordinationen från start (som jag hade i överflöd) så minskar din reaktionstid markant och att flyga - speciellt miniracequad ÄR lättare FPV, kanske med undantag från landningen.

    När du börjar flyga din quad kommer du antagligen ställa in 2-3 flightmodes, antar att du kan skillnaderna om inte går jag genom de aktuella lite snabbt, kom ihåg, när du flyger FPV så är "ratemode"(som heter det i de flesta fall, tror 'NAZA kallar det "Manual" och i cleanflight heter det ingenting, det slås på om inget annat flightmode är valt, ex horizon.

    Ratemode: Fritt flygläge, kortet kompenserar för krafter utifrån och stannar din rörelse och flygattityd där du lämnat den även under vind och när du har en bra inställd PID-loop så känns det som du flyger på räls, oavsett vindriktning och styrka (med vissa marginaler givetvis),här stabiliserar kortet dig så när du satt koptern i ett läge (läs lutning) så kommer FC att bibehålla den lutningen, även om du punchar trotteln fullt så bör den stanna i samma attityd samt ej oscillera eller vobbla, detta kan du (nästan) endast se FPV, du kan iofs analysera mobiusinspelningen efter sådana tester, fall genom din egen proppwash också för att lättare upptäcka oscillationer och wobbel, detta med PID är nåt du kommer vilja lära dig om du vill ha mest ur din flygupplevelse, det är två helt skilda saker att flyga en rigid välbalanserad, vältunad och rätt proppad kopter jämfört med en default PID på en framtung ram och dåligt matchade och ej balanserade proppar, det senare leder till oönskade beteenden och alla vibrationer påverkar i princip allt dåligt, försök få en bra videolänk när VTX och antenner skakar runt i luften=) detta är dock aktuellt senare men du bör redan nu läsa på vad Proportional, Integral och Derivative-gains gör för något.

    Autolevel (anglemode) : Detta läge är det läge 95% av leksaksquadsen är i, dvs de är begränsade i lutning (40 grader brukar vara det mesta man får ut) och släpper man högerspaken så lägger sig kopten i horisontellt perfekt läge och driftar endast efter vindriktningen, Det är lätt att flyga i detta läge, speciellt LOS, dock är den positiva transfern i min erfarenhet minimal till ratemode och då senare FPV i rate, du kan givetvis flyga FPV i autolevel men dagen du switchar över till rate förutspår jag att du aldrig switchar tillbaka.

    GPSHOLD: Vet ej om du har gps ännu, gpshold kombinerat med alt.hold gör att koptern (som också autolevlar) stannar där du ställer den i luften, kan vara användbart som ett flygläge ifall man tappar videolänken eller behöver klia sig på ryggen.

    Dina komponenter är rätt kompetenta och du bör få rejält med skjuts om du kör 4s så jag skulle råda dig till att flyga 3s i början, speciellt om du tänker lära dig LOS först! jag skulle dock köpt trebladsproppar till din setup, DAL 5045BN treblads bör ge dig god stabilitet, flygtid och ordentligt med punch när det blir aktuellt.

    Rattitude/Horizon_ Rekommenderar ej detta flygläge då det är autolevel till en viss lutning i grader ex 90grader, därefter är det ratemode tills man kommer inom rätt vinkel igen, kan ge oönskade flippar om man flyger hårt ex i motvind, hellre då "ren" autolevel.

    Att flyga quad med default PID dessutom LOS kan vara knepigt i rateläget så se till att du snabbt kan slå om till autolevel ifall du börjar tappa kontrollen, och med så mycket kraft du har så skulle jag nästan sätta lite expo på trotteln om du är ovan, ger du typ 2cm för mycket trottel på 4s så skjuter Quaden iväg i luften rakt upp som ett skott och då brukar man som nybörjare ge för lite trottel och sedan kompensera etc, jojoeffekt som kan sluta i ett träd eller i en hög av flis.

    Jag har flugit en del Heli och rätt mycket quad nu, både LOS och FPV, jag tycker nu det är enkelt att flyga quaden LOS även om den är liten och sjujäkla snabb, men jag har en bra tune nu så jag har den hjälpen, i början tyckte att det var otroligt svårt att flyga rate LOS, det var bara förbehållet FPV.

    Jag brukade lyfta i autolevel FPV och sedan slå på ratemode och landa i autolevel för att vara säkrare på var jag landar (min kamera lutar upp ca 20grader nu') men nu gör jag ej så, har kvar switch med flightmodes men använder bara RATE, även LOS.

    När det gälller lödningen så kan man säga att det i princip finns två typer av lödtenn som är vanligast 60/40-blandningen bly/tenn, klassiker, används med fördel med flux, sedan har vi den miljövänliga blyfria lödtennblandningen som är 96,5% tenn och 3%silver och 0.5% koppar, denna innehåller även flux det är därför den flyter ut så fint över tunna kablar man tennar inför lödning, jag är långtifrån expert på detta men jag har lärt mig löda väl och mina lödningar håller bra, mina erfarenheter är att inför varma och stora lödningar (ex XT60) så kör jag med blytennet då det tål mer hetta utan att förbrännas s a s. Allt annat i princip kör jag med clasohlsons tubman blyfria, det är mkt bra att flux är i och så länge du hittar rätt temp för denna tennblandning (mellan 300 och 350grader verkar den fästa och penetrera bäst) , skadar ju ej att det är billigt också..


    Lycka till, kolla prylmarknaden, du behöver inte starkare grejer än en 200mw+ VTX (om du kör klöverantenner vilket du bör börja med) och ett quanumvisir som är mkt billigt på HK, dock ej lyxvarianterna, det går alldeles utmärkt bra med "V1" och mottagaren, se till att det är en 40ch raceband-.mottagare så du kan flyga med kompisarna om du går med i en flygklubb senare eller om ni är ett kompisgäng, då vill man inte överlappa varandras frekvenser!!


    kom ihåg att lämna plats för kamera, vtx, mobius, samt kablage och eldragning till samtliga förutom mobiusen då, förbered kretsarna redan nu så kommer du ha det så oändligt mycket lättare att installera FPVn senare, du vill INTE använda balanssladden för VTX och kamera på en quad, det skulle bli otroligt mycket störningar och det är redan svårt nog att få ner en bra, ostörd 5.8signal genom kolfibern!

    lycka till!!!
    mvh G

  17. #17

    Standard

    Hej och tack för ditt intresse i min byggtråd, och ett ännu större tack för det utförliga inlägget!

    Jo olika modes hade jag lite koll på - bättre nu tack vare ditt inlägg. Och jag har dem assignade till SA vippan på min sändare.

    Idag passade jag på att göra min quad färdig vad gäller dubbelkoll och mätning av av lödningar (vilket var väldigt tur att jag gjorde - se bild nedan?!), loctite på skruvar och montering av behövliga brickor, tejp och annat.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3300.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	90,8 KB 
Id:	58642
    Efter lite Ohm-mätning så kunde jag inte förstå hur jag kunde ha kontakt mellan batteriets negativa sida och positiv ut mot ESC.
    Finn ett fel på bilden!
    Jag hade i all hast polvänt kablarna från XT60, så koll, dubbelkoll och trippelkoll lönade sig och jag slapp bränna några komponenter.
    Och ja, det är inte de vackraste lödningarna, jag har haft ett himla besvär med lödstationer, lödpennor och tenn innan jag väl hittade någorlunda rätt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3301.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	95,7 KB 
Id:	58643
    Tur att ramen är lätt att demontera och att mina första kabeldragningar tillåter snabb åtkomst av FC och PDB om man så vill och behöver.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3302.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	46,9 KB 
Id:	58644

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3303.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	55,2 KB 
Id:	58645

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3305.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	62,6 KB 
Id:	58646

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3306.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	58647

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3307.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	75,2 KB 
Id:	58648
    Vikt med batteri, mobius och allt förutom prop-nuts.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3312.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	99,0 KB 
Id:	58649
    Senaste firmware installerad i min Taranis. Får dock inte Baseflight eller Cleanflight att funka bra i Mac, så ikväll lånar jag sambons microsoft-baserade datormojäng för kalibrering och vidare setup.
    Fick Cleanflight att funka en liten stund och kunde därigenom sätta olika flightmodes till vippan SA. Nu funkar det inte alls.

    Måste läsa på om hur jag nu konfigurerar allting då mina motorer inte startar förrän uppe vid 1145, men de startar dock samtidigt och känns helt synkade.
    Måste också få till min och max och lära mig hur man Arm:ar quaden.
    Misstänker att det är mitt låga throttlevärde som ställer till att jag inte kan Arm:a som det är nu - men mer om de problemen senare efter ett försök med *host-host* PC

  18. #18

    Standard

    Har dock ett stort problem med mitt Matek 5in1 PDB.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HTB1uyUFIVXXXXbQXVXXq6xXFXXXN.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	79,7 KB 
Id:	58650

    Har kopplat den där servokabeln i underkant, centrum på bild, från PDB till åttonde kanalen på ESC-banken på min Naze32 och allt verkar funka bra förutom den inbyggda buzzern (battery voltage alarm) som piper konstant.
    Fick dra ut signalkabeln (den vita) för att inte bli tokig på allt pipande så fort jag pluggade i batteriet.

    Måste försöka läsa på mer om detta, varför det piper konstant.
    Tänker jag fel om jag kopplat alla tre till kanal 8?
    Måste jag dra den vita till vbat på naze istället?

  19. #19

    Standard

    Tjohoo!

    Första flygturen avklarad igår kväll.
    Eller snarare första lyftet. Någon speciell flygtid blev det inte, utan jag lyfte bara som hastigast i ett test här hemma på tomten och landade igen efter ett blygsamt lyft på en dryg meter. Det blåste ganska mycket igår, och likaså idag.

    Men kalibrering och allt sådant gick faktiskt smärtfritt med en PC.

    Jag hade ju skaffat mig tv CW och två CCW för att slippa besväret med motorrotation och ändring av dessa - men trots allt så fick jag vända rotation på motor 2 & 3?
    Detta var enkelt att göra även för en rookie som mig själv i BLHeliSuite.
    Nästa gång kör jag samma motorer på alla armar så man istället slipper problemet med olika färg på propnuts och olika gängor på dessa.

    Fick även lära mig om endpoints och ändra dessa så jag hamnade på klockrena 1000 resp. 2000.
    Det enda är att min centre-point nu hamnade lite off, men det går säkert att ändra på samma vis.

    Nu ska jag bara invänta att vinden avtar, leta lämplig kontakt, alternativt direktlöda kablarna för vbat och telemetri, lägga in någon ny röst i Taranis och fixa Amber-backlight istället för den blå varianten.

    Edit: Man kan tydligen inte fixa amber-backlight hur som helst.
    Jag hade visst den blå-vita varianten. Men jag fick tag i ett bättre sondpack i alla fall
    Senast redigerat av Jostihel den 2016-06-08 klockan 08:18.

  20. #20


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    CW och CCW står för vilken gänga det är på motorn inte vilket håll den snurrar.
    Precis som på en stor trefas motor så växlar du mellan två faser för att byta håll eller som du gjorde ändrar i ESCen.

    Om du kör fyra CW motorer rekommenderas låsmuttrar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •