Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 180 quad på 4s ?

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    Ingenjör/Konstruktör (produktutvecklare)

    Standard 180 quad på 4s ?

    Tjo !

    Jag tänkte bygga en 180 eller 210 quad att ha som backup när min 250 är nere för maintenance
    250'n kör jag på 4s, och jag har 7st 1300mah-lipos där, så jag skulle vilja använda samma batterier till min nästa quad.

    Helst skulle jag vilja bygga en 180. Men oftast rekommenderas motorer med hög kv, eftersom 180-frames oftast högst rymmer 4"-propellrar. 1306 3100kv verkar vara normalt, på 3s.
    4s och sånna högvarviga motorer ger antagligen onödigt mycket slitage vad jag förstår. Men jag tänker att typ 2204 2300kv-motorer skulle kunna funka med 4s och 4"-propellrar ? Eller vad tror ni, har nån testat denna konfig ?
    Edit: eller kanske tom något som sunny sky 2206 2700kv, skulle kunna funka om jag begränsar max throttle på radion så dom inte varvar sönder typ? 2206 skulle dock antagligen se sjukt overkill ut på en 180....
    jaja, eller så alternativt kör jag på en 210-frame, 5" props, och allt är lugnt. Men jag är ändå sugen på en liten 180. Det är nått mysigt med dem..

  2. #2

  3. #3

    Standard

    Jag blir lite nyfiken, varför vill du ha just en 4" 180 om du vill använda 2204-2206 motorer och 4s 1300?

    Mitt tips blir nog att du bygger en 5" 210 om du inte vill investera i delar avsedda för 4". Jag tycker också att 180 verkar mysiga men tror att mysigheten försvinner om man trycker dit 2204 och 4s 1300 Men du kan ju bara slänga på 4" propellrar på din 250 för att testa, det är inte ramen som är största vikten så det skulle ju ge en viss känsla för vad man kan vänta sig

  4. #4

    Standard

    Jag har nyligen byggt ihop en Falcon 185 ram. Kanske inte en 180 ram detta men det är precis så att det går att köra 5'' props. Jag kör 4S med lumenier 2500kv skitzo motorer på denna. Det är en x ram som man får klämma ihop alla sladdar i ett centralt "torn". Vet inte om det går att fästa en HD kamera på, jag kör iaf utan. Slutvikt med ett 4S 1300 lipo hamnar på 440g. Det är tillräckligt mycket drag i den för min del.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    Ingenjör/Konstruktör (produktutvecklare)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Jag blir lite nyfiken, varför vill du ha just en 4" 180 om du vill använda 2204-2206 motorer och 4s 1300?

    Mitt tips blir nog att du bygger en 5" 210 om du inte vill investera i delar avsedda för 4". Jag tycker också att 180 verkar mysiga men tror att mysigheten försvinner om man trycker dit 2204 och 4s 1300 Men du kan ju bara slänga på 4" propellrar på din 250 för att testa, det är inte ramen som är största vikten så det skulle ju ge en viss känsla för vad man kan vänta sig

    sant, nej jag har redan beställt 2 ramar: fake qav180 och en fake qav210.. så jag kan gå på 210. Men som sagt, jag har en 250 så 210 blir ju i stort sett att bygga en kopia isf. Var mer sugen på att testa nått nytt typ...
    varför beställde jag då en 210-ram kan man fråga sig. tja, bra fråga.. kan vara bra att ha om 180-idén med 4s inte håller typ..

    jag kan investera i delar för en 180, delar måste jag ju ha oavsett vilket storlek det blir. tyckte bara det kändes vettigt att använda samma 7st 4s lipos jag redan har.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    Ingenjör/Konstruktör (produktutvecklare)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Jag har nyligen byggt ihop en Falcon 185 ram. Kanske inte en 180 ram detta men det är precis så att det går att köra 5'' props. Jag kör 4S med lumenier 2500kv skitzo motorer på denna. Det är en x ram som man får klämma ihop alla sladdar i ett centralt "torn". Vet inte om det går att fästa en HD kamera på, jag kör iaf utan. Slutvikt med ett 4S 1300 lipo hamnar på 440g. Det är tillräckligt mycket drag i den för min del.

    låter ball, verkar motorerna klara 4s ok ? blir dom varma ?

  7. #7

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag kör Emax 2204 2300kv-motorer på 4s, visserligen bara kört genom några accar men motorerna och escerna blir inte ens värmda, trots detta ÄR emax 2204 bara speccad för 3s på papper i den dokumentation jag sett!

    lycka till jag förstår dock inte dragelsen till mindre än 250? varför? bara mindre yta att jobba med och 250 är för mig iaf litet nog, och speciellt på 4s är det ett litet krutpaket!

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av all_b_in Visa inlägg
    låter ball, verkar motorerna klara 4s ok ? blir dom varma ?
    De ggr jag flugit så har de varit iskalla. Nu kör jag visserligen inte max hela tiden. Mina flygningar brukar ligga runt ca 3 minuter med blandad "körning".

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej samma här, ingen värmebildning alls!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Uppdatering, 5045 bullnose proppar i ABS ger mer punch/motstånd än 5040-treblads (ej mätt, men märkt)

    Detta genererade ingen värmebildning heller på esc eller 2204 2300kv motorerna vi diskuterade dessutom var det vindstilla och sol +25-26°C

    Så emax 2300kv 2204rna klarar 4s t o m på 5045BN!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •