Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Strömmata VTX och kamera utan specs!!

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    GLADA NYHETER!!

    Alla tester gjorda, spektrumen klarade rangetestet utmärkt (och det är ju designat för 30m avstånd, jag tog 45m istället då jag sänder 2.4 på 200mw med denna gamla dx6i)
    Klarade flygtestet med dummys och LOS-test med utrustningen, hade en vän som beskrev radiolänkens kvalitet medan jag flög och kunde flyga runt hela "mitt" fält utan dropouts, han rapporterade lite störningar när jag slår från och till motor men jag avskriver det på att jag kör samma 2s2000 25c-acc till flyg och FPV (balanskontakten ger vtx och kamera ström).

    Glad av de nyheterna och en lyckad fpv flygning med quaden (med tokigtmbegränsad räckvidd på min 600mwVTX, skall montera den ÄNNU högre nu flög jag i ett rätt vältrafikerat wifi-routerområde det hade kanske nåt med saken att göra vet ej, quads stör mina 5.8vtxer så otroligt mycket.!)

    Jsg bestämde kl20 att min fpvmaiden skulle ske, sagt och gjort, lyfte FPV och hade världens sämsta räckvidd, drog av visiret och tog ned den LOS, märkte att min RXantenn på skallen hade skruvats ur, satte tillbaka den och hade en heöt underbar fpvfygning med easytrainern!!
    Den 200mw vtx hade väldogt mycket bättre länk än den hade på quaden kan jag meddela - den presterade felfritt över hela fältet och fick inte ett enda 'oh shit" ögonblick, jag tillät mig t o m att landa FPV.
    TACK TILL ER SOM HJÄLP MIG MED DETTA

    Genom detta forum har jag fått två flygvänner i samma stad och fått lära mig så otroligt mycket, så mycket att jag nu inte har tummen mitt i handen längre.
    Att jag kunde rigga upp denna fpvlösning så cleant och enkelt
    Och glädjen det ger mig vill jag bara tacka för, utan er alla hade jag inte kommit in lika långt i denna fantastiska hobbby utan fortfarandd köpT, RTF--helikoptrar på hobbex!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #22

    Standard

    Kul att det gått bra.

    Det går inte att jämföra modellflyg med FPV - det är en helt annan känsla och ger en ny innebörd till att sitta i cockpit.
    För 5 år sedan började jag flyga FPV - har inte ångrat det en sekund.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #23
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Kul att det gått bra.

    Det går inte att jämföra modellflyg med FPV - det är en helt annan känsla och ger en ny innebörd till att sitta i cockpit.
    För 5 år sedan började jag flyga FPV - har inte ångrat det en sekund.
    Ja verkligen, det är två helt skilda saker!! Har bara flugit multirotor FPV förut (nja, nån gång men som test för en kompis som aldrig flugit fixedwing öht samt jag åker ofta med i gogglesen när min vän tar fram sin fantastiska LRS-rigg vilket är fantastiskt rogivande men med racequad är det alltid lite intensivt,,
    denna modell däremot...
    högvingad polyhedral ger stabilisering i designen, dessutom beter sig den mkt förutsägbart så vid ev videoförlust så vet jag att om jag bara ger full trottel så börjar den stiga och ev vrida vingarna till horisontellt vilket ger tillbaka videon alt ger tillräckligt med tid att hitta den LOS och flyga hem den så istället, en multirotor ligger på marken med en proppräkning om man förlorar videon i flera sekunder.

    Den 200mw vtxen ger så otroligt stark och stabil signal jämfört med signalen den gav när den satt på en QAV250! skulle tippa på minst 1/3 extra range och 50% mer solid signal. ! Kolfiber och massa motorer stör onekligen mycket.

    Jag monterade kameran som på bilden fast med kardborre+spår i foamet+gummiband så jag får en perfekt liten front i botten av fpvfeeden , ger bra uppfattning om vinkeln man flyger i, så nöjd att jag fick allt att fungera på 2s dessutom, det var bara en kamera+vtx från en quad som skräpade och jag tänkte varför inte?

    Hela installationen sitter på kameran så den är flyttbar också, riktigt nöjd, den kameran sony tvline600 är synbart bättre än hs-117, det kan ha atg cöra med att jag ej kommer åt inställningarna i den senare och jag tror WDR är av ft!

    Tack så mycket för hjälpen, nu har jag en lättvikts FPVmotorseglare, precis som jag ville.

    Finns det några standalone-osd:er man kan koppla in?
    Tror jag läste om nåt sånt, de kan ha gps också så man har pil pekandes hemåt men man kan ej använda den t ex till RTH.

    Jag behöver kanske ej det egentligen då jag bara flyger där jag är väl förtrogen med hur allt ser ut från skyn, osd kanske lockar mig längre bort än tillåtet..



    Jag har iofs ett sprillans cc3dkort över också men FC känns onödigt på fixedwing utan GPS, dessutom är varje gram viktigt!

    Nej nu tar jag easytrainern i handen på cykeln ned till fältet, det är termik ute och jag ämnar försöka termiktesta riggen, extra luftmotstånd och vikt påverkar negativt, frågan är bara hur mycket!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  4. #24
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Snabb fråga: hittade detta på min ram, detta är ett sk "lc-filter"?
    Som filtrerar bort "oren" ström? Det går en röd sladd från pdb genom denna i motten på bilden och ur kommer en sladd so, sotter på en 4pins miniconnector (ser ut som en gammal installation sedan bytt men låtit grejerna vara kvar)
    Ser ingen ferritring men det finms väl filter utan sådana? Det kan väl ej vara en stepdown eller stepup då dem enda kabeln in är positiv?

    Jag har lite mer störningar än jag bör ha på min quad, om jag använder detta filter- sätter jag det på pluskabeln till vtxen då? Eller till kameran? Eller skall den på signalsladden(nej?)

    Tänkte bygga eget sådant filter om detta ej är ett sådant, tror jag får bort mk störningar då!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #25

    Standard

    Kolla upp OSD på HobbyKing - du hittar en del där.

    Easytrainer är ju nästan som min Bixler1
    Kolla mina första flyg med den

    https://www.youtube.com/watch?v=Uy7ueMTAi-M

    Ett LC-filter är rätt enkelt att löda ihop...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #26
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag vet, jag har dock redan ett (två egentligen men den andra är kombinerad stepdown) sätter jag det på vtx ström eller på kamerans ström? Vtx antar jag? Mvh Gustaf
    Tuff video! Bix1 är nästan exakt samma som fms easytrainer! Dock är easytrainern 1280mm i spv!
    Tack mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •