Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Strömmata VTX och kamera utan specs!!

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Strömmata VTX och kamera utan specs!!

    Hej!
    Förhoppningsvis kommer min nya ZMR idag och min gamla quads kamera och 200mw vtx skulle bli en perfekt liten backpack som skulle vara kul på eztrainern då vikten på dessa är låg.

    På quaden tar dessa komponenter ström från flygaccen genom pdb:n, jag kan ej specs på nån av dessa men tänkte försöka mata m 2s, har en pololustepup t 12V om jag behöver, också ett filter med stepdown till ren 5v eller 6v, jag kan välja, f n sitter det en 3pins connector i både kamera och vtx, kopplat m signal-plus-minus , kameran har dock fler connectors och jag har en massa sladdar jag tror jag ska om möjligt koppla så kameran matar vtx:en, är detta korrekt?

    Det är inte farligt att mata med för lite ström så jag bör börja lågt och krypa uppåt, har ett gammalt "powersupply" ltronix b300d där jag kan mata 0-50V m 1-5A CC. Bör kanske testa där först och bara skuva upp volten till grejerna sparkar igång? Kan jag to m vara så fräck att jag kopplar mitt kraftagg till battericonnectorn och slå till vid 3.3V och se om kamera och vtx fungerar och på samma sätt skruva upp V tills de ger bild? Bör mata 0.2-0.5A?

    Om nån är riktigt gullig så kan ni göra ett diagram jag kan följa?

    Kameran har en 3pinsconnector(används nu), en 4pinsconnector(har connector till denna port) och en 5pins-markerad för osd.



    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du skall göra en liten kompakt backpack - kan du inte driva den med ett 1S-LiPo ? Har en klubbkompis som kör på det sättet på sin hembyggda backpack. Men det beror givetvis på resp komponents specar.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Din VTX är 12volt - jag har inte sett några andra med mindre (om du inte byggt den själv)

    Är det tex en vanlig boscam 200mW 5.8Ghz så kör du 12V

    Kameran kan i värsta fall vara 5V då det finns en del sådana, jag har själv 2st...

    Bilder säger mer - så lägg gärna upp några på dina saker.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om du skall göra en liten kompakt backpack - kan du inte driva den med ett 1S-LiPo ? Har en klubbkompis som kör på det sättet på sin hembyggda backpack. Men det beror givetvis på resp komponents specar.
    Roger
    Jo jag vill helst det, har en hög 1s-accar som är lätta och bra, dock vetjag ej om komponenterna fungerar med 1s, kan jag stepuppa 3.7V t 12V med den här lilla söta polulun verkligen?

    Om det fungerar är det att föredra så jag inte får en massa voltdropp när jag använder motorn, känns som det skulle orsaka störningar..

    Tack för input!



    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Din VTX är 12volt - jag har inte sett några andra med mindre (om du inte byggt den själv)

    Är det tex en vanlig boscam 200mW 5.8Ghz så kör du 12V

    Kameran kan i värsta fall vara 5V då det finns en del sådana, jag har själv 2st...

    Bilder säger mer - så lägg gärna upp några på dina saker.
    Den går på 12V nu , kameran går också direkt på 12V tror jag, den tar ström där esc:ernas ström-matning från pdb är lödd, dvs 12v(?)
    Jag tänker jag behöver bara skapa en strömkrets, 12v och behålla nuvarande connectors i dvs signal från kamera till vtx kapa alla + och minus och skapa en krets från ett batteri och inkludera. Stepupen där, behöver jag nåt filter? Har bara ett för 7.4V som ger ren 5 eller 6V...
    Tack för hjälpen

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu hjälper det inte dig men dom grejor du har men det finns ju andra prylar som klarar 1S - t ex denna TX - http://www.banggood.com/FPV-5_8G-200...3-p-84780.html
    och denna kamera - http://www.banggood.com/600TVL-8_0MP...-p-984345.html
    Sen behöver du nog en liten DIP-switch och en liten antenn men det kan bli rätt kompakt trots allt.
    Nu finns det säkert bättre kameror i den storleken men det vara bara ett exempel...
    Roger

  7. #7

    Standard

    Sätter du dit ett nytt batteri separat för kamera/vtx så behövs inget filter. Tänker du driva det från samma acce som motor/sec är inkopplat på kan det behövas ett filter - dock inte alltid...ibland funkar det bra utan filter
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Nu gick all tid idag till nya quaden men jag ska för det första skapa en snygg krets (hittade ett till filter dessutom) som jag kan mata med mitt aggregat och skruva upp och se när kameran respektive vtxen slår till, om de kan köras på 2s blir det mycket enkelt för mig, detta blir bra, tack allesammans!

    (Sonykameran 500tvline-nåt har ett hardcase, bör nästan skruva upp det för viktens skull? Den behöver inte längre hardcase då den inte skall sitta på en kraschbenägen quad längre

    Tack för hjälpen och länken! Den verkar som nåt kul för inomhus eller parkflyers!
    Men kameran där? Cmos? Skall man inte uteslutande försöka hålla sig till ccd-kamera fpv?

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kameran är säkert inte optimal men den var liten vilket säkert är en bra egenskap om man skall bygga nåt lätt och kompakt. Så letar man runt lite (vilket jag inte gjorde) så hittar man säkert nåt bättre.
    Roger

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hum, hej allesamman,
    Tack för länken McRegor uppslattar din ansträngning dock använder jag nog den här rätt bra ccdkameran jag har även om jag behöver 12V till den...

    jag tänkte om jag vill driva hela kärran med 3s istället för stepup till 12V från 2s och driva fpvgrejerna via balanskabeln,

    Jag hittade dessutom ett litet filter PÅ min quad(urkopplat) som jag kan använda, problemet om ni vet hur en fms easytrainer 1280 ser ut är det trångt, tänkte toppmontera kameran och vtx bakom med antennen lateralt och vinklad åt sidan.

    Problemet om (som jag önskar) att 3s1500-accarna är för tunga(CG framtungt) för att ligga där de ska vilket betyder att de två servon (rudder och elevator) som är parallellt monterade behöver flyttas - sett bixlers där dessa servon är monterade på "bommen" till aktern s a s, detta blir då en rätt stor operation, om det skall köras m 3s..

    Alternativet är min lilla polulu12Vstepup , om jag leder 2s genom balanskontakten via den till fpvutrustningen är det då störrre chans till störningar än om V inte behöver bli uppad, detta lilla filter, det sätter jag väl efter stepupen om jag väljer den lösningen?

    Ang stepups, kan en polulu 12v stepup skicka upp 3.7V t 12V?
    Isåfall kan jag väl köra ex ett 800mah 1s batteri för hela fpvpaketet vid sidan av vilket väl är att föredra när det gäller videolänk?

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Bump!

    Detta projekt framskrider sakta, fick inget svar ang stepuppen så jag tänker och hoppas att den gör vad den ska och kan ge 12V från ett 2s- från balanssladden.

    Jag har lött kablaget och nu tänkte jag dubbelkolla lite med Er,

    Det är bättre att dra de 2 pluskablarna jag behöver (kamera, vtx) från stepupens pin direkt än att "skarva" plus-sladden efter den nånstans och dra till komponent, eller spelar detta ingen roll egentligen?
    Angående jord/minus, jag kan sätta minussladdarna ihop på samma sätt som pluskablarna? Och bör tvinna dem?

    Såhär blir det då,

    Acc balanskabel till pololustepup12V till 2st pluskablar - en till vtx och en till kamera, samma med minuskablar samt en signalkabel från kamera till vtx.

    Korrekt??

    Mvh Gustaf



    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  12. #12

    Standard

    Du bör alltid ha "common ground" dvs koppla ihop minus(jord) med varandra för att minimera störningar.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Du bör alltid ha "common ground" dvs koppla ihop minus(jord) med varandra för att minimera störningar.

    ja precis, för att undvika jorsslingor? har jag rätt då?

    men det skrivna schemat om du fick nån överblick såg OK ut ?

    mvh G

  14. #14

    Standard

    Du skall inte plocka ut 2S från ett 3S batteri- det kommer bara bli obalanserat

    Bättre att köra allt på 3S och strunta i din step-up
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    du menar förstås tvärtom? ej ta 12V från ett 7.2V accpaket, menar du för att jag planerade ta från balanskontakten och att det skulle bli dålig balans mellan de två cellerna? eller att strömmatningen skulle bli obalanserad = ej bra för FPV?

    Har 3s-accar i bra storlek(3s1500 35C) men de är lite tunga, behöver sätta RUDDER och ELEVATOR-servona på bommen isåfall för CG och för utrymmet, verkar jobbigt men görbart.

    Så stepups fungerar generellt sett inte bra? eller är det bara i denna applikation (*FPV)?

    mvh G

  16. #16

    Standard

    Om du tar ut 2s från ett 3s lipo så belastar du 2 av 3 celler mer än den 3e vilket resulterar i en obalanserad acce . Det gör då att du alltid måste balanseringsladda accen och det kan skada den i längden. Risken är att du kör slut på strömmen i de 2 cellerna och då förstör accen permanent.

    Plocka hellre ut 12volt och stryp ner det, men då har du med dig mer vikt än du behöver och det leder till modifieringar som du nämner... Cg.

    Det kan viktmässigt vara bättre att ha separata accar än en stor.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej!
    Tack för hjälpen, nu ville jag ha ur 12V ur 2cellsaccar genom balanskontakten användande en(pololu) stepup men av nån anledning fungerade ej det, pololun ströp hela kretsen så jag tog bort den och kopplade in mitt nätagg, 0.3A och började sakta skruva upp Volt och redan vid 6V (6.29V) sparkade VTX igång, kollade och hade videolänk redan där (0.3A vid 6.29V).

    Nöjd med detta lödde jag klart och limmade vtxen på kamerans hardcase och låter antenn sticka rakt upp (tankar på det? 200mw 5.8ghz vtx, RHCP-klöver på VTX och rx, konventionellt riktar man antennen uppåt men detta är ett closerange system, är det någon som upplevt/testat och fått bättre täckning med klöverantenner åt sidan eller nedåt riktade?)

    Mina enda farhågor nu är att vtx inte arbetar fullt ut på den begränsade spänningen, hade en liten dipol 5.8 antenn på vtx igår för att strypa räckvidden (har ej sån "motståndsantenn" som begränsar uteffekten ex 100ggr)och den verkar iaf ge samma ös inomhus genom halvladdad 2s-acc som den gjorde på 12V i quaden(utan 2.4ghz-system bredvid förstås..)


    allt lött och monterat snyggt, ska göra rangetest på 2.4 systemet (använder spektumdx6i+lemonrx dsm2 på easytrainern, har en futaba6ch till den men har inte orkat byta, dessutom verkar den lemonrx6ch fungera mycket väl) innan flygning nu bara och ha en vän som får bära fpvvisiret första flygningen.
    En sista fråga, det är hugget som stucket för mig egentligen men det är kanske nåt jag missar?
    Radio till detta, vad skulle ni valt om ni hade

    A) Futaba T8J fullrange diversity m 6chRX fullrange diversitysystem (Bra pålitligt system, aldrig haft en brownout, på klubben dessutom märker man sådana störningar mer och ingen märker min futaba i sin video/kontroll)

    B) Spektrum DX6i med LemonRX6ch ,också diversity, samt att TX sänder 200mw istället, har haft många brownouts med spektrum fpv förut, dock aldrig med denna Rx, RX är dessutom fullrange fast den är mkt lätt och liten vilket är viktigt i sammamhanget.

    Bägge systemen har alla funktioner jag behöver så det handlar väl mest om vad som stör vtxen minst, vad tror ni? Bättre med futaban som inte skriker högt utan tydligt?


    Och rangetest på spektrum är 30m visst är det? Och bör göras med motor+vtx igång antar jag nu när det är ett fpvsystem ombord?


    (Har redan testflugit med dummys för kameran och antennen för luftmotstånd och vikt, inga problem direkt, behöver VERKLIGEN byta propp dock den har blivit mjuk känns det som, höga varv och inte mycket kraft direkt. Jag vet inte om Jag behöver en adapter för att byta propp då jag ej kommer ihåg hur den satt mot distansen från motorn, om jag skär av proppen och det visar sig att jag behöver det el originalproppen(5x3) så blir jag ytterst besviken. Desutom tänker jag sätta 4"BN i vridning, 5x3" vid 2300kv är för smalt helt enkelt, hellre 4x4)


    Tack för hjälpen! G

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-05-30 klockan 07:00.

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard



    Rätt clean montering av fpvgrejerna, återstår test

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  19. #19

    Standard

    Hej,

    Jag vill först och främst slå ett slag för att använda termen brownout korrekt, en brownout sker när mottagaren inte får tillräckligt med matningsspänning på grund av att BEC kretsen eller mottagarbatteriet är otillräckligt för att driva de servon som är anslutna. Jag har sett hur det allt oftare används när man i själva verket tappat mottagningen.

    Då videosändaren 6.3v så skulle jag gissa på att den är gjord för 12v. Men det kan också vara en 5v med en inbyggd regulator för att köras på 12v. Det kan ge väldigt olika resultat för uteffekten. Har du några detaljerade bilder av videosändaren?

    Klöverantenner skall normalt sitta uppåt eller nedåt men inte framåt, bakåt eller åt sidorna. Om den är riktad uppåt så kommer inte antennen sända någonting exakt rakt upp eller rakt ner. Om du skulle rikta den bakåt så är det större chans att du hamnar i det döda fältet i antennen. Nu är inte antenner perfekta och det finns reflektioner både från marken och andra delar på modellen så det blir nog svårt att få konsekventa resultat om man skulle prova.

    Valet av sändare/mottagare borde vara enkelt:
    Futaba med ett aktuellt sändarprotokoll med bra rykte tillsammans med originalmottagare.
    Spektrum sändaren med ett protokoll som de själva skrotat för många år sedan tillsammans med eftermarknadsmottagare.

    Jörgen

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Hej,

    Jag vill först och främst slå ett slag för att använda termen brownout korrekt, en brownout sker när mottagaren inte får tillräckligt med matningsspänning på grund av att BEC kretsen eller mottagarbatteriet är otillräckligt för att driva de servon som är anslutna. Jag har sett hur det allt oftare används när man i själva verket tappat mottagningen.

    Då videosändaren 6.3v så skulle jag gissa på att den är gjord för 12v. Men det kan också vara en 5v med en inbyggd regulator för att köras på 12v. Det kan ge väldigt olika resultat för uteffekten. Har du några detaljerade bilder av videosändaren?

    Klöverantenner skall normalt sitta uppåt eller nedåt men inte framåt, bakåt eller åt sidorna. Om den är riktad uppåt så kommer inte antennen sända någonting exakt rakt upp eller rakt ner. Om du skulle rikta den bakåt så är det större chans att du hamnar i det döda fältet i antennen. Nu är inte antenner perfekta och det finns reflektioner både från marken och andra delar på modellen så det blir nog svårt att få konsekventa resultat om man skulle prova.

    Valet av sändare/mottagare borde vara enkelt:
    Futaba med ett aktuellt sändarprotokoll med bra rykte tillsammans med originalmottagare.
    Spektrum sändaren med ett protokoll som de själva skrotat för många år sedan tillsammans med eftermarknadsmottagare.

    Jörgen
    Tack för rättningen!! Jag har upplevt förlorad signal på spektrum satellit skall jag skriva för att vara korrekt!
    Ja du har givetvis rätt, futaban åker i nu, spektrumgrejerna var i i brist på futabaRX men nu när jag har över så givetvis skall jag ej vara lat över nåt så simpelt som radiobyte, dessutom när jag tänker efter så minns jag att servona reagerar mycket bättre på futaba, piggare och snabbare med futabas RX vilket är lite märkligt, endpoints i futaban ger dessutom extra range of motion i servoarmarna vilket kärran behöver i skevroder!

    Jag sätter antennen som på bilden, dock en klöverantenn, dipolen sitter mest som motstånd ifall jag råkar sätta igång kretsen, ska fota vtxen närmare och lägga upp det jag kan säga direkt är att inget identifierande står på den, den är dock väldigt bra, dessutom otroligt liten, den täcker en knapp fjärdedel av baksidan av kameran som den är limmad mot(se bild) den satt på min quad förut och gav häpnadsväckande bra videolänk när jag fått upp antennen högt). Men som sagt, skall ladda riktiga kameran, blir så dålig upplösning i telefonen.

    Ja ev sitter det en regulator på vtx men kameran säger tydligt 12V DC men den fungerar redan vid 6.89V, vtx också!
    Jag diskuterade med en vän om marginalerna jag har nu, ett fulladdning ger 4.22V per cell och 2s blir ~8.4V som sedan sjunker till minimum 3.5V/cell (buzzer och cutoff, går aldrig dit men om jag gör det har jag 7V och bör då fortfarande ha bild.

    Skulle testa igår men det var väldigt blåsigt och jag vill ha bättre förutsättningar för fpvmaiden med denna, verkar som jag får med tjejen så slänger videolänken på henne och flyger LOS och ber henne rapportera videolänkens kvalitet.
    Jag tänker även simulera ett nödfall, en 2s-1300-acc jag har börjar tappa stinget, tänkte köra helt slut på den(högt upp) och nödlanda för att se om cutoffen ger accen lite spänning tillbaka så jag har flygbar videolänk hela vägen ned till marken.

    Tror ni att OM vtxen är för 12V egentligen att dess uteffekt blir begränsad?

    Ex min VrX går på 3s=12V men fungerar på 2s, fast inte lika bra, den får faktiskt mer störningar när jag matar den från 2s vilket jag direkt slutade med när jag förstod det, det är en 40ch- racebandRX från RMRC


    Tack för hjälpen, mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •