Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Mer än 4 kanaler till Naze32

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Mer än 4 kanaler till Naze32

    Hej!

    Ett problem har jag, emax 12a simonK escs; jag har svårt att kalibrera dem, också vad för min (1000)- medium-max (2000)-värdena skall stå på.
    Nåt är lite tokigt, när jag dock kalibrerar får jag ingen "sång"; dock kan jag där dock skruva upp masterslidern och alla motorer spoolar upp, när jag gör detta med TX går bara motor h fram och V bal på trotteln, dock om jag använder rollkanalen lite så går de igång fint, dock är detta i nåt autolevel flightmode, har inte fått kläm på dem i cleanflight änni!


    från Nazen kommer fyra servokontakter, en med plus och minus, de går m pwm in i rätt kanaler och det stämmer i cleanflight, dock HUR KAN JAG FÅ UR mina andra kanaler??? för flightmodes osv, förstår ingenting med detta kortet.

    Uppdatering, hittade pins under pinsen(de övriga kanalerna jag sökte) som går till till signalpinsen på RX , 3st pins som satt i rad, tog två servohanar och lödde samman och satte servohanen horisontellt (signal, signal och signal) och den andra servohanen på RX åt "fel" håll också dvs signal -signal- signal, blev jättebra, fick fram kanalerna direkt och på en kontakt också snyggt blev det med! Kör pwm om det förklarar varför jag gjorde så


    hittade tre aux-kanaler, satte en på en två-switch, ch5 på tre-switch (flightmode) och ett vred(tänkte för fintuning),


    Hade inte cleanflight nåt autotune som nån skröt om? Hittar ej?,

    Pidvärdena ser helt andra ut än i librepilot?!?:4 , 6 , 8 i P i roll, pitch och yaw? Med 0.300 integral?

    I Librepilots rate-pidloop såg värdena ut såsom 0.00245 i P och 0.00480 Integral exempelvis, hur skall jag översätta det i cleanflight?

    Baseflight, betaflight, är det alla samma som cleanflight? Jag kan använda dessa appar utan FW-flash?



    Tacl för hjälpen, nu är det nära!!!


    (Btw undrar jag fortf om ni skulle våga använda 5040-treblads propparna(ej bullnose, rätt smala) när jag kör 4s? 12A ESC; kört 6045r på 10A esc på samma motorer men 3s, den maskinen var optimal med 5" trebladarna, gav längre flygtid än vanliga 6040-glasfibernylon och 6045 ABS.)



    (Hade svårt arma först utan switch, var tvungen öka endpoint i botten på THR i TX till 120)


    Vtxen och kameran fungerar bra, ramen är bra; ZMR 250, tror 6" får plats också.

    l
    problem problem, aldrig får jag flyg, imorgon ska jag försöka kalibrera om detta, annars jäklar, i värsta fall så byter jag kortet, har två cc3d mem naze32 akalö ju vara bättre med de extra sensorerna och rätta mig om jag har fel men visst skulle jag kunna ha alt.hold också?

    Så FLMode-switchen blir; autolevel m alt.hold som nödswitch , "vanlig"autolevel samt Rate.
    Har förstått att angle är rattitude? vilket är ett värdelöst flygläge.
    Och inget flygläge är vad man i Librepilot kallar rate i cleanflight?

    nån som är haj på naze32 som kan skriva lite utförligt, givetvis har jag spenderat X timmar på tuben men i guider och likn är det ofta setupen diffar så mycket att informationen inte blir relevant för nuläget, därför frågar jag hellre om hjälp, också för att alla ska lära sig

    Det är ett Naze32kort, vet ej om rev6 el acro, spelar ingen roll som jag flyger men vet ni skillnaden så jag vet

    Mvh Gustaf
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-05-17 klockan 01:23.

  2. #2
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Edit

    Behöver hjälp m kalibreringen i första hand för att komma upp iluften!
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-05-17 klockan 01:26.

  3. #3

    Standard

    Du är alltid i fas med mig, jag fick prylar med posten idag och har ägnat kvällen åt att sätta ihop en ny quad :P
    Är det ett Rev.6 kort så är det snus inverter inbyggt, annars är det inte och då måste du ha en inverter. Med en transistor och två motstånd kan man bygga en.

    Om du inte talar om för Naze:en vilket flightmode den ska vara i så kommer den vara i rate-mode, det är default.
    Autotune har funnits i olika tidigare versioner av cleanflight så du måste hitta en version som har det om du vill prova. Jag tror att dom tagit bort det i nyaste versionerna då det inte funkade perfekt.

    Vad menar du med P 4 i 0,3 ser ut som autolevel? Pidsen som är överst i listan är ju den inre pid-loopen, dvs den som används i rate-mode. Längre ner i listan står det väll typ autolevel och de pidsen är väll yttre pid-loop som används för auto-levling, det är fortfarande inre pid-loopen som stabiliserar quaden, ytter-loppen bara "flyger" quaden. Fast det var kanske inte det du var förbryllad över

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej Glattnos tack för svar, jag vi verkar vara i synk även om JAG inte fått fpva på 14dgr plus nu......seriös abstinens.

    Ja det står massor av pids, vid GPS och vid vario etc,

    Det jag inte blir klok på är ju det du skriver, I rateläge i Librepilot var inte PID i närheten av så höga som nu i cleanflight, eller så är det en annan skala, en decimal som är flyttad eller nånting,som jag skrev tidigare så i LibrePilots "ratemode" var värde Roll-P-0,0026 Roll-I-0,0052 Roll-D 0,0028
    och i cleanflight; Roll-P 4,00 Roll-I-0,300 förstår du? värdena är så olika att jag måste missa nåt viktigt, sett runt lite och default-settings är sådana här tydligen...

    om jag skriver in 0,00250 i P där det nu står 4,00 blir nog ej rätt alls tror jag....-----


    EDIT, Något utmärkade på kortet för Rev6? och vad är fler skillnader mellan acro och rev6?

    tack mvh Gustaf

  5. #5


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    den kommer flyga ok men trött med standard piddar.

  6. #6

    Standard

    Aha, du menar så. Ja i Cleanflight kommer du att ha andra siffror eftersom skalan är annorlunda. Det går inte att ta samma pids som du haft förr. Men börja med default pids, den kommer flyga hyfsat med dom. Sen får du justera därifrån, jag tror jag hamnade på typ Roll P 5 Pitch P 6 och Yaw P 10 ungefär.

    Det viktigaste är de översta pid-inställningarna eftersom det är dom som stabiliserar quaden. Övriga pids för level, gps, vario etc. stabiliserar inte quaden utan bara "flyger" den. Det är i alla fall så jag fattat det men någon mer kanske kan fylla på med kunskap.

    Rev.5 har inga pin-holes för input utan solder-pads istället. Rev.6 har pin-holes. Du kan googla bilder på Naze32 rev5 vs rev6 och jämföra med dit kort. Båda finns i flera varianter som full, acro, dof6, dof10. Lite av en djungel men det enda man behöver veta är ju om den har Sbus inverter eller inte, om man nu vill använda Sbus och det ska du väll? Det är grymt smidigt

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    HAHA!
    nu har jag fått igång den, det var kalibreringen som vart lite galen, fixat flightmodes och flög LOS nyss utanför med stockPIDS, autolevel var inte riktigt level så jag justerade det och kalibrerade om accelero, magnetometrarna och fixade armswitch!

    Skruvade up RCrate för snabbare rörelser med lite mer expo, Ska t teknikmagasinet och återlämna min b6AC jag köpte igår, den glappar i sladden eller i connectorn, hursom skall jag ha en ny tycker jag eller åtminstone en sladd som fungerar, hann ladda 3 accar innan glappet uppstod, som det är nu går det ej att ladda, skittråkigt eftersom 4s-acccarna är slut nu efter testen, och kan fn bara ladda 3s-accar, nåja flygning blir det iallafall senare!!

    Kan meddela att 3-4min testflygning med 4s på 5040-dal-trebladsproppar inte gjorde esc eller nåt annat särskilt varma och det är varmt och soligt ute dessutom. tror de blir så väl kylda av proppwashen så jag klarar mig, vill inte vara utan mina trebladsproppar!!!

    tack alla för hjälpen nu kan jag äntligen u t och flyga, spec Glattnos, tack! ser ut som jag har rev5 Full, den har barometer och alla sensorer fulla versionen skall ha. detta är bra då den faktiskt kan rth:a då senare med gps på om jag nu orkar med det, vill bara flyga rate och inte fjanta runt...(lol)

  8. #8

    Standard

    Kanon! Kul att du äntligen får flyga Jag provflög just min nya som jag byggde igår. Den blev jättebra så nu är det bara att flyga

  9. #9


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Om autolevel inte är riktigt plan kan trimma den med din tx. Med coptern disarmad så drar du full gas och pitch/roll åt det hållet du vill trimma. Om du vill prova olika pidar finns det tre profiler du kan byta i mellan med din tx.

    Ska du inte ha gps så rekommenderas betaflight.
    Välkommen till "rätt" sida :-)

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hoppsan_84 Visa inlägg
    Om autolevel inte är riktigt plan kan trimma den med din tx. Med coptern disarmad så drar du full gas och pitch/roll åt det hållet du vill trimma. Om du vill prova olika pidar finns det tre profiler du kan byta i mellan med din tx.

    Ska du inte ha gps så rekommenderas betaflight.
    Välkommen till "rätt" sida :-)
    tack jag vet, var ut nu och körde första flygningen på nya quaden (och 4s) !

    Trodde jag tänkt på allt men men! Högervriden omniantenn till vänster på RX ger en videoräckvidd på ca 200m i mitt fall, för sent att hem och byta så jag flög klart 5 accar, Pidsen i rate var mkt mer OK default än LibrePilots, fick bonntrimma bort att den lutade åt höger(några klick vänster-roll OCH vänster Roder i de stabiliserde lägena), fixade det när jag kom hem, ska ut på ny tur idag! då jag vill att quaden skall vara helt säker på vad som är upp och ner.

    Allt gick bra dock undrar jag en sak! skapade ett stabiliserat flygläge där jag inkluderade alla sensorer jag kunde i ena och RAte som andra, i autolevel(flög lite LOS så för att stämma av inställningar) med BARO och MAG samt horizon tror jag att den försökte med nån altitude-hold, den gav små "kickar" av trottel när det blåste på den så den ej tappade höjd vid hover!

    Det läget behöver definitivt ställas in lite, man kanske ej ens bör använda det utan GPS!?

    I Librepilot finns det en ruta som ser till att inte kortet ställer sin orientering utifrån markens lutning och använder sin egen inställning för det, gör cleanflight alltid det eller finns det ett kommando jag kan skriva in i prompten för det?

    summeringen!
    Naze32kortet är ett välflungerande kort, defaultinställningarna gickv bra att flyga med LOS och FPV trots den mycket begränsade Videolänkens räckvidd (märkligt att få ut fungerande videolänk ö h t med fel antenn?)
    Jag är lite ledsen att LibrePilot som jag har lärt mig utan och innan nu inte är så aktuellt längre, cleanflight känns sämre på alla tänkbara sätt=( (ej i luften givetvis, men hemma)
    4s gjorde att jag var orolig för 5040-tribladarna men batterierna var det enda ljumna (en acc var i princip - BARA punchouts)så det gick bra, får se om 5040BN går bra också..=)

    tack alla för hjälpen och att ni hänger med min utveckling!'

    En parentes till är nya laddaren; b6AC, smått jobbigt att ställa in varje acc man ska ladda men att kunna trycka i mer ström fortare är härligt, köpte den faktiskt på teknikmagasinet(500kr), tur det, nätagget var trasigt på den första, lämnade tillbaka den och fick en ny direkt!

  11. #11

    Standard

    I Cleanflight kan du sätta lite högre deathband ifall du får problem med att den vill rotera långsamt åt något håll. Bäst är förstås att det är ställa in det så exakt som möjligt men lite ökat deathband hjälpte min förra quad att bli lite mer medgörlig.
    Även om jag har en full Naze så har jag aldrig testat några andra mode än rate och level så jag kan inte svara på hur det ska fungera.
    Jag har hunnit flyga min ny quad lite mer nu och på den kör jag 2300KV och tri-blade 5045 BN. Den går jättebra på både 3s och 4s. Jag har både 45C och 75C accar men märker ingen skillnad, inget blir direkt varmt och inget batteri har "puffat" så jag tror att det är ganska lugnt att köra 3-blads 5045BN på 4s så länge man inte håller full gas hela tiden

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    nytt test, den yaw:ar åt vänster lite, trimmar det i Tx, gillar det inte dock, är dt både magneto och accelerometer som behöver bättre kalibrering vid yaw?


    i configmenyn finns det en feature som heter "calculate level auto" typ, som jag förstår kan den kalibrera sig sina gyroskop i luften själv? sker detta helt automatiskt om jag kryssar för denna ruta eller måste jag göra nåt ytterliggare för att detta ska ske?

    Det är jobbigt med vattenpass och hålla på när passen är större än ytan, varit tvungen att använda smartphone som vattenpass, räckte nästan..=)
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-05-18 klockan 10:53.

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    gillar ej dödbnd heller, det går att flyga bra såhär men jag gillar att ha noll trim i TX i denna applikation


    tack för hjälpen, vad slött 3s känns nu!`=(

    perfekt, idag blåser det rejält, bra för att tuna Integral, var utanför LOS nyss och gick genom nya kalibrering av gyro,accelero och magnet - o - meter i vinden. jag ändrade RCrate till 1.0 och fick lite härlig respons! bra att ha kontroll när man ska böka med PID-loopen.

    Ska t gymmet och jobba och träna, när jag kommer hem ger jag mig ut med 6accar och actioncamen på. ZMR-ramen är mindre och lite trångt blir det, camen som spelar in sitter med gummiband och kardborrar PÅ futaba RX:en, en till fördel med att ha en fullsizeRX ombord! antennerna är dock separerade på "spröt" så jag utgår från att den inspelningscamen inte skall störa 2.4 - det har den aldrig gjort, 5.8 däremot...
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-05-18 klockan 10:58.

  14. #14

    Standard

    Jag har stängt av trimmarna på min TX, jag kollar hur mycket deathband det är på min sändare och sätter center med sub-trim så det diffar lika åt båda hållen och sist sätter jag deathband så att det finns typ en enhet som marginal. Jag vet inte om Cleanflight har en viss default deathband som man inte ser men min sändare har ett deathband på ca 2-4 enheter så utan deathband skulle den nog alltid drifta min quad, fast driftar det fort är det ju inte det felet iofs

    Har du den stående het rakt när du kopplar in batteriet och sen låter den stå några sekunder(jag har läst så mycket som 10 sek någonstans, men det vet jag inte om det är nödvändigt) innan du drar iväg?

    Jag tycker fortfarande 3s känns ganska vasst, min quad väger 509g flygklar. Jag var tvungen att gå från 4s till 3s eftersom jag ska köra DroneCup där det inte är tillåtet med 4s. Men det är klart att 4s ger en lite bättre punch men 3s är fortfarande ganska nice

  15. #15

    Standard

    Baro funktionen får gärna lite spel när det blåser mot kortet från propellrarna. Den bör nog sitta inkapslad och med dämpning i kapslingen för att fungera. Om det går att få det att fungera bra med en så liten quad vet jag inte. Min egen 220 fixar det så länge den inte får anledning att gasa på lite mer för att hålla höjden.

  16. #16


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Har haft problem med oönskad yaw. Det tillskriver jag dåliga esc och trasiga motorer.

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    jaha nja, här är det centrum som är lite off, tre klick trim tar bort yawen även vid punchout, men jag ska kalibrera om allting igen och ställa lite dödband i mitten av yaw, vet av erfarenhet att futaban är väldigt känslig för minsta beröring, hur härligt som helst jämfört med den gamla dx6i:an!

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Baro funktionen får gärna lite spel när det blåser mot kortet från propellrarna. Den bör nog sitta inkapslad och med dämpning i kapslingen för att fungera. Om det går att få det att fungera bra med en så liten quad vet jag inte. Min egen 220 fixar det så länge den inte får anledning att gasa på lite mer för att hålla höjden.
    märkte det, den var ok så länge vinden var lite stadig men när jag var över saker där luften pressades som hang började den skutta lite=)
    när jag rörde spaken dock för pitch och framåt så höll den höjden OK

  19. #19

    Standard

    Hade inte cleanflight nåt autotune som nån skröt om? Hittar ej?,

    Autotune var inte så bra men på nyare Cleanflight och Betaflight så heter det gtune och då aktiverar man det via en switch efter man armat quaden och sen flyger man lite olika med fullgas stigningar, piruetter mm och sen landar men sen lär man göra på ett visst sätt för det ska sparas. Det är bara p på aile, elevator och yaw som ändras.



    Jag testade nyss på min ZMR 250 och 6" props passar.
    Senast redigerat av Hunter den 2016-05-21 klockan 00:16. Anledning: Korr.

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Hade inte cleanflight nåt autotune som nån skröt om? Hittar ej?,

    Autotune var inte så bra men på nyare Cleanflight och Betaflight så heter det gtune och då aktiverar man det via en switch efter man armat quaden och sen flyger man lite olika med fullgas stigningar, piruetter mm och sen landar men sen lär man göra på ett visst sätt för det ska sparas. Det är bara p på aile, elevator och yaw som ändras.



    Jag testade nyss på min ZMR 250 och 6" props passar.
    Jag får det ej att sparas! Satt igång gtune i luftdn, landade, disarmade, gtune av och sedan på för att spara (pga motsägelsefulla instruktioner i vilken ordning allt skall göras har jsg provat olika kombos, gtune settingsen för mig blir riktigt bra, den sätter något högt P men bra utgångspunkt för mig, men när jag kopplar upp datorn har inget ändrats,

    Naze32 rev 5full m cleanflight

    Tacksam för hjälp!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •