Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Windows 10? NEJ TACK!

  1. #21

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Storebror ser dig!

    http://www.tomshardware.com/news/win...tes,31802.html

    Läs även länken i texten...

    Kan man inte starta nån proteströrelse mot denna form av övervakning??
    Retroholic!

  2. #22

    Standard

    Försöka går ju alltid...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #23

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Storebror ser dig!

    http://www.tomshardware.com/news/win...tes,31802.html

    Läs även länken i texten...

    Kan man inte starta nån proteströrelse mot denna form av övervakning??
    Det bästa du kan göra är att byta till ett helt annat operativssystem och få alla du känner att göra samma sak, är tyvärr nog det enda som får dom att ändra sig. Företag lever på sina användare och deras användardata, så som surfrutiner å dyl.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ett skäl att inte uppgradera en gammal dator till ett nytt operativsystem kan vara problem med drivrutiner. Jag har en liten Asus 1225B som kör Windows 8. När den datorn uppdaterades till Win 10 fick jag och många andra (antagligen alla) problem med att tangentbordets drivrutin tappade bort vissa tangenter. Ingen lösning finns att få vare sig från Asus eller Microsoft så enda utvägen var att "nedgradera" tillbaka till Windows 8.

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns många "storebröder" så att undvika att bli övervakad är nog nära nog omöjligt - så länge man är ute på Internet.
    Uppdaterade f ö en "Kina-surfplatta" till W10 idag och det var rätt stökigt innan bl a touch-skärmen fungerade. Men nu tror jag det mesta fungerar och det verkar helt OK.
    Roger

  6. #26
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Håller med Roger och ärligt talat så intresserar det mig inte att någon lagrar det som jag är intresserad av..Har W10 i fem st appirater hemma o det enda som inte är hundra tycker jag är Edge som på vissa sidor larvar sig ibland men i det stora hela så är jag skitnöjd!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #27

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Ett skäl att inte uppgradera en gammal dator till ett nytt operativsystem kan vara problem med drivrutiner. Jag har en liten Asus 1225B som kör Windows 8. När den datorn uppdaterades till Win 10 fick jag och många andra (antagligen alla) problem med att tangentbordets drivrutin tappade bort vissa tangenter. Ingen lösning finns att få vare sig från Asus eller Microsoft så enda utvägen var att "nedgradera" tillbaka till Windows 8.
    Just ASUS har problem med vissa PC tillverkade 2012, vilket är ett jätteproblem då Pyttemjuk är väldigt aggressiv och
    ändrar i deras Windows Update lite nu och då så att man får W10 installerat vare sig man vill eller ej..

  8. #28

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Håller med Roger och ärligt talat så intresserar det mig inte att någon lagrar det som jag är intresserad av..Har W10 i fem st appirater hemma o det enda som inte är hundra tycker jag är Edge som på vissa sidor larvar sig ibland men i det stora hela så är jag skitnöjd!
    Precis samma sak upplever jag, dock håller jag min jobbdator med W7 ett tag till.

  9. #29

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trace.PNG 
Visningar:	72 
Storlek:	17,3 KB 
Id:	58481

    Jag har testat pluginet Ghostery till Chrome ett tag...

    Dessa 3 script stoppas på rcflyg.se

    Facebook connect
    Vill du ge Facebook dina surfvanor? använd då denna funktionen att logga in med Facebook på andra siter än just Facebook

    Google Analytics
    Googles egna verktyg för att spåra besökare hur de navigerar på din sajt och presentera trevlig grafik om dem

    OpenX
    Ett annonsföretag - visar annonser på sidan - allt sådant spåras och länkas ihop med andra siter.


    Trollhatten på:

    Dessa företag är amerikanska - gissa själv vilken/vilka myndigheter som då har tillgång till informationen.
    Eftersom företagen finns utanför Sverige så får även FRA scanna den trafiken, och då ta del av den trots att servern till RCflyg är placerad i Sverige



    Helt OT - på aftonbladet ser det ut så här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trace2.PNG 
Visningar:	110 
Storlek:	8,0 KB 
Id:	58482


    Bonus:

    Försök använda Facebook när du inaktiverat JavaScript i webbläsaren
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #30
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Detta är vad jag hittade, det går tydligen att återgå till det system som man hade efter en uppgradering! Ex.min simulator funkar inte i win 10!


    När får jag den kostnadsfria uppgraderingen?
    Varför måste jag aktivera Windows innan jag uppgraderar?
    Hur frigör jag utrymme för uppgraderingen?
    Varför måste jag avinstallera vissa av mina appar under uppgraderingen?
    Kan jag använda Windows Media Center efter uppgraderingen?
    Kan jag byta språk när jag uppgraderar?
    Kan jag gå tillbaka till mitt gamla operativsystem?
    Ja, när du har uppgraderat till Windows 10 kan du återgå till en tidigare version av Windows på ett par olika sätt:

    Om det var mindre än en månad sedan du uppgraderade till Windows 10 kan du gå tillbaka till din tidigare version av Windows från Inställningar > Uppdateringar och säkerhet > Återställning.

    Du kan återställa enheten till fabriksinställningarna, om datortillverkaren har tillhandahållit det alternativet.

    Om alternativen för att återgå och återställa fabriksinställningarna inte är tillgängliga kan du installera en tidigare version av Windows med installationsmedia och en produktnyckel.

    Mer information om olika krav och annat finns i avsnittet om att återgå till en tidigare version av Windows i Återställningsalternativ i Windows 10.
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

  11. #31
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Om man absolut tvunget vill ha ett gammalt operativsystem så varför inte ha en billig burk till,släng i XP Eller Sjuan och kör de gamla programmen på den..Eller spara bilder m.m som man vill ha kvar o kör in det i den befintliga..Ska dock ärligt säga att det har faktiskt i mina dataokunniga ögon blivit bättre för mig som användare,XP var bra men sjuan kunde jag helt ha klarat mig utan..Men det är jag det...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #32

    Standard

    Du skall absolut inte köra ett operativsystem som det inte kommer några säkerhetspatchar till längre.

    XP har gått ur tiden, har du program som inte funkar på nyare datorer ? skaffa nytt program i så fall.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #33

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Alltså, det är säkert troligt att W10 är det bästa MS-operativsystemet idag, i alla fall i mångas ögon.
    Lika säkert som att en Mercedes "flerahundra" är både bättre och säkrare än en gammal Volvo 240.
    Men om jag nu vill fortsätta köra med min gamla Volvo då? Bara för att jag trivs så förbenat bra med den??
    MÅSTE jag då byta till en ny Merca, där jag inte hittar hälften av alla finesser och knappar?
    Det är liksom DET som är knutpunkten. Tänk om nån myndighet skulle få för sig att ge böter till alla som inte kör Mercedes!
    Microsoft TVINGAR ju på detta sätt alla användare att byta till W10. Och det tvånget är jag emot.

    Det finns ju förresten ett annat förbund som tvingar anslutna klubbar har sina medlemmar anslutna till ´det stora förbundet´. Ja, §37 alltså. DET tvånget är jag också emot.

    Man kanske i ren protest skulle gå över till Linux eller nåt sånt????????
    Retroholic!

  14. #34

    Standard

    Linux är ett mycket bättre alternativ, jag kör själv Linux på flera datorer hemma.

    Anledningen till att inte köra win XP är att MS inte levererar uppdateringar längre. Det betyder att alla sårbarheter som hackare hittar kommer förbli öppna och din dator blir inom kort en medlem i ett BOT-nätverk för tex DDOS attacker eller liknande utan att du vet om det.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #35
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..tja,om jag inte får tag på reservdelar längre och den fixar inte trafiken så behåller man den som nån slags veterangrunka..Går det med..Men för dagligt bruk så skaffar jag mig nog nåt som funkar i den miljö den ska vistats i kanske?
    Jag gillar Fiat 600 vi har men inte fan påstår jag att den är trevligare än en modern bil...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #36
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Min dator bara strulade med W7 och med W10 går den som en oljad blixt. Men vad som kommer hända i framtiden vet jag inte, hoppas det inte blir dyrt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •