Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Windows 10? NEJ TACK!

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Windows 10? NEJ TACK!

    Kanske varit på tapeten tidigare, men nu börjar Microsoft bli väldigt efterhängsna och vill/tvingar en annan att uppgradera till Windows 10.
    Enda sättet är att, när uppgraderingen kommer, stänga av datorn och starta om igen.
    Nu senast ikväll så kom en ruta där man MÅSTE välja en uppgraderingstid! Och den rutan går INTE att klicka bort!
    Jag har en gång i tiden köpt W7 och är väldigt nöjd med det. Jag har ingen ambition att uppgradera till W10. Har det på ett par jobbdatorer, och trivs inte alls med det.
    Jag anser att detta är snudd på egenmäktigt förfarande från Microsoft's sida att inte ge några alternativ till uppgradering, eller att man inte kan välja bort densamma. Frågan är om man kan polisanmäla dem för detta?

    Hur har ni andra SOM INTE UPPGRADERAT löst detta?

    Och, jag undanber mig kommentarer om att W10 är bättre än W7, var och en får ha sin personliga uppfattning, OCH DETTA ÄR MIN!
    Retroholic!

  2. #2


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Hmm. Känner inte igen mig i ditt problem men jag har inte automatiska uppdateringar på.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ok, bra tips!
    Ska stänga av dessa!
    Retroholic!

  4. #4
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag kör helt enkelt Mac

    (tröttnade på PC när windows 98 var ännu sämre än windows 95...)
    Kör så det ryker!

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu är vi där, COX, jag vill INTE ha nåt alternativ bara för att andra tycker det är bättre, jag vill/ska behålla W7!!!
    Retroholic!

  6. #6
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag fick samma meddelande på en Samsung-dator som jag absolut inte kan uppgradera till Windows 10. Det var inte uppenbart hur, men det gick att navigera sig fram till en dialog där det gick att stänga av uppgraderingen genom att vägra svara ja och istället hela tiden stänga fönster och välja avbryt.

    Jag håller med om att Microsoft går för långt. Jag har i och för sig inget emot Windows 10, men för en hel del relativt nya bärbara datorer (HP speciellt) finns helt enkelt inget stöd för hårdvara som specialknappar med bakgrundsbelysning, ljud och ljuskontroller etc etc. En uppgradering är inte aktuell för dessa.

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag känner med dig Thomas, till den grad att jag i vredesmod över skit-Windows 7 installerade Linux och körde det knappt två år. Men jag får krypa till korset och säga att Win10 varit en stor förbättring (hukar mig....) och gett en gammal nytt liv och avsevärt bättre stabilitet (hukar mig mer....)
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #8

    Standard

    Varför skulle du vilja behålla win7? Även det kommer gå ur tiden för support. Då slutar Microsoft leverera säkerhetspatchar och din dator är vidöppen för alla framtida attacker som utnyttjar sårbarheter i gammal programvara.


    Ex IDG har skrivit om det här hur man gör för att slippa...

    http://techworld.idg.se/2.2524/1.658...-uppdateringar


    För mig funkar Win10 mycket bra. Vi kör det på alla datorer i huset och jag har det på flera burkar på jobbet utan problem.

    Jag har massor med gamla spel och program som inte funkar - skall man gråta för det eller följa med i utvecklingen?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Tanka ner och kör eller lägg in dessa ändringar registret förhand så slipper du problemet

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...win10/flag.reg

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../win110dis.reg

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK
    Retroholic!

  11. #11

    Standard

    Det kan ju faktiskt finns anledning att inte byta, tex om man av princip inte byter sånt som inte krånglar. Säkerhets-aspekten är ju något var och en bestämmer över.

    Jag klickade bara på "Senarelägg uppgradering" och i rutan som kom upp då där man skulle välja när man istället vill uppgradera klickade jag "Avbryt uppgradering"

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Naturligtvis skall du fortsätta med W7 om du gillar det Thomas - även om jag personligen inte riktigt förstår det för W10 fungerar bra på våra maskiner..
    När jag ändå är off-topic så måste jag säga att jag älskar min Chromebook (Toshiba Chromebook 2) som jag tog mod till mig och köpte för typ 1 år sedan.
    Lätt, absolut tyst, lååååång drifttid på batteriet, mycket snabb uppstart, inga virus-problem, inga låååånga uppdateringar, förnämlig full-HD-skärm, billig - tja, en utmärkt lösning för surfandet. Visst behöver man en Win-PC-vid enstaka tillfällen men numera mycket sällan för mig personligen.
    Ursäkta denna utläggning men jag är såååå nöjd med denna maskin. Fast man måste ju känna till begränsningarna annars kan man bli besviken.
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Håller med Roger även (om jag kör iPad) att det är sällan man behöver PC numera. Plattorna är så bra och lättanvända att man drar sig för att starta upp PC:n
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Håller med Roger även (om jag kör iPad) att det är sällan man behöver PC numera. Plattorna är så bra och lättanvända att man drar sig för att starta upp PC:n
    Göran

    Jag tycker precis tvärtom drar mig för att använda telefon/platta då de för mig känns väldigt handikappade jmf med en pc. Kör iofs uteslutande linux på mina maskiner med ngn enstaka virtualiserad windows maskin för speciell programvara.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag vill ha ett riktigt tangentbord och en rimligt snabb, lätt och tyst surfmaskin - därför kör jag Chromebook som väl i o f s är en "lobotomerad" variant av Linux (Chrome OS alltså). Lika snabb uppstart som surfplattan men större skärm och tangentbord...
    Mina surfplattor ligger f ö oanvända sen jag skaffade Chromebooken.
    Rubriken var "Windows 10 - nej tack !" så vi är väl inte helt Off Topic trots allt...
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2016-05-19 klockan 12:01.

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag vill ha ett riktigt tangentbord och en rimligt snabb, lätt och tyst surfmaskin - därför kör jag Chromebook som väl i o f s är en "lobomerad" variant av Linux (Chrome OS alltså). Lika snabb uppstart som surfplattan men större skärm och tangentbord...
    Mina surfplattor ligger f ö oanvända sen jag skaffade Chromebooken.
    Rubriken var "Windows 10 - nej tack !" så vi är väl inte helt Off Topic trots allt...
    Roger

    Håller med om att chromebook är bra. Har dells variant, men slängde in linux på den istället för chrome os .

  17. #17

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Efter att under decenier arbetat främst med "mainframe"-unix och klassad som anti-MS av självaste MS, Windows10 är trots MS "övervakning" den bästa utgåvan någonsin. Har sina idiotier, som fortsatt en urusel TCP/IP-stack och en del andra underligheter, men idag faktiskt bekvämare och bättre än Linux, BSD m.fl för vanligt folk. Finns t.o.m. en Compiz-liknande skärmbytare (Dexpot) till Windows. Med MINGW bash och gnu tools på några, kör jag även mina shellscripts på windows. Har 10:an på alla windowsburkar, bl.a. en jobbig liten Win7 netbook, som inte blev sig själv förrän jag uppdaterade.

    Som KristofferR och Uncon säger, varför stanna på något sämre, som inte längre får säkuppdateringar? Ja, det tar nästan en dag att uppdatera, men 10:an gör det snyggt, mina (två win7 och två win8) fungerade som de skulle efter uppdateringen. Och fortsatt gratis i 1-2 mån. Bara en åsikt ....

  18. #18

    Standard

    Lite på skoj men ändå
    Tänk er att någon knackar på dörren och säger "Hej, jag såg däcken på din bil! Det finns ett mycket säkrare och bättre däck nu, så vi tänkte ta din bil imorgon och byta till sådana istället, helt gratis! Är det okej imorgon eller vill du boka om tiden till nästa vecka?"
    För mig blir det som en reaktion att försöka avstyra det hela och jag tror att när det gäller Win10 så är det många som känner likadant som mig. Nästa gång jag byter dator(byter bil) eller installerar om den jag har(byter däck) så väljer jag det som passar mig bäst just då. Innan den dagen kommer och så länge det jag har funkar så vill jag inte ha några påtryckningar eller förbokade tider. Har annat att göra lixom

  19. #19

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jag kör GWX Panel Control på min dator och det har hållit W10 borta. Finns att ladda ner gratis.

  20. #20

    Standard

    Om du är rädd för att MS övervakat dig bör du sluta använda internet direkt. Det sker övervakning överallt. I switchar, brandväggar, devices, från ISP och olika myndigheter... Bara att gilla läget.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •