Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Panellinjer och popnitar på en Cessna 172/182?

  1. #1

    Standard Panellinjer och popnitar på en Cessna 172/182?

    Var hittar man det? Jag har bild-googlat och alla flygjäklar är ju så blanka o fina eller vita så man ser inte mer än nån nit här och där, knappt nån panellinje. Dom finns ju där, jag har ju själv klumat på en 172a en hel del, men inte fotade jag...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Mäster Ivve:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nit3.jpg 
Visningar:	366 
Storlek:	74,1 KB 
Id:	58488
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    Standard

    En sak jag funderat på är att de flesta gör enkla linjer med nitar, de plan jag sett live har dubbla rader, eller tänker jag fel😜

  5. #5

    Standard

    Jag kanske skall tillägga att jag mest omgåtts med jetkärror innan ni går bärsärkagång på mitt inlägg.

  6. #6

    Standard

    Johan, de där verkar rätt bra och jag får inse att man nog får titta på fler bilder för att få en uppfattning om var nitarna är. Popnitraden börjar på en bild och slutar på en annan. =)

    Bokis... mumma... Jag ha fyra sätt för popnitar. Borra och tryck in Vario-nitar, klistra på rader med Vario-nitar, canopy-lim och smutsa ner lite efteråt blir riktigt snyggt och så kan man ju rita. Men panellinjer på en yta som är slät, hur göra bäst? Hur har Ivve gjort där? (tråden handlade om var dessa ska vara, men jag tänkte ju inte på hur man skulle göra linjerna).

    Kenneth, jag brukar göra dubbla just pga som du säger. Men vissa plåtar är ju fastsatta på annat vis och då blir det enkelrad. Har sett det själv på diverse flyg på fältet. Vissa har många rader. DC-3'orna verkar vara byggda av popnit-galna människor. Det är som mattor med popnitar på många ställen.

    Hur som helst så blir det såå mycket snyggare med panel-linjer och popnitar.

    Hur gör man skruvar? Jag ska testa ett sätt, canopylim och när det torkat lite grann så tar man en skalpell eller dylikt och klyver. Sen när man smutsar ner med nåt mjukt och lite utspädd mörkare färg så framhävs skruvskallen riktigt bra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Skruvar, tillverka ett verktyg till en svag lödkolv. Putsa av.
    En ring med ett sträck över som en parkering förbjuden skylt. Så gjorde jag förr, tror jag har min kvar, hm undrar vart

  8. #8

    Standard

    Kolla här för uppbyggnaden:
    https://www.redskyventures.org/free_stuff.php
    Sök på sidan efter "partsmanual" - det finns massivis med sprängskisser som visar allt i detalj.
    Kolla tex den här https://www.redskyventures.org/doc/c...rtsManual2.pdf

    Komplettera sen med de här bilderna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a6799382-224-cessna_cutlass_3v.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	39,1 KB 
Id:	58541Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a6231749-198-C172d.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	45,3 KB 
Id:	58539Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a6231750-230-R172.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	46,9 KB 
Id:	58540
    /J

  9. #9

    Standard

    Tack! Nu ska det nog lösa sig. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Pular med Cessnor och andra lätta kärror 5 dar i veckan. Så om du behöver du bilder på någon speciell detalj, så säg bara till.

    En annan sak, det finns inte en enda popnit på en Cessna. Popnit är ett skällsord inom flygbranschen:-)

  11. #11

    Standard

    Det är ju riktigt bra! Vilka förmågor och tillgångar det finns på detta forum. =) Me like.

    Jag har alltid haft som mål att förbättra varje gång jag gör något mer skalalikt.
    Förut har jag lagt ut panellinjer lite på känsla, sen blev det ytterligare lite mer som det är tänkt.
    Och man kan ju alltid sikta ännu längre och göra som det ska se ut.
    Siktar man för högt så kanske man gjort bort sig och så händer ingenting.
    Steg för steg håller en kvar inom hobbyn.

    Jag har två såna här:
    http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=449

    Den där är i fint skick och så har jag en "rishög" som jag försöker få mer sliten och gammal men mer "skalalik".

    Rivet = nit alltså? ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Tog inte många minuter att kika på skissen, skrapa upp lite skåror, kladda i grå färg och torka bort samt dutta dit canopylim-nitar och sen smutsade ner med grå färg och tops... flyget är i övrigt väldigt slitet men reparerat så det hela är inte så noga, men blir ju lite charmigare. :-)

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Tog inte många minuter att kika på skissen, skrapa upp lite skåror, kladda i grå färg och torka bort samt dutta dit canopylim-nitar och sen smutsade ner med grå färg och tops... flyget är i övrigt väldigt slitet men reparerat så det hela är inte så noga, men blir ju lite charmigare. :-)

    Det ser verkligen snyggt ut! Bra jobbat!


    Göran

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mycket realistiskt!
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •