Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Spektrum DX8 vridpot.

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard Spektrum DX8 vridpot.

    Hej, som rubriken säger så gäller det aux 3 kanalen som jag gärna skulle vilja använda för att justera gyrot
    på min helikopter "Trex 450 klon" för den ideen fick jag genom den första 6 kanal radion
    som jag köpte
    var en billig variant (CT-6) som hade en vrid pot för gyro gainen som passade mig ypperligt,
    på min förra sändare som är en DX6i så kom jag fram till sist hur det där med gainen fungerade men nu
    har jag ännu större problem med DX8 för det är inte en siffra som stämmer med DX6'an dom har tydligen helt bytt system för gyrot.
    Är det någon som har en ide på hur jag kan använda vrid potten till gyrot ?
    har provat några varianter utan framgång så alla ideer är välkommna,
    (gyrot är HK's 401)

    Mvh
    Kjell.

  2. #2

    Standard

    Hej,

    I den här videon så tycker jag att han går igenom alla de vanliga möjligheterna du har att styra gyrot med en DX8: https://www.youtube.com/watch?v=DIYLlSnTuTw

    Jag har normalt sett ställt in tre olika gyro gains på en brytare för att kunna kompensera för olika flygförhållanden. Då du ofta har Rate gyro på halva skalan och Heading Hold gyro på andra ändan av skalan så bör du nog bara använda potentiometern för finjustering via en mix. Jag använder det inte över huvud taget, jag landar och går in i menyn istället, annars glömmer man kanske av att potentiometern skall stå i ett visst läge när man flyger en viss modell...

    Här har du ett tyskt exempel på hur du kan ställa gain med potentiometern. Nu tycker jag inte att hans extrema justerområde är särskilt användbart då du genom att vrida på potentiometern kan få en oflygbar helikopter. Men du ser principen. https://www.youtube.com/watch?v=82JgI1WybeE

    Jörgen

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Hej Jörgen och ett stort TACK för ditt svar !
    att ha gainen på vriden är bara en ide som jag har för att för mig är det mycket enklare att få fram ett bra värde för gyrot
    för sedan så går jag in i inställningarna och ge ett fast värde.

    Kjell.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Blev betydligt enklare med en 8 kan Rx med Aux3 port så problemet är löst.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •