Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV

Som om jag inte byggt tillräckligt många ortofoto-farkoster vid det här laget... ;-)

Vad gäller flyg så är SkyWalker Plane väldigt bra förutom att den har kameran fel väg.
Och vad gäller multirotorer så har de så kort flygtid men de är perfekta för noggrannheten
då man kan flyga hur sakta som helst.
Jag byggde nyligen en vinge, en SkyWalker X-5 som funkar som den ska, den ska snabbt fota
större ytor, men den har inte heller så lång flygtid och är lite stor och tung. Gjord för 4S.

Jag vill ju få till någon smidig variant. Så för att fortsätta hitta en smidig rackare så blev det
att satsa på det tyska UAV-företaget Borjet/Bormatec's nya skapelse, Ninox. En liten vinge
som ska bli lätt och enkel att ha att göra med för 3S LiPo.

Denna vinge lär inte ska ha den irriterande vobblingen som TBS Caipirinha har eller den
slingringa rörelsen som X-5 har i lägre farter. De filmer jag sett på denna så flyger den
väldigt bra! Tyngdpunkten är på rätt ställe hävdade tillverkaren då jag ifrågasatte hur
de hade tänkt. :roll:

SPECIFIKATIONER
Flyg: Bormatec Ninox Special Edition (den är specialbeställd som gul, normalt är de svarta)
Vingspann: 1000 mm
Längd: 600 mm
Flygvikt: 550 g (det är som RC-flyg, har jag för mig)
Rekommenderad motor: 150W (blev en Jamara A2212/13T 1000KV 11000 rpm (3S) nästan 800 g dragkraft från Bormatec)
Rekommenderad ESC: 25A (blev en Bormatec Jamara Xetronic 25A max 35A BEC 5V 2A 2-3S ESC)
Rekommenderad propeller: 7x4, 8x4 (blev en SlowFlyer 8x4.3" från Bormatec)
Rekommenderad ack: 3S 2200 LiPo (kommer använda GensAce 3S 2200 25C)
Roderservon: 2 st Bormatec High End 929 HMG
UBEC: CastleCreations max 10A
Styrkort: Nån sorts lätt APM-variant. MiniAPM med GPS/Kompass, telemetri mm eller Pixhawk 2 kanske
Kamera: Till en början en GoPro-liknande Turnigy HD 2K med inbyggd bildstabilisering (den väger 59 gram eller nåt sånt) för att fota
RC-sändare: Futaba T10CP 2.4GHz FASST
RC-mottagare: Futaba 2.4GHz FASST, vet ej vilken än

Jag fick hem vinge + ESC + Motor + Propeller + Servon (26 maj).

Jag tyckte förpackningen var väldigt underhållande. Stor tom låda med en svart klump och inget mer.
Själva påsen med grejer låg lös inne i stora lådan. Se bild nedan. Frakten var bara på 20€.


Alla delar som beställdes från Bormatec:
Vinge + motor + ESC + propeller + servon + roderfästen + kablar + röda stopptrådarna + enkel manual och lite reklam


Den är ju ihopfällbar (finns väska som option):


Två såna här servon:


ESC'en


Motorn


Undersidan


Och ovansidan med "röda trådarna" på plats.


Det som ska göras härnäst är att montera servon + rodergrejer + ESC + motor + prop.
Sen klura ut var kamera + ack + styrkorts-grejerna ska vara, vilken jag nu väljer.
Ska inte ta så länge att bygga jämfört med X-5 som jag fick klar samma dag denna dök upp.

Den ser ju rackarns cool ut med sin knallgula färg. Passar bra för "mätverktyg" som den kommer bil.
Lite Trimble över det hela. ;-) Trimble har ju också två typer av vingar och även multirotor.