Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: DA50 stendöd efter vintervila

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard DA50 stendöd efter vintervila

    Min DA50 gick som en raket förra sommaren.
    Nu sitter den i ny kärra och skall upp i luften....trodde jag?

    Har 5,3v fram, gnista och soppa.
    Inte en rökpuff trots att jag slår som en vettvilling med choke mm enligt instruktionsboken.
    Den har körts på (riktig) Aspen både då och nu.
    Tanken var tom under vintern och är rengjord nu.

    Kan det vara membranen som givit sig?
    Har läst att det kan vara tjurigt efter vinteruppehåll.

    Finns det i så fall någon medicin förutom att ta loss motorn, demontera allt och byta membran mm?

    Startmotor/ startgas ?

    Hillfe !!!

    // Mats W
    Flygsmurfen

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kommer du åt motorn så kan du köra ett gammalt indiantrick,Jag brukar använda dubros plasstötstång med hål i,suga upp lite soppa ur dunken för att sen blåsa in den i förgasaren som ska stå på fullgas så spjället är öppet,dra av til tomgång,drar runt ett par varv o sen slå på tändningen..Den vaknar 99 ggr av hundra..
    Min Moki o Rotomotorerna är dödfött när de stått länge att flippa igång den,tar evigheter annars..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Strålande Bokis!! Tackar.
    Tar nya tag i morgon.
    Återkommer.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4

    Standard

    Varje vår brukar jag ha problem med mina bensinare för att dom inte chokar. Det beror antagligen på att förgasaren är torr och inte förmår pumpa bränsle.
    Jag brukar ta bort stiftet och köra runt motorn med startmotor eller borrmaskin till dess soppan kommit fram till motorn. Sedan är det bara att montera stiftet och starta på vanliga sättet.
    /PO

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Se till att ha startgas hemma, Efter vintern så blir förgasarna i regel torra och membranet kan klibba fast, då hjälper startgas för att få pumpen att lossna och bensin komma fram. Startade en cross motorcykel på det viset i går, fick i och för sig köra ganska länge med startgasen innan soppan kom fram, kanske 1 minut. Men sedan gick den som en klocka och det blev en tur i området. Försök använda helsynthetisk olja, som inte klibbar.
    Soppa i förgasaren fungerar också men då går den endast ett par sekunder som mest och det kräver i regel upprepade försök, därför är gas bättre då det går att dosera på ett enkelt sätt för att hålla motorn igång.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Har funderat på om inte det är bättre att lämna full tank i inför vinter uppehållet. Soppan kan ju bli gammal, men om man kör några varv då och då under vintern så håller man igång förgasaren och smörjningen. När första start är dags för året, vrider man om, byter bensin om den är gammal och kör som vanligt.
    Hör gärna argument mot detta. Men du slipper stå och veva förtvivlat den första gången.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  7. #7


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ja, det här måste ju lösas???
    Vi kan ju inte leva med ett sådant I-landsproblem.
    Finns det ingen "gucka" att spraya i motorn på hösten och konservera den?
    Det finns väl för utombordsmotorer när jag tänker efter??

    Jag köper startgas och tar tag i detta (grannen har gäster i trädgården just nu så i kväll skiter det sig).

    // Mats W
    Flygsmurfen

  8. #8

    Standard

    Paus över vintern!?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Nu tuffar den och går.
    Det räckte med att den stod 2 dygn med soppa i förgasaren.
    Tack alla för bra inputt, det är säkert användbart för många?

    Ålänning! Har du klent med snö där borta eller kör du med skidor? :-)
    Skicka upp en bild på bensin/ vinter om du har.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Ålänning! Har du klent med snö där borta eller kör du med skidor? :-)
    Skicka upp en bild på bensin/ vinter om du har.
    Hehe, jo här är inte mycket snö, kanske nån vinter... nu tänkte jag ju inte på mig utan på alla er andra som bensinflyger som bara den. Jag tänkte ju inte på mängden snö som kan vara rätt stor på vissa breddgrader till och från. Är bara en gång vi plogat fältet, men på isen har vi vart.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Se till att ha startgas hemma, Efter vintern så blir förgasarna i regel torra och membranet kan klibba fast, då hjälper startgas för att få pumpen att lossna och bensin komma fram. Startade en cross motorcykel på det viset i går, fick i och för sig köra ganska länge med startgasen innan soppan kom fram, kanske 1 minut. Men sedan gick den som en klocka och det blev en tur i området. Försök använda helsynthetisk olja, som inte klibbar.
    Soppa i förgasaren fungerar också men då går den endast ett par sekunder som mest och det kräver i regel upprepade försök, därför är gas bättre då det går att dosera på ett enkelt sätt för att hålla motorn igång.
    Nackdelen med att stå och spraya startgas i en tvåtaktare som stått över vintern är att den inte får någon smörjning. Startgasen är ju väldigt torr till skillnad från bensin och i synnerhet oljeblandad bensin. Om man vill kan man försöka ordna till någon liten sprayflaska så man kan tutta på lite och hålla motorn igång.

    Den riktiga lösningen på problemet heter väl egentligen primerpump men tyvärr är ju inte våra modellmotorer utrustade med det. Andra småmotorer som trimmers och liknande med primer brukar start på första eller andra rycket. Men då ska det vara en primer som fyller förgasaren med bensin. Startmotorer är väl en annan löning men då vevar man ju på utan smörjning. Nu ska jag väl inte påstå att jag har varit med om att någon motor skurit ihop av startgas men jag tycker att det känns lite onödigt. Man kanske kan göra en första start med lite fet bränsleblandning och sedan ta startgas.

    /Mats

  12. #12
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Walbroförgasarna är dåliga på att suga bränsle.
    När du tankar - täpp igen urluftningen när du fått i ca 1/4 tank. Då kommer trycket att öka i tanken och bränslet trycks fram till förgasaren. Håll koll på att bränslet kommer fram och in i förgasaren. Släpp sedan urluftningen och tanka klart.

    Du kan också blåsa i urluftningsslangen och på så sätt få fram bränslet.
    Ger du fullgas på motorn ska det gå ännu lättare.

    Lycka till!
    Ove (AM) Nielsen

  13. #13

    Standard

    En motor kan gå ganska länge utan olja, den skär inte direkt. Har för mig att jag testat AM förslaget dock utan att lyckas, gäller kanske vissa förgasare i en viss position på membranet? Oavsett, bra att problemmotorn startade😊.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •