Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Saito 180 baktänder och spottar propeller mm

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    559
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Saito 180 baktänder och spottar propeller mm

    Mors! Min Saito 180 gör mig tokig.
    Den startar baklänges, spottar av sig propellern mm.
    Sist startade den och gick fint men på tredje flygturen baktände den i luften och proppen for åt h.e.
    Nödlandning med reparationer som följd.
    Har testat at köra den rikare men då går den som en kratta.

    Detta är tydligen vanligt med större Saito-motorer?
    Har hittat mycket om det på nätet.

    Hittade detta gamla inlägg på Flying Giants:

    If your engine techy here's a super good move to make your Saito easier to start, stop that backfire and no more spinners and props self launching when you dont want it.

    Remove the barrel from the crankcase and make a 0.012" thick spacer. Any material will do but if you can get those printer aluminum plates they are perfect. Cut out the spacer the exact same shape as the gasket, give it a little liquid gasket (not silicone) (that blue liquid stuff works great and it stays soft) Assemble it with the gasket and the new spacer and viola. It will start easier, idle smoother and you wont find any reduction in power at all.

    You end up with a much more reliable yet equally powerful engine. And it wont spit props off.
    Har någon en aning om vad han menar??
    Vad är det för "barrel" som skall justeras?

    Någon som har liknande erfarenheter eller andra tips?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 374
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Nu är jag apselut ingen expert på SAITO, men har inte de fast topp?
    Det han snackar om i inlägget verkar som om hela cylindern ("the barrel") måste plockas bort, och en packning av en tunn aluplåt + tätningsmedel ska monteras mellan cylinderbotten och vevhuset. Alltså för att minska kompressionen en smula. Lite som om man sätter ett shims mellan en löstagbar topp och cylindern.

    0.012" = 0.3 mm (ca)

    Det är i alla fall mina tankar... värt att prova??
    Retroholic!

  3. #3
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    2 739
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Byt till en mindre propeller.
    Metanolmotorer har inget tändsystem. Det är kompressionen som styr tändläget. Med en för " tung" propeller blir det för mycket bränsle och luft. Resultatet är att motorn tänder för tidigt och tvärstannar och kastar den propellern.
    Ordföranden RCFF
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 575
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Byt till en mindre propeller.
    Metanolmotorer har inget tändsystem. Det är kompressionen som styr tändläget. Med en för " tung" propeller blir det för mycket bränsle och luft. Resultatet är att motorn tänder för tidigt och tvärstannar och kastar den propellern.
    Metanolare spottar propellrar de inte gillar? Lite småbarnsfilosofi där ^^
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 070
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Barrel,

    Du lyfter bort hela cylindern om inte toppen går att ta loss som en del i sig. Sedan tillverkar du en packning av t.ex. tryckplåt(tunn aluminium även kallad offsetplåt) går lika bra med 0.305 mm i vilket metall material som helst(kolla om Biltema har). Klipp eller skär ut så den passar, nu har du minskat kompressionen och enligt texten skall motorn nu gå bättre.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Nu har jag ingen erfarenhet av glödstiftsmotorer men jag har ganska bra koll på bensin och etanolmotorer. Det måste väl finnas ett förhållande mellan värmetalet på glödstiftet och tändläget? Går det att använda ett kallare stift istället för att sänka kompressionen?

    Om tomgången blir dålig med kallare stift så kan väl ombordglöd på låglast göra lite nytta?

    Orkar ett tändsystem för en bensinare med att tända en metanolmotor?

  7. #7

    Standard

    klipp sönder en läskburk och mät hur tjock plåten är, gör en "packning" av det om det duger
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    14
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Kungälvs mfk, Trollhättans mfk, Stenungsunds mfk

    Standard

    Gjorde min 180;a också. Fick skruva in tomgångsnålen 1-1.5 varv från originalinställningen när jag körde på 10% nitro.
    För övrigt tycker jag att 2-taktare bör köras med avstämd pipa.

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 070
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Bästa förslaget jag hört på länge!!!!!!

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    klipp sönder en läskburk och mät hur tjock plåten är, gör en "packning" av det om det duger
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Bästa förslaget jag hört på länge!!!!!!

    "old-school" hacks funkar bäst...inte för inte som man har gått i den hårda skolan i Kalmar modellflygklubb med Erik i spetsen.

    Det var tider det...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    559
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Byt till en mindre propeller.
    Metanolmotorer har inget tändsystem. Det är kompressionen som styr tändläget. Med en för " tung" propeller blir det för mycket bränsle och luft. Resultatet är att motorn tänder för tidigt och tvärstannar och kastar den propellern.
    Detta känns relevant:
    Kör med APC 17X8. Skall man köra samma men byta till trä eller vad säger ni?
    Metoden med att shimsa under cylindern verkar skumt?? Då borde man ju tappa en hel del effekt?
    Dessutom: Hur fungerar det med ventiler mm?

    Byta prop och sätta ombordglöd kanske? Vad säger ni experter?
    Om skiten fortsätter såhär blir det 30CC bensin i stället.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  12. #12

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    260
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    klipp sönder en läskburk och mät hur tjock plåten är, gör en "packning" av det om det duger
    är ca 0,1 mm

  13. #13
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    230
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Motorn har på tok för hög kompression vilket gör att den baktänder och propellermuttern gängas loss! Stiftets värmetal samt nitrohalten kan göra en viss skillnad. Mer nitro ger lite långsammare förbränning vilket eventuellt skulle kunna hjälpa en del. Prova några varianter (men inte samtidigt, för då vet du inte vilken ändring som påverkade) och se om du hittar någon förbättring.

    "Barrel" (=tunna) är som ovan nämndes hela cylindern med sin fasta topp. Den ska lyftas några tiondelar av en mm för att sänka kompressionen något så att tändpunkten senareläggs (kom ihåg att metanolare är sk semidieslar). Ett alternativt sätt skulle kunna vara att avverka kolvens översida motsvarande men det kräver tillgång till en svarv samt kunskap i att hantera den.

    Den engelske kompisen nämner 0,012 tum vilket är ca 0,3 mm vilket väl inte låter så tokigt. Personligen skulle jag nog inhandla lite bladmässing med tjockleken 0,3 mm och snida till ett mellanlägg (kläm fast mässingen det mellan två hårda plastkivor och bearbeta alltsammans).

    Och täta med lite flytande silikontätning när du drar ihop det hela (vet inte varför den engelske vännen inte gillar silikontätning? Den är ju perfekt för alkoholbränslen då den inte påverkas av det! Permatex, är perfekt för bensin mm men löser ju upp sig omgående i alkoholer).
    Ett mer avancerat alternativ är att montera ett tändsystem med tändstift.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  14. #14

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    260
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Är ju inte hela världen om det skull råka bli lite otätt vid cylinderfoten på en Saito

  15. #15
    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlägg
    174
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg

    Och täta med lite flytande silikontätning när du drar ihop det hela (vet inte varför den engelske vännen inte gillar silikontätning? Den är ju perfekt för alkoholbränslen då den inte påverkas av det! Permatex, är perfekt för bensin mm men löser ju upp sig omgående i alkoholer).
    Ett mer avancerat alternativ är att montera ett tändsystem med tändstift.

    eller använda Hylomar, det funkar jäkligt bra till det mesta

    https://www.kullagret.com/product/hy...tande-packning

  16. #16

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 254
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som sagts tidigare så beror "kastandet av propellrar" att motorn går för varm vilket medför att tändpulsen kommer för tidigt och träffar kolven när den är för långt ner och att den går för varm kan bero på flera saker
    1. Du kör med för stor propeller.
    2. Du har ställt huvudnålen för snålt.
    3. Du har kör på o-nitad soppa.
    4. Du har monterat tanken för långt ifrån motorn.
    5. Du har för stor tank.
    6. Du har monterat tanken för lågt.
    7. Du kör inte med felaktigt glödstift.
    8. Du har för lite olja i soppan.
    9. Du har inte justerat tomgångsnålen ordentligt.

    17x8 APC är nog lagom propeller, så det beror inte på den att din motor kastar proppar.
    5-15% nitro i soppan gör susen.
    OS F stift är standard i alla fyrtaktare.
    15-20% olja rekommenderas och gärna några procent ricinolja inkluderat (Castor oil).

    Tror inte att du måste modifiera din motor med en packning under cylinderfodret. -Varför det? Konstruktören på Saitofabriken vet nog hur en motor ska konstrueras för det är tyvärr oftast vi modellflygare som handhar grejerna fel.
    Men skulle du ändå vilja pröva med en tunn packning så rekommenderar jag en 0,1mm aluminiumshim. 0,3mm låter väldigt mycket. Det är vanligt att tvåtaktare shimsas med en 0,05-0,1mm aluminiumpackning gjord av tunn aluminium från en pizza eller pajbotten om mycket nitro ska användas.

  17. #17

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    559
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej Jaka, tack för dina synpunkter.
    Skall pyssla med den vresiga motorn i vinter.
    Hinner inte nu.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  18. #18

    Reg.datum
    Jun 2016
    Inlägg
    9
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Hej, använd Enya 3 stift, eller OS F-stift, 10% nit, 15% olja, justera ventilerna 0 i spel kall motor, 16*6 Master Airskrow, var väldigt noga med bränslenålen inte för snål och inte för rik. Har aldrig shimsat nån av mina 3 motorer!
    Mvh
    Matti

  19. #19

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    14
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Kungälvs mfk, Trollhättans mfk, Stenungsunds mfk

    Standard

    Samma här. Aldrig shimsat.

    Motorn klarar max 17x8, 18x6W.

    Tomgångsnålen var viktig, fick man inte den rätt inställd (och den står rikt från fabrik) så gick motorn skit över nästan hela registret.

    Saito 180 alltså.

    Lycka till!
    För övrigt tycker jag att 2-taktare bör köras med avstämd pipa.

  20. #20

    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    38
    Jobb
    Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf

    Standard

    Hej
    Ett litet varningens finger när de blir sådana baktändningar.
    det kan bli sprickor i kamdrevet, har varit med om de när jag fått motorer att laga.
    Med liknande problem, de som händer är att några kugg lossnar.
    Och motorn låter illa eller stannar

    En fråga hur många liter har de kört i genom motorn?
    Jag har en Saito 220 som va en tröttmössa, efter ca 7-8 liter som vaknade den till liv.
    nu kör jag med metanol och tändsystem,funkar mycket bra
    Lasse

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •