Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Utvecklingen av SniffSwe's quad-flygning

  1. #1

    Standard Utvecklingen av SniffSwe's quad-flygning

    Jag tänkte dela med mig av lite erfarenheter jag fått under min inlärnings-fas på FPV-quad och vad som hjälpt mig mycket. Jag är nybörjare men har enligt mig själv passerat första delen i inlärnings-perioden. Jag köpte mina FPV-glasögon i slutet av februari och har alltså i nuläget flugit FPV i drygt 3 månader.

    De största brytpunkterna i min utveckling har varit dessa:

    • Byte av antenner - Jag bytte från billiga eBay-antenner till ImmersionRC och fick direkt mycket bättre och pålitligare bild vilket gjorde mig till en lugnare och bättre pilot
    • Parallell-laddning - Gjorde att jag slutade "spara" batterier, det tog nu lika lång tid att ladda alla batterier som att ladda ett så jag började flyga slut på så många batterier jag kunde eftersom laddtiden ändå var i princip densamma
    • Byte av FlightController - När jag bytte från Naze32 till KISS FC kändes det som att jag kunde sluta justera PIDs och istället börja flyga på riktigt
    • Byte av grepp - Jag körde i början med tum-grepp som jag alltid gjort med radiobilar och flygplan och tänkte att det duger gott och väl för min typ av flygning och "pinch"-grepp är så obekvämt, men efter att ha tvingat mig själv att flyga 3 st batterier med "hybrid-pinch"-grepp var jag betydligt bättre pilot än innan och kan numera inte flyga som jag gör om jag använder tum-grepp då det blir för dålig precision
    • Byte av ram - Ramen har ganska lite inverkan på hur en quad flyger men en lättare och styvare ram samt mer genomtänkt montering av komponenter ger en quad som flyger bättre och är hållbarare vilket gjorde att jag kunde flyga mer då quaden oftast var hel och klar för flygning
    • Reserv quad - När jag hittade en setup som jag trivdes med och inte ville ändra något på så byggde jag en till likadan, det var mycket bättre än att ha en låda reservdelar. Även om något enkelt går sönder när man är ute och flyger så är det bara att byta quad och fortsätta flyga, så lagar man när man kommer hem istället för att ligga i gräset och tappa bort skruvar
    • Tävla - Att prova en tävling ser jag också som en god del i utvecklingen eftersom man inom tävlingsverksamhet i de flesta sporter får fler intryck än om man flyger själv. Tävling ger också rutin då man måste tänka lite annorlunda jämfört med om man utövar på egen hand. Dessutom är det väldigt lärorikt att se de som för tillfället är snabbast i sporten i Sverige.
      Jag körde en deltävling i Sweden Drone Cup där jag fullföljde 4 av 5 heat. Jag hade aldrig kört genom en riktig gate innan jag kom till tävlingen så största delen av tävlingen bestod för min del av att träffa gates över huvud taget.


    Något som jag märkt är att man inte behöver bygga en nybörjar-quad att lära sig med utan man kan bygga en god racer på en gång då den inte är svårare att flyga utan snarare hållbarare, stabilare flygegenskaper och man tröttnar inte på den lika lätt. Sen har bättre grejer ett bättre andrahandsvärde om man ändå skulle tröttna.
    Detta var bara mina erfarenheter och naturligtvis kan andra ha andra erfarenheter. Hoppas att det hjälper någon som funderar på att börja eller just börjat med FPV-racequad

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Kul läsning och bra tips!

  3. #3

    Standard

    Riktigt bra skrivet! Jag känner igen mig i mycket av det du skriver!

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

  4. #4

    Standard TBS Racetracker

    Tänkte tipsa om TBS Racetracker, det är en liten svart låda som tar dina varvtider genom att känna av VTX-signalen. Dvs det behövs ingen transponder eller liknande i quaden. Den lilla svarta lådan kopplas upp till en smartphone via Bluetooth och man får varvtiderna på skärmen. Man gör även alla inställningar i appen. Men den bästa funktionen som jag ser det är att en röst läser upp tiden varje varv(man kan ha telefonen i fickan och hörlur i örat) vilket gör att man har väldigt bra koll och kan lätt märka vad som går fortast när man testar olika linjer och liknande.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC08858gal.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	19,5 KB 
Id:	61464

    Den funkar väldigt bra när den funkar. Problemet som jag har är att jag har en iPhone och den enda racetracker-appen som finns för iPhone för tillfället är Drone squad, som enligt min åsikt är riktigt dålig. Det finns egentligen bara en sak som jag tycker är bra i appen och det är att rösten som läser upp tiderna är väldigt behaglig.
    Det dåliga är att appen är väldigt laggig och hänger sig ibland men det sämsta är att den kräver internetuppkoppling för att funka och jag har ingen mobiltäckning på min bana, jag når Wi-Fi litegrann och det är därför det funkar över huvud taget för mig. Men det är ganska jobbigt när man ibland tappar internet och den slutar räkna varv. Den återgår inte heller till att räkna varv igen när den får uppkoppling utan jag måste i princip starta om appen och ibland även den svarta lådan för att dom ska hitta varann igen.
    Sen är appen inte användarvänlig utan det krävs att man öppnar och kryssar ner flera olika rutor och menyer bara för att starta en tidtagning. Sen ser appen enligt mig inte bra ut, det är egentligen någon typ av community-app med karta och massa trams som en race-pilot inte blir hjälpt av när han/hon vill mäta varvtider.

    Men TBS har en Android-app som inte kräver internetuppkoppling så med den kan det nog fungera bättre och TBS har även sagt att dom jobbar på en iPhone app också som ska fungera likadant så jag gissar att det kommer att bli riktigt bra senare

    Man kan bara mäta tider på en quad men det går att ha flera svarta lådor som tar tid på olika quadar eftersom man kan ställa in dom på olika frekvenser. TBS har även ett system som är tänkt för tävlingar där en och samma låda mäter tider på 8 st quads, den kopplas till en dator och det är ju något som borde vara väldigt attraktivt för Drone Cup och liknande tävlingar eftersom det inte längre behövs transpondrar, tält med sensorer och jox.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC09116_gallery.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	24,6 KB 
Id:	61463

  5. #5

    Standard FPV Event simulator

    Jag provade "FPV Event" som är en FPV-quad simulator för racing Den hade väldigt bra kritik och ansågs av många vara den bästa FPV-simulatorn hittills så jag tänkte att den måste jag prova Jag kör mycket VRC Pro som är en riktigt bra simulator för RC-bil och jag hoppades på att FPV Event skulle vara något liknande för FPV racing.

    Jag såg ju denna film och blev väldigt nyfiken


    Jag har massor av riktiga quads och flyger utan problem igenom gates och runt flaggor med hyffsad fart och kan korrigera ifall jag hamnar ur linje. Det är ett muskelminne som jag tränat upp med riktig quad. Då förväntar man sig att man ska kunna flyga en bra simulator ganska hyffsat. Men så var inte fallet med FPV Event, jag kunde knappt träffa en enda gate om inte jag kom väldigt rakt och med jämn fart. Efter ca 2 timmar kunde jag flyga runt banorna utan att krascha allt för ofta, men det berodde mest på att jag lärde mig hur jag skulle styra för att det skulle gå bra, likt ett spel.
    Jag kan ge dom att det "ser" helt fantastiskt verkligt ut när man väl får till det och styr så som simulatorn vill att man ska styra. Men det känns inte verkligt för mig och jag ser det inte som ett möjligt alternativ att bli en bättre pilot jämfört med att flyga på riktigt.
    Jag försökte klura ut vad som inte stämde och det är fysikmotorn som inte är som den ska. Det finns justeringar för olika fysiska beteenden men det gick egentligen inte att få fysiken att stämma utan bara ändra "hur mycket" olika krafter skulle verka på quaden.
    Fysiken beter sig på så vis att det är väldigt svårt att "popa", "dropa" och "drifta", något som riktiga quadar gör lätt så att det snarast är det som behöver bemästras i vissa fall. Fysiken verkar inte heller ta hänsyn till fartvinden så känslan blir väldigt "linjär".

    Jag skulle säga att ifall man är helt nybörjare så är denna simulator väldigt bra, man kommer att lära sig mycket utan att det kostar något när man kraschar. Det finns ett bra bevis här:

    Han är ju grym! 20 timmar simulator och sen kan han flyga runt en riktig FPV-bana! Om man just börjat med FPV så Go for it!
    MEN notera också, i filmen flyger han simulator som en gud(om det nu är han som flyger men jag kan mycket väl tänka mig att man kan flyga simulatorn på det viset efter 20 timmar, verkar rimligt) men han flyger inte 20% så bra IRL(vilket är förståeligt naturligtvis). För mig är det tvärt om, jag kan inte flyga 20% så bra i simulatorn som jag kan IRL.
    Jag tror att det kan bli bra om dom utvecklar fysikmotorn mera i framtiden, men som det är nu så får köpet av simulatorn snällt gå tillbaka. För denna ser mycket verkligare ut än vad den känns.

    Om jag gör en jämförelse med VRC Pro(RC-bil simulator) så är FPV Event ett spel medan VRC är en simulator.
    Jag rekommenderar den dock till nybörjare Men om du redan är en racer som tänker att det verkar vara bra träning när det regnar så råder jag snarare till att serva dina riktiga prylar så allt är i ordning tills det blir sol istället
    Senast redigerat av SniffSwe den 2017-02-08 klockan 00:48.

  6. #6

    Standard

    Alla som börjar med miniquads borde ta o läsa tipsen du har skrivit. Jag började på det svåra sättet - visste inte ett skit o köpte en massa delar som jag satte ihop o försökte lära mig att flyga. Min lillebror tvingade jag att köra simulator innan jag tog ut han och han klarade galant att flyga i ratemode från första början.

    Angående simulator - jag har nog de flesta men tipsar om DRL simulatorn - tycker att den flyger bäst speciellt om man gillar freestyle. I den finnst inte så mycket inställningar men det behövs inte, jag ställde ner vikten på maskinen ner till 560g och ökade dragkraften till 1100g - då flyger dom inte lika trött som de riktiga maskinerna i DRL. En superviktig sak som många missar med simulatorer är att de MÅSTE flyta i grafiken, när det laggar påverkar det jättemycket hur det känns. Har man inte konstant 60 bildrutor per sekund så blir ofta känslan som att man fastnat i flugpapper eller sirap, tveka inte att sänka grafiken om datorn inte pallar.

  7. #7

    Standard

    Ja jag provade faktiskt DRL igår och det var faktiskt bättre känsla i den än FPV Event även om FPV Event ser helt grymt realistiskt ut just när det gäller racing. Dock var det inga problem att få pengarna tillbaka för FPV Event så man förlorar inget på att testa Det är många som gillar det och det är bra som spel sett, men jag ville finslipa min racing vilket inte kändes möjligt.
    Då jag även är en gamer så sitter jag på en riktig raket-dator som ligger runt 120fps i de flesta nyare spel på max grafik, så jag vet inte riktigt hur det påverkar upplevelsen om simulatorn laggar
    Men jag håller med dig helt och hållet, i simulatorer är inte grafiken det viktiga utan det är viktigare att det flyter bra. Så om man har en lite snällare dator så kan man ju börja med att testa simulatorerna på lägsta grafik och sedan höja tills man känner en försämring i känslan

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Tack för bra tips! Jag flög quad för andra gången idag - en begköpt Phantom som jag fixat till. Den var rätt tråkig, jag har flugit flygplan i massa år och en kameradrönare är förstås inte det piggaste. Hursomhelst gillade jag själva grejen så vad skulle du säga är en "god racer" - nåt som är PNF eller hellre en vettig combo som man kan skruva ihop själv?

    Jag vill alltså ha nåt som går fort och är kul. Är det realistiskt att flyga utan goggles (jag har goggles också)?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •