Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Val av större multicopter?

  1. #1

    Standard Val av större multicopter?

    Efter att ha donat på med 3DRobotics hexa- och octacopters i ca 600-storlek några år för att bära enkla servogimbals och 230 grams kameror (Canon PowerShot SX260, 280, etc) är det bara att inse att det behövs något större/bättre för att orka med en tyngre kamera (Sony Nex 7 eller dylik Canon) och borstlös gimbal (som väger mer än servostyrda gimbals) och ändå bibehålla så lång flygtid som möjligt. Stor multicopter med lätt last och mycket batteri alltså.

    Vad skulle ni rekommendera? Behöver inte vara nytt, behöver inte vara värsting. Kommer använda Pixhawk.

    DJI? Foxtech? Tarot? Andra märken?

    Kameran ska titta rakt ner så det blir en lite speciell gimbal, men det gör det lite friare att välja ramtyp på multicoptern.

    Det ska alltså fotas 20+MP och inte filmas ett dugg.

    Riggen ska gärna få orka med lite vind också.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jag älskar okto , ju mindre antal proppar desto stabilare mot vind, ju plattare alltså lägre hela koptern är ju bättre mot vind. Ju fler proppar desto mer orkar de oftast lyfta utan att bli as stora, sedan speglat sig redundans i antal proppar och kontrollers. För foto spelar kopter valet ingen roll, oavsett hur mycket koptern rör sig så är gimbalen snabbare och pekar alltid kameran rakt ner. Det finns en uppsjö av begagnat bara att välja och vraka. Personligen tycker jag en quad med typ 20" prop är mest allround.
    Senast redigerat av kenneth.eriksson.94 den 2016-06-04 klockan 10:21.

  3. #3

    Standard

    Ju mindre antal proppar, desto stabilare i vind? Är det inte tvärtom?

    Plattare japp! Du gillar inte DJI Spreadings då som har uppvinklade armar? :-) Dom är inge bra alltså? Eller är de stabilare på annat sätt?

    Frågan är ju ... quad utan redundans eller hexa. En hexa med större proppar VS en octa med mindre, hur ska man välja där? Hexa är mindre som kan gå sönder och enklare mek förstås. Jag gillar inte de med coaxial, svårt få plats för benen och så är benen ofta i vägen för gimbaln. Samt att de har lite kortare flygtid trots lättare vikt.

    Finns det andra tillverkare som är bra då? Förutom DJI, Foxtech och Tarot? Jag minns ett till märke, men inte namnet på det. Nån här på forumet byggde en rätt stor multicopter av det märket.

    Finns det beggade? Måste kika...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Propparna är inte alls ivägen för fotografering rakt ner på en coax. Eftersom det blivit häxjakt på drönarflygare har MÅNGA valt att avsluta sin hobby och det finns en uppsjö av bra begagnat, sök t.ex. i facebook under drönare, foto, FPV....
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Fastnade lite för Tarot T810 som är en billig rigg som kan göras till det man vill och borde orka med det som behövs.
    Kanske till och med en mindre Tarot 690S.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •