Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Flameout problem kolibri t15

Reg.datum
    Mar 2008
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

Standard Flameout problem kolibri t15

Hej hopp

Börjar bli redigt trött på min t15 turbin nu efter flertal flameouts. De första 1 eller 2 flygningarna är det inga problem med motorn men sen börjar krånglet. Motorn dör precis innan planet ska lyfta. Motorn dör efter jag kört den på fullgas och dör precis när man börjat dra ner spaken. Den har dött mitt under flygning. Hade samma problem förra sommaren. Jag tog då och installera manuel bränslekran samt nytt batteri. Då jag hade samman problem senaste flygningen att den dör, gärna när batteriet gått precis under 8v så köpte jag ett nytt och testade idag. Första 2 flygningarna gick bra. Sen dog den när planet lyfte och sen efter ett fullgas pådrag. Enda meddelandet jag får från ecu är flameout, jag har hopper tank i planet och har aldrig sett luftbubblor när jag felsökt.
    Idéer på vad det kan vara?

//Sebbe

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Den säger flame out ett varvtal och ett pw. Kolla dem. Bör stå kvar i Ecu till du gjort nästa startförsök. Ström på och gå vänster i menyn om jag minns rätt
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

Reg.datum
    Mar 2008
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

Standard

Hmm, det jag får fram nu är: Speed low, rpm 69000, pw240. Senast den dog så var det strax under fullt varvtal..

//Sebbe

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Okej. Det som händer är att motorn kommer under 70000rpm som är min.(ställbart) Då säger Ecu stopp. Du har ett pw på 240 vilket är mer än tomgång. Det kan vara så att deacceleration delay är för lågt. Öka det med 10 enheter och provflyg. Då varvar den ner lite försiktigare.

Har du haft nästan fullgas och den ändå går under 70000 så borde pw vara mycket högre. Nu ser det ut som du dragit av och den faller för snabbt i varvtal.

Kör du på st1 diesel med bara en skvätt 2t olja i?

Vill du så skicka motorn till mig så kan jag skruva isär och titta efter skit i den. Går med vändande post!

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Eldade på lite med min T15 idag.

Reg.datum
    Mar 2008
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

Standard

Hej!

Tack för svar, ska testa detta och utreda lite mer, blir det inget bättre får du jättegärna plocka isär och kolla!

Kör förövrigt med Jet A1

//Sebbe
    Senast redigerat av Sebbe den 2016-06-09 klockan 09:10.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •