Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Motorer och varmgående ESC ?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Motorer och varmgående ESC ?

    Har en Miniprop Magnum, till vilken jag ursprungligen hade en Tiger 2204-2300Kv motor och en 12A Emax ESC. Tyvärr gav en krash förra veckan en spricka i propellern, jag inte såg och när jag startade upp slets hela motorpaketet bort när proppen bröts itu. Ersatte den med en billigare Emax GT2205/22. ESC, som satt kvar, hade 2 mm bullet-kopplingar, medan GT2205 hade 4 mm. Jag bytte därför till 2 mm på motorn.

    Dock, igår, efter att ha flugit ca 3-4 min och i samband med en justering pga en liten krash, vägrade motorn starta. Jag bytte ESC och checkade funktionen, men fortsatt vägran att rotera och jag märkte att ESC:n blev brännande varm. Körde med 12 A och Tigern med 2 mm-kontakter i en månad utan några problem.

    GT-motorn roterar med handkraft utan något motstånd, ser inga skador från på lindningarna efter krashen. Bytte till en annan GT2205/22 och en 12 A ESC med 4 mm bullets, och ingen varmgång av ESC:n.

    Frågan är nu, om GT2205/22 faktiskt kräver 4 mm bullets för att klara strömhanteringen eller att det är något fel på motorn.

  2. #2

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Fel på ESC:n, hade testat med en annan ESC, men tydligen hängde sig något. När jag provade en 3:e ESC losnade det och motorn kör utan problem.

    Frågan kvarstår dock, om Emax hängt på 4 mm bullets, betyder det att man bör köra denna motor med minimum 4 mm?

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om kontakterna blir varma när du flyger så får du förluster i kontakterna, detta ska du undvika. Varma kontakter påverkar ESC:ens mätning av motorposition (som sker genom att mäta ström i kablarna). Varma kontakter betyder att mätningen blir fel, och ESC:en får problem.

    Jag antar att du inte förlängt kablaget mellan motor och fartreglage (eller fartreglage och batteri). Förlängda kablar betyder att man SKA lägga på kondensatorer på matningssidan, nära ESC.
    fredrik

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Om kontakterna blir varma när du flyger så får du förluster i kontakterna, detta ska du undvika. Varma kontakter påverkar ESC:ens mätning av motorposition (som sker genom att mäta ström i kablarna). Varma kontakter betyder att mätningen blir fel, och ESC:en får problem.

    Jag antar att du inte förlängt kablaget mellan motor och fartreglage (eller fartreglage och batteri). Förlängda kablar betyder att man SKA lägga på kondensatorer på matningssidan, nära ESC.
    Sorry för trådkapning men detta var mkt intressant!! Jag har nog aldrig riktigt känt på mina kontakter om det är någon värmebildning, ska kolla det, allt över kroppstemp är förluster antar jag?
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #5

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Kontakterna var inte varma, bara ESC:n och längden är den ESC:s och motorns kablar ger. Provade samma ESC igen och då funkade det, provkörde ett par minuter utan synbar värmeökning.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Kontakterna var inte varma, bara ESC:n och längden är den ESC:s och motorns kablar ger. Provade samma ESC igen och då funkade det, provkörde ett par minuter utan synbar värmeökning.
    Om du kan lite tyska så rekommenderar jag tyskarna på http://www.elektromodellflug.de/hochstrom-st.-bu..html. De är noggranna och har mätt upp massor med kontakter. 2mm bullet är goda för ~15A eller mer beroende på märke. Tidigare fanns 2mm bullet på sidan; de hade ungefär 1 Ohms motstånd.

    Diskussion med mer att läsa på http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1295692
    fredrik

  7. #7

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Var ute med Magnumen idag, blåste rejält och byigt, ca 6-8 m/s i byarna, så den flippade över ett par ggr (gissar den är lite för baktung). Motor och ESC körde nu helt OK med 3S batteri. Var sagda Emax 2205/22 och Emax 12A ESC. Mysko.

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Var ute med Magnumen idag, blåste rejält och byigt, ca 6-8 m/s i byarna, så den flippade över ett par ggr (gissar den är lite för baktung). Motor och ESC körde nu helt OK med 3S batteri. Var sagda Emax 2205/22 och Emax 12A ESC. Mysko.
    Nja inte så jättemysko, läst om rätt många inkl migsjälv som haft problem med emax 12A-ESCs, kul att du fått ordning på allt, flyg ej baktungt!!hellre framtung än baktung då, vet ej om man kan utföra dyktester för CG på "motorplan" dvs ej seglare men annars sätter du väl fingrarna på dina CG-markeringar du gjort varje gång du stoppar i en acc?
    Det är en av mina preflight-checks - en av de för mig viktigaste!
    Detta är dock svårt att göra rätt i vinden men om man hukar ner går det hjälpligt, du bör balansera uppochner också beroende på hur ditt plan är byggt, nu kamske du vet allt detta men det kanske hjälper nån annan?
    Lycla till mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #9

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Limmade fast ett 9V batteri i nosen på Magnumen, vilket gjorde att den flög bättre, men så kom kastvindar och den överstegrade ändå, som om vingytan var för stor. Hade samma problem med mina två nostunga CrackWings, plötsligt lyfte en del vindkast dem lodrätt eller ena vingspetsen om sidvind. Men det verkar som jag borde gå ifrån Emax ESC:er ....

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Har du kollat att vinkeln på motoraxel är OK?

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #11

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Var helt lugnt idag, båda CrackWing:arna och Magnumen flög klart stabilare, men jag måste öka nostyngden på Magnumen med ytterligare 20 gr. Den är helt klart överkänslig trots att jag kör expo. Så jag tror inte det är vinkeln på motoraxeln.

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ta crackwingen och kasta den mot havet och se vad som händer! Dvs flyg hang med den, öka vikten en del innan bara, då borde du rätt snabbt få en uppfattning hur din farkost beter sig vid vind och hur du skall sätta din ballast!
    Försök använda nyttig ballast! Landställ, lampor,cams, accar etc.

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •