Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: CrackWing i byig vind samt modifierad till framtida FPV

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard CrackWing i byig vind samt modifierad till framtida FPV

    Har tidigare lagt upp en flygning med min "hubsan"-drivna Crackwing. Trots en del justeringar som gjorde den stabilare, gjorde den sin sista flygning för några dagar sedan pga byig vind (3-7 m/s), men jag fick ett par hyfsade filmer innan. Orsaken var att EPP:n upplöstes i sina beståndsdelar pga alla krasher samt att en av servona slutae fungera.
    Ersättaren, som är baserat på en skiva 3 cm EPP, sandwichad med 5 mm bygg-cellplast (jap, idiotiskt val, nästa blir 2x3 mm EPP), är relativt mycket tyngre och bättre för mina ö-förhållanden och att den skall bli FPV-vinge. Just nu har den en liten, billig 740p videokamera på 23gr som Teknikmagasinet haft. Fick två flygningar, varav den först med kameran pekandes lite för högt.
    Varför köra med hubsanutrustningen? Den har inbyggd FPV-mottagning och man kan koppla goggles till. Då min SpyHawk imploderade i höstas, så har utrustningen legat och jag funderar på hur man fixar till videoutrustningen till att bli mer "portabel", för att användas med andra plan.
    Lite synd att branschen inte gör små, lätta billiga ihoppackade FPV-system, likt nyckelringsvideokameror med integrerad 20 mW sändare som instegssystem.

    CrackWing i byig vind:


    Sista flygningen:


    DIY FPV-variant av Crackwing första flygning:


    Lågflygning för att få mer "markkontakt" i bilderna:

  2. #2
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Detta gör branschen!! Sitter med Tablet nu så orkar inte länka men vet att ex HK har exakt just det du efterfrågar!
    Annars som jag har gjort på eztrainern är en boardkamera med en 200mw-minivtx-limmad på, lätt, litet och fungerar väldigt väl! Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tyvärr var HK's bara "Never Twice the Same Color", inte PAL. har för mig det blir S/V på skärmen.

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Tyvärr var HK's bara "Never Twice the Same Color", inte PAL. har för mig det blir S/V på skärmen.
    jaha? det var som tusan, det gick inte heller att ändra? Vet ej om det blir svartvitt, enda egentliga skillnaden är väl att vår standard PAL har lite fler linjer?

    Då rekommenderar jag dig att köpa en fpvcam (ccd-helst. cmos hanterar ljus på ett sätt som inte är fullgott åt vår applikation tycker jag)som går på 5V-12V+ och en liten sändare, jag har en från RMRC 200mw minisändare som är helt underbar, stor som min tumnagel ungefär och limmad bakpå fpvcamens plastbaksida.

    Nu har jag glömt vad detta vägde och har monterat fast det på kärran men det är en god bit under 100g inkl kablaget, detta skulle väl passa dig?
    Du körde väl 2s dessutom, se till att kameran och vtxen fungerar vid 5V om så är fallet!


    lycka till!
    Jag har fortfarande spektrumradion dx6i till salu om du är sugen=) Har 2 mottagare, spektrum ar6200 m 1satellit dsm2 6ch och en Lemon6ch dsm2 diversity som ingår med den, som jag sagt förut tror jag att din hubsan TX/RX är en anledning till att du stundtals kraschar=)
    hört rapporter om folk flygandes spyhawk (som jag vill minnas du började med och Tx/RX kommer ifrån) att de i princip saknar kontroll över flygplanet, att stabiliseringen och ROM (range of motion) på kontrollytor inte var tillräckligt etc etc.

    Vill ha ett par hundra för radion och mottagarna!
    för en femtilapp kan du dock få skickat ett fms tx/rx-paket, det är ingen programmerbar radio annat än elevonmix men det är fortfarande en bättre radio än hubsans, har aldrig flugit ur räckvidd med den heller så den kanske kan benämnas fullrange 2.4, detta är alltså RTF-radion man får med en fms easytrainer, 50lapp så är den din!

    köp ett lågpassfilter/stepdown och ha ifall det behövs för FPVn, på min eztrainer behövs det ej men där har jag god separation samt att motorn inte går ständigt.

    lycka till!
    mvh Gustaf

  5. #5

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    :-) Skaffade en Spectrum DXe för ett tag sedan, som jag flyger annat med (CrackYak och Magnum). De krashar lika ofta, trots att jag kör med expo mm - nybörjarsak tror jag. Ju äldre man blir, dess då längre tar det att träna upp muskelminnet helt enkelt. ;-)

    Att jag fortsatt använder Hubsan är för att a. jag har två extra mottagare att leka med och b. den går att köra lättvikts-FPV med (har ju orginalutrustningen, men ännu inte som flyttbar). Kamera och sändare väger ca 10 gr mot de 28 gr actionkameran väger. Sedan, den är snabb att starta upp, även om jag byter mellan plan/quad och mottagare.

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ah just det, DXe:n, det var nån lösning m smartphone eller hur var det den fungerade?


    När du skriver att du fortsätter använda hubsan menar du då att du växlar mellan DXe:n och hubsan-transcievern beroende på om du kör FPV eller ej?
    Och isåfall (kanske jag frågat förut) hur hanterar dina kärror hubsaninbyggda-stabiliseringen? Och är den verkligen bra åt elevons? Har inte spyhawk skev, sida och höjd istället för elevons?

    Kanske du behöver lite mer kraft, när man flyger en lätt kärra med moderat kraftverk så kan det bli riktigt knepigt i medvind, kärran kan stalla direkt man svänger med vinden så att uppa kraften (och därmed även vikten) bör du kunna penetrera vindwn bättre i motvind men även hinna med att få vindflöde över vingen i medvind!


    Du bodde på en ö m kraftiga vindar? Mao borde du kunna köra hang hela dagarna långa? Har du testat det ännu? Kanske daga att bygga nån vinge utan motor och leka med uppvindarna?

    Lycka till, min spektrumradio väntar på dig ifall du ändrar dig!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  7. #7

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Japp, DXe konfas via en smartphone-app, inte perfekt, ingen blåtand som jag trodde, utan via hörlursuttaget, men den fungerar rätt bra.

    Och ja, kör numer Hubsan för de modeller jag tänker använda till FPV och DXe:n för de som är mer "normal" flygning. Iof, har i en annan tråd nämnt en ormvåksmodell jag byggt från scratch. Den har av ekonomiska/praktiska skäl (man kan inte köpa hur mycket som helst ;-) ) fått en av hubsanmottagarna trots att den pga prop i nosen inte kommer att användas för FPV.

    Mina extramottagare är inte från FPV-SpyHawken (H301F) utan den innan (H301C) som kunde ha FPV (motsvarar Bixler1 och din Trainer), så ingen stabilisering. Men kan inte säga att den på FPV-SpyHawken är speciellt uttalad heller.

    Intressant kommentar om stall i medvind, kan förklarar en hel del av mina tidigare krascher. Numer går det bättre, största problemet nu är att när man flyger sent på em/kväll med låg sol och långa skuggor, så är det ibland svårt att se i vilken riktning kärran flyger, om 150-200 m bort. Har varit på g att flyga bort ett par ggr och dragit in i träd pga skuggningar.

    Är vidare inte redo för hang än. Har iof flygit fullskalesegel, men då ser man var man är (FPV-önskan :-) ) och känner planet. Att stå vid sidan om och inte känna lyftet i ändan gör det svårare, men det finns på planerna. Vid Mörbylånga i syd och Gillberga stenbrott eller Neptuni ängar i norr finns ett par bra ställen för modellhang för västvindar och sanddynerna vid norra Böda Strand för ryssvindar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •