Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ìnstallation av Stepdown/LC Filter

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Ìnstallation av Stepdown/LC Filter

    Hej allesammans!


    Tack för all hjälp hittills,

    Startar ny fräsch tråd med mitt nuvarande projekt och behöver er input för att se om Ni kan hjälpa mig och se att jag tänker korrekt i denna installation.

    Quad250, 600mw 5.8ghzImmersionVTX, hs117-kamera,båda ingår i samma krets direkt från pdbn utan filter och det stör-ordentligt; jag har dessa hemma, ena är vad jag tror ett lcfilter och det andra är stepdown med filter och den senare har jag provat förut och den fungerar bra, dock är den mkt stor och jag föredrar att installera den första(lcfilter??)som ser ut såhär:Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_2653.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	58733Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_2654.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	46,9 KB 
Id:	58734
    Dock vet jag ej varför det är 3 sladdar på ena sidan och två på andra.. ej heller vilken sida strömmen skall in respektive ut, jag ser att svart är jord men är röd och/eller vit på ena sidan plus? denna är väldigt liten och skulle vara trevligast att ha på ramen, om nån känner igen denna och vet hur den skall kopplas samt dess specifikationer skulle jag uppskatta det, och med hur undrar jag om jag bör behålla kretsen som den är och var i kretsen filtret skall vara, (innan kamera, vtx eller båda)

    alternativt (och bör vara bästa lösningen?):
    ImmersionRC-vtxen har ju 5V-ut, om jag kopplar PDb - Filtret - VTX - från VTX - till 5V till Kamera?
    Visst blir det korrekt?

    Vet någon f ö om 5V-ut på immersionRC:s vtx:er är filtrerad "ren" 5v och filtret bör sitta framför vtxen istället för efter?

    tack på förhand

    mvh Gustaf




    Jag har eliminerat den stora anledningen, satt i visiret, vilket var att audiokabeln till quanumvisiret var ikopplat, det skapade tydligen enorma störningar, riktigt varför vet jag ej men det ser ut som displayen i visiret har högtalare vilket kanske kan störa något?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_2656.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	74,3 KB 
Id:	58732eller om jag tar dessa två sladdar dragna från pdbn och sätter in stepdown+filter direkt in i kameran skulle det fungera lika bra som lösningen ovan?

  2. #2

    Standard

    ImmersionRC 600 har ju filter och step-down inbyggt så det ska egentligen inte hjälpa med att sätta dit ett filter. Du driver väll kameran från 5V ut från vtx:en? Den är filtrerad och "ren". Har du störningar även när du har motorerna avstängda?
    Jag har två quads med hs-1177 och Immersion 600 och jag har inga störningar. Har du testat med andra antenner?

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej ! Precis det svaret jag ville ha!
    Nej , den är ej kopplad så utan parallell mellan vtx och kamera från pdb, var så när jag köpte den, så jag drar helt enkelt om strömmen från vtxens 5v in i kameran?

    Nej, jag har en god signal när motorerna ej snurrar fort/alls men när jag lyfter så kommer de...och ja, har provat med flera antenner med samma resultat, just nu sitter det fina ImmersionRC SPIROs på.
    Bör ej direktmatningen vara orsaken sannolikt då som jag förstår det kan det skapa en hel del störningar att driva direkt från accen med spänningsfall och allt det medför?

    Så bort med kretsen som matar kameran just nu dvs kapa + och minus till kameran och löda om de på en 2pinhålsconnector som passar 5Vut-pins på VTXen och löda samman kablarna och problemet bör försvinna?

    Jag har god signal från fms easytrainer m 200mw m ström direkt från balanskontakten men den är av skum och där är det gott om plats att placera ut komponenterna och där behövdes inte nåt filter direkt men på quaden med sin lilla yta och alla motorer och fartreglage verkar det vara ett krav, förstår inte varför det inte var monterat från början? Köpt beg, kanske var därför den var till salu...
    Tacksam för hjälpen, precis hur jag önskade att det ska fungera, ska skruva isär och löda om detta i em, nu regnar det så vi får se om jag kan testa detta idag, får jag lika bra signal som 200mw-vtxen på eztrainern med denna Immersion600mw bara blir jsg nöjd! Flyger ej långt bort men vill ha säker videolänk !

    Separat fråga:
    När det gäller störningar från andra komponenter och hur vi placerar VTX, är det hela VTXenhetens närhet till störkällor som är relevant eller själva antennens placering eller kansle t o m båda två?
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Har du ImmersionRC/Fatshark mottagare? Tex mina Headplay HD funkar sämre med 600mw immersion än med 200mW Aomway.

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej! nej, har RC832 m 40ch raceband-mottagare(tror det är readymadeRC), den fungerar mycket väl med immersions grejer i andra konfigurationer så det är ej problemet!

    Nu lödde jag om och gjorde kablaget som sådant, Acc>Pdb>ImmersionVtx till VTX-5V ut > kamera och det fungerar mkt bra, nu regnar det som tusan tyvärr men hade märkbart bättre signal inomhus även om motorerna ej var på, ja igång var de ju men inget snurrade s a s, såfort regnet ger sig skalll jag trycka iväg den och se hur det ser ut m motorerna på full trottel!

    fotnot; Jag har tagit mot signal från både aomway och Immersion/Fatshark sändare på denna mottagare, har hittills inte hittat nån 5.8ghz VTX som min vRX inte kan hitta en bra kanal för!


    tack för hjälpen Glattnos mfl!!
    mvh Gustaf

    PS. jag HITTADE en pin till på min hs117-kamera, det var en trepinsconnector i bara och den skymde den 4e pinnen, är det någon som har en sån joystick för att ändra inställningar som vill låna ut den? eller kan peka mig åt var jag kan köpa en egen? hs1177 kamera alltså, för att ändra inställningarna i kameran, när det är ljust blir det alldeles för ljust..

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    http://www.surveilzone.com/OSD-for-Board-Camera-g-1486
    Passa på att köpa DAL-propellrar billigt där samtidigt

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej och tack allesammans för ni orkar med, spec shoutout till Glattnos som var snäll och sålde en joystick till min kamera så jag kunde ställa in den, den var inställd på ljusförhållandet på Pluto!

    Ändringen till att mata hs1177kamera med 5v från ImmersionRC5.8g600mw 5Voutput (som skall vara ren snäll och filtrerad) gick bra, använde en servohane för de tre kablarna till kameran, detta tog bort mycket störningar men eliminerade ej problemet helt och hållet!!! Jag körde 5accar FPV (!) igår på rätt nära håll och jag hade en del störningar i bilden, verkade dock ej som 5.8-länken i sig utan mera störningar mot kameran om ni förstår? Gick från perfekt, bra bild till konstigt mörker och som värst skevade bilden sig lite grann, försvann på nån sekund och om jag yaw:ade FPVantennen i bättre position mot mig (detta yawande kan lika gärna flyttat på en störande kabel nån mm och gjort skillnaden så jag kan ej vara hundra på att det var antennblockering, det var dessutom på >100m).

    Nu har jag läst på RCGroups att om strömmatning till/från VTX är känslig för att ligga nära andra strömförande kablar, givetvis är det så jag har bara ej tänkt på det.
    Det verkar som den rimligaste förklaringen till de störningar som är kvar (med reservation för kamerainställningarna, ändrade dessa igårkväll och har ej testat hur det ser ut idag, skall flyga om nån timme dock, återkommer med resultat)

    Jag har det ganska trassligt mitt i quaden, det sitter kvar två gamla kretsar alltså två plus och minus från PDB till ingenting på quaden(avklippta och tejpade) , de är från tidigare ägare, har tänkt ta bort den ena men har inte hunnit riktigt, den andra kretsen tänkte jag koppla LEDs till.
    Men med den nya kännedomen om VTx-sladdarnas känslighet måste jag tänka om, jag vill helst ej löda av dessa kablar då de är smidiga att ha i framtiden, tror ni det räcker om jag kapar dom till en kortare längd (3cm?) och tejpar ner dem, och ser till att inga av dessa går nära någon av kretsarna till och från VTXen, vad tror ni om det?


    Och nu när jag skall dra om 12-16V till VTXen, kablarna, skall jag dra dom några varv runt en ferritring innan connectorn till VTX?
    Vilka av dessa kretsar är "känsligast" alltså vilka skall jag prioritera att ha mest avstånd till annat voltbärande kablage? Jag kan tänka mig att pluskabeln är viktigare samt signalkabeln från VTX till kamera? Eller är det signal från kamera till VTX som är absolut viktigast? bör jag sätta ferritringen med den kretsen istället och isåfall strax innan VTX eller strax efter kameran?


    Tackar ödmjukast för hjälp, vi är riktigt nära den perfekta racequad-upplevelsen nu! hur än bilden var igår försvann den aldrig iaf, Det var RIKTIGT roligt att äntligen lita lite mer till FPVlänken och kunna pusha lite grann, så härligt! sikta och trycka av känns denna ZMR i luften!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •