Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tips på hur man rätar en EPO vinge

  1. #1

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard Tips på hur man rätar en EPO vinge

    Hej!
    Jag var ute och gjorde en premier tur med min FMS PT17 idag.

    Starten var väldigt speciell , eftersom den dels steg rakt upp och samtidigt skevade höger.

    Efter en del trimmning fick jag den att flyga rakt vid halv gas , men när jag ökade farten blev det genast höger skev.
    Vid låg fart blevdet vänster skev.

    Efter landing konstaterade jag att både över och under vinge på vänster sida är vridna nedåt.

    Finns det någon som vet hur man rätar en EPO vinge på ett enkelt sätt.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    det gör du med stagen/linorna mellan vingarna
    Superhero

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Motorn är kanske felriktad om olika varvtal får den att gå olika riktningar. Är vingen sjuvad eller bara böjd? Böjd vinge är inte så illa som sjuvad. Bägge sidorna ska vara lika sjuvade.
    fredrik

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    FMS EPO är ganska mjuk, Med lite ångra kan man återfå formen vingen hade innan den blev sjuvad eller vriden, om den dock levererades på detta vis och vingen aldrig haft rätt form tror jag inte det fungerar dock.

    Verkar konstigt att den skulle skeva till höger om vänster vinge är vriden nedåt! dvs leading edge pekar nedåt i förhållande till höger sida?
    Det borde göra (om motoraxeln pekar rätt) att vid neutralt skevtrim att modellen skevar till vänster? det kanske också är möjligt att vridningen gjort vänster sida mer aerodynamiskt hal (typ "reflex" på en seglare) och om så är fallet så låter det inte så märkligt som du beskriver att din kärra beter sig!
    Jag spekulerar bara här nån mer erfaren kan säkert hjälpa bättre, du har inte lust att posta en bild så vi kan se vinkelskilnaden?

    (du kanske kan göra små washers längst ut på vingspetsarna, det kanske jämnar till allt till acceptabla nivåer efter någon form av modd av vingen)

    lycka till! sånt här är lite jobbigt!
    Mvh Gustaf

  5. #5

    Standard

    Jag har ingen erfarenhet av att räta EPO-vingar men jag tar mig ändå friheten att fundera:
    Sedan du trimkompenserat felet vid halvgas blev felet troligen fartberoende.
    Ta loss stöttor och stag så ser du om det är vingarna eller riggningen som är problemet. Börja inte laborera med motorriktningen förrän du fått bort skevheten på vingarna.
    (Som Gustav påpekar så borde modellen rolla vänster om vänster vinge är vriden neråt).
    /Leif

  6. #6

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Jag har lossat allting, och kom fram till att det var fästena I vingarna som inte satt lika. Jag fixade problemet med att göra hålen offcentrerade , så jag kunde variera längden på stöttorna . (ca 1,5 mm) gör rätt mycke på hur skev vingen blir.
    En kommentar till att vingen skevade ner på vänster sida beror på om man utgår framifrån eller bakifrån . Jag utgår alltid från flygriktningen, och vänster ner, ger roll åt höger. !!!

  7. #7

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    har ändrat profilbild , men ville se så att den kom med

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •