Hej,

har byggt en liten "ormvråk" och har gjort stjärten som elevons medan vingarna har normala skevroder. Grunduppkopplingen är som på bilagd bild. Mitt problem är att skevrodern, oavsett hur jag kopplar dem alltid är motsatta elevonerna. Har en 4-ch mottagare uten elevon, så jag använder en V-tail-konverterare.

Började med att sätta en Y-kabel på ena skevutgången [AR], låta ena ledningen gå till höger skev och den andra till V-tailen. Tyvärr fick skev-servot spader, tydligen sänder V-tailen en signal bakåt, vilket den inte borde. Så, iom att skev-servona är speglade, satte jag Y-kabeln till vänster skevroderutgång [AL] på mottagaren och matade båda (Funcub-setup). Men, skeven kör motsatt elevonen. Har bytt på alla sätt, inkl. att jag vände elevon-servona (servo-hjulet från riktat framåt till bakåt), men fortsatt motverkan mellan skev och elevons. Har även försökt köra skeven som extra elevon, med två y-kablar ut från båda utgångarna, matandes roderna på samma sida, men igen verkar V-tailen inte gilla att det sitter två servon på den övre kontakten, samma problem som när jag försökte driva både skeven och V-tailen från AR.


Sökte på nätet men det är få som kör både och. Någon här som provat och har tips om hur man drar kablarna. Har som sagt en 4-ch med elev., roder, skev höger och skev vänster. Och vill helst inte montera om skev-servona (spegelvända dem, vilket bör hjälpa, men ger tekniska problem med vingen).

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Elevon-Aileron-fel.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	89,8 KB 
Id:	58745