Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Taranis x9d EU vs international för quad

  1. #1

    Standard Taranis x9d EU vs international för quad

    Hej!

    Är spekulant på att byta ut min Dx6i mot en X9d Plus.

    Jag har förstått att det finns EU och International versioner men är inte helt hundra på vad skillnaden är, förutom den rent legala.

    Men om jag tänker praktiskt; om man ska använda radion för att flyga quad, finns det några för- eller nackdelar för EU och International då? Eller är det så att det inte spelar så stor roll för detta syfte?

    mvh
    Hebbe

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Till skillnad på spektrum så är det ingen effektändring mellan EU och NON EU. Taranis har längre räckvidd än Spektrum någonsin kan få, cirka 1,5km (D8, D16) - 3.0km (LR12) i stället för 1,3km (non EU)/800m (EU).

    Det finns tre sändarstegsfirmware (txfirmware). Det går inte att läsa ut vilken txfirmware man har. Mottagarna måste ha samma protokoll annars fungerar det inte alls.

    Non EU - denna är gammal och fungerar väl, tänkt för bruk utanför EU
    EU - denna är från 2015-01 och har buggar, kan tappa kontakt, använd inte denna
    EU LBT - (Listen Before Talk) denna är från 2015-04 och fungerar väl, och uppfyller standarden EN 300 328 1.8.1

    Alla prylar sålda inom EU måste uppfylla EN 300 328 1.8.1. Det gör bara EU LBT med "D16"-protokoll. Man får använda en produkt som inte uppfyller standarden, man får inte sälja den. För att komma runt osäkerheten om det gamla protokollet "D8" och "LR12" så är dessa blockerade i EU-versionen av OpenTX (radiofirmware). Tvärt om mot vad det står på taranis hemsida så finns protokollen i alla txfirmware.

    Så när det gäller OpenTX rekommenderar jag Non EU för att få tillgång till alla protokoll.

    Jag har själv precis bytt till EU LBT i txfirmware. Detta efter att ha köpt mottagare ifrån Europa som inte fungerade med min sändare med Non EU. Man programmerar txfirmware i programmeringsläge, om filerna finns på microSD i sändaren. Jag har kallat katalogen "FIRMWARE". Man programmerar mottagarna i sändaren genom att ansluta dem till modulkontakten med en specialkabel om filerna finns i en annan katalog på microSD i sändaren. Jag har kallat min katalog "FIRMWARES". Man måste ha en specialkabel för att programmera de små mottagarna (X4SB, X4). Det räcker med en vanlig hane-hane servokontakt där signal och + är korsade för de stora mottagarna (X6, X8). (Märk kablen den sabbar dina servo om den kommer in i ett flygetyg). Specialkabeln kan byggas av de kablar man får med en X4SB/X4 en halv servokabel.

    Det finns flera sätt att programmera mottagarna. För mig var det enklast via sändaren. Det går också att köpa en USB-pryl så du kan göra det via datorn.

    Man gör t.ex. så här http://www.multi-rotor.co.uk/index.p...&topic=14805.0
    Firmware här
    http://www.frsky-rc.com/download/vie...e=Firmware-XJT
    Kabel här
    http://www.dronetrest.com/t/how-to-u...4r-x4r-sb/1667

    Överkurs: Det är bara D16-protokollet som är ändrat. Alla gamla mottagare med D8- eller LR12-protokoll stödjs av alla txfirmware. Så din gamla V8R4-II eller liknande fungerar med både EU, Non-EU och EU LBT.
    Se vidare på min sida över mottagare
    http://agert.eu/blog/index.php/FrSky...koll#Receivers
    Senast redigerat av freddan_6 den 2016-06-21 klockan 09:25.
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    3
    Jobb
    Life Sciences

    Standard

    Hej!
    Jag läste det sista stycket "överkurs". Är det verkligen så att V8R4-II fungerar med Taranis X9D Plus EU LBT? När jag kollar i sändaren (och på den inbyggda modulen så klart) under Mode kan jag välja på D16, LR12, och OFF. Under länken http://agert.eu/blog/index.php/FrSky...koll#Receivers kan jag läsa att V8R4-II har protokoll V8/D8, alltså inget av det jag kan välja på i min version av sändaren. Har jag fått något om bakfoten? Vilket är mycket möjligt då jag är en riktig nybörjare på detta?
    Mvh Magnus

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej Magnus BMI
    Du läste rätt. Men det kräver att du har non-eu firmware i taranisen. Ta och gå in i OpenX Companion senaste versionen t.ex. 2.1.9, gå in i settings, kryssa ur EU och kryssa i vad du vill ha för övrigt (jag har lua och massstorage), och ladda ner ny firmware i radion via USB kabel.
    fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    3
    Jobb
    Life Sciences

    Standard

    Om jag gör det så ska väl kommunikationen med V8R4-II funka. Men hur blir det med min andra mottagare; X4R märkt EU LBT? Måste jag välja vilken som ska funka eller kommer X4R märkt EU LBT att funka även med Non-EU-firmware?

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Radiokompatibiliteten är en helt annan fråga än vad som finns i menyn. Menyn har ingenting med vad som finns i tx-steget att göra. Har X4R med EU LBT fungerat innan så fortsätter det att fungera. Du kan byta firmware i tx-steg men det är struligare och tyvärr utan information så det går inte att se på en sändare om den är EU, EU LBT eller NON-EU.
    EU, NON-EU och EU LBT är de tre varianterna av D16-protokollet.
    De andra protokollen är exakt desamma.
    Om alla dina mottagare är För X*-mottagarna är EU LBT så föreslår jag att du inte byter i tx-steget, utan behåller dessa. Det hela förfarandet har med hur reglerna är : Man får inte SÄLJA utrustning som inte lyssnar innan den sänder i EU efter 1 Jan 2015. Så när sändaren levereras har man tagit bort D8 i menyn, och rättat D16-protokollet. Man kan enkelt få tillbaks D8 till menyn genom att göra som jag skrev i förra inlägget. Och det påverkar inte protokollen i tx-steget alls, mer än att D8 syns igen i menyn.
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    3
    Jobb
    Life Sciences

    Standard

    Jag gjorde precis som du skrev och nu finns D8 att välja på som Mode och jag har fått sändaren att funka tillsammans med V8R4-II. Tusen tack!

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BMI Visa inlägg
    Jag gjorde precis som du skrev och nu finns D8 att välja på som Mode och jag har fått sändaren att funka tillsammans med V8R4-II. Tusen tack!
    Tänk bara på att ljuden ändrades vid övergång mellan 2.0 och 2.1 så om du bytte från 2.0 eller tidigare till 2.1 så bör du ladda ner nya ljudfiler
    Gamla här: http://voices-20.open-tx.org/
    Nya här: http://voices-21.open-tx.org/
    Jag hade "3 minuter", "2 minuter", "1 komma" i nerräkningen innan jag bytte ljudfiler
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •