Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Nybörjare på RC-flyg

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    12
    Jobb
    Revisor
    Klubb
    ej_Medlem

    Standard Nybörjare på RC-flyg

    Hej

    Jag tänkte börja flyga RC-flygplan. Om jag vill bli medlem i en klubb i Stockholm för både umgänge, lära sig mer och flyga på ett fält ibland - finns det nån i Stockholm ? Jag bor nära Ropsten.

    Sen undrar jag om FMS Dragonfly RTF är ett bra val som första plan? Enligt Wentzel hobby är det lagom svårt men nånstans har jag läst att det är relativt snabbt och inte passande för nybörjare. Man kan ju lessna om det blir för svårt, eller krascha planet. Det är propeller mitt på kroppen, är högvingat och passar bra för att buklanda. Jag bemästrar mindre drönare bra (typ Hubsan x4), men tycker det är för vindkänsligt utomhus.

    Tack på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Välkommen till en starkt vanebildande hobby.
    Det är en synnerligen bra utgångspunkt att bli medlem i en klubb där man kan få praktisk hjälp med mycket.
    Du hittar flygfält och klubbar i GPS-fältlistan.

    Jag har ingen som helst erfarenhet av Dragonfly men noterar att det är en ganska liten modell. Stort är bra när man lär sig flyga. En större modell är lättare att se, flyger lugnare och är ofta mindre känslig för turbulens. För ungefär samma pengar som Dragonfly kan du köpa en FMS Easy Star som har har 38 cm större spännvid.
    Easy Star verkar vara utsåld många håll, men här finns en på lager: Habo Hobby.
    Senast redigerat av Michael den 2016-06-21 klockan 18:11.

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Som relativt ny själv, började med en Hubspan SpyHawk, men liksom du läst om Dragonfly, den är lite för "snabb" som förstaplan samt stallade ofta, har imploderat tre kroppar.

    Köpte senare en mycket billig SuperCub på Teknikmagasinet. Bortsett att planet är väldigt vindkänsligt (max 2 m/s vind) och lite väl sprött, den var en perfekt nybörjarmaskin. Långsam, men manöverduglig trots bara 3 kanaler och lätt att flyga.
    ( .

    Har även provat att flyga med vingar (CrackWing)


    och denna "CrackYak" http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?...et-inomhusflyg. Fick modifiera dem (mindre skevroderytor) för att de skulle passa som nybörjarkärror. De har sina fördelar, men likt SuperCubben, vindkänsliga samt kräver att man bygger ihop dem. Dagens ESC:er och de flesta motorer kräver att man kan löda på kontakter mm, så dessa plan är inte "out of the box"-RTF/BnF/PnP.

    Skulle jag börjat om idag med nuvarande kunskap, så hade jag nog sett på denna Cub-modell http://www.skanehobby.se/nyborjarmod...s-cub-pnp.html . Kommer att kosta proppar, men om man väljer en mjuk typ bör de inte gå allt för ofta. Men stora problemet är radio ........... Det som kostar.

    Jag valde protokollet DSMX, iom att det finns små, lätta mottagare (6-10 gr) för ca 150 kr, men kanske andra protokoll är bättre att satsa på. Läs vad folk klagar på här för de olika fabrikaten och lista klagomål per typ. Kanske en begagnad sändare med planminne och expo samt få klagomål är ett bättre val än att köpa nytt. Men räkna med ca 2.500 som startkostnad, om du inte köper ett paket typ 4-kanalare (växer du snart ut ur).

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Eller om du är programmerare och kan göra kvalitetskontroll av lödningar och dragavlastning kan du skaffa en FrSky Taranis för http://airmedia.se/produkt/frsky-tar...med-telemetri/ 2300kr. Mycket sändare för pengarna, har koppling till datorn för mervärde. Telemetri så man kan få reda på position, fart, batterispänning, ström och liknanden från flygetyget.
    fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    12
    Jobb
    Revisor
    Klubb
    ej_Medlem

    Standard

    Hej,
    Vad underbart att få så många svar snabbt! Jättekul och tack så mycket! Jag skall nog hålla mig till en RTF modell till att börja med. Är säker på att jag kommer bli biten men är inte så händig vad gäller det tekniska. Det låter som att jag borde satsa på en FMS Easy Star 1238 mm. Det fick jag som rekommendation av en annan affär. Blir den för svår får jag väl köpa en enklare modell, typ Supercub.
    Hälsningar Sverker

  6. #6

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Patrik B Visa inlägg
    Jo - den har vi ett antal nybörjare som valt och som snabbt blivit varma i kläderna med så den kan absolut rekommenderas - i alla fall om man har ett riktigt RC-fält att flyga på.
    Roger

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Skulle vilja råda dig att börja med en simulator... då spar du in mycket lim och reservdelar.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Alla våra nybörjare som börjat med en Apprentice har haft väldigt lite behov av limtuben...
    Markant mycket mindre än de som börjat med de flesta andra modeller.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    16
    Jobb
    Jobbar med data
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Hej.

    Skulle rekommendera en Multiplex FunCub. Lätt att flyga och väldigt förlåtande. Leta rätt på en Spektrum DX 6a, ny eller begagnad. Om du går med i en modellklubb så finns det garanterat någon du kan skolflyga med om du har en Spektrum radion.

    /Benjamin


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vill protestera lite mot Funcub som nybörjarmodell - även om det kan fungera. Ovan nämnda Apprentice är enligt mina erfarenheter avsevärt lämpligare och enklare att komma igång med för nybörjare i gemen.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Även om jag började med en Funcub så tycker jag att Apprentice S är ett överlägset nybörjarflygplan. Då vår vanliga skolpilot blev lite överaskad av att gyrot stod i beginner mode när han lyfte så fick jag ta över. Planet är otroligt stabilt även i det normala flygläget, i beginner och intermediate mode läget så förhindrar det allvarliga misstag.

    Men att börja med många timmar i simulator är givetvis att rekommendera. Då jag inte har någon TV så blev det många timmar med simulatorn innan jag flög funcubben första gången.

    Tänk på att du behöver MYCKET stora ytor i början, som ett exempel så är en fotbollsplan alldeles för liten om det står träd runt den. Det går alldeles utmärkt att flyga på en sådan yta när du lärt dig flyga men ett rc flygfält är definitivt att föredra i början.

    När det gäller att få ett billigt hållbart flygplan så kan jag rekommendera en Floater-jet, http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html Jag har använt det för autonom flygning med autopilot och då autopiloten har haft lite problem att lära sig så det har gått i backen vertikalt i full fart en gång. Det gick givetvis sönder, men inte värre än att plasten behövde kokas för att återfå sin form!

    Jörgen

  13. #13
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Haha! AXN, finns MÅNGA äventyr med den hos Xjet och hans polare
    https://www.youtube.com/user/xjet/search?query=axn

    De kan vara med om mycket ^^
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    12
    Jobb
    Revisor
    Klubb
    ej_Medlem

    Standard

    Om jag väljer en apprentice klarar den start och landning på 20 m asfaltsväg eller en äng med lågt gräs? Jag har hört att just landning är svårt för nybörjare.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    20m är ganska kort när man är ovan, helt beroende på hur terrängen ser ut omkring.

    Personligen föredrar jag buklandare för nybörjarflyg, kan sättas ner i långt eller kort gräs, planerade buskar etc ^^
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om man säger så här.... Kärran klarar i alla fall att starta på 20 m men du som nybörjare klarar knappast ens detta. Att landa på en 20 m bana är inte lätt - ens för en erfaren flygare. Men du tänkte ju gå med i en klubb tyckte jag du sa... Annars är det nog "buklandare" som gäller och gräsplan för landning.
    Besök en klubb och kolla hur det går till och vilka ytor som normalt behövs.
    Roger

  17. #17

    Standard

    Ifall en vanlig Apprentice "känns" för stor så har hobbyzone mini Apprentice precis kommit ut. ca 1.2m vingbredd men med samma funktionalitet som den stora "Apprentice". Däremot vet jag inte när den kommer till svenska butiker. mft.nu verkar ännu inte ha den på lager.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Du är välkommen till Kungsängens modellflygklubb ett par mil norr om stan
    MVH Tobbe

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    12
    Jobb
    Revisor
    Klubb
    ej_Medlem

    Standard klubb

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om man säger så här.... Kärran klarar i alla fall att starta på 20 m men du som nybörjare klarar knappast ens detta. Att landa på en 20 m bana är inte lätt - ens för en erfaren flygare. Men du tänkte ju gå med i en klubb tyckte jag du sa... Annars är det nog "buklandare" som gäller och gräsplan för landning.
    Besök en klubb och kolla hur det går till och vilka ytor som normalt behövs.
    Roger
    Yes, skall till Lidingö på torsdag och kika på deras klubbträff. Jag mätte upp ängen igår och den är cirka 80x250 med träd runtom dvs lite större än än en fotbollsplan. Jag tänkte att det inte går att landa på ängen men den är rätt jämn så det går nog bra. Så för att flyga där får jag nog börja med ett mindre plan tex Hobbyzone Sportscub S. Blir förstås vindkänsligt men det har fått så fina recensioner och har panik-knapp.
    Tror det blir en bra start för mig. Har trots allt aldrig flugit annat än små stabila drönare.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sport Cub finns både i en liten och en lite större variant (1300 mm spv). Jag har själv den större och även om den är lättflugen så skulle jag absolut rekommendera Apprentice istället som nybörjarkärra. Men har du inget klippt fält med bra yta så är det nog ändå en "buklandare" a'la Multiplex Easystar (eller nån av alla otaliga kopior) som kanske är lämpligast. På klubbfält brukar man kunna flyga det mesta så det är nog inte begränsningen men vill du flyga hemmavid så får du nog välja kärra efter förhållandena där.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •