Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Nybörjare på RC-flyg

  1. #21

    Standard

    Om du skall landa på en äng så måste du ha en modell utan landställ. Med Funcub som ett av de enda undantagen.

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om man anser att Funcub är ett undantag så är ju t ex även Durafly Tundra ett undantag - och det är en trevligare kärra men jag anser inte heller att det är nån nybörjarkärra (förstakärra). Fast "landa på äng" är ju ett vitt begrepp och är det högre gräs on en vildvuxen gräsmatta så fungerar nog ingen av dessa kärror.
    Roger

  3. #23

    Standard

    Ja, Tundran är givetvis likvärdig och ingen är optimal som nybörjarkärra. Är det höga träd runtomkring så är de båda ganska svårslagna då de kan flygas in mot landningen med mycket brant vinkel på grund av sina enorma flaps som bromsar planet. Men det är först efter att man lärt sig flyga ganska bra som man får nytta av det.

    AXN Floater Jet är lite knepig att få ner när det är trångt, det glider för bra och får en väldig fart om man skall dyka ner brant mot landningen. Men med en så stor äng att landa på så är det nog ett utmärkt alternativ på grund av sin stryktålighet. Priset på ca 700kr är också ganska svårslaget.

    Sedan har vi flygande vingar, rätt vinge som tex en Techone Popwing 900mm (Hobbyking säljer den under namnet TekSumo), är enormt stabila och kan landa på mycket små ytor. Nackdelen de har är att de är lite knepigare att starta med, du bör ha hjälp att kasta i början. De tål enormt mycket stryk och blir bara bättre av lagningar då man gärna förstärker med packtejp i samband med lagningen. De är nog de överlägset enklaste planen att flyga och landa av de som nämnts i tråden, men svårast att starta. De tål nog mest misstag och crasher av alla också. De är byggda på ett sådant sätt att det bara är en fördel att landa i en buske eller liknande istället för på marken.

    Jörgen

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu kommer jag väl ses som en motsträvig rackare men en flygande vinge som nybörjarkärra - njaa, inte för de allra flesta nybörjarna i alla fall. Visst tål dom stryk (om dom är av EPP) men det innebär inte per automatik att de är lämpliga nybörjarkärror. Har man tillgång till klubbfält så rekommenderar jag som tidigare Apprentice, har man inte det så får det bli nåt liknande Easystar, AXN Floater eller Bixler. Sen kan man givetvis ta en inomhuskärra a'la Techone MXS och använda små roderutslag så den inte blir så nervös. Då har man en kärra som kan flygas på väldigt begränsade utrymmen och vissa nybörjare kan absolut klara av den men ändå är det ingen idealisk nybörjarkärra - inte minst för att den inte alls uppför sig som en större "riktig" kärra så förutsättningarna att sen klara av en lite mera normal 2:a kärra är större om man så småningom klarar av att t ex flyga en Apprentice och då utan de tekniska hjälpmedel som är bra att ha i början.
    Roger

  5. #25
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    En fms easytrainer 1280 är perfekt, om du köper RTF (som jag gjorde det var mitt första plan, jag lärde mig flyga ensam med det, mycket simulatortid osv men easytrainern lärde mig flyga, radion som följer med från fms är det inget fel på direkt, aldrig tappat radiolänken och hann väl med en 200 flygningar med den radion innan jag köpte ett futabasystem) foaMet är ganska mjukt och det är bra när man skall krascha, min flyger fortfarande mycket fint trots en del lagningar.
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  6. #26
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag ville bara förtydliga:
    Någon rekommenderar med all rätt Apperentice S som trainer och visst med sin inbyggda stabilitet och hårdvaran som sitter i är det ett kapabelt men i sammanhanget ganska dyrt plan att komma in i hobbyn med!
    Dessutom har Apperentice landställ och konventionell propeller vilket kräver en del av piloten för att sätta ned kärran, i övrigt är det säkert en fin och kapabel kärra som man kan växa en del med.
    Men en bixler/easystar/eztrainer med pushpropp och högvingat samt polyhedral och faktumet att de är självstabiliserande motorseglare till naturen gör att man som nybörjare har mycket mer tid att fundera på orientationen och framförallt kan man flyga saakta och man blir varm i skorna direkt.

    -Högvingat gör att du kan landa på buken med avsevärt mindre risk att en vinge tar i och får kärran att hjula=mest skador, fms easytrainer är extra bra då Epo:n är ganska följsam och man kan sätta ned den hårt utan skador, bixler har avtagbart landställ om du tycker det är kul men buklanda är långt enklare, dessutom väger stället en del.

    -motorseglarmodeller ger generellt mer flygtid vilket ger dig fler chanser att landa om du är osäker, kom dock ihåg att när vi landar finns det en ofta en"point of no return", när man kommit så lågt och flyger så sakta att det finns risk för stall och/eller våldsam krasch om man ger gas och avbryter landningen - där är det bäst att vara sätta ned den även om den är långt borta eller om man inte hamnat rakt mot vinden och börjat krabba - använd sidoroder för att korrigera detta, du vill ej använda skevroder mycket alls när du kommer in för landning.

    -handstart dvs kasta den m 50-70% trottelxär ett närapå idiotsäkert sätt att komma upp i luften trubbelfritt, går på Apperentice också givetvis.

    -Plats, någon påpekade att en fotbollsplan är inte närapå stort nog för en nybörjare och det är nog där folk som lär sig själva gör sitt första misstag, min första flygning var på en plats jag idag aldrig skulle flyga modellflyg, jag kan landa pricksäkert om det krävs. Där du skall landa är första saken du bestämmer när du skall flyga och ta med vinden i den ekvationen och första accarna du flyger rekommenderar jag dig att flyga in landningsplatsen, avstånds/fartbedömningen man har som ny är ofta åt skogen och kan tror att kärran är mycket längre bort än den faktiskt är.

    -modellerna jag rekommenderar är lätta att modifiera när du blivit duktigare och ev får andra behov(Fpv exempelvis!) Då är dessa modeller redan perfekta för det, utrymmet är som gjort för extra komponenter, vikten påverkar inte flygkaraktärerna spec mycket, de har redan mycket vingyta i förhållande till vikt pga klassen. Man kan också hitta vind och termik och stänga av motorn helt och få mycket långa flygturer samtidigt som man får en till aspekt av modellhobbyn - segelflyg!

    Det här kommer säkert att gå bra, verkar som vi åttiotalister som växt upp med finger-spak-koordination har det lite lättare att lära oss flyga då vi ej behöver träna nerverna i händerna jättemycket utan har redan muskelminne där från tvspel och dyl.

    Lycka till! Hoppas du hittar en trevlig flygklubb, det är inte alltid fallet, i uppsala finns det två varav jag är med i ena men ibland kan vissa män vara fruktansvärt nedlåtande och frustrerande trots man uppför sig klanderfritt socialt och flygrelaterat (följa regler, protokoll etc).

    Lycka till mvh Gustaf




    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gustaf - jag har fått en känsla av att du inte sett eller flugit Apprentice. Att den har landställ är sant och det är både för- och nackdelar. Fördelen är att starten kan bli lite lugnare - alltså successivt upp i luften och inte plötsligt bara vara luftburen sen man släppt kärran. Sen är ju de flesta kärrorna utrustande med landställ och markstartade så inför 2:a modellen har man nog en fördel av att ha börjat med t ex en Apprentice i st f en Easystar/Bixler eller vad den typen av kärra nu heter. Sen är Apprentice extremt lättstartad, lättflugen och lättlandad i sitt mest "stabila" läge så med tillgång till ett flygfält ser jag inga problem att starta sin flygkarriär med denna kärra.Till nackdelarna hör givetvis som vanligt att landställ kan gå sönder vid mindre varsam landning men det problemet är inte speciellt stort med Apprentice även om det givetvis kan förekomma.
    Men - har man inget flygfält så är nog en "ställ-lös" kärra ett bättre val - t ex Easystar/Bixler eller den som du Gustaf tipsar om. Men som flygmaskin betraktad och som ett bra första steg inför fortsättningen förordar jag fortfarande Apprentice om de yttre förutsättningarna finns (flygfält) och man är beredd att ta kostnaden.
    Sen finns det ju många andra "icke stabiliserade" kärror som också kan fungera t ex Multiplex Funman som också är rätt billig med Multiplex "instags-radio" som ser ut som en spelkontroll. Den fungerar dessutom bra med flottörer om man skulle få lust att testa sjöflyg sen man blivit lite mera varm i kläderna.
    Roger

  8. #28

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    I detta fallet håller jag med alla som föredrar EasyStar/Bixler.
    En bit asfaltväg och en äng säger rätt så mycket om vilken typ av modellflyg det kan tänkas bli.

    Även en gräsmatta eller fotbollsplan är inte direkt något för en nybörjare med en Apprentice.

    Även om man behärskar både vägsnuttar och fotbollsplaner på en simulator innebär detta inte att man kan förutsätta att det går lika bra i verkligheten.

    En EasyStar kan man i princip "spinna" ner på en mindre gräsplan om man är lite tuff.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast TS talade ju om att bli medlem i en klubb och därmed få tillgång till klubbfält. Fast är det inte aktuellt så är det givetvis en "maglandare" som är lämpligast. Alternativt en mindre "inomhusflyg-liknande" EPP-kärra typ Techone Arrow 3D/Hobbyking Fury 3D el motsvarande där man ställt ner roderutslagen rejält. Dessa kan landas på väldigt små utrymmen och är samtidigt väldigt tåliga. Men de har ju ingen form av självstabilitet vilket trots allt finns på föreslagna "maglandare". Men är utrymme ett problem så kanske det trots allt fungerar bättre med "inomhus-kärrorna". Sen beror det ju också på hur mycket hjälp man kan få med de första flygningarna - alltså provflygning, intrimning och allmänt med flygtips för de första försöken.
    Roger

  10. #30
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej, nej det stämmer som du säger mcRegor jag har ej flugit den men har sett en på klubben, givetvis har den många fördelar med sitt rätt sofistikerade system men även om man gör allt i klubbmiljö med asfaltsbana eller kortklippt gräsbana så tror jag ändå att högvingpushpropp-konfigufationen är en vinnare, inga system att ändra, inget som magiskt kan rädda en dålig situation samt att beginnerlägen med autolevel i fixed wing känns så långt från vanlig flygning att jag tror den positiva transfern uteblir förutom tillvänjning av orientation.
    Samma egenskaper eller snarare brist på dom kan listas som nackdelar hos de andra alternativen givetvis från andra perspektiv.


    OnT; TS: gör lite research, gå t flygklubben och kolla hur det står till där, jag vill bara slå ett slag för att det med en kärra som jag rek går det faktiskt att lära sig själv hyfsat bra och snabbt, det är allt annat än nödvändigt att ha en lärare, på utube har FliteTest en "beginner"serie av avsnitt, de bör du se, täcker det mesta!ä
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    12
    Jobb
    Revisor
    Klubb
    ej_Medlem

    Standard

    Då får det bli en apprentice helt enkelt!! Om man köper en sändare separat för att ha nåt att växa i så köper man mottagare också antar jag? Men är det svårt att montera den i planet? Wfly verkar både bra och billiga.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är mottagaren (med inbyggd stabilisator) som är en stor del av "grejen" med Apprentice. Däremot, om det finns möjlighet, så skulle du ju kunna köpa den med t ex en DX6 (den nya) istället för den enkla DX4e som följer med. Sen finns ju en ännu mera utvecklad efterföljare till Apprentice i form av Sportsman S men den har jag tyvärr inte sett i verkligheten ännu.Roger

  13. #33

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    12
    Jobb
    Revisor
    Klubb
    ej_Medlem

    Standard

    Jaha, här lär man sig nytt och får bra råd på köpet. Tackar!

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  14. #34

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det är mottagaren (med inbyggd stabilisator) som är en stor del av "grejen" med Apprentice. ..
    Jag vet inte om jag håller med fullt ut. De första Apprentice som kom hade inte Safe eller "nybörjarläge".
    Apprentice är ett riktigt bra plan som det är och funkar bra att flyga "på gammalt sätt" med sidoroder.
    Det funkar också att flyga med skev-höjd som de flesta väljer att flyga med.
    Vi har även haft juniorer med SAFE på sina men som aldrig programmerat in det på någon knapp.
    Apprentice är en riktigt bra "Trainer" men är ett traditionellt modellflygplan som behöver ett rimligt bra flygfält.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Våra" nybörjare som börjat med Apprentice har dock använt stabiliseringen - om än kanske inte i det allra "effektivaste" läget. Men man kan ju ändra medan man flyger. Sen finns det ju en "panik-knapp" som är väldigt effektiv - i alla fall om man är en bit upp. Har man tappat kontrollen så trollar denna knapp tilbaka den. Sen är det bara att flyga vidare...
    Roger

  16. #36
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    TS du får många goda råd här och Apprentice är bra som luftfarkost och trainer, visst. Bra också om du köper en dx6 eller dx8 (för slippa uppgradera radio nästa år igen) men allt detta kostar en del, kraschar du är det rått svårlagat misstänker jagm det gårmgivetvismatt beställa vingar, stabbar och allt men hur kul är det?

    Lära sig lyfta från asfalt och landa är fint att kunna och easytrainern gör ej det om du ej sätter hjul på den.

    Jag tänkte ifall kostnad var en faktor skulle jag definitivt valt nån av pusherkärrorna, du kan totaldemolera 2st sådana föf priset av en Apperentice RTF m dx6 nästan!

    Men kör du på Apperentice den är, snygg, kapabel och sälert lätt att flyga, den är dock inte särskilt mångsidig, en bixler eller easytrainer kan du ta ut nästan varsomhelst och landa på en högvuxen åker.

    Lycka till!!! Se till stt du planerar när och var du skall landa innan du lyfter, se också till att du har ström kvar att göra 5+ landningsförsök, djupseendet bråkar mycket innan man vant sig, iof kan du säkert använda proppen som broms.
    Mvh Gustaf


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  17. #37

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    12
    Jobb
    Revisor
    Klubb
    ej_Medlem

    Standard

    Absolut, det är klart att kostnaden aldrig kan bortses ifrån.Och det finns onekligen en poäng med att en buklandare är mer mångsidig då man blir mindre beroende av en klippt gräsmatta. Jag har ju en äng på 80*200 meter som ligger 5min hemifrån.

    Men det finns ju ett mellanting mellan en Apprentice och en FMS Easy Glider 1280 som heter Hobbyzone Conscendo 1500 mm. Den ser ut att vara en buklandare, har infällbar frontpropeller och olika svårighetslägen och även panikknapp.

    Jag fick prova att flyga en stor metanoldriven version på flygklubben och det var verkligen inte rätt att hindra den från att störta när jag använde skevrodret så att inhandla en simulator känns som en bra ide.

  18. #38


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Conscendo är en elseglare - i o f s inte fel det heller men det är trots allt en liten seglare. Sen är ju en seglare i grunden lugnare i sina rörelser så den är nog enklare att börja med men sen blir steget till en motorkärra ännu större än om du börjat med en sån med stabiliserings-hjälpmedel. Men inget är fel - man väljer helt enkelt det som känns bäst. Och kommer du att flyga på andra ställen än ett klubbfält så är nog "buklandare" att föredra. Tänk bara på att seglare oftast kräver större utrymme för att ta sig ner just p g a att dom glider bättre i luften än en motorkärra.
    Bra att du åkt till en klubb och kollat. Ta gärna nåt besök till där innan du bestämmer dig.
    Roger

  19. #39

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    12
    Jobb
    Revisor
    Klubb
    ej_Medlem

    Standard lim!

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Conscendo är en elseglare - i o f s inte fel det heller men det är trots allt en liten seglare. Sen är ju en seglare i grunden lugnare i sina rörelser så den är nog enklare att börja med men sen blir steget till en motorkärra ännu större än om du börjat med en sån med stabiliserings-hjälpmedel. Men inget är fel - man väljer helt enkelt det som känns bäst. Och kommer du att flyga på andra ställen än ett klubbfält så är nog "buklandare" att föredra. Tänk bara på att seglare oftast kräver större utrymme för att ta sig ner just p g a att dom glider bättre i luften än en motorkärra.
    Bra att du åkt till en klubb och kollat. Ta gärna nåt besök till där innan du bestämmer dig.
    Roger
    Hej,

    Det var ju riktigt kul det här! Jag köpte en FMS Easy Trainer 1280. Det känns som rätt val då buklandning passar mig bra. Jag har tränat på start och landning idag och det gick bra tills jag glömde att man skall landa i motvind. Sidvinden gjorde att den snabbt gick åt pipan och planet sprack i nosen.Så nu har jag lärt mig något nytt!
    Men vad använder man för lim? Jag behöver inget snabbhärdande på 15min utan det räcker gott med 5 timmar, kanske tom 12 timmar. Kanske ett lim som expanderar lite om jag vill fylla ut material och ett annat som passar bra i fogar och inte expanderar. Materialet anges som EPO Foam, det kännns som frigolit. Det verkar finnas en uppsjö typer jag aldrig hört talas om tidigare.

    Hälsningar Sverker

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Till EPP/EPO använder du med fördel UHU Por - endera som kontaktlim om det passar och du har brådis, annars "våtlimmar" du med limmet precis som med t ex vitlim. Sen får du vänta några timmar på att det skall torka. Finns inget annat liknande lim som matchar UHU Por.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •