Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 62

Ämne: Nybörjare på RC-flyg

  1. #41

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag använder ofta smältlim på min MPX Funman som också är av EPO foam vad jag förstår. Tror den nu består av 10% smältlim vid det här laget, åtminstone i nosen . Smältlim är väl inte så lätt och man får vara lite försiktig så att man inte smälter foamen, men det är väldigt lättanvänt och lagningen "torkar" nästan omedelbart. Fyller även upp små hålrum. Funman är inte så kritisk på vikten, den funkar att flyga på ackar från 800 mAh till 1800 mAh 3s enligt min erfarenhet.

    ELAPOR är det visst för Funman, inte EPO, vet ej skillnaden.
    Senast redigerat av mikaelbe den 2016-07-09 klockan 20:12. Anledning: Rättat till ELAPOR

  2. #42

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Smältlim är enkelt och bra att laga med.

  3. #43

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Till EPP/EPO använder du med fördel UHU Por - endera som kontaktlim om det passar och du har brådis, annars "våtlimmar" du med limmet precis som med t ex vitlim. Sen får du vänta några timmar på att det skall torka. Finns inget annat liknande lim som matchar UHU Por.
    Roger
    UHU Por är grymt bra. Rekommenderas varmt. Många gillar smältlim men efter att jag fått ordning på Por har jag lagt ned smältlimmandet. Por är enkelt, limma, fixera med nålar, gummiband och klädnypor.

    Smältlim lossnar, kladdar, blir tungt och fult. Iaf för mig. Det går att få det jättebra har jag sett på typ FliteTest men de har bättre teknik än mig gissar jag.

    Du får prova bådadera och känna dig för helt enkelt.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #44
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Smältlim finns flera sorter av. Gemensamt är att de är tunga och snabba. Uhu por är ett lätt lim som lämpar sig väl för modelflyg, kontaktlimmar man kan det vara svårt att få rätt passning men det går ganska snabbt, våtlimmar man kan man justera men det går långsamt. Jag använder uteslutande smältlim för att fixera servon, till allt annat Uhu-por
    fredrik

  5. #45

    Standard

    UHU Por är klockrent. Ta fram tuben, limma på ena sidan, sätt ihop delarna tvärt, tejpa vid behov för att fixera. Vänta lite på att det torkar. Klart!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #46
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    PU-lim är bra om man vill fylla ut håligheter. Det funkar ungefär som fogskum men det tar längre tid att härda. Droppa/spraya på lite vatten så "skummar" det mer. Tar en natt att härda. Detta funkar bra, Biltemas egna är inte lika bra.
    http://m.clasohlson.com/se/Vattenfas...g&gclsrc=aw.ds
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #47


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast med PU-lim så måste man fixera bitarna ordentligt eftersom det sväller rejält - annars lyfter dom och det kanske inte var meningen. Är EPP/EPO-bitarna lite deformerade så kan man "koka"/värma dom i varmt vatten så brukar dom expandera igen. Sen limma med UHU Por.
    Roger

  8. #48
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sverreberre Visa inlägg
    Hej,

    Det var ju riktigt kul det här! Jag köpte en FMS Easy Trainer 1280. Det känns som rätt val då buklandning passar mig bra. Jag har tränat på start och landning idag och det gick bra tills jag glömde att man skall landa i motvind. Sidvinden gjorde att den snabbt gick åt pipan och planet sprack i nosen.Så nu har jag lärt mig något nytt!
    Men vad använder man för lim? Jag behöver inget snabbhärdande på 15min utan det räcker gott med 5 timmar, kanske tom 12 timmar. Kanske ett lim som expanderar lite om jag vill fylla ut material och ett annat som passar bra i fogar och inte expanderar. Materialet anges som EPO Foam, det kännns som frigolit. Det verkar finnas en uppsjö typer jag aldrig hört talas om tidigare.

    Hälsningar Sverker
    Grattis!!!! Du har samma kärra som jag börjadr hobbyn med och jag flög min easytrainerrigg senast igår, man kan slänga på en lättare fpvsetup och fortfarande ha kraft över utan att gå upp till 3s-accar!
    Fartreglaget i din easytrainer är på 20A och en riktig tuffing, likaså flygkroppen, ddt är en mkt trevlig modell att börja med, som sagt bara, landningarna: easytrainern flyter i luften hur långt som helst så du behöver låång inflygning!

    Grattis till ett klokt köp, min flyger fortfarande som sagt, smältlim fungerar också bra till det mesta reparationer i epon i din easytrainer!

    (2s-accar med 20C ger rätt mycket mer sprutt än den 2s1300 15C som följer med, fartreglaget klarar det utmärkt, jag kör ett 2s2000 25c utan problem vilket är rätt långt över fartreglagets rating)

    Om du uppgraderar radion i framtiden så mår easytrainern mkt bra vid landning av spoilerons, mao skevrodren går upp som bromsar men agerar fortfarande skev, du skär landsträckan med 2/3delar nästan med fulla spoilerons! (El flaperons men modellen har mer rollauktoritet med spoilerons)

    Lycka till! Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #49

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    12
    Jobb
    Revisor
    Klubb
    ej_Medlem

    Standard

    Tack! Tror mitt fartreglage är 13a. Batteriet är 1300 mha och är 20s.
    Jag har en spektrum dx6. Kan jag programmera spoilerons då ?

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  10. #50
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sverreberre Visa inlägg
    Tack! Tror mitt fartreglage är 13a. Batteriet är 1300 mha och är 20s.
    Jag har en spektrum dx6. Kan jag programmera spoilerons då ?

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Det går att programmera spolieron även med gamla DX6i men det är lite klurigt och är max vad sändaren klarar
    Inlägg #2
    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-g...-question.html
    fredrik

  11. #51

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    12
    Jobb
    Revisor
    Klubb
    ej_Medlem

    Standard

    Tack! Jag har nog den nya sändaren. Är det länken ovan som gäller då som manual?

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  12. #52
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sverreberre Visa inlägg
    Tack! Jag har nog den nya sändaren. Är det länken ovan som gäller då som manual?

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Länken var bara hur du gör i sändaren för att ställa in spoilerons.
    fredrik

  13. #53

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    12
    Jobb
    Revisor
    Klubb
    ej_Medlem

    Standard

    Borde inte spektrum ha manual för detta? Jag lyckas inte själv. Vad är tanken - att man med en brytare ställer om så båda skevroder går ner? Måste man koppla in ena skeven på en ny kanal?

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  14. #54
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Det du gör är att separera skevrodren från ysladden och stoppar in dem i kanal1 resp 5 (tror det är 5 alt ch6 på spektrum) och det bör göra susen, om båda skeven rör sig efter denna koppling har du nu separata kanaler för skeven och då kan du gå in och aktivera flaperons, ger du ett positivt värde får du spoilerons (skev pekar uppåt) negativt värde ger flaperons (skev pekar nedåt som klaffar)
    Min(hööggravida) kvinna sover nära spektrumradion annars skulle jag gått in och dubbelkolla men jag är rätt säker på det jaG skrivit.
    Btw du skriver 13A ESC?? är det easytrainer 800mm spännvidd eller 1280mm? Trodde båda dessa hade 20A esc? Är du säker?
    Kör du 5x3-proppen eller 4x4?

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  15. #55

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    12
    Jobb
    Revisor
    Klubb
    ej_Medlem

    Standard

    Ok, tack. Jag får prova detta.

    Det är 20a esc, hade fel. Vet inte vad du menar med det andra...
    Häls Sverker

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  16. #56


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns två versioner av kärran - en med 800 mm spännvidd och en annan med 1280 mm (enl Gustaf). Han undrade vilken av dessa du har samt vilken storlek på propeller du använder.
    Roger

  17. #57
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Precis, låter dom 1280mm-versionen, det fartreglaget (20A) måste jag säga imponerar, jag har överbelastat mina sådana fartreglage rätt hårt tidvis och det håller fortfarande, hur gick det?
    Fick du fart på separata kanalerna?

    Den kärran som redan är trevlig (kom ihåg att ställa ail-differential, dvs skevroder går längre sträcka upp än vad det går nedåt, tex skevet på vänstrer sida rör sig 4cm uppåt från neutralt läge när din högra spak pekar åt vänster men endast 1.5cm nedåt när din högra spak pekar åt höger) du kan fixa detta i spektrums "ail-differential" eller ställa endpoints i radion så det stämmer.

    Du vill att skevrodren rör sig så mycket uppåt som bara möjligt på denna kärra, roll-raten är rätt seg och du kan förbättra det på detta viset, likaså flyger fms:en oändligt bättre med skevdifferential, prova?

    Mvh Gustaf


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Mycket effektivare än att ha en massa "differential" inställd på skevroder är att lära sig använda sidrodret i kombination med skevutslag. Som nybörjare kan man gärna mixa in lite skev->sida i radion. På så vis motverkar man skevroderbromsen utan att tappa respons i rollplanet vilket lätt blir fallet med alltför mycket differentiering av skevroder.

  19. #59


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - att flyga med alla roder är ibland en bortglömd konst men har man väl kommit in i detta så är det svårt att sluta...
    Jag menar att när man flyger kärror utan sidroder, t ex Vingar, så är man likt förb...at på vänsterspaken och försöker styra...
    Roger

  20. #60
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Nej, just denna kärra har jag lablrerat mycket med, den MÅSTE ha skevdifferential för att svänga ordentligt, jag svänger alltid koordinerat m sidan, oftast bara sida med denna modell som har polyhedral faktiskt och nåt i konstruktionen gör att den beter sig oändligt mycket bättre med min rekommendation, jag har nu över 400flygningar på denna med 3 olika radiosystem och jag vet definitivt att vad jag råder till i detta fall ger en bättre kärra, end of story!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •