Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad ska kopplas på först?

  1. #1

    Standard Vad ska kopplas på först?

    Har en Extra med separat BEC som drivs av ett 2S lipo och som kopplas på med en separat switch. Är det viktigt att koppla på detta innan man kopplar in lipoacken till motor eller spelar ordningen ingen roll?

  2. #2

    Standard

    Så länge du har Common ground spelar det mindre roll.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    ......och med "common ground" menar du?

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Menar du en BEC som går till typ mottagare och sedan separat batteri med switch för tändningen?

    Jag tycker att man alltid skall koppla in batteriet till mottagaren först, eftersom det är den som styr allt annat, dels för att jag vill ha en ren signal till mottagaren för säker låsning innan allt annat som spyr ut dynga i radiovågsvärlden. Inte för att jag tror det behövs, men det känns bättre att börja med ren signal och därefter bygga på.

    Gemensam jord, dvs att den svarta kabeln är sammankopplad.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Mottagaren på 100 ggr av 100 först. Gör du omvänt kan du bränna fartreglaget om du har otur och det är illa programmerat. D.V.S. alltid Separat BEC först spännigssatt.
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    "Common Ground" har väl inget att göra med i vilken ordning man startar grejorna.

    Är det dessutom en Opto-ESC så ska man definitivt inte koppla ihop ngn "common ground". Då förstör man hela idèn med opto-isolation mellan kraftelektroniken och signalelektroniken.

    Men för att svara på frågan så spelar det ingen större roll vilken ordning. En ESC ska inte göra något på egen hand utan signal, den är des-armerad då. Men jag föredrar också att koppla in Rx först ialla fall, därefter ESC/Motor.
    /A

  7. #7

    Standard

    Kanon, tack för svaren!

  8. #8

    Standard

    Utan Common ground så får du fler störningar som kan störa annan utrustning.

    Fartreglaget väntar på signal från mottagaren innan det hoppar igång. Det har aldrig orsakat något så länge jag har kört med separata LIPO och BEC på mina FPV flygplan.


    ang OPTO så gäller väl det bara andra sidan av fartreglaget dvs den sidan som motorn är inkopplad på?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Utan Common ground så får du fler störningar som kan störa annan utrustning.
    Så man får MER störningar UTAN elektrisk koppling mellan delarna? Så hela idèn med Opto-isolation är fel då....eller hur tänkte du nu?
    /A

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kontrollera hur en optostyrning är uppbyggd så får du svaret.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

    Standard

    Är inte funktionen med Opto att den skiljer galvaniskt på sidan med motor och sidan med mottagare och strömkälla?

    Jorden från 2 strömkällor kopplas ihop - det har inget med andra sidan av ESC att göra.

    Hittade en snarlik fundering på RC-G


    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jovisst är det så. Galvaniskt skilda kretsar med Optokopplare. Kopplar du ihop de två kretsarnas jord så är de inte längre galvaniskt skilda. Förstår fortfarande inte hur du menar att detta kan påverka i vilken ordning man ska koppla in saker, om vi nu ska återgå till frågan som den var ställd.
    /A

  13. #13

    Standard

    Jag säger att det spelar mindre roll i 1a inlägget - det är du som blandar in OPTO...

    Och jag säger inte att du skall koppla in sidan efter OPTO (motorns 3 kablar) till common ground, jag menar att du skall koppla in strömkällans jord...

    Många störningar med FPV beror på just ESC som slänger ut massor med "brus"
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •