Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Taranis 9E gav krasch pga kabelglapp

  1. #21


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Taskigt kablage till spakarnas pottar är nog mer regel än undantag, oavsett fabrikat. Har hittills aldrig varit särskilt imponerad av något radiofabrikat när jag har öppnat och tittat. Faktum är att det ofta är pinsamt hur klantigt det är gjort oavsett om tillverkarna pratar japanska, koreanska, tyska eller kinesiska.

    Kolla hur spakarna hanteras av t.ex. en IMAC-flygare, eller en Aircombatpilot! Det vippas på ganska bra, eller hur? Då är det ledsamt att se hur man väljer vanlig kopplingskabel med kopparkardeler och klämmer fast kabelpaketet med en enkel metallklämma. I vissa fall är härvlängden dessutom så kort att det blir ett ganska koncentrerat vickande precis vid infästningen. Då behövs det inte särskilt långvarigt vickande innan kopparen i kardelerna blir utmattad och bryts av.

    När jag byter ut kablaget försöker jag använda mig av flatkablar av nedanstående typ. Finns alltid några stycken i en gammal laptop som är på väg att förpassas till återvinningen.

    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  2. #22
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Taskigt kablage till spakarnas pottar är nog mer regel än undantag, oavsett fabrikat. Har hittills aldrig varit särskilt imponerad av något radiofabrikat när jag har öppnat och tittat. Faktum är att det ofta är pinsamt hur klantigt det är gjort oavsett om tillverkarna pratar japanska, koreanska, tyska eller kinesiska.

    Kolla hur spakarna hanteras av t.ex. en IMAC-flygare, eller en Aircombatpilot! Det vippas på ganska bra, eller hur? Då är det ledsamt att se hur man väljer vanlig kopplingskabel med kopparkardeler och klämmer fast kabelpaketet med en enkel metallklämma. I vissa fall är härvlängden dessutom så kort att det blir ett ganska koncentrerat vickande precis vid infästningen. Då behövs det inte särskilt långvarigt vickande innan kopparen i kardelerna blir utmattad och bryts av.

    När jag byter ut kablaget försöker jag använda mig av flatkablar av nedanstående typ. Finns alltid några stycken i en gammal laptop som är på väg att förpassas till återvinningen.

    Mkt bra tips detta om man ej har en futaba

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Taskigt kablage till spakarnas pottar är nog mer regel än undantag, oavsett fabrikat. Har hittills aldrig varit särskilt imponerad av något radiofabrikat när jag har öppnat och tittat. Faktum är att det ofta är pinsamt hur klantigt det är gjort oavsett om tillverkarna pratar japanska, koreanska, tyska eller kinesiska.

    Kolla hur spakarna hanteras av t.ex. en IMAC-flygare, eller en Aircombatpilot! Det vippas på ganska bra, eller hur? Då är det ledsamt att se hur man väljer vanlig kopplingskabel med kopparkardeler och klämmer fast kabelpaketet med en enkel metallklämma. I vissa fall är härvlängden dessutom så kort att det blir ett ganska koncentrerat vickande precis vid infästningen. Då behövs det inte särskilt långvarigt vickande innan kopparen i kardelerna blir utmattad och bryts av.

    När jag byter ut kablaget försöker jag använda mig av flatkablar av nedanstående typ. Finns alltid några stycken i en gammal laptop som är på väg att förpassas till återvinningen.

    Kabeltypen kallas tydligen FFC, Flexible Flat Cable och finns i olika fabrikat. Då behöver man alltså 2 st kablar som är ca 60 mm långa och har 3 parter med 1 mm delning samt 2 vinklade och 2 raka anslutningskontakter. Var köper man sådana?
    /Leif

  4. #24


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Kabeltypen kallas tydligen FFC, Flexible Flat Cable och finns i olika fabrikat. Då behöver man alltså 2 st kablar som är ca 60 mm långa och har 3 parter med 1 mm delning samt 2 vinklade och 2 raka anslutningskontakter. Var köper man sådana?
    Kolla hos http://www.amgab.se/ i Knivsta.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #25
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    60
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Mångkardeliga tunna kopplingstrådar med flexibel, mjuk isolering i polyuretan är tveklöst bäst tycker jag. Dock dyra. Silikonisolering kan också fungera men den avger silikonånga som i värsta fall kan förstöra kontaktytorna på brytare och pottar.
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •