Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Taranis 9E gav krasch pga kabelglapp

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard Taranis 9E gav krasch pga kabelglapp

    Min sprillans nya mpx Heron gick i backen under andra flyget på ett oförklarligt sätt. Den gick i spin strax efter start när jag slog av trotteln för att plana ut och börja glidflyga. Väl hemma i modellverkstaden upptäckte jag att sidorodret gav slumpvisa utslag i närheten av noll throttle och kunde fastna med 20-50% utslag. Själva sidrodret funkade korrekt vid spakutslag för sidroder utan throttle? Vid närmare koll uppkom samma problem oavsett modellval. Jag öppnade radion och när jag tummat lätt på kabelknippet som är anslutet till gimbalen så försvann problemet?? Jag lossade kabelknippet och kollade så att den inte hade glappkpntakt i någon ände. Kollade även chassiekontakterna till kabeln utan att kunna se något fel. Blåste rent med tryckluft och sprayade kontakt spray i kontakterna och nu funkar allt som det ska. Svårt att fortsätta felsöka när jag inte kan provocera fram felet. Återstår väl bara att flyga igen och vara extra vaksam på hur sidrodret uppför sig. Har ni något förslag på hur jag kan åtgärda? Kanske felet är avhjälpt efter att jag sprayat kontakterna?
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  2. #2

    Standard

    Usch, trist!
    Min gissning är att du fått glapp i kontakten. Jag noterade direkt när jag fått radion i min hand att hela kontakten vickar fram och tillbaka när man rör spaken - det kan inte vara bra!!! Jag lade upp en video på detta i vintras i X9E-tråden.
    Lösningen var att jag stelopererade de två kontakthalvorna mot varandra med hjälp av smältlim och lade på så mycket att kablarna inte heller böjs vid kontakten.
    /J

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Tack J
    Gör så direkt!
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ta också bort den allt för hårt spända dragavlastningen. Smältlim är för stelt, du kommer att få brott på kabeln där smältlimmet tar slut, jag har i stället uhu-por.
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Hade samma problem med både sida och skev på kompisens (välanvända) Spektrum DX8 som har exakt samma kontakter. Tog bort kontakterna, lödde in kablarna och avlastade med kontaktlim. På min egen Taranis E nöjde jag mig med att i förebyggande syfte fixera kontakterna med smältlim redan när sändaren var ny.
    /Leif

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Min sprillans nya mpx Heron gick i backen under andra flyget på ett oförklarligt sätt. Den gick i spin strax efter start när jag slog av trotteln för att plana ut och börja glidflyga. Väl hemma i modellverkstaden upptäckte jag att sidorodret gav slumpvisa utslag i närheten av noll throttle och kunde fastna med 20-50% utslag. Själva sidrodret funkade korrekt vid spakutslag för sidroder utan throttle? Vid närmare koll uppkom samma problem oavsett modellval. Jag öppnade radion och när jag tummat lätt på kabelknippet som är anslutet till gimbalen så försvann problemet?? Jag lossade kabelknippet och kollade så att den inte hade glappkpntakt i någon ände. Kollade även chassiekontakterna till kabeln utan att kunna se något fel. Blåste rent med tryckluft och sprayade kontakt spray i kontakterna och nu funkar allt som det ska. Svårt att fortsätta felsöka när jag inte kan provocera fram felet. Återstår väl bara att flyga igen och vara extra vaksam på hur sidrodret uppför sig. Har ni något förslag på hur jag kan åtgärda? Kanske felet är avhjälpt efter att jag sprayat kontakterna?
    Göran
    Hej! Oj vad tråkigt!! OT Hur klarade sig Heronen? Var det full spinn hela vägen ned eller rätade den ut sig nån gång? Lider med dig, har en Heron som jag gillar hur mycket som helst, riktigt mångsidig!

    Vad tråkigt att ni är flera som upplever problem med glapp, sånt skall bara inte hända i en splitterny radio!!!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Först kändes det omöjligt att lappa ihop den. Delarna låg utspridda på fältet men jag tog med dem hem och kunde konstatera att all delar fanns. Kl 03:30 var den hel igen mha av glasfibertape limmad med utspätt vitlim så blev den hel igen. Har flugit sedan dess och den funkar även om den blivit tyngre i nosen. Beställer nog en ny kropp i vinter


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  8. #8

    Standard

    Trist när en annars bra radio ska fallera på grund av slarvfel från tillverkaren. Det var väl något liknande bekymmer med första modellen av Taranis. Man kanske skulle skruva isär radion och kolla om något behöver göras.

    https://www.youtube.com/watch?v=WoFvnTtvYHw

    /Mats

  9. #9

    Standard

    En radio är inte bättre än QC. Varför är BMW bättre än Lada? Innan ni köper billiga grejor bör ni ställa dessa frågor till er själva.

  10. #10

    Standard

    Där kom den!

    Vad fint att du upplyser osst. Vi Taranisägare är ju inte så kunniga på tekniskt avancerade prylar och inte har vi hört det förut heller.

    /Mats

  11. #11

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    En radio är inte bättre än QC. Varför är BMW bättre än Lada? Innan ni köper billiga grejor bör ni ställa dessa frågor till er själva.
    Nu är det dags att vakna, det är inte så längre, kolla här

    https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=...av+personbilar


    Många dyra märkesbilar i den sökningen

    Sen är det högst troligt att QC på fabriken som tillverkar Futaba Multiplex Hitec Taranis mf pratar flytande kinesiska

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bilar och bilåterkallelser kan ju diskuteras hur länge som helst (och det görs ju också på diverse bil-fora) men ju mera avancerade bilarna blir (=dyra), desto större sannolikhet att nåt fallerar vilket kan generera en återkallelse. Så helt jämförbart är det nog inte. Däremot tillverkas ju det mesta, dock inte allt, vad gäller våra RC-anläggningar numera i Kina och där görs ju både produkter med hög kvalitet och rena skitprodukter. Så helt enkelt är det inte att välja rätt.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Hitech hade också problem med kabeldragning och lödningar under 80 och 90talet i både radio och mottagare, vilket säkert är förklaringen till varför inte de är största märket idag. Därför försöker man köpa sig fri från problem genom att välja lite dyrare prylar i allafall om man flyger mycket. Dock inte alltid att det är en garanti, men jag har sett i tyranis och deras pulpet radio och tyvärr inget som imponerar som när man tittar i en Jeti eller Futaba. Hur många har ni besiktigat? Och som gammal kretskorts designer så finns det lite erfarenhet som backar upp. Dock tycker jag att en radio med kablar har en dålig design oavsett märke, en aktiv QC spelar här en större roll än ni tror.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    QC är nog viktig men hur skall man kunna försäkra sig om vilka märken, och för vilka modellserier, som det verkligen finns en aktiv QC ? Prisnivån behöver ju faktiskt inte återspegla QC-nivån...
    Roger

  15. #15

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Hmmm, Jeti och Lada båda kommer från gamla öststats länder, det borgar för kvalitet

  16. #16

    Standard

    Jag brukar kolla tillbaks när det gäller kvalitet.
    Ingen (?) skriver om Futaba-problem här i forumet, därför valde jag Futaba för flera år sedan och kommer fortsätta med det med tanke på hur lite det skrivs om det. QC eller inte. Man köper en Futaba, använder det. Keep it simple. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Att Futaba inte har problem beror på att de flesta är lösta vid det här laget, men det har definitivt inte varit en problemfri resa. Men det var mycket snack om överhettade mottagare R6014, Zero-Guid så flera sändare låste till samma mottagare, och att heli inte kunde använda FASST då det var för långsamt (med Fasst R607FS), så nog har de också haft sin den av problem.
    fredrik

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja - "zero-guid" var förvisso ett problem men uteslutande för en mindre serie av en viss sändartyp (6EX vill jag minnas) och "överhettningen" av 14-kanalsmottagaren var knappast ett stort problem hos oss uppe i Norden. Sen att Fasst var för långsamt för heliflygarna - nja, tillåt mig tvivla på att det "problemet" drabbade speciellt många. Så på det stora hela har nog Futaba klarat sig rätt bra från allvarliga problem. Eller för att vända på det - det finns nog andra fabrikat som drabbats långt mera i alla fall. Sen är det säkert överdrivna problem i en del fall men utan egen erfarenhet är det svårt att bedöma. Flyger både med Futaba och Taranis och min spontana åsikt är nog att Futabas hårdvara känns lite gedignare och bättre "ihopskruvad" - rätt eller fel är dock svårt att säga. Båda har hittills fungerat bra men Futaban har väldigt mycket längre drifttid och räknar man även in tidigare Futabor så har det hittills varit ett problemfritt ägande. Men det hindrar inte att jag är lite nyfiken på kommande FrSky Horus.
    Roger

  19. #19

    Standard

    Jag valde Taranis för det överlägset flexibla Open Tx, mottagarna i R#X-serien, telemetrisensorerna och priset. Hårdvaran tycker jag är OK, franför allt på E-modellen. Undantaget är just kablarna och kontakterna till den rörliga delen av spakarna. Det finns ju faktiskt fungerande lösningar på flexkablar! Vidare har jag bytt ut de löjliga korta bärarmarna i plast mot längre i aluminium.
    /Leif

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag vill sticka in att jag hade lyckan att tidigt börja använda en futaba t8j, inte den bästa modellen men inte heller den sämsta, som radio betraktat är den svårslagen, vissa rapporterar upptill 4km range på landsbygd och få radior i klassen har diversity, ännu färre har antennerna inbyggda och dolda bekvämt i radion som för övrigt är perfekt i storlek även om ergonomin i centralvred kan diskuteras, hursomhelst har jag aldrig aldrig tappat signalen med denna radio, faktiskt inte ett enda problem sen jag började använda den.

    Visst en frsky taranis med telemetri och billiga sbusmottagare, opentx och alla möjligheter är jättefint, ibland nödvändigt till och med, jag behöver nog en sån i framtiden också.
    Dock en radio som alltid hänger med, aldrig bråkar och har god räckvidd och är tillräcklig att ställa alla nödvändiga mixar för en "fullhouse"-seglare är en futaba t8j.

    Om man vill ha massa möjligheter iform av Opentx, telemetri, talsyntes och blåtand och lullull skall man nog köra frsky idag, om man vill ha en bra pålitlig radio för att flyga med köper man en futaba..håller med tidigare om spakkänslan och kvalitetskänslan i stort, en taranis9 ser ut som en gammal
    Skrivmaskin bredvid en futaba....haha skjut mig ej


    (Spektrum dsm2 måste vara det sämsta protokoll jag provat ändå, vanliga 2,4ghz leksaker har bätte räckvidd känns det som, ska försöka få lite mer separation mellan vtx och Rx då vtxen verkar begränsa dsm2, har bättre range med 5.8ghz 200mw vtxen än 2.4ghz dsm2 200mw spektrum dx6i, har en futaba 6ch rx som jag skall stoppa i den kärran istället har inte orkat ännu, ska bli mkt intressant att se om jag kan flyga ifrån videolänken då,,

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •