Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

mne: Flygande vingars utgngslge fr hjd?

Standard Flygande vingars utgngslge fr hjd?

Hej!

Alla vingar jag flyger med s ska frn brjan ha lite "upp-roder".
    Caipirinha ska ha 4mm, Ninox ska ha ca 10 mm osv.
    SkyWalker X-5 vet jag inte?!

Det sgs att vingar ska vara lite framtunga och att man kompenserar det med lite hjd.
    Men varfr ska vingar vara lite framtunga? Och hur mycket? Ju mer, desto strre upproder behvs.

Jag frst kopplingen mellan hjdroder och nostung.
    Men hur tnka och rkna ut?
    Typ s hr:
    Flyg vingen och stll CG s vingen inte dyker vid gasavdrag (framtugn) eller flyger oroligt (baktung) och trimma in s den flyger rakt och fint.
    Sen kolla hur mycket hjd man har, och stlla om detta. Vntas nu, nu har man ju redan trimmat detta. !?

Ju mer upproder man har, desto mer bromsar det ocks.

Hur ska man testa sig fram bst? Eller vad r teorin bakom det hela?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 432
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Ju rakare vingen r, ju mer "upproder".
    En pilformad vinge blir mer sjlvstabil, lite mindre upproder.
    Tyngdpunkten p en rak vinge br ligga p omkring 15-20% av kordan, frn framkanten rknat.

Lite hangflyg med egendesignad vinge ("Xibeca") i brjan av denna video:
    Retroholic!

Standard

Nu har jag bara en vinge, men jag tycker att den gr att trimma in fr att flyga utan justering av hjdroder ver ett ganska stort hastighetsomrde. Jag drar grna slutsatsen att tyngdpunkten inte kan frklara det grundlggande hjdrodret som man mste ge.

Vingens naturliga form ger en nedtgende luftstrm i bakkant av vingen s jag tycker inte att det r konstigt att man behver hjdroder. P ett vanligt flygplan s lyfter den luftstrmmen framndan av planet jmfrt med stabilisatorn.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 432
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Frsk skjuta ivg en vanlig rak vinge (med normal tyngdpunkt) fr hand rakt fram.
    I 80% av fallen kommer den att rotera BAKT.
    Allts mste man gra den framtung, och kompensera dyktendenserna med en aning hjdroder.
    Retroholic!

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 101
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Frsk skjuta ivg en vanlig rak vinge (med normal tyngdpunkt) fr hand rakt fram.
    I 80% av fallen kommer den att rotera BAKT.
    Allts mste man gra den framtung, och kompensera dyktendenserna med en aning hjdroder.
    Bra kommentar dr Thomas, Det stmmer ocks i praktiken.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 744
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Ehm... en flygande vinga skall inte ha hjdroder. D har man valt fel vingprofil. Dr emot s kan man vl ge er halvt rtt eftersom en vingprofil till en flygande vinge ser ut som ett "S" med inbyggt hjdroder man man vill sga s.

Men andra sidan har i s fall en normal vinge dykroder fr planflygt...

Vn av ordning kan ju klura p hur en flygande vinge kan flyga om man nu riktar upp luften p ovansidan som skall g fortare fr att skapa undertryck ;-)

Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 432
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

FEL Henke, det r klart att en flygande vinge behver visst hjdroder!
    Ankstjrten r till fr att kompensera 'framtungheten', s ditt frslag p profil r alldeles rtt.
    Allt r en kompromiss.

Min "Fauvel Av 60" r ett lysande exempel p detta. Och jag har byggt med originalets vingprofil.
    Tyvrr hittar jag ingen film p den flygande, men i brjan och 0:35 in i videon kan man se profilen....

Sen r den ett litet helsicke att landa utan att f ground loop, men det r en annan femma!
    Retroholic!

Standard

Jag fr bara knslan att behovet av hjdroder inte beror p att tyngpunkten d jag har ett s stort hastighetsomrde dr vingen flyger utan att jag behver trimma om. Jmfr man med alla mina andra flygplan s br de sig vldigt annorlunda t i olika hastigheter om tyngdpunkten ligger fr lngt fram. Men jag behver nog prova lite mer och se s att jag inte ligger och justerar undermedvetet p vingen.

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Ehm... en flygande vinga skall inte ha hjdroder. D har man valt fel vingprofil. Dr emot s kan man vl ge er halvt rtt eftersom en vingprofil till en flygande vinge ser ut som ett "S" med inbyggt hjdroder man man vill sga s.

Men andra sidan har i s fall en normal vinge dykroder fr planflygt...

Vn av ordning kan ju klura p hur en flygande vinge kan flyga om man nu riktar upp luften p ovansidan som skall g fortare fr att skapa undertryck ;-)

Samma profil som p en P-51 kan jag se.😁

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 432
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Denna krra var frn brjan avsedd som flygande vinge med "ankstjrtsprofil" p vingen, men jag byggde en (ganska) normal kropp och motordrift.
    Flyger alldeles utmrkt!
    F.. till salu....

Retroholic!

Reg.datum
    Jan 2016
    Inlgg
    25
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

Standard

pratar du om flygande vingar, eller vingar generellt? trdskaparens post fr mig att tro vi pratar flygande vingar eller har jag fel?

om s...
    det r skillnad p "vanliga" vingar en flygande vinge nr de gller CG/TP "vanliga" regeln om 30% osv funkar inte p en flygande vinge 30% p en flygande vinge, de blir spnnande, 25% d r dem stabila men vldigt agila i luften ocks. man brukar rekommendera 15% p en flygande vinge fr frsta test flygningen eller "nybrjare"...

har byggt ett gng olika varianter p flygande vingar delta vingar...

https://youtu.be/AfXTfdQHvTs

Standard

Japp det r flygande vingar jag r inne p. Utan sidoroder, bara tv elevons. Typ Caipirinha, SkyWalker X-5, Bormatec Ninox, osv. Har inte tagit mig tiden att lsa igenom allt ovan, men ska kika nrmare, X-5 behver vl ha lite lyfta roder.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 519
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Det dr med att tryckskillnaden ger lyft r rtt s gammeldax och felaktig ide. Trycket bidrar inte med mer n ~5% till lyftkraften. Det r bara att prova att flyga uppner. Med din teori fungerar inte det, men i verkligheten fungerar det utmrkt. Orsaken till att man ht kan flyga r att man trycker ner luft med vingen och planets lyftkraft r precis motsatt mot den nertryckta luften. "Reflex" p vingen med hjlp av uppriktade roder eller svngd profil gr att vingen vill rolla uppt, detta fr att motverka framtungheten. Rtt intrimmad gr vingen rakt fram trots att den r framtung.
    fredrik

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 432
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    "Reflex" p vingen med hjlp av uppriktade roder eller svngd profil gr att vingen vill rolla uppt, detta fr att motverka framtungheten. Rtt intrimmad gr vingen rakt fram trots att den r framtung.
    Gammalt djungeltrick ur den ldre skolan!
    Retroholic!

Standard

S varfr har man ett utgngslge som r lite uppt p rodrena istllet fr att flyga intrimmat?

Standard

Kanske fr att det inte blser ngon luft ver roderna/vingarna, vingen behver ett visst flde innan den brjar fungera kontrollerat. Men vad vet jag?!😎

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 519
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    S varfr har man ett utgngslge som r lite uppt p rodrena istllet fr att flyga intrimmat?
    Ls inlgg #14 av Thomas
    fredrik

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    228
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Ingen lokal klubb tillgnglig

Standard

Fick lra mig detta den hrda vgen igr. Har en DIY version av RC-Factorys Crackwing, en tyngre en av 3 mm EPP och 5 mm byggfoam som kan bra en liten actionkamera. Har med kameran samma balanspunkt som min vanliga CrackWing.

Efter en justering i helgen hade jag elevonerna helt i linje med vingen (CrackWings har ingen profil alls, helt platta) och den flg den hela tiden lngsamt ner i backen trots fullt hjdroderutslag upp. S jag lossade p servo-hornen och flyttade fram dem en "kugge" s jag fick ca 2-3 % vinkel upp frn vingplanet. Kunde trimma till neutral p radion och elndet flg som det gjort innan justeringen.

Standard

Upptroder p en flygande vinge, oavsett om det r inbyggt i profilen eller inte, har samma uppgift som stabilisatorn p ett konventionellt flygplan. Det stabiliserar flygplanet/vingen i loopingplanet genom att "trycka nert".
    /Leif

Standard

Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlgg
    Upptroder p en flygande vinge, oavsett om det r inbyggt i profilen eller inte, har samma uppgift som stabilisatorn p ett konventionellt flygplan. Det stabiliserar flygplanet/vingen i loopingplanet genom att "trycka nert".
    Ah, NU fattade jag vinken! :-D Tack! Att jag inte tnkte p det.

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •