Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

mne: Flygande vingars utgngslge fr hjd?

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 397
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard

Flygande vingar, jag har aldrig flugit en sdan hr annat n i sim och jag frstr inte riktigt tjusningen?

De r snabba (de mindre varianterna, X5 och nedt)men verkar ocks rtt vobbliga och instabila och frnvaron av sidoroder gr livet lite svrare knns det som?

Landning med halvt exponerad propp knns ocks som ett bra stt att sitta och bygga om motorfsten ofta?
    Var ligger tjusningen? Vad r det ni gillar med flygande vingar som en konventionell flygkropp ej gr fr er?

Jag har nskat bygga en modell frn scratch en lngre tid men andra modeller har kommit ivgen, jag vill bygga i depron och en flygande vinge typ FT deltawing med ett kf1-steg verkar extremt ltt att bygga, har ett gng 2204r liggande m ngra escs och en bec har jag, ven servona och Rx till detta och skulle vara kul att montera 2st 2204or(eller en iaf till en brjan) p en flygande vinge som denna. Ev slnga p en ltt 200mw fpvsetup om den flyger bra eller bygga en till med 2st 2204or och FPV m 4s !

r detta ett OK projekt fr en frstagngsbyggare? Jag r duktig med kniven och limpistolen, har erfarenhet av att bygga grejer i depron men inte ett helt plan nnu, br jag kanske frska mig p nt annat n en vinge? Jag tnkte att jag skulle sl tv flugor med att bygga eget och testa flygande vinge..!

Mvh Gustaf

Skickat frn min SM-T211 via Tapatalk

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    245
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Ingen lokal klubb tillgnglig

Standard

Leta reda p en byggsats av RC Factory Crackwing, ca 250-300 kr, totalt ca 700:- med typ LemonRC billigaste mottagare.

Jag kr mina tv Crackwings, en original och ett "FPV" hembygge med samma profil med ett EPP/cellplast-laminat. Med resp Emax GT2205-1660Kv - 7030 / Tiger AT2204-1800Kv - 8x4.7, bda 10A ESC och 2S lipos. FPV-versionen behver lite extra kraft, r ngot lngsammare och jag borde haft en 12A ESC fr att kra 3S lipos. Anvnder O-ringinfstning, s det r sllan proppen gr. Dremot har O-ringen gtt snder ett par ggr under flygning. Har ven Flitetests Mini Arrow, vilken r nnu mer temperamentsfull.

Skillnad till vanligt plan, reagerar mycket och omedelbart, 3D-stil. Som nybrjare har jag minskat ner kontrollytorna ca 45% p Crackwingarna och kr med max expo. Med rtt frstrkningar, krascher ger obefintliga skador och de r mycket kul att flyga slalom mellan enebuskarna med. Lite av quadracing-stil.

"FPV"-vingen:

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20160708-FPV-CrackWing.JPG 
Visningar:	21 
Storlek:	218,0 KB 
Id:	58950

"Wing-racing":

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 549
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Det enda som r lite trkigt med vinge r att utan sidoroder gr det inte att flyga knivegg. Frdelen r att luftmotstndet "drag" r mycket lgre, s man fr antigen hgre fart p en vinge eller lngre flygtid. Jag har fllbar propeller p min Hobbywing Teksumo (samma som Tech One Popwing). 11 minuter p lgfart eller 4 minuter p fullgas.
    fredrik

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 579
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlgg
    Flygande vingar, jag har aldrig flugit en sdan hr annat n i sim och jag frstr inte riktigt tjusningen?

De r snabba (de mindre varianterna, X5 och nedt)men verkar ocks rtt vobbliga och instabila och frnvaron av sidoroder gr livet lite svrare knns det som?

Landning med halvt exponerad propp knns ocks som ett bra stt att sitta och bygga om motorfsten ofta?
    Var ligger tjusningen? Vad r det ni gillar med flygande vingar som en konventionell flygkropp ej gr fr er?
    Jag flyger allt mjligt. Frdelar med vingar som jag ser det;
    - Ltta att bygga
    - Hela kroppen/vikten anvnds till lyft/ingen dvikt
    - Ofta vldigt snlla stallegenskaper
    - Brett hastighetsregister

Mitt frsta hemmabygge hr, baserad p Divinity II med en KFm4 profil (ven krt KFm2 och KFm3 profiler men trivs bst med KFm4 p vingar).

Som frstaprojekt med 2204'or s skulle jag fresl Mighty Mini Arrow, har byggt bde deras speed kit och med 5mm Depron och tape, bda funkar.
    http://flitetest.com/articles/ft-mig...ni-arrow-build
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 397
    Jobb
    Klubb

Standard

Tack fr frslagen, FT tittar jag p och FTminiarrow ser bra ut, 5mm depron allts sger ni? Tnkte inte kpa ngot kit utan bygga allt sjlv, har sm dsm2 RX och jag antar att varje gram rknas i denna storlek, annars r det.en 6kanals futaba vilket knns lite overkill!
    Kan det vara ngon id att kasta in nt fr sstabilisering om de r tempramentsfulla?
    Mvh G

Skickat frn min ST26i via Tapatalk

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    245
    Jobb
    Pensionr
    Klubb

Standard

Jag minskade ner kontrollytan p mina Crackwings med 45% frn original, som gick frn center hela vgen ut till vingspetsarna. P kit-versionen skar jag upp en slot en bit in och tejpade ytterdelarna medan p DIY-versionen gjorde jag ytorna s sm som p bilden ovan.

Mini Arrow r en munfull ven med expo p, har ltt att skeva runt, upplever mina modiferade Crackwings som lugnare och bttre som intro till vingar.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 397
    Jobb
    Klubb

Standard

Hej och tack!
    tack fr alla tips, Mighty MiniArrow blir det, eller Deltawing, jag fixar skert att flyga en sn alldeles utmrkt ven om Jag tror vnsterfingrarna kommer ge sidoroder hela tiden men det gr ju inget s lnge jag inte frvntar mig en gir

Vad vger en sdan ungefr flygklar m acc? Frstr att det varierar enormt men mellan tummen och pekfingret bara?
    Mvh Gustaf

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    245
    Jobb
    Pensionr
    Klubb

Standard

Mattons foamboard vger mer n Flitetests, s min Mini Arrow vger ca 350 gr med 11.1/500mAh lipo. Min icke-"FPV" EPP-Crackwing ligger runt 200 gr med 7.4V/240mAh Lipos.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 397
    Jobb
    Klubb

Standard

Aha, jag tnker p bauhaus depron, det r mycket ltt, nstan hlften av vanlig cellplast, hmm.. kanske behver bygga nt strre?
    Jag tnker ocks att 2st 2204 2300kv"or blir drivlina till detta, kanske r lika bra att gra en powerpod en typ flygkropp med all elektronik utom servon, FliteTest har ju en "swappable"-serie och jag tnker att jag gr en sn drivlina fast med dubbla proppar s om frsta vingen inte blir riktigt hundra eller jag kraschar kan jag enkelt bygga ny vinge och slnga ver powerpoden, det lter vl som en strlande id?

Om jag kr 2st 20A esc med 2204or och driver det p 3s1500 35C s br det vara ok? Tnker ju inte kra fullgas hela tiden och dessa esc frn fms r faktiskt riktigt tuffa! Tror ni jag skulle kunna kra treblads 5045or p denna drivlina? Br vl dra ca 2x20A p fullt fls?

r det ngon som krt cc3dkort p en fixedwing? Fr stabilisering och olika flightmodes tnkte jag, har 2st cc3d ver som ligger. ?. Det r inte mycket vikt direkt..inte mer n ett 3axels gyro frn hk,
    Mvh Gustaf

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •