Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Flygande vingars utgångsläge för höjd?

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Flygande vingar, jag har aldrig flugit en sådan här annat än i sim och jag förstår inte riktigt tjusningen?

    De är snabba (de mindre varianterna, X5 och nedåt)men verkar också rätt vobbliga och instabila och frånvaron av sidoroder gör livet lite svårare känns det som?

    Landning med halvt exponerad propp känns också som ett bra sätt att sitta och bygga om motorfästen ofta?
    Var ligger tjusningen? Vad är det ni gillar med flygande vingar som en konventionell flygkropp ej gör för er?

    Jag har önskat bygga en modell från scratch en längre tid men andra modeller har kommit ivägen, jag vill bygga i depron och en flygande vinge typ FT deltawing med ett kf1-steg verkar extremt lätt att bygga, har ett gäng 2204r liggande m några escs och en bec har jag, även servona och Rx till detta och skulle vara kul att montera 2st 2204or(eller en iaf till en början) på en flygande vinge som denna. Ev slänga på en lätt 200mw fpvsetup om den flyger bra eller bygga en till med 2st 2204or och FPV m 4s !

    Är detta ett OK projekt för en förstagångsbyggare? Jag är duktig med kniven och limpistolen, har erfarenhet av att bygga grejer i depron men inte ett helt plan ännu, bör jag kanske försöka mig på nåt annat än en vinge? Jag tänkte att jag skulle slå två flugor med att bygga eget och testa flygande vinge..!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #22

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Leta reda på en byggsats av RC Factory Crackwing, ca 250-300 kr, totalt ca 700:- med typ LemonRC billigaste mottagare.

    Jag kör mina två Crackwings, en original och ett "FPV" hembygge med samma profil med ett EPP/cellplast-laminat. Med resp Emax GT2205-1660Kv - 7030 / Tiger AT2204-1800Kv - 8x4.7, båda 10A ESC och 2S lipos. FPV-versionen behöver lite extra kraft, är något långsammare och jag borde haft en 12A ESC för att köra 3S lipos. Använder O-ringinfästning, så det är sällan proppen går. Däremot har O-ringen gått sönder ett par ggr under flygning. Har även Flitetests Mini Arrow, vilken är ännu mer temperamentsfull.

    Skillnad till vanligt plan, reagerar mycket och omedelbart, 3D-stil. Som nybörjare har jag minskat ner kontrollytorna ca 45% på Crackwingarna och kör med max expo. Med rätt förstärkningar, krascher ger obefintliga skador och de är mycket kul att flyga slalom mellan enebuskarna med. Lite av quadracing-stil.

    "FPV"-vingen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160708-FPV-CrackWing.JPG 
Visningar:	42 
Storlek:	218,0 KB 
Id:	58950

    "Wing-racing":


  3. #23
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det enda som är lite tråkigt med vinge är att utan sidoroder går det inte att flyga knivegg. Fördelen är att luftmotståndet "drag" är mycket lägre, så man får antigen högre fart på en vinge eller längre flygtid. Jag har fällbar propeller på min Hobbywing Teksumo (samma som Tech One Popwing). 11 minuter på lågfart eller 4 minuter på fullgas.
    fredrik

  4. #24
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Flygande vingar, jag har aldrig flugit en sådan här annat än i sim och jag förstår inte riktigt tjusningen?

    De är snabba (de mindre varianterna, X5 och nedåt)men verkar också rätt vobbliga och instabila och frånvaron av sidoroder gör livet lite svårare känns det som?

    Landning med halvt exponerad propp känns också som ett bra sätt att sitta och bygga om motorfästen ofta?
    Var ligger tjusningen? Vad är det ni gillar med flygande vingar som en konventionell flygkropp ej gör för er?
    Jag flyger allt möjligt. Fördelar med vingar som jag ser det;
    - Lätta att bygga
    - Hela kroppen/vikten används till lyft/ingen dövikt
    - Ofta väldigt snälla stallegenskaper
    - Brett hastighetsregister

    Mitt första hemmabygge här, baserad på Divinity II med en KFm4 profil (även kört KFm2 och KFm3 profiler men trivs bäst med KFm4 på vingar).



    Som förstaprojekt med 2204'or så skulle jag föreslå Mighty Mini Arrow, har byggt både deras speed kit och med 5mm Depron och tape, båda funkar.
    http://flitetest.com/articles/ft-mig...ni-arrow-build
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #25
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack för förslagen, FT tittar jag på och FTminiarrow ser bra ut, 5mm depron alltså säger ni? Tänkte inte köpa något kit utan bygga allt själv, har små dsm2 RX och jag antar att varje gram räknas i denna storlek, annars är det.en 6kanals futaba vilket känns lite overkill!
    Kan det vara någon idé att kasta in nåt för sstabilisering om de är tempramentsfulla?
    Mvh G

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  6. #26

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Jag minskade ner kontrollytan på mina Crackwings med 45% från original, som gick från center hela vägen ut till vingspetsarna. På kit-versionen skar jag upp en slot en bit in och tejpade ytterdelarna medan på DIY-versionen gjorde jag ytorna så små som på bilden ovan.

    Mini Arrow är en munfull även med expo på, har lätt att skeva runt, upplever mina modiferade Crackwings som lugnare och bättre som intro till vingar.

  7. #27
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej och tack!
    tack för alla tips, Mighty MiniArrow blir det, eller Deltawing, jag fixar säkert att flyga en sån alldeles utmärkt även om Jag tror vänsterfingrarna kommer ge sidoroder hela tiden men det gör ju inget så länge jag inte förväntar mig en gir

    Vad väger en sådan ungefär flygklar m acc? Förstår att det varierar enormt men mellan tummen och pekfingret bara?
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  8. #28

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Mattons foamboard väger mer än Flitetests, så min Mini Arrow väger ca 350 gr med 11.1/500mAh lipo. Min icke-"FPV" EPP-Crackwing ligger runt 200 gr med 7.4V/240mAh Lipos.

  9. #29
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Aha, jag tänker på bauhaus depron, det är mycket lätt, nästan hälften av vanlig cellplast, hmm.. kanske behöver bygga nåt större?
    Jag tänker också att 2st 2204 2300kv"or blir drivlina till detta, kanske är lika bra att göra en powerpod en typ flygkropp med all elektronik utom servon, FliteTest har ju en "swappable"-serie och jag tänker att jag gör en sån drivlina fast med dubbla proppar så om första vingen inte blir riktigt hundra eller jag kraschar kan jag enkelt bygga ny vinge och slänga över powerpoden, det låter väl som en strålande idé?

    Om jag kör 2st 20A esc med 2204or och driver det på 3s1500 35C så bör det vara ok? Tänker ju inte köra fullgas hela tiden och dessa esc från fms är faktiskt riktigt tuffa! Tror ni jag skulle kunna köra treblads 5045or på denna drivlina? Bör väl dra ca 2x20A på fullt flås?



    Är det någon som kört cc3dkort på en fixedwing? För stabilisering och olika flightmodes tänkte jag, har 2st cc3d över som ligger. ?. Det är inte mycket vikt direkt..inte mer än ett 3axels gyro från hk,
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •