Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Flygande vingars utgångsläge för höjd?

  1. #1

    Standard Flygande vingars utgångsläge för höjd?

    Hej!

    Alla vingar jag flyger med så ska från början ha lite "upp-roder".
    Caipirinha ska ha 4mm, Ninox ska ha ca 10 mm osv.
    SkyWalker X-5 vet jag inte?!

    Det sägs att vingar ska vara lite framtunga och att man kompenserar det med lite höjd.
    Men varför ska vingar vara lite framtunga? Och hur mycket? Ju mer, desto större upproder behövs.

    Jag förstå kopplingen mellan höjdroder och nostung.
    Men hur tänka och räkna ut?
    Typ så här:
    Flyg vingen och ställ CG så vingen inte dyker vid gasavdrag (framtugn) eller flyger oroligt (baktung) och trimma in så den flyger rakt och fint.
    Sen kolla hur mycket höjd man har, och ställa om detta. Väntas nu, nu har man ju redan trimmat detta. !?

    Ju mer upproder man har, desto mer bromsar det också.

    Hur ska man testa sig fram bäst? Eller vad är teorin bakom det hela?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ju rakare vingen är, ju mer "upproder".
    En pilformad vinge blir mer självstabil, lite mindre upproder.
    Tyngdpunkten på en rak vinge bör ligga på omkring 15-20% av kordan, från framkanten räknat.

    Lite hangflyg med egendesignad vinge ("Xibeca") i början av denna video:
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Nu har jag bara en vinge, men jag tycker att den går att trimma in för att flyga utan justering av höjdroder över ett ganska stort hastighetsområde. Jag drar gärna slutsatsen att tyngdpunkten inte kan förklara det grundläggande höjdrodret som man måste ge.

    Vingens naturliga form ger en nedåtgående luftström i bakkant av vingen så jag tycker inte att det är konstigt att man behöver höjdroder. På ett vanligt flygplan så lyfter den luftströmmen framändan av planet jämfört med stabilisatorn.

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Försök skjuta iväg en vanlig rak vinge (med normal tyngdpunkt) för hand rakt fram.
    I 80% av fallen kommer den att rotera BAKÅT.
    Alltså måste man göra den framtung, och kompensera dyktendenserna med en aning höjdroder.
    Retroholic!

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Försök skjuta iväg en vanlig rak vinge (med normal tyngdpunkt) för hand rakt fram.
    I 80% av fallen kommer den att rotera BAKÅT.
    Alltså måste man göra den framtung, och kompensera dyktendenserna med en aning höjdroder.
    Bra kommentar där Thomas, Det stämmer också i praktiken.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ehm... en flygande vinga skall inte ha höjdroder. Då har man valt fel vingprofil. Där emot så kan man väl ge er halvt rätt eftersom en vingprofil till en flygande vinge ser ut som ett "S" med inbyggt höjdroder man man vill säga så.

    Men å andra sidan har i så fall en normal vinge dykroder för planflygt...

    Vän av ordning kan ju klura på hur en flygande vinge kan flyga om man nu riktar upp luften på ovansidan som skall gå fortare för att skapa undertryck ;-)

    Superhero

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    FEL Henke, det är klart att en flygande vinge behöver visst höjdroder!
    Ankstjärten är till för att kompensera 'framtungheten', så ditt förslag på profil är alldeles rätt.
    Allt är en kompromiss.

    Min "Fauvel Av 60" är ett lysande exempel på detta. Och jag har byggt med originalets vingprofil.
    Tyvärr hittar jag ingen film på den flygande, men i början och 0:35 in i videon kan man se profilen....



    Sen är den ett litet helsicke att landa utan att få ground loop, men det är en annan femma!
    Retroholic!

  8. #8

    Standard

    Jag får bara känslan att behovet av höjdroder inte beror på att tyngpunkten då jag har ett så stort hastighetsområde där vingen flyger utan att jag behöver trimma om. Jämför man med alla mina andra flygplan så bär de sig väldigt annorlunda åt i olika hastigheter om tyngdpunkten ligger för långt fram. Men jag behöver nog prova lite mer och se så att jag inte ligger och justerar undermedvetet på vingen.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ehm... en flygande vinga skall inte ha höjdroder. Då har man valt fel vingprofil. Där emot så kan man väl ge er halvt rätt eftersom en vingprofil till en flygande vinge ser ut som ett "S" med inbyggt höjdroder man man vill säga så.

    Men å andra sidan har i så fall en normal vinge dykroder för planflygt...

    Vän av ordning kan ju klura på hur en flygande vinge kan flyga om man nu riktar upp luften på ovansidan som skall gå fortare för att skapa undertryck ;-)


    Samma profil som på en P-51 kan jag se.😁

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Denna kärra var från början avsedd som flygande vinge med "ankstjärtsprofil" på vingen, men jag byggde en (ganska) normal kropp och motordrift.
    Flyger alldeles utmärkt!
    F.ö. till salu....

    Retroholic!

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    35
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

    Standard

    pratar du om flygande vingar, eller vingar generellt? trådskaparens post får mig att tro vi pratar flygande vingar eller har jag fel?

    om så...
    det är skillnad på "vanliga" vingar å en flygande vinge när de gäller CG/TP "vanliga" regeln om 30% osv funkar inte på en flygande vinge 30% på en flygande vinge, de blir spännande, 25% då är dem stabila men väldigt agila i luften också. man brukar rekommendera 15% på en flygande vinge för första test flygningen eller "nybörjare"...

    har byggt ett gäng olika varianter på flygande vingar å delta vingar...

    https://youtu.be/AfXTfdQHvTs

  12. #12

    Standard

    Japp det är flygande vingar jag är inne på. Utan sidoroder, bara två elevons. Typ Caipirinha, SkyWalker X-5, Bormatec Ninox, osv. Har inte tagit mig tiden att läsa igenom allt ovan, men ska kika närmare, X-5 behöver väl ha lite lyfta roder.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vän av ordning kan ju klura på hur en flygande vinge kan flyga om man nu riktar upp luften på ovansidan som skall gå fortare för att skapa undertryck ;-)
    Det där med att tryckskillnaden ger lyft är rätt så gammeldax och felaktig ide. Trycket bidrar inte med mer än ~5% till lyftkraften. Det är bara att prova att flyga uppåner. Med din teori fungerar inte det, men i verkligheten fungerar det utmärkt. Orsaken till att man öht kan flyga är att man trycker ner luft med vingen och planets lyftkraft är precis motsatt mot den nertryckta luften. "Reflex" på vingen med hjälp av uppriktade roder eller svängd profil gör att vingen vill rolla uppåt, detta för att motverka framtungheten. Rätt intrimmad går vingen rakt fram trots att den är framtung.
    fredrik

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    "Reflex" på vingen med hjälp av uppriktade roder eller svängd profil gör att vingen vill rolla uppåt, detta för att motverka framtungheten. Rätt intrimmad går vingen rakt fram trots att den är framtung.
    Gammalt djungeltrick ur den äldre skolan!
    Retroholic!

  15. #15

    Standard

    Så varför har man ett utgångsläge som är lite uppåt på rodrena istället för att flyga intrimmat?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Kanske för att det inte blåser någon luft över roderna/vingarna, vingen behöver ett visst flöde innan den börjar fungera kontrollerat. Men vad vet jag?!😎

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Så varför har man ett utgångsläge som är lite uppåt på rodrena istället för att flyga intrimmat?
    Läs inlägg #14 av Thomas
    fredrik

  18. #18

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Fick lära mig detta den hårda vägen igår. Har en DIY version av RC-Factorys Crackwing, en tyngre en av 3 mm EPP och 5 mm byggfoam som kan bära en liten actionkamera. Har med kameran samma balanspunkt som min vanliga CrackWing.

    Efter en justering i helgen hade jag elevonerna helt i linje med vingen (CrackWings har ingen profil alls, helt platta) och den flög den hela tiden långsamt ner i backen trots fullt höjdroderutslag upp. Så jag lossade på servo-hornen och flyttade fram dem en "kugge" så jag fick ca 2-3 % vinkel upp från vingplanet. Kunde trimma till neutral på radion och eländet flög som det gjort innan justeringen.

  19. #19

    Standard

    Uppåtroder på en flygande vinge, oavsett om det är inbyggt i profilen eller inte, har samma uppgift som stabilisatorn på ett konventionellt flygplan. Det stabiliserar flygplanet/vingen i loopingplanet genom att "trycka neråt".
    /Leif

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Uppåtroder på en flygande vinge, oavsett om det är inbyggt i profilen eller inte, har samma uppgift som stabilisatorn på ett konventionellt flygplan. Det stabiliserar flygplanet/vingen i loopingplanet genom att "trycka neråt".
    Ah, NU fattade jag vinken! :-D Tack! Att jag inte tänkte på det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •