Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Förstagångsbygge felar, flyger inte.

  1. #1

    Standard Förstagångsbygge felar, flyger inte.

    Hej på er.

    Jag har precis blivit klar med mitt första quadcopter bygge. Men allt står inte rätt till.
    Redan innan jag monterat propellrar reagerade jag över att högra spaken på kontrollen inte verkade ha någon inverkan på motorerna alls. Jag kör i Mode 2 och då ska ju högra spaken tilta quaden åt något av riktningarna.
    Vänstra spaken varvade upp vänster respektive höger motorpar när jag flyttade den åt vänster eller höger, när den egentligen ska snurra quaden, inte tilta den. Gasen verkar dock funka som den ska.
    Så, efter att ha monterat propellrar var jag sugen på en testflygning för att se om problemen bara var tillfälliga av någon anledning. Dock med tidigare upplevelser kvar i minnet och med stor försiktighet. Och mycket riktigt, det gick fel.
    Jag börjar varva upp motorerna försiktigt, alla startar samtidigt och låter bra, men allteftersom jag varvar upp börjar bakdelen (om jag minns rätt, det kan ha varit framdelen) lyfta, och quaden vill tippa över. När jag släpper på gasen helt verkar motorerna gasa på rejält för en knapp sekund innan de stänger ner, dock inte mer än att inget händer. Quaden tippar tillbaka. Jag testar igen, och samma sak händer, men denna gången lyckas den tippa över och hamna uppochned. Motorerna stannar.
    Ganska omedelbart efter tippningen börjar en motor varva upp på fullt ös medans quaden ligger kvar på taket, efter någon sekund stannar den. Jag kopplar ur batteriet, och där är jag nu.
    Jag har ingen aning om vad som är fel. Att googla en hel förmiddag gav inget. Jag har gått igenom alla inställningar i Cleanflight och allt verkar vara som det ska, spakarna ger utslag på rätt kanaler i Cleanflight, Yaw, Roll, Pitch och Throttle.
    Kanske är det någon inställning i kontrollen som är fel?
    På SwA har jag satt "arm", och på SwC har jag de olika flyglägena (läge 1 - inget mode. Läge 2 -angle. Läge 3 - angle+baro).

    Utrustningen:

    Q450 V3 Frame
    Flysky FS-i6 med FS-iA6B (inställd på PPM)
    Acro Naze32 Rev6 (inställd på PPM)
    SunnySky X2212-13 980kv II
    HQProp 10x4.5
    ZIPPY Flightmax 2650mAh 3S1P 40C
    KINGKONG 5V 3A Switching UBEC
    ESC Afro 30A OPTO (simonK)

  2. #2

    Standard Förstagångsbygge felar, flyger inte.

    Hur ser det ut när du har quaden ansluten i cleanfligt om du lutar quaden så följer bilden på quaden i clenflight efter eller lutar den åt ett annat håll?

    Har du provat att köra en motor i taget i från cleanfligt och är det isåfall rätt motor som starta upp?
    Viktigt att du gör detta testet utan proppar.

    Det är det jag kan komma på som kan vara fel. Du rätt att när du håller quaden och lutar den så ska man märka att en eller två motorer varva upp beroende på hur du lutar den.

  3. #3

    Standard

    Det verkar som jag begått ett riktigt nybörjarmisstag.
    Trots att jag följt instruktioner till ordet och läst på i veckor, så har jag numrerat motorerna efter eget tycke.
    Motor nr 1 enligt min numrering var alltså inte motor nr 1 i cleanflight, mycket klantigt. Och detta har jag helt missat trots att jag reflekterat över att reglage 1 i cleanflight inte kört, vad jag ansett vara, motor 1.
    Hoppas någon kan lära av min något pinsamma erfarenhet.
    Har dock inte kunnat testflyga än pga regn, så det återstår att se om det enbart varit detta som ställt till det.
    Lustigt nog tar du upp just detta MarkusH. I cleanflight följer bilden med precis som den ska när jag rör quaden. Motorerna varvar också upp olika beroende på hur jag lutar quaden, så det verkar funka med sensorerna.
    Nåja, jag återkommer efter testflygning =)

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej!

    Ett mycket bra tips för att lyfta med en quadkopter är att inte göra det så sakta som du beskriver, det är faktiskt då mest klantgrejer händer! spec om man använder sig av autolevel och underlaget INTE är platt nog...

    sätt quadkoptern där du skall lyfta och tryck till trottel friskt! du har 4 proppwashstrålar under quaden som skapar instabilitet, så "hoppa" upp 1m iaf med quaden när du lyfter! (akta dig för jojo-effekt, dvs överkorrigera trotteln om quaden rör sig för fort upp/ner.

    lycka till!

    mvh Gustaf

  5. #5

    Standard

    Hade faktiskt funderingar på om det kunde vara nått sånt du nämner Killenheladagen. Men jag har aldrig upplevt det med mina andra quads (RTF). Och eftersom detta var mitt första bygge vågade jag inte gasa för mycket om något skulle vara fel, vilket nog var tur med tanke på att motorerna hade fel ordning.
    Så att ändra ordningen på motorerna till det som visas i cleanflight löste ett av problemen, nu kunde jag lyfta och hovra. Men det gick fortfarande inte att styra. Det visade sig vara RC-rate som var ställd på 0. Jag drog upp den till 0,40 och quaden flög riktigt bra, förutom att den vobblar ganska friskt så fort jag lättar på gasen och gör nerstigning. Nerstigningen behöver inte va speciellt snabb, utan det räcker med att jag lättar lite på gasen från hovring och gör en väldigt långsam nerstigning.
    Tror jag läst allt som finns att finna på nätet om PIDs och Vortex ring state. Utifrån det tror jag det är en inställning i PID snarare än VRS. Och det verkar vara PID "I" som behöver ökas. Samtidigt läser jag att det inte ger något i angle-mode, utan att det är andra PID man justerar då. Alla de PID setups jag sett har varit i acro-mode, och där är jag inte än.
    Har sett en egen kolumn med PID-värden i cleanflight där man kan ändra samtliga PIDs för just det flygläget, men jag har inte självförtroende nog att pilla på det.
    Vad säger ni? Är vobbling vid långsam nerstigning en typisk respons på en felinställd PID? Eller är det svårare än så?

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ja, det du bekriver förutsatt att det är i autolevel-läge låter som för högt P, sätt ned det en smula.
    glöm ej att mera vikt skiftar på pitchaxeln än rollaxeln och därför behöver högre värden!!
    Rcrate tycker jag du skall höja till 0.9-1 och sätta 60-75% expo i FCn istället, speciellt om du provar nedanstående råd

    Ta steget och kör rate, dvs fritt, du kommer ej att ångra dig, du har mycket mer kontroll på quaden tro mig! du behöver ej flyga högt när du gör det ifall du är rädd att klanta dig! och du kan alltid switcha till autolevel om du tappar bort vad som är ned och upp

    lycka till!
    mvh Gustaf

  7. #7

    Standard

    Var precis ute och flög i autolevel-läge. Testade lite hårdare flygning denna gången för att se hur quaden uppträder. Den är onekligen ordentligt gungig. Gav fullt utslag pitch och när jag släppte spaken autolevlade quaden med rejält gung i ändrörelsen. Förde även spaken hastigt fram och tillbaka (roll), vilket satte den i så kraftig gungning att jag trodde den skulle trilla ner. Även vid snabbt utslag på roll/pitch från hovring gav gungning i ändläget. Är det då för högt P som du nämner Gustaf? P var ställt på 4,5 (nu sänkt till 3.0) vid flygningen, I - 0,035 och D - 22. Quaden väger ca 1kg och har bra centrerad vikt.
    En annan grej jag lade märke till var att när jag långsamt gick från hovring till fullt spakutslag, antingen pitch eller roll, så verkade quaden något seg i slutrörelsen. Typ som en 200-meters sprinter som startar starkt men tappar hastighet på slutet.

    Testade faktiskt flyga rate för en kort stund, och det kändes väldigt ovant att quaden inte återgick till plant läge av sig själv, men det var spännande och något jag absolut kommer lära mig med tiden =) Men först PIDs.
    I rate behöll den läget jag lämnade den i bra, iaf det lilla jag testade.

    http://fpvfrenzy.com/wp-content/uplo...ng-768x391.png (inte min bild).
    På bilden finns ett läge vid Angle/Horizon som heter Stength, kan den ha en fot med i spelet? Antar att den styr hur starkt quaden försöker hålla sig levelerad när spaken är i center.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •