Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Hur många dagar, lipobuzzer fast på acc!!

  1. #41

    Standard

    Jag flög bort en Bix3:a mitt ute i skogen, flera hundra meter från där jag stod med FPV. Hade ingen aning om var förutom vilken skog det var.

    Åkte tillbaka på kvällen, joggade in i skogen och hittade den och massor med kantareller efter ca 5 min😀👌

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Är det en sån här du köpt så rekommenderar jag att du verifierar räckvidden när den ligger ute i naturen:
    https://www.teknikmagasinet.se/produkter/leksaker-o-gadgets/coola-gadgets/trackr-bravo-silver

    Som jag skrev tidigare i den här tråden så dyker räckvidden katastrofalt på min snarlika tracker när den ligger på gräsmattan.
    /J
    Den heter stick n find.

    Denna typ:
    https://www.netonnet.se/art/hemhusha...k/195462.9436/

    Var någon i Australien som gjort byggvideo på Blackout mini h quad som tipsade om den, men jag ska testa den och se hur det fungerar på riktigt. Blåtand har väl inge vidare penetrering i vegitationen.

    Tack för tipset.

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Snygg setup!! Vad har du anvånt för att täcka alla kanter sådär? Depron? Gav det någon somhelst skillnad genom luften? Blev den mer eller mindre aerodynamisk?
    Lyckas väggarna hålla proppwashen från baro och variometer?
    Smart med fluorescerande färg, hoppas det fungerar bra i praktiken!

    I det hööga gräs där min gick ned tror jag ej det hade gjort skillnad med färgen dock, men om den lyste av sig själv på kvällen så hade det varit lätt att hitta den!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    Det var en 3d printad sidoram jag köpte på banggood.

    Jag har för mig att jag vägde sidoramen förut men jag tror att den vägde ca 80 gram och jag tyckte att det märktes när jag hade monterat den att det var inte samma respons på gasen. Så jag kanske tar och gör något av tunn kolfiber eller glasfiber på sidorna. Satte dit denna ramen och målade den för att det var svårt att se den i los flygning.

    När den vart målad så vart den mycket lättare att se, jag ska måla bottenplattan och ev armarna sen.

    Vad det gäller aerodynamik och proppwashen så vet jag inte.

    Jag har inte testat hur denna är ute i mörkret när man lyser med en stark lampa men ska testa senare.

  4. #44
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    80g är lite vääl tungt på en 250 tycker jag! Hade ett schysst landställ som vägde 40g som jag kasserade endast för flygkänslan på en 250.
    Jag har sett nån liknande fast i tunn depron, jag tror man kan komma långt under 50g med en sådan konstruktion, såg en sådan på Youtube kommer dock ej ihåg sökord, det var en zmr250 iallafall,
    Den lär vara rätt gott skyddad med 3dprintad plast!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #45
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Den heter stick n find.

    Denna typ:
    https://www.netonnet.se/art/hemhusha...k/195462.9436/

    Var någon i Australien som gjort byggvideo på Blackout mini h quad som tipsade om den, men jag ska testa den och se hur det fungerar på riktigt. Blåtand har väl inge vidare penetrering i vegitationen.

    Tack för tipset.
    Hej, nja, blåtand är 2.4ghz och mina blåtandenheter har rätt god penetration, t ex på samsung Tab tillsammas med ett sonyheadset så lämnar jag min tab i skåpet inne i gymmet och har blåtandrange överallt i den rätt stora lokalen, jag ser en sådan blåtandsbricka som ett hjälpmedel till sökning och ej en fullständig lösning, dock som i mitt fall med zmr250in hade en sådan bricka förmodligen låtit mig hitta den omedelbart, nu var det så högt gräs att det var närapå omöjligt att hitta den, den hade definitivt penetrerat gräset, har den bara 10m räckvidd 360° grader räcker det, du kan tejpa på en till smartphone på ett plan och flyga lågt över sökområdet och bara vänta på att få notifikation i den andra telefonen du har i fickan!! Och då vet du var quaden är!

    Jag ska testa detta grundligt och skriva mima erfarenheter i denna tråd, vill veta;
    Stör brickan 2.4ghz-systemet eller tvärtom? Blir 5.8ghz videon påverkad?
    Hur stor räckvidd får vi med brickan på en krashad farkost med 2.4 och 5.8 igång, tycker brickan kunde haft en högtalare också så den skrek till vid blåtandskontakt! Det kunde de ha tänkt på...

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  6. #46

    Standard

    Jag skruvade isär min 3d quad igår och ramen vägde visst ca 34 gram, vet inte var jag fått 80 gram från

    Jag kan ha en sån ram på denna quad då jag inte har någon videosändare på den. Har man en fpv quad så blir det alldeles för varmt att stänga in videosändaren.

    Ska prova lite mer med min blåtand bricka. Om man har kontakt med brickan via app i telefon så kan man söka på den och den blir att pipa och blinka en liten stund med en blå diod.

    Jag hittade en liten demovideo på "stick n find"

    Senast redigerat av Hunter den 2016-07-30 klockan 23:46. Anledning: La till video.

  7. #47

    Standard

    Jag beställde just en gps tracker från ebay och se om jag kan montera den på min Blackout mini h quad. Bra att ha om man flyger över högt gräs mm. Ska väga 50 gram.

    Kanske vore något att ha på din Blackout?

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post411826
    Senast redigerat av Hunter den 2016-07-31 klockan 01:35. Anledning: Korr.

  8. #48
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Jag beställde just en gps tracker från ebay och se om jag kan montera den på min Blackout mini h quad. Bra att ha om man flyger över högt gräs mm. Ska väga 50 gram.

    Kanske vore något att ha på din Blackout?

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post411826
    Tack för tipset!
    Frågan är dock om den överlever en riktigt hård krasch, om den gör det så om quaden (hexakoptern) begravt sig halvt i en åker t ex är nog sannolikheten stor att gpspucken blir blockerad tror ni inte? 50g är lite väl mkt tycker jag, fördelarna med blåtandgrejen är många, inbyggt 1års batteri, platt, lätt och självhäftande och bör vara i princip oförstörbar om man placerar den väl, att flera smartphones kan användas för att söka är också en stor, genomtänkt fördel.

    Detta är givetvis förutsatt att man ej kör LR för då är detta sökverktyg närapå värdelöst, dock som jag flyger nu; ställen jag känner väl till och har då en uppfatttning om sökområde om olyckan är framme!

    Flyg aldrig över högt gräs med 250-quads, de försvinner, tror sorkarna har skaffat helikoptercert.

    Först tänkte jag skojfriskt att en sån röd flagga på en liten stång man hade på cykeln som barn hårdmonterad på toppen av quadden vore en bra lösning, jag föredrar "mekaniska" lösningar framför elektriska juh..


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #49
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Edit
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-08-21 klockan 21:49.

  10. #50

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    killenheladagen,
    First Person View (FPV) får man nog ta det lite lugnt med då man måste ha en medhjälpare med dubbelkommando som kollar på farkosten hela tiden och kan ta över om du flyger med "goggles", så har det i alla fall varit tidigare och såvitt jag vet gäller det även idag.
    Personligen tycker jag det är kul när det dyker upp folk på vårt modellflygfält med multikopter (händer i och för sig inte så ofta men ibland så). En del är faktiskt väldigt kunniga och flyger säkert och riktigt bra. Alla modellflygklubbar borde vara glada för alla "flygare" oavsett vad de flyger.

    /Bo

  11. #51

    Standard

    Om de här fungerar som utlovat så är det ett ganska bra alternativ på kort håll.

    http://m.ebay.com/itm/Matek-3-In-1-B...%257Ciid%253A6

  12. #52

    Standard

    Jag är i farten, förvisso på en "supersized" (enl. HK) quad, att sätta fast en mobiltelefon som i vanliga fall är "offline" men när man smsar den så får man svar med en sk. Glimpse länk så man kan se den. Då har man en standby på ca 15-20dagar och en aktiv glimpse-tid på typ 8. Visst väger en telefon men 100g på en 1kg+ quad känns värt den för vad man får.

    Kan inte en liknande lösning vara intressant? Kanske en minitelefon typ?

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  13. #53

    Standard

    Matek buzzern dök upp idag, den är väldigt liten och smidig. Någorlunda högljudd också.

    Ett av det intressanta sätten den kan användas på är att låta den få ett eget litet batteri. Den blir då bara ansluten till farkosten den sitter i med en servokabel till en av motorerna eller till ett servo. Om maskinens huvudbatteri flyger ur i en crash så försvinner signalen till Matek buzzern och den börjar pipa och blinka efter en minut.

    Den kan givetvis användas som en vanlig buzzer och batterivarnare också.

  14. #54
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Jag beställde just en gps tracker från ebay och se om jag kan montera den på min Blackout mini h quad. Bra att ha om man flyger över högt gräs mm. Ska väga 50 gram.

    Kanske vore något att ha på din Blackout?

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post411826
    Hej, ja tack för länken, efter närmare eftertanke och en händelse igår så tror jag att jag ev behöver nåt med mer räckvidd än blåtandbrickor, även om en sådan då också kan få plats och vara sekundärt system om gpsbrickan gått sönder eller ligger då den ej får satellitkontakt!

    Jag tänkte göra ett 5ghz antenntest med lite olika kombinationer och matchningar och började igår, jag och en vän åkte mot rfk fyris som var fullproppat så vi flög en bit bort istället (höögt gräs överallt...gillade inte tanken men jag tänkte att om jag tar det lugnt och fint så blir det inga problem, hade monterat bort min utmärkta 200mw rmrc vtx till förmån för en beg ImmersionRC 600mwVTX, mest för att ha lite extra kräm och att göra testen mer relevanta för Er då flera använder immersion600mw än rmrc200mw, hade haft några riktigt adrenalinstinna flygningar hemmavid dagen innan(jag insåg att mina 4s1500 graphene faktiskt räcker för 3-4min acro och m dessa accar kändes den lätt som en miniquad med för stora motorer på så såg fram mot detta mycket,,
    Var mkt nöjd med immersion600mwattarens installation - clean och med säkrad antenn och brytpunkter, filtrerad fin el och ansluten efter konstens alla regler, testade länken inomhus med resultat u a.

    Jag armade hexacoptern (min vän monterade upp sina LRS -grejer meN var behjälplig med att vara min spotter ändå som tur var, och lyfte upp fort och tryckte till trotteln, på -80m var bilden perfekt för att bli fullständigt oflygbar 3s senare!! Såg lite silhuetter genom myrkriget och insåg att genom FPV kommer jag ej kunna landa denna utan krasch och bestämde mig snabbt att göra en lätt punchout samtidigt som jag skrek till vännen min "Kolla på min modell! !!!!" Jag slog (automatiskt, tänkte ej) över till alt.hold (alt.hold är i autolevel-anglemode som jag ställt in mkt bra och tur det) och slet upp gogglesen från ögonen, såg modellen (fick den utpekad) och jäklar!! Eftersom denna är så jäkla snabb hade jag kommit långt när jag slog över till alt.hold och den måste behållit en del fart och fortsatt av vinden, dock i samma höjd.

    Ok nu stod jag alltså och såg en svart prick låångt borta, tryckte fram högerspaken och såg hur pricken blev mindre, började yaw:a runt och efter en litem stund såg jag att pricken blev större,..hjärtat började slå saktare och såg mina starka LEDs framtill en stund senare, landade Los och förbannade immersionRc, det var sååå nöra att jag förlorade modellen att jag skakade efteråt.. försökte byta antenner och även driva immersion600mwattaren från separat acc, allt m samma resultat, den har sämre räckvidd, än min väns 5ghz 25mw vtx han använder som repeater (den var givetvis av under detta)
    Jag satte på 200mw-vtxen väl hemma igen, denna typ av mini 200mw (heter T582xx nånting) har jag en av sedan tidigare och de är så otroligt bra och kraftfulla för sin ringa storlek och uteffekt, rekommenderas!
    Detta var riktigt läskigt och trots tester med fpvlänken yttrade sig problemen ej förrän multirotorn flög och och var en bit bort, det är som immersion600an saknar antenn eller blivit bränd nån gång...
    Det som räddade mig och modellen igår var
    -en ordentligt konfigurerad modell, alla modes var testade och för mig pålitliga, hade jag ex inte ställt alt.hold hade jag inte fått hem den i en bit, det friade upp rätt mycket tankekraft att ej sköta trotteln medan jag försökte få rätsida på orienteringen av modellen.

    -lugn, att ej få panik är viktigt för att fatta viktiga snabba beslut, i detta fall slita av gogglesen och påkalla min väns hjälp.

    -spotter, hade jag ej fått modellen utpekad hade det tagit mig 3-4s extra att hitta den i lufthavet, detta kunde fått ett annat slut lätt om jag varit ensam.

    -erfarenhet, att förutsäga vad modellen gör fast du endast ser den som en prick, tror att mitt segelflygande hjälpte mig här, ofta står man och flyger en liten vit prick.

    -AUTOLEVEL, jag flyger bara ACRO MEN, om jag flyger LOS är det alltid bra att ha autolevel på en 3switch ifall nåt händer, en hexa- och octokopter är svårare urskilja vad som är fram och bak.
    Mina switchpositioner är 1,alt.hold, anglemode, baro och vario på, nu headless på också, detta är ett nödflightmode, pos2, angle mode, endast autolevel, pos3, Acro, rate, vad vi nu kallar det idag.

    Jag kommer sätta ett headlessmode ovanpå alt.hold i anglemode, hade jag haft det hade jag lugnt kunnat dra höger spak mot mig och modellen hade kommit hem.
    Jag är så jäkla glad att jag fått hem den, jag älskar verkligen denna BO-hex , han som designat denna visste verkligen vad han gjorde!!

    För övrigt är det ej så kul på klubben längre, jag insåg att nån eller några hade tagit ned mina lappar ang förlorad zmr250quad inne och utanför klubbhuset , även whiteboarden jag skrivit på var utsuddat (och ej överskrivet, bara suddat).

    Tidigare i denna tråd skrev jag att jag var rädd att nån klubbkamrat slängt eller gömt undan den, jag skrev också givetvis att jag hoppades att så var icke fallet men nån i rfk fyris hade läst denna tråd och tydligen börjat skvallra som en syjunta, de känner sig alla utpekade som tjuvar (varför? Jag skulle ej det om jag ej visste nåt om händelsen) och när jag var dår i förrgår utmanades min yttrandefrihet av en man, han respekterar jag för han tog upp detta fåneri med mig, alla andra som störts (och f ö ej läst tråden heller utan det är ju bekvämare att gå på hörsägen då det enar folk på ett så fint sätt att snacka skit om en tredje part bakom hans rygg) jag bad honom om ursäkt om han tagit illa vid sig för denna internettråd och för att hans känsloliv blivit så så lidande.
    Det höga gräset är nu klippt och inte en kolflisa efter min zmr, så kort jag kom (var fortf inom gränsen för landningsbanan) och så mycket vi letat så är det tyvärr sannolikt (obs sannolikt och ej bombsäkert) att det var nån därutifrån (vem vet, kanske bonden som plöjer åkrarna??)
    majoriteten av klubbmedlemmarna som jag förstår det är direkt irriterade på FPV och spec multirotorer, och eftersom de står och snackar skit om mig, tar ner mina lappar och suddar mina anteckningar på whiteboarden så är det ju nåt skit på gång, nån föreslog att jag skulle ringa polisen istället för att spekulera och det kommer jag att göra, jag har inget att förlora på det.
    Tråkigt detta, eftersom medlemmar i rfk fyris tydligen läser här också så läser ni nog denna post också så detta avsnitt är endast för Er

    Jag ber om ursäkt för att era känslor blivit sårade, Ni är säkert inte ett rövarband av tjuvar, hade ni dock blivit så nedtalade till som jag blivit hos er det gäller multirotor och fpv och känt det direkta ogillandet hade ni tänkt logiskt och mest sannolikt i min kalkyl ÄR att nån därifrån lyft den, tänker inte be om ursäkt för mina misstankar längre, eller mina uttalanden.
    För er som ej känner till klubben så tänk er åkermark efter åkermark, sedan en liten 10km/h grusväg till klubben som är det enda den vägen går till, det finns inte att random människor går där, ej svamp, ej bär eller nåt som lockar.

    Det här är en tråkig historia som jag lagt bakom mig tills jag fick höra detta, gud vad trött jag blir när vuxna män beter sig som småtjejer i högstadiet.

    Jag skall ringa ordföranden och ta upp detta och sedan följer jag rådet med polisen, ringer dessa och anmäler den stulen/försvunnen och kommer berätta allt jag varit med om, bla nertagandet av mina lappar då som jag reagerar väldigt starkt över och spec vem jag starkt misstänker gjort detta, man hjälper väl varandra leta efter modeller????

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  15. #55
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    killenheladagen,
    First Person View (FPV) får man nog ta det lite lugnt med då man måste ha en medhjälpare med dubbelkommando som kollar på farkosten hela tiden och kan ta över om du flyger med "goggles", så har det i alla fall varit tidigare och såvitt jag vet gäller det även idag.
    Personligen tycker jag det är kul när det dyker upp folk på vårt modellflygfält med multikopter (händer i och för sig inte så ofta men ibland så). En del är faktiskt väldigt kunniga och flyger säkert och riktigt bra. Alla modellflygklubbar borde vara glada för alla "flygare" oavsett vad de flyger.

    /Bo
    Håller fullständigt med dig, hade jag ej haft spotter igår hade jag ev förlorat modellen, när jag förlorade min zmr tittade min spotter åt andra hållet (och var kanske inte 100% medveten om att han spottade mig
    Ja det är ju en modellklubb, en plats för luftfarkoster, jag tycker inte nödvändigtvis att gubbarnas helikoptrar m förbränningsmotorer är spec säkra heller(vad händer om ett blad släpper eller stjärtrotorn får besök av en fågel?) men inte tusan gnäller jag för det? Det står inget i reglerna om undantag från vad ett modellflyg är eller vad man får och ej får flyga, då kan alla åsikter hållas inne tills rätt forum ex klubbmöten tycker jag.



    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  16. #56

    Standard

    Ett sätt att hitta farkosten är att pejla in den.

    Det går tex att göra med en vanlig komradio om man kör rätt grejjer
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #57
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Ett sätt att hitta farkosten är att pejla in den.

    Det går tex att göra med en vanlig komradio om man kör rätt grejjer
    Förutsatt att den hade ström så går det rätt enkelt att pejla in fpvsignalen också; speciellt om man sätter på en riktad antenn men nu gick strömmen i luften så inga sådana möjligheter fanns; med "rätt grejer" vet jag inte vad du syftar på då du ej skriver det.

    Det har nu gått väldigt lång tid utan ett spår av den och då har det klippts så hade den legat där jag sökt bör det ligga kolfiberflis och en ev trasig gräsklippare men nej; Många från RFK Fyris har känt att jag pekat ut dem som tjuvar i denna tråd och jag har uttryckt mig lite salt tidigare och jag ber om ursäkt för det; har gjort det i person till folk som kommit fram på fältet och skakat hand; det enda jag har svårt att släppa är att en medlem erkände att han suddat bort min vädjan om hjälp och beskrivningen från whiteboarden på fältet för "jag snackat skit på internet" dock är det förlåtit och överspelat sedan länge och vi ser framåt ej bakåt; nu kör jag aldrig över högt gräs längre om jag kan undvika det; en 250 försvinner så enkelt och det kan t o m vara svårt att hitta en sådan när man landat 10m bort (fpv) ! Och en buzzer fungerar bara så länge hela kretsen dit fungerar..

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  18. #58

    Standard

    I min 433Mhz är det inbyggt "Beacon" med den aktiverat som failsafe sänds olika starka signaler ut och dessa pejlar du in med en enkel komradio med skärmad (riktad) antenn.
    Ju närmare du kommer destå fler toner får du in.

    Ett gammalt exempel är Mark's tester -3 år gammalt men fortfarande aktuellt.

    https://www.youtube.com/watch?v=6p6_OFj-V54
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  19. #59
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    433mhz, JAg har ett ezUHF-system, är icke det 433 mhz ? jag har ännu inte använt det, bara packat upp det så att säga, ska på en skumvåffla.

    Det är svårt med 433mhz på quad, mottagarna kan vara stora, antnnerna enorma och svåra att montera bergfast som det behövs på en quad tänkt för akrobatik samt att som jag förstår det kan man bara köra PPM och PWM från ezUHF-mottagarna med tillhörande latency vs sbus (jag tycker mig känna en viss skillnad på att köra PPM och sbus, mina rates är väldigt höga och precisa och jag tror att i ett blindtest så skulle det ta 2-3s att bestämma vilken quad som var PPM och vilken som var sbus,

    nu gällde detta en bortflugen quad därav förklaringen att det ej skulle fungera så bra i praktiken med lågfrekventa sändare och mottagar pga antenn och komponentstorleken på dessa små quadar, dock skall en bixler utrustas med denna ezuhfmottagare, där hör den hemma betydligt bättre!

    mvh G

  20. #60

    Standard

    ezUHF är väl 433 men programvaran i mottagaren måste också ha det stödet för failsafe inbyggt - vilket jag ej vet om det har.

    Jag har en Orange 433Mhz på min 250Quad och kör den i PPM-läge och jag kör med den vanliga gummiantennen - den funkar bra mycket bättre än 5.8 på video som försvinner bakom en buske eller 2

    Lite OT men iallafall...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •