Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 4s eller rök?

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard 4s eller rök?

    Hej! Denna skönhet är ersättaren för min FPV Fms eztrainern som jag älskade så mycket; setupen är ett ZTW 45A ESC och den turnigymotorn på bilden; proppen är en apc 6x4 propp som brukade köras m 3s (jag har ett gäng 3s2200 runr 35C som jag tänkte köra mestadels i denna kärra)

    Frågan är om jag kan parallella mina
    Quad accar (2x4s1300 t ex) och proppa ned en del och hur mycket isåfall ? Har 5" och 6" med alla tänkbara stigningar... har för lite erfarenhet att kunna bedöma detta utan hjälp.




    Denna skall bli en LRS i snar framtid; det skulle vara kul att kunna byta enkelt mellan 4 och 3s: övriga setupen (vtx etc) är OK med både 3- och 4s då det är mkt roligare med lite fart

    Först kommer den dock flygas m ezuhf i en turnigy9x-whatever och 5.8Ghz vtx; söker även FC m rth - funktion typ Tornado om någon har till salu beg?
    Mvh G

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Köp en sån här och mät så slipper du fundera - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...DC-2000023355/
    Roger

  3. #3

    Standard

    Motorn är inte gjord för 4S så det lär sluta med rök...
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ner_Motor.html
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det går bra att köra med båda batterierna, dock får du balansera belastningen med mindre prop på 4S.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Det går bra att köra med båda batterierna, dock får du balansera belastningen med mindre prop på 4S.
    Det är det jag tänker också, vanliga quad-2204or är ej heller gjorda för 4s men de blir knappt varma med rätt proppar på, om man kör en 5x3 eller 5x4-propp bör det vara ok; bör nog investera i en mätare men tills då är det trial and error.... esc är rätt stor biffig=stor avkylningsyta och externt monterad (se bild) så den får ordentlig kylning iaf.

    Kommer ej att köra fulltrottel jämt även om jag säkerligen kommer ryckas med ibland...

    Fler åsikter? 4s med nedproppad kärra i denna setup?

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Jag vet inte vad du har för mål, men min Bixler1 är rätt snabb även på 3S och kärran är inte byggd för speciellt höga farter (epo fladdrar)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Standard

    4S batteri och motorns kv är 2200. Motorn kommer alltså att varva ca 35000 rpm utan belastning. Det blir nog minst 28000 rpm med en propeller som väljs så liten att motorn inte förstörs. Inget för en Bixler alltså.
    För övrigt är det som sagt OK att parallellkoppla flera LiPo med samma antal celler. De bör ha ungefär samma laddtillstånd när man kopplar ihop dom.
    /Leif

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    tack, får se vad för fart jag får med 3s2200 35C, är jag nöjd med detta kanske det stannar på, vill ha viss fart och detta skall bli semi-LRS så kan jag faktiskt inte åka hur fort som helst om jag skall hem också, det skall också på tunga komponenter såsom GPS, FC, OSD, 12XXmhz VTX etc och det blir tungt i en bixler, lite därför escen är på taket.
    '
    ¨Jag parallellkopplar bara likadana accar, köpta i samma batch s a s, tror det lätt blir fel annars!

  9. #9

    Standard

    Jag kör omkring med APM och FPV/Gopro så det går bra
    2S 2200 monterar jag långt in under vingen å en platta som är så lång att den tillåter 2 accar efter varandra
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Maiden LOS och FPV klar! Denna fungerar ypperligt och är snabb på 3s2200 och då släpar jag på ett 2s1300 som vtxbatteri (nödlösning) så 4s är helt onödigt; mkt stabil fpvkärra bixler.1.1 och jag är väldig nöjd med hur den flög; hands off efter lite skevtrim; video kommer. ..
    Måste säga att motorn jag använder är riktigt riktigt bra! Låter fantastisk och denna är rejält beg

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag kör omkring med APM och FPV/Gopro så det går bra
    2S 2200 monterar jag långt in under vingen å en platta som är så lång att den tillåter 2 accar efter varandra
    Men du parallellar 2s2200? Ej serie?

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  12. #12

    Standard

    Litet fel av mig, jag menar 3S 2200mAh och ja, jag kopplar dem så att jag fortfarande har 3S men 4400mAh istället.

    Kommer dock inte upp i samma flygtider som med min Skywalker gjorde med 3S 5000mAh

    Hoppas min nya Skywalker kan flyga längre på 4S då jag bygger den för det.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Litet fel av mig, jag menar 3S 2200mAh och ja, jag kopplar dem så att jag fortfarande har 3S men 4400mAh istället.

    Kommer dock inte upp i samma flygtider som med min Skywalker gjorde med 3S 5000mAh

    Hoppas min nya Skywalker kan flyga längre på 4S då jag bygger den för det.
    Ja jag körde ca 14min med mestadels trottel över 50% och landade med 11.4V med accen fortfarande i och den drivlinan som sitter (ej orginal för bixler, annat motorfäste i aluminium också som tillåter att sätta större proppar på, sitter en APC6X4 nu och den gav mig så bra fart på 3s2200 35C så jag kör nog inte 4s på ett tag iaf dessutom har jag så många 3s2200 att jag kan flyga den i ett par timmar om jag vill i princip och dessutom kände jag att jag kan bära mkt mer vikt än så i kärran så jag kan definitivt parallella 2st 3s2200 när LRS-grejerna åker på kärran; nu bar den dessutom ett 2s1300 endast för Videolänken som nödlösning för ett lcfilter som brann upp hemma på bänken kvällen innan!

    Mkt mkt nöjd med kärran, brett fartregister och lätt att landa; kör separata skevkanaler så jag har flaperons och spoilerons på switchar och vred även om det ej behövdes så stabilt som den flög i låg fart! Foamet på denna bixler 1.1 är av betydligt högre kvalitet än klonen jag hade: fms easytrainer som nu är död och styckad samt ersatt med denna bättre och mer kapabla FPVkärra; kanske t o m slänger på gopro på den; kör en mobius nu men 1080p/60fps klarar ju tyvärr ej en mobius. ... och 720p/60fps känns för inzoomat för min smak.

    Mvh Gustaf



    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •