Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: F-n: Modell Stinker mögel och mugg

  1. #1

    Standard F-n: Modell Stinker mögel och mugg

    Köpte en modell i veckan, men modellen luktar mögel/mugg, hela garaget stinker. Jag har en avfuktare ställd till 50 RF%, och igår så sa en kollega ute på fältet, fan vad den stinker mögel. Någon som har ett tips på hur man kan minska/ta bort doften från detta träbygge?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Lätta tipset boracol, en vätska som man kan pensla på. Det är något som kan få modellen att slå sig. Svåra tipset Väteperoxid (H2O2). Det är dock lite svårare att hantera. Troligen är flygplanshimlen bäst.
    fredrik

  3. #3

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Hej sätt ättika i en öppen burk i den det skall ta dålig lukt har jag hört
    Nisse

  4. #4

    Standard

    Jag har för mig att ättika kan fungera, jag skall prova.

  5. #5

    Standard

    Man brukar sätta citronhalvor i kylskåp. Kanske kan funka i flyg också. =) galet med mögliga flyg, händer att folk slänger ut flygen i kalla fuktiga förråd över vintrarna och det gillar dom inte alls.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Ozon

  7. #7

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Köpte en modell i veckan, men modellen luktar mögel/mugg, hela garaget stinker. Jag har en avfuktare ställd till 50 RF%, och igår så sa en kollega ute på fältet, fan vad den stinker mögel. Någon som har ett tips på hur man kan minska/ta bort doften från detta träbygge?
    Brasa!

  8. #8

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    På Kjell & Co finns en bra maskin som tar bort dålig lukt. Brukar använda en sådan för att få
    bort hundlukt ur bilen, kostar dessutom väldigt lite��
    Senast redigerat av haskell den 2016-06-26 klockan 21:45.

  9. #9

    Standard

    Kontakta närmsta Ocab (ocab.se) de har speciella rum där man med ozon tar bort mögelsvampen.

    //R

  10. #10

  11. #11

    Standard

    Hej.

    Pas på med citroner, hvis der er bimetal i noget af det elektroniske grej, så æder citronsyren bimetallet ganske langsomt.

  12. #12

    Standard

    Vi får se, jag har ställt in två skålar med ättika i planet. Fungerar inte det går jag iväg till kjell och köper mig en ioniseringsapparat.

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Ättika är ett gammalt husmorsknep för att ta bort dålig lukt i bla kylen, funkar bra, hoppas det funkar på planet också

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Joniseringsapparat låter dyrt för ändamålet


    Biltema har ett medel för att ta bort lukt. Det säljs i en burk som man ställer utan lock så absorberas lukten. Kan ta några dagar men har funkat för mig som fick tjärlukt i huset efter impregnering med "Roslagstjära", en blandning av linolja , lacknafta och trätjära (korsvirkeshus). Detta tog dock flera veckor.

    Luktabsorbent - art nr 36-682 , och 36-681 (spray)

    Hej
    PF

  15. #15

    Standard

    Nu lär den i allafall inte stinka mögel, i min iver att flyga flyttade jag runt modellen tills jag såg att det rann ur kärran, tömde ättika över powerboxen! Någon som vet om det fräter på elektronik, går det att tvätta med avjoniserat vatten? F-n😠

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •